Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Grijze dame

Grijze dame

13-07-2018 om 10:13

Wanneer stop je met testen?

Ik ben 46 en heb sinds een paar maanden geen regelmatige cyclus meer. Voorheen altijd 27-28 dagen, en nu soms maar 21. Vorige week had ik verwacht ongesteld te worden (28 dgn), maar dat gebeurde niet. Maandagochtend voelde ik me grieperig en heb ik mijn ontbijt eruit gegooid. Donderdagochtend was ik inmiddels op van de stress en heb ik een zwangerschapstest gedaan, negatief, en gisteravond kreeg ik de eerste menstruatieverschijnselen. Begint tegenwoordig met eerst twee dagen bruine fliebers, en behoorlijke krampen.
Moet ik maar gewoon gaan accepteren dat ik soms over tijd raak? Wanneer stop je met testen? Ik wil ook niet riskeren dat ik het mis en ineens weken zwanger ben. De anticonceptie is overigens wel geregeld (koperspiraal) maar dat is ook niet onfeilbaar.

Mijntje

Mijntje

13-07-2018 om 10:27

huisarts

Gezien je leeftijd kan het heel goed zijn dat je cyclus verandert en je menstruatie steeds vaker gaat uitblijven. Om je zorgen weg te nemen zou ik met deze vraag naar de huisarts gaan. Die kan ook meteen nog een keer testen - of testen of je in de overgang bent.

Grijze dame

Grijze dame

13-07-2018 om 10:29

Overgang

Zolang ik nog soort van maandelijks ongesteld wordt is er toch nog geen sprake van de overgang? Bij mijn moeder begon dat pas na haar 55e.
Maar ik kan er wel eens heen. De buikpijn is soms zo erg dat ik me afvraag of er niet meer aan de hand is.

Jasmijn

Jasmijn

13-07-2018 om 10:32

een maand later

Hier hetzelfde. Eerst cyclus van rond de 30 dagen, dus 4 april ongesteld, dan was ik het 4 mei weer. Nu meestal een week eerder (jammer genoeg) en onlangs dus ineens helemaal niet. Toen was ik zeg maar 4 mei ongesteld en daarna pas weer 4 juli (ongeveer) echt een hele cyclus overgeslagen voor mijn gevoel.
Nu ben ik niet bang voor een zwangerschap want mijn man is gesteriliseerd maar handig is het niet natuurlijk. De laatste keer was het er 'opeens' onverwacht. Gelukkig heb meestal wel iets bij me, maar moest wel direct richting Kruidvat om spullen bij te halen, en dat komt niet altijd gelegen (was niet thuis en had toevallig maar een klein tasje bij me, in plaats van mijn 'alles heb ik bij me' tas)

bicyclette

bicyclette

13-07-2018 om 10:41

Grijze dame

"Zolang ik nog soort van maandelijks ongesteld wordt is er toch nog geen sprake van de overgang?"

Je schrijf zelf dat je cyclus aan het veranderen is, en dat is vaak een van de eerste overgangs-verschijnselen. Net als meer menstruatieklachten. Het woord zegt het al he, overgang. De overgang van je vruchtbare naar niet-vruchtbare fase. Je hebt een heel normale leeftijd voor de eerste verschijnselen. Het kan dan vervolgens nog best tot je 55e duren voordat je er helemaal doorheen bent.

Je kunt bij de drogist trouwens een testje kopen (a la zwangerschapstest, maar dan voor de overgang).

Probeer je wel pijnstillers tegen de krampen? Ik heb relatief weinig klachten, maar als ik een keer veel kramp heb, dan werkt een combi van paracetamol en ibuprofen bij mij het beste.

@Emma

@Emma

13-07-2018 om 10:44

overgang

Het is niet perse zo dat je pas in de overgang bent als je cyclus onregelmatig wordt. Ik heb vóór die tijd al langer last gehad van heftiger wordende menstruaties. Een bloedtest om te kijken of je in de overgang bent is niet erg betrouwbaar want je hormoonspiegel verandert steeds binnen een cyclus.
Met klachten zoals jij beschrijft zou ik in ieder geval wel naar de huisarts gaan.
Ik weet niet veel over koperspiraal maar ik heb in die periode veel baat gehad bij Mirenaspiraal.

bicyclette

bicyclette

13-07-2018 om 10:50

Jasmijn

"en daarna pas weer 4 juli (ongeveer) echt een hele cyclus overgeslagen voor mijn gevoel."

Ik heb dat inmiddels ook gehad. Volgens mij is er dan geen eicel vrijgekomen, dus dan sla je inderdaad een hele cyclus over. In de week dat ik eigenlijk ongesteld had moeten zijn, had ik wel overgangs-achtige klachten, zoals (milde) opvliegers. Ik moest best even slikken, voelde mij opeens heel oud, ha ha. Na een week was het wel weer weg.

Sukke

Sukke

13-07-2018 om 12:32

Mijntje en on topic

"Om je zorgen weg te nemen zou ik met deze vraag naar de huisarts gaan. Die kan ook meteen nog een keer testen - of testen of je in de overgang bent."

De test kan negatief zijn en ern uur later kan ze in de overgang zijn. Heeft dus eigenlijk totaal geen zin die test.

On topic:
Ik heb dit vanaf mijn 43e. Ben nu 51 en nog steeds maandelijks ongesteld. Dan met 3, dan met 4 of 4.5 week.
Dat duurt dus al 8 jaar.
Meestal heeft de mirena de voorkeur boven het koperspiraaltje.
Ik zou bij zoveel stress een condoom erbij gebruiken

Guppie

Guppie

13-07-2018 om 15:51

Progesteron

Bruine afscheiding kan te maken hebben met een tekort aan progesteron. Wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd omdat het oestrogeen dan relatief te hoog is, ten opzichte van het progesteron. Een koperspiraal werkt verhogend op het koperniveau in je lichaam en verlagend op het zinkniveau, wat indirect ook invloed heeft op je hormoonhuishouding en op je weerstand. Een kortere cyclus lijkt me vrij normaal als je een eind in de veertig bent. Begon bij mij ietsje later.

Grijze dame

Grijze dame

13-07-2018 om 20:01

Bedankt

Ik ga dus maar niet meer in paniek raken. Die eieren zijn oud dus zwanger worden zit er echt niet meer in, en het spiraal doet al jaren zijn werk.
Ik heb oestrogeendominantie gegoogeld maar kom dan op allerlei rare alterneutensites. Ik ga het dus liever met de huisarts bespreken. Hormonen wil ik nooit meer slikken, daar reageerde ik altijd zo slecht op. Maar als ik weet waar het vandaan komt, is het allemaal zo erg niet, hooguit vervelend confronterend.

Angela67

Angela67

13-07-2018 om 20:03

guppie / ot

jammer, weer mislukt . Misschien moet je eerst zelf even googlen voordat je het neerzet?
gr Angela

Stickertje

Stickertje

14-07-2018 om 09:15

Op zekere leeftijd

Is onregelmatiger worden heel normaal. In de familie van noeders kant werden de meisjes (bijna) allemaal vroeg ongesteld voor die tijd. Toen rond de 12, nu schijnt 10 of 11 vroeg te zijn.
Bij alle inmiddels vrouwen start de overgang ook vroeg en duurt lang.
De eerste verschijnselen waren zo na mijn 45e merkbaar. Iets onregelmatiger zowel in aantal dagen die de cyclus duurde als in hoeveelheid bloed die ik verloor.
Mijn geschiedenis kennende is het nooit bij mij opgekomen om dan een zwangerschapstest te doen. Ik heb nu al 2 jaar een cyclus die varieert tussen de 16 en 286 dagen. Altijd iets bij me dus.
Na 280 dagen dacht ik/hoopte ik dat ik er doorhern was maar nee, nadien ben ik toch weer ongesteld geworden, 2 keer alweer. 286 dagen niet 5 dagen wel 17 dagen niet en toen weer wel.
Zucht het hoort erbij, leuk is het niet maar echt testen heb ik nooit gedaan.

@Emma

@Emma

14-07-2018 om 09:42

Grijze dame

"...dus zwanger worden zit er echt niet meer in...."
Bij mij ook niet, 56 jaar oude eieren en nog steeds niet gestopt met menstrueren. Er is echter geen arts die dat ook tegen mij zal zeggen. Laat dat spiraaltje dus maar lekker zitten. Kersverse vriend hier heeft zich laten steriliseren. Je moet er toch niet aan denken

Jasmijn

Jasmijn

14-07-2018 om 09:50

best irrititant Stickertje

Jeetje, ik gebruik al jaren geen pil meer, en de cyclus verandert inderdaad maar na 286 dagen zou ik toch wel gehoopt hebben er vanaf te zijn. Ik durf nu al zelden een witte broek aan te trekken, hoe doen anderen dat? (nu ben ik ook een enorme knoeierd dus wit is al niet aan mij besteedt) maar zó zeker niet. Ik wil ook niet dagelijks met een inlegkruisje rondlopen.
Vroeger werd ik eerst een mini beetje ongesteld voordat de zonvloed kwam, dus had ik tijd om even wat te regelen. Inmiddels is dit veranderd en ben ik het soms ineens heel veel! Gelukkig zie je niet zo veel in de jeans die ik draag (vaak donkerblauw) maar handig is dit totaal niet dus. (ik ben nu 49 en heb verder (nog) geen overgangsklachten)
Er zijn verder ook geen opties he om de menstruatie te laten stoppen? (dochter heeft spiraal en is bijvoorbeeld nog steeds regelmatig ongesteld)

Stickertje

Stickertje

14-07-2018 om 10:33

Ik ging erop vertrouwen

Dat het niet meer zou gebeuren. Had wel altijd nog wat in mijn tas maar was verder heel relaxed en droeg ook gewoon wit tot oktober ongeveer dan. Als het wat minder weer wordt is wit niet meer zo fijn, fietsend in de regen en dus blubberspetters tot je knieën.
Afgelopen maart een totale verrassing, ik zou man naar het station brengen voor een zakenreis maar heb hem hier uitgezwaaid het was bij opstaan meteen duidelijk dat het heel hevig was.
Ik voel het nu wel aankomen. Ik heb best veel opvliegers en als dat ineens weg is staat er wat op losbarsten. Dan ben ik op mijn hoede en zeker in een witte broek neem ik voorzorgsmaatregelen. Hoewel dat staat op losbarsten ook zomaar 10 dagen kan duren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.