Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 13:42

Wanneer weer sporten na amandeloperatie

Onze zoon (8) krijgt binnenkort een ingreep waarbij weer buisjes worden geplaatst en waarschijnlijk zijn neusamandel wordt verwijderd. Een paar dagen later (3)staat er voor hem een sportwedstrijd op het programma. Kan hij daar al aan meedoen, of levert dat risico's op? Het gaat om een hardloopwedstrijd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gevalletje glazen bol

..Guinevere, ik heb gehoord van kinderen die hier echt heel ziek van waren maar binnen 24 uur weer opknapten. Er is een kleine kans op nabloeden, die is na 3 dagen wel geweken denk ik. Maar bij sommigen duurt het herstel langer.

Maar eigenlijk denk ik dat je dit niet van tevoren kunt voorspellen, en ik vind het ook een klein beetje potentieel verkeerd omdat het zo zou kunnen zijn er druk ontstaat in de situatie, de ene of de andere kant uit.

Mij lijkt het beter om categorisch te zeggen dat je zoon alleen mee zal kunnen doen als op de dag zelf blijkt dat hij voldoende hersteld is. Nee, tenzij dus. Herstellen met een terugvalletje is ook nog mogelijk namelijk.

Mijn punt is vooral dat herstel niet te voorspellen is. En het makkelijkste antwoord is: bel ff met de KNO-poli.

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 14:49

Kno

Jaja, ik ga de KNO-poli zeker ook nog bellen, maar dan nadat ik met zoon heb overlegd over de kwestie kapje/spuit. Dus dan leg ik het daar ook voor. In mijn oneindige ongeduld wil ik natuurlijk NU al weten of het mogelijk is of niet, inderdaad met het oog op zo'n nabloeding. Alleen, die kan natuurlijk heel goed precies tijdens de wedstrijd gaan optreden, juist door die inspanning?
En voel je dat met ademhalen, zo'n verwijderde neusamandel?

amk

amk

09-11-2010 om 15:43

Nou

als die neusamandel er uit gaat moet je zowiezo al 3 dagen binnen blijven ivm infectiekans. Het is een open wond.

Ik denk niet dat die hardloopwedstrijd er dan al in zit.

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 17:34

Jammer

He, wat een pech. Nou ja, de gezondheid gaat voor... Dus ook niet naar school? Of alleen niet buiten? Het lijkt me dat de infectiekans buiten kleiner is dan op school?
Wie weet heeft zoon mazzel en worden het toch alleen buisjes. Ze konden nu van buitenaf niet met zekerheid zeggen of de neusamandel de buis van Eustachius blokkeerde.

Biene M.

Biene M.

09-11-2010 om 21:32

3 dagen binnen blijven?

Mijn zoontje was wat jonger toen zijn neusamandel eruit ging (17 maanden) maar hij ging de dag na de ingreep weer naar de crèche. Hij voelde zich prima en at anderhalf uur na de ingreep voor het eerst in zijn leven een hele boterham.

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 21:49

Biene

Dat zou fijn zijn, als dat zo is! Niet alleen als alles alweer zo snel mag, maar ook als mijn 8-jarige spontaan een boterham zou eten. (voormalig eetprobleem, hij eet nog stééds geen boterhammen).
Ik ga de narcose nog even aan hem voorleggen, daar heb ik nog geen tijd voor gehad, maar ik denk dat het de spuit gaat worden. Ik dacht dat hij dat kapje de vorige keer ongelooflijk goor vond.

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 22:08

Kastanjet

Waar ik benieuwd naar ben is of het probleem bij jouw (indertijd) 8-jarige toen eindelijk over was? Ik krijg er inmiddels een lange baard van, van die orenproblemen. Ik dacht dat kinderen daar overheen groeiden, ruim vóór hun 8e jaar...

amk

amk

09-11-2010 om 23:16

Ja biene

en liever zelfs een hele week. Dochterlief was toen 14 maanden. Boterhammen at ze ook vrijwel gelijk weer, een groot verschil met keelamandelen natuurlijk want dan doet slikken ook echt pijn.
Stond in de folder die we vooraf meekregen van het ziekenhuis.

Biene M.

Biene M.

10-11-2010 om 15:38

Amk

In de folder die wij kregen stond dat we rekening moesten houden met twee dagen hangerig en dus thuisblijven maar dat eerder naar buiten ook mocht indien eerder opgeknapt. Ik had wel twee dagen na de ingreep vrij genomen daarom, maar omdat hij na de ingreep zo snel opknapte en ik de volgende dag zelf redelijk onverwacht een ingreep moest ondergaan, is zoon in overleg met de behandelend arts weer naar de crèche gegaan.
Misschien verschilt het beleid per ziekenhuis of zijn ze in de loop der tijd wat soepeler geworden?

Biene M.

Biene M.

10-11-2010 om 15:47

Folder ziekenhuis

http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/K/nazorg_kno-behandeling_bij_1.pdf

"De dag na de operatie mag u (sic) kind weer buiten spelen."

Guinevere

Guinevere

17-11-2010 om 12:34

Gevraagd

Nou, vandaag was de ingreep en ik heb het dus ter plekke gevraagd. Omdat de neusamandel er toch ook uit moest: 2 dagen binnen blijven wegens infectiegevaar. En daarna mag alles weer, zelfs die wedstrijd.
We kijken dus hoe het gaat en dan mag hij het van mij proberen, zaterdag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.