Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wat drinkt jullie basisschoolkind?

Ik vroeg me af wat jullie kinderen eigenlijk zoal (te) drinken (krijgen). Ik zou namelijk het liefst minder suiker en zuur geven, maar ik vind dat bijna onmogelijk...

Ik vergelijk wat er per merk aan suiker en zuren in zit, en de A-merken doen het dan het best qua appelsap.

Mijn kinderen krijgen karnemelk met een scheutje roosvicee (het merk zelf vanwege de hoeveelheid suiker, die echt wel scheelt met de goedkopere merken), appelsap (wisselend merk), ijsthee (river), limonade (wisselend merk) en tegenwoordig slurpie (aldi). En af en toe een pakje met een rietje, taksi of sinaasappelsap. Cola krijgen ze zelden, alleen een keertje in een horecagelegenheid of bij iemand op een feestje.

In november en december krijg ik ze nog wel overtuigd van water drinken vanwege de snoeperijen, maar dat krijg ik er de rest van het jaar niet in. Thee lusten ze niet.

Dus mijn vraag: hoe pakken jullie dat aan?

Tine Winkel

Tine Winkel

06-02-2018 om 15:58

bij ons

thuis: melk bij het brood, water bij warm eten. Tussendoor thee met soms per glas ca. 1/4 theelepel suiker of heel waterige limonade (minder dan de helft van wat het etiket voorschrijft).

Naar school krijgen ze een beker van die waterige limo mee. Als die leeg is, wordt de beker bij de kraan in het lokaal nagevuld met water. Ca. eenmaal per week krijgen ze een pakje drinken mee. De soort maakt mij niet zoveel uit, ik wil wel graag dat ze het in één keer leeg drinken, zodat het suiker/zuurmoment relatief kort is.

Kaori

Kaori

06-02-2018 om 16:00

water en melk

Vanaf het begin alleen water en melk gegeven, pas vanaf een jaar of 11 heeft ze prik drankjes leren drinken en nu een half jaar drinkt ze thee.

Er gaat water mee naar school en daar krijgt ze bij de bso een beker melk. Er is wel aanmaaklimo in huis maar dat wordt niet veel gedronken.

Sap en frisdrank is er alleen als we een verjaardag vieren. Zelf drink ik het ook niet.
Buitenshuis wordt het wel eens gedronken maar ook dan kiezen we meestal voor water.

Pug

Pug

06-02-2018 om 16:13

niet veel

Melk, chocomel en water.

Als we weg gaan nemen we een pakje drinken voor ze mee.

Sap

Op de basisschool was het voornamelijk sap. Op het voorgezet onderwijs werd dat ergens water omdat de bekers soms lekten en dan is sap nogal kleverig. En dan drinken ze ook onregelmatiger. Op de basisschool is er een vast moment in de ochtend en in de pauze. En bovendien werden de broodbakjes en het drinken in de klas verzameld.

Half a twin

Half a twin

06-02-2018 om 16:21

thee leren drinken

Ik heb mijn kinderen, nu pubers, van kleuterleeftijd thee leren drinken zonder suiker. Dat lukt echt. Begonnen met slappe thee en later sterker. 2 glazen suikerhoudend drinken is de max hier per dag. Water en thee mag onbeperkt.

Dees

Dees

06-02-2018 om 16:30

Diversen

Bij het ontbijt: Karnemelk/optimel/sinaasappelsap
Op school: Siroop/chrystal clear/sap ofzo
Thuis na school: Siroop met karnemelk of water
Avondeten: water/siroop of karnemelk.

Kind in groep 5...

...en drinkt rijstmelk, water, brandnetelthee zonder suiker (andere soorten "zijn vies, mama"), Capri Sonne multivrucht (max 1 per dag), soms Carvan Cevitam ranja, soms als bijzonderheidje Alpro Soja rode vruchten.

Bijna vergeten

De laatste tijd ook een glas zelfgeperste sinaasappelsap per dag.

Mams

Mams

06-02-2018 om 17:49

Hier

Een kind in groep 6 en eentje in groep 4. Oudste drinkt vooral thee of suikervrije aanmaaklimonade. Soms water. Jongste drinkt veel water en soms aanmaaklimonade. Heel enkele keer (in een restaurant bijvoorbeeld) kiezen ze 7-up of ijsthee. Jongste is allergisch voor melk, de oudste houdt er niet van.

mirreke

mirreke

06-02-2018 om 18:53

Water

toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten kregen ze water. Heel handig ook, want dat kun je op school ook zelf bijvullen.

Nu de kinderen groter zijn en op het VO zitten en deels al studeren, drinken ze nog steeds allemaal water (en inmiddels ook thee), net als wijzelf trouwens. Makkelijk, scheelt veel gesjouw en ook veel geld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-02-2018 om 19:03

Wat een verademing

Eens een ‘wat drinkt je kind’ draadje zonder dat iedereen over elkaar duikelt met zijn melk, water en ongezoete groene thee

mijn basisschoolkind

Drinkt 's ochtends karnemelk, op school siroop met water, bij de lucht drinkyoghurt, na school siroop met water, bij het avondeten water en voor het slapen warme melk.

Maar het is dan ook ons vierde kind, dan maak je je daar niet meer druk om

Jillian

Jillian

06-02-2018 om 19:22

Van alles

Water, thee, limonade, fris, sap, chocomelk... verschilt per moment en pwr dag. Naar school heeft de een graag limonade en de ander thee.

tapwater natuurlijk!

wat anders?

Tango

Tango

06-02-2018 om 20:53

Verschillend

Ik heb geen basisschoolkinderen meer maar hier dronk zoon op de basisschool altijd limonade en yokidrink. Dat nam hij mee. Daarvoor ook schoolmelk, maar dat dronk hij vaak niet op en op sommige dagen was het er niet (na vakanties) en dat ging dan weleens fout want ik vergat dan extra drinken mee te geven. Thuis dronk hij ook vooral limonade, bij het eten water en vanaf een jaar of 10 's avonds thee.
Dochter dronk veel langer al regelmatig water. Nam ze ook mee naar school. Frisdrank of sap drinken ze hier zelden. Melk ook weinig. Zoon lust wel karnemelk met een scheutje limonade erdoor. Dochter niet, wel yoghurtdrank.
In het weekend maken we vaak smoothies of hebben we zelfgeperst sinaassappelsap.
Zoon neemt nog steeds bij voorkeur een pakje Wicky of flesje fruitshoot mee naar school en een pakje yogi. Ik heb een tijdje een Dopper geprobeerd met limonade, maar die sloot hij vaak niet goed waardoor zijn tas iedere keer nat en plakkerig was. Dat laat ik dus nu maar zitten. Niet goed voor het milieu, maar hij is al een slecht drinker dus ben blij als hij wat drinkt op school.

Jeane

Jeane

06-02-2018 om 21:52

Verschilt per kind

Mijn oudste basisschoolkind begint de dag met Milk en Fruit, naar school water en als ze thuiskomt chocomel, al dan niet met slagroom (er moeten wat kilo's bij) of thee. Bij het eten water en voor het naar bed gaan chocomel of thee. In het weekend ook een paar keer cola of sinas.
Jongste drinkt alleen water, ze wil niks anders, is niet door ons verplicht, maar wel fijn, want zij zou in tegenstelling tot haar zus wel wat minder hard mogen groeien.
Limonade heb ik altijd in huis, maar wordt alleen door mij of vriendjes en vriendinnetjes gedronken.

Amelie

Amelie

06-02-2018 om 22:38

Verschilt hier ook per kind

Kind 1 (12 jaar) drinkt ‘s morgens thee, op school water, s’middags en s’avonds thee en af en toe een sapje (bij voorkeur een zelfgemaakte smoothie).
Kind 2 (11 jaar) drinkt ‘s morgens karnemelk, op school capri sun, thuis af en toe een glas ranja maar vooral heel veel karnemelk (ik denk bijna een pak per dag).
Kind 3 (9 jaar) drinkt s’morgens karnemelk met scheutje ranja, op school appelsap, s’middags thuis ranja, s’avonds thuis karnemelk met scheutje ranja.

Frisdrank wordt hier eigenlijk niet gedronken verder mogen mijn kinderen zelf weten wat ze drinken. Ze zijn alledrie niet dik, poetsen twee keer per dag hun tanden en hebben nooit gaatjes dus ik vind het prima. Wat ook wel weer grappig is is dat de oudste nauwelijks suikers drinkt maar wel weer dol is op snoep en koek terwijl de jongste veel suikers drinkt maar geen zoetigheid eet.

Phryne

Ik voel me aangesproken omdat het drinken van mijn kind daar wel op lijkt.

Toen ik het schreef dacht ik nog - zal ik er wel of niet bijzetten dat junior dat zelf bepaalt? Haha. Kieskeurig. Lust niet eens frisdrank. En dat zou van mij best een keer mogen... ik drink het zelf wel, eigenlijk te vaak. Daarentegen drink ik weer geen koffie.

Hier

Kind 1, 12 jaar, bij het ontbijt thee, tussendoor slappe ranja of thee, en water bij het avondeten. Op school een fles water en een beker waarvan ik de inhoud varieer; sap, optimel of, soms, chocomelk.
Kind 2, 9 jaar, bij het ontbijt melk, tussendoor ranja en ook water bij het avondeten. Op school een fles slappe ranja en de bovengenoemde beker waarvan de inhoud varieert.
Op de BSO wordt sinds kort geen ranja meer gegeven maar water met soms wat druppels citroensap, thee willen ze niet geven ivm gevaar voor brandwonden en dat vind ik wel jammer.
Als we eens in een café of restaurant zijn dan mogen ze kiezen en nemen dan cola light, sinas of icetea en soms ranja. En thuis in het weekend meestal één glas cola.

Thursday Next

Thursday Next

07-02-2018 om 10:11

hier

voornamelijk water, kind 1 (15) houdt niet van fris met prik maar drinkt af en toe wel sap, thee of warme chocomelk.
Kind 2 (11) houdt wel van cola en sinas maar dat hebben we meestal niet in huis. Lust sinds kort ook thee dus dat krijgt ze ook als ze wil.
Naar school nemen beiden water mee.

Marit

Marit

07-02-2018 om 10:45

hier

2 kinderen in groep 7 en groep 5. 's morgens thee,voor op school een beker limonade en een beker melk, na school een beker limonade, bij het avondeten melk en water. En verder staat de kraan vrij open en oudste zet regelmatig nog een kopje thee voor zichzelf.

bij bijzondere gelegenheden (enkele keer in het weekend, of een verjaardag of zo) wordt er wel eens prik gedronken (seven up of cola), maar dat is incidenteel.

Marit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.