Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

boterbloem

boterbloem

10-01-2012 om 18:32

Wat gebeurt er precies (gevoel)

in je lichaam als er zo'n 'vlaag' door je heen gaat, bijvoorbeeld als je bijna je baby laat vallen als je struikelt op de trap (het is maar een voorbeeld)

Iets vergelijkbaars, maar toch anders kan er fysiek voelbaar door je lijf vlagen als je iets ernstigs, iets verdrietigs op je pad ziet komen.

Wat gebeurt er dan in je lichaam?
Bepaalde hormomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-01-2012 om 18:36

Geen idee

Maar ik krijg geen 'vlaag' maar een steek in mijn hoofd op dat soort momenten. Duurt maar heel kort en ik vraag me elke keer weer af hoe het kan dat je pijn krijgt door hevig schrikken. Lees dus geïnteresseerd mee

Zus

Zus

10-01-2012 om 18:40

Adrenaline

Hormonen inderdaad, adrenaline.

Maar hoe dan

bij dat bijna-valvoorbeeld is er een duidelijke aanleiding (in de orde van freeze fight flight denk ik) maar dat met die verdrietige gebeurtenis op komst is wat anders.
Hoe komt het dat je fysiek iets voelt (een vlaag, een steek) terwijl er 'niks' gebeurt?

Zus

Zus

10-01-2012 om 19:01

Bromvlieg

Je kunt door alleen al aan iets angstigs te denken een fysieke reactie krijgen. Je hersenen, waarin je het verzint, is ook deel van je lichaam. Zelfs als je je iets voorstelt, gaan de hersendelen die je in een "echte" situatie zou gebruiken, seintjes afvuren. Op een scan zie je dan geen verschil.

Da's de 'vecht of vlucht' reactie...

..idd adrenaline, dat je lichaam klaar is voor actie. Kan idd gebeuren door aleen iets te denken.

Als je een overdosis adrenaline hebt en vechten of vluchten is niet aan de orde, dan is bewegen de beste remedie om het kwijt te raken. Kun je doen door een stukje te gaan hardlopen of boksen 9lekker dat vluvhten of vechten simuleren) maar als dat niet praktisch is voldoet iets anders ook (daarom staan zenuwachtige mensen ook zo vaak te drentelen, ijsberen, of met een pen te friemelen)

Als je zo'n adrenalinepiekje krijgt door iets engs wat toch blijkt mee te vallen (doordat je toch nog net de trapleuning weet te grijpen) of door een irreele gedachte (die je dan ook zo weer kunt loslaten) dan corrigeren je hersenen dat trouwens idd meestal zelf heel snel & is het zo weer weg...

Ingrid

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.