Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera*

Vera*

06-04-2011 om 10:56

Wat kan ik dochter bijvoederen?

Dochter eet erg weinig en heel erg langzaam. Nu sport toch een aantal keren in de week en voer ik haar na het sporten bij met een banaan of een bak vla of yoghurt.
Doordat dochter nu Thyrax gebruikt voor haar schildklier en de pillen vlak vóór het naar bed gaan neemt (opdracht kinderarts) heb ik een bijvoerderprobleem, de vla en yoghurt mogen niet meer. Elke keer een banaan wordt een beetje veel. Wat kan ik haar geven???? Het moet gemakkelijk in te nemen zijn en (vrij) snel op zodat dochter toch op tijd in bed ligt.
Ik weet het even niet meer. Hebben jullie tips? Bij de diëtiste kunnen we pas half mei terecht voor een intake.

Vera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Soep?

Een voedzame soep (zelfgemaakt en ingevroren)?

Tja

als ze zeggen dat vla en yoghurt niet meer mogen had je ook kunnen vragen wat wel mag. Ik zou dus terug bellen en advies vragen bij de kinderarts.

Annet

Annet

06-04-2011 om 11:34

Noten, ei

Ik gebruikte altijd noten (walnoten, hazelnoten of amandelen) om kind bij te voeren.
Gekookt eitje of wat roerei lijkt me ook handig, snel op te eten, veel eiwitten.

Soja

Ik weet niet of soyaproducten dan een oplossing zijn. Ik weet niet waarom de vla niet meer mag, maar mijn zoontje vindt sojavla net zo lekker.

Waarom

Waarom moet het bijvoederen precies net voor bedtijd plaatsvinden? Als ze structureel te weinig eet, zou ik dat gedurende de hele dag aanpakken. Dus al beginnen bij het ontbijt, tussendoortjes, lunch enzovoort en het niet aan laten komen op dat ene moment tussen sporten en gaan slapen.

ishtar

ishtar

06-04-2011 om 14:47

Kinderarts

bellen en probleem voorleggen.
Waarom moeten die pillen voor bedtijd?
Ik heb ze ook een tijd gehad en moest ze juist een half uur voor het ontbijt, zodat alles opgenomen was voor er eten bijkwam. (eten verstoort de opname van thyrax) dus ik snap niet goed wat hier de bedoeling van is, en waarom een banaan wel mag, en zuivel niet.
(niet dat het er iets toe doet of IK het snap, maar weet jij de achterliggende gedachte?)

Vera*

Vera*

06-04-2011 om 20:46

Tijdstip

Op advies van de ka is het tijdstip van inname van de Thyrax 's avonds met het tandenpoetsen, juist omdat vooral kinderen het niet prettig vinden om een half uur eerder op te moeten staan voor een paar pilletjes.
Zoals single lady al opmerkte zijn er meerdere voedingsmiddelen die invloed hebben op de opname of werking van de Thyrax, waaronder melkprodukten en soja.
Van de ka mocht de banaan wel, die doet geen kwaad.
Dochter geef ik door de dag heen al zo veel mogelijk. 's Middags geef ik haar maar weinig als ze al om 16.30-16.45 uur moet warm eten, daar doet ze 30-45 minuten over. Als ze om ongeveer 19.40 weer thuis is vind ik wel dat er weer wat in kan.
Over een boterham doet ze een half uur in uitgeruste toestand dus dat vind ik 's avonds niet zo een goed idee. Bedankt voor de tips, ei is zacht dat zal ik eens gaan proberen. Het is verder niet dat dochter weinig lust maar dat ze het niet wegkrijgt is het probleem.

Vera

Guinevere

Guinevere

06-04-2011 om 21:45

Ander fruit

Je zou ook eens ander fruit kunnen proberen natuurlijk. Het lekkerste en snelst slorpbaar, is om het te mengen in een smoothie. Kun je ook nog die voedzame banaan doorheen mengen. Of als je geen zin hebt om de keuken in te gaan zo'n knijpfruit voorzetten.
Is het trouwens écht zo'n punt om zo'n medicijn 's morgens te geven? Wakker worden, hup, medicijn erin. En daarna eens rustig douchen, aankleden, schoolspullen zoeken, als laatste eten of desnoods vanwege tijdgebrek alleen drinken en een boterham in de hand meegeven. Uit ervaring kan ik zeggen dat wij hier toch altijd 3 kwartier nodig hebben van wakker worden tot aan de hele bende de deur uit, dus in onze situatie zou er dan 15 minuten om te eten overblijven.

bertje1

bertje1

06-04-2011 om 22:04

waarom mag melk en vla niet meer. snap dat niet.
en waaro bijvoeren? heeft ze ondergewicht gekregen?
ik zou gewoon een boterham geven met kaas voor en/of na het sporten.
dietist in mei.. belachelijk. ik ben ook dietist en heb meestal plaats in 1 of 2 weken. is er geen ander in de buurt? (of uit de buurt)

soepstengel

soepstengel

07-04-2011 om 12:42

Tijdens het ophalen

vast iets in haar hand geven, bv eenappel in stukken, liga evergreen of een dubbele cracker met iets smeerbaars?
Die eet ze dan onderweg vast een deel op?
En idd een smoothie, die is hier zo op

Vera*

Vera*

08-04-2011 om 10:11

Afspraak

De huisarts heeft een nieuwe verwijzing gemaakt en maandag kan ik terecht bij een goed bekend staande diëtiste bij ons in de buurt. Dat is wel wat anders dan wachten tot half mei.
Dochter is 12 en gaat zelf naar het sporten en op de terugweg vast iets geven zal dan ook niet lukken.

Vera

Tanneke

Tanneke

09-04-2011 om 03:19

Misschien

in plaats van de vla een bakje appelmoes, soepstengels, fruit of van die flesjes met fruitdrank (heet iets van fruit today ofzo). Daar zitten stukjes fruit in en vullen best wel.
Mijn zoon eet graag een tomaat in stukjes ook.
En wat hier ook wel erin gaat is een pitabroodje met een plakje ham ofzo.(van die mini pita's).

Succes, weet niet of je er iets aan hebt,maar kan het altijd proberen he?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.