Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marinet

Marinet

16-03-2020 om 18:59

Wat moet ik nou (zoon in gezin met zieke, corona?)

Ik behoor tot de risicogroep. Boven de 60 en diabetes. Zoon is bij vriendin bij haar ouders. De moeder vertoont klachten: hoest, kortademig etc.
RIVM was een beetje tweeslachtig: voor 40% vonden ze wel dat ik hem naar huis moest halen en veel afstand houden. Voor 60%: nee toch maar daar laten.

Okay beslissing genomen samen met hem dat hij daar zou blijven ivm mijn risico's. Daar was ik rustig over. Maar nu: ik heb de vader aan de lijn en die doet heel laconiek. Gezinsleden doen ook gewoon boodschappen. Zijn totaal niet voorbereid. (ik wel, zit al twee weken uit mijzelf in isolatie, zonder de klachten) Ik hoor dat de moeder gewoon aan de keuken tafel zit en niet op haar kamer. Laat staan dat alles ontsmet wordt telkens.
Mijn zoon pakte in het verleden snel verkoudheden e.d. op en is ook niet altijd zo stabiel qua gezondheid.

Ik ben hier niet blij mee. Maar kan hem moeilijk dwingen thuis te komen (bijna negentien). Maar ik kan dat gezin ook niet dwingen er zorgvuldiger mee om te gaan.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2020 om 20:02

Laat het hem maar krijgen

Als hij het gehad heeft kan hij jou niet meer besmetten.
Zoals Rutte net al aangaf is de verwachting dat het komende jaar 40 tot 50 procent van de mensen wereldwijd besmet zal raken. Dus de kans is groot dat je zoon het ook gaat krijgen.
Daarnaast is het binnen een gezin heel moeilijk om te voorkomen dat de rest het ook krijgt. Dus ik snap wel dat de moeder niet geïsoleerd wordt. Als je zoon daar Corona op zou lopen en het daar vervolgens ook uitziekt is de kans dat jij besmet raakt weer een stukje kleiner...

Niki73

Niki73

16-03-2020 om 20:12

Dikke kans dat hij het al heeft, ook zonder klachten

En nu moet hij dus het standaardadvies volgen: minimaal 14 dagen in thuisquarantaine en daarna, mits hij 24 u klachtenvrij is, mag hij weer naar buiten.

Misschien een zegen voor jou, dan kan hij jou tenminste niet meer aansteken.

Marinet

Marinet

16-03-2020 om 20:13

okay

Tijgeroog dat is een heldere visie. Omdat mijn zoon vaak ziek is geweest, is mijn enige angst wat hem betreft dat hij het krijgt en het niet redt terwijl hij daar blijft ook om mij te beschermen. Maar dit is een goed argument dank je wel.

specht

specht

16-03-2020 om 20:13

Doen wat tijgeroog zegt

Inderdaad doen wat tijgeroog zegt.
Zoon daar uit laten zieken,. Straks krijgt hij het ongemerkt, en dat is veel gevaarlijker.
Je hebt zo wie zo 50% kans dat hij het krijgt, en zo wordt jij optimaal beschermt

Marinet

Marinet

16-03-2020 om 20:14

niki73

Ja misschien is het juist een zegen. dank je

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2020 om 20:21

Lieve Marinet

Waarschijnlijk maakt daar blijven of terugkomen nu niet meer uit in het krijgen.
Mocht de moeder inderdaad corona hebben, en hij krijgt het en hij lijkt het niet te gaan redden (die kans is heel klein) dan kun je altijd nog naar hem toe.

Marinet

Marinet

16-03-2020 om 20:45

tijgeroog

Ja mijn grootste paniek zat in: als ik nu handel door hem over te halen, voorkom ik misschien dat hij het krijgt.

Marinet

Marinet

23-03-2020 om 00:18

pfffffff!!!!!!!

Nou zoon zit daar, moeder heeft nog steeds klachten: benauwdheid, hoesten e.d. Maar niet heel ziek of hoge koorts. Zoon, vriendin en haar vader geen klachten.

Maar ik vind dat ze er veel te laks mee om gaan! De drie niet zieken gaan gewoon boodschappen doen en vader en vriendin gaan zelfs morgen de spullen van vriendin verhuizen vanuit haar studentenkamer in Utrecht.

Ik vind het zo onverantwoord. Vooral ook voor de meisjes in het studentenhuis. Vriendin en vader kunnen makkelijk besmet zijn. pfff ik heb al via mijn zoon gezegd dat ik het onverantwoord vind. Maar ja, hij is daar ook maar gast.

Wat moet ik nou? Het aangeven bij die ouders? Die luisteren dus niet. Voel me heel machteloos.
Wat zouden jullie doen? Ik kan er verder met niemand over praten!

Bas

Bas

23-03-2020 om 00:26

Rustig blijven

Zolang je zoon niet ziek is, is er voor hem 'niets aan de hand'.
De kans dat hij ziek wordt is nog steeds erg klein.

Wat die mensen verder doen, daar ga jij niet over.
Er zullen wel meer mensen niet helemaal verantwoord hiermee omgaan, gelukkig weten we niet alles van iedereen.

Probeer het positief te blijven zien. Je zoon kan jou nu niet aansteken, dat is fijn, voor jou en voor hem.

Dat boodschappen doen, waarom zou dat niet goed zijn eigenlijk?

Bas

Bas

23-03-2020 om 00:29

Overigens

vind ik dat je best je zorgen mag uiten tov die ouders, je zou ze morgen kunnen bellen.
Maar ik zou oppassen met al te veroordelend naar hen toe te zijn, dat zal niet werken.
Maar we mogen elkaar best op een zorgzame manier aanspreken.

Zondag met Lubach


https://www.youtube.com/watch?v=Ud8wQWnB6FE

Het was weer goed gevonden.

Ook het commentaar er onder:

"....Sommige mensen luisteren voor geen meter. Laat staan voor 1.5 meter...."

"...3 meter afstand moet de regel worden, meeste mensen luisteren toch altijd maar half.."

Hopelijk heeft deze uitzending ook succes. Soms moeten er nog kwartjes vallen.

Marinet

Marinet

23-03-2020 om 00:39

Bas

Dank, ja ik moet inderdaad mijn rust weer hervinden. Dat ik de hele tijd alleen thuis zit helpt daar even niet in. Je gaat makkelijker mindfucken.

Tja die boodschappen: Normaliter kan je wel boodschappen doen natuurlijk. Maar kijk er is iemand met duidelijk klachten in huis: kortademig en hoesten. Ze zitten daar gewoon gezellig rond de tafel met zijn allen, zij zit niet op haar kamer of zo.
Dus kans dat ze ook besmet zijn is dus in gerede mate aanwezig.

Dus als ze de supermarkt ingaan doen ze niet bepaald aan preventie voor anderen.

Nou had ik morgen een bezorg moment van de Albert staan (ik bestel altijd bij de albert en nu is het extra praktisch omdat ik tot een risicogroep behoor). Dus ik bel die ouders en zeg dat ze via mij een hele zwik kunnen bestellen zodat er voorlopig niemand naar de supermarkt irl. "nee niet nodig, kinderen doen het wel, dan moet ik het weer op komen halen" (stad is vijf kilometer verderop maar hij heeft een auto).

Ja ik vind het lastig de ander op een zorgzame manier aan te spreken. Ze bieden wel mijn zoon onderdak (niet dat ik dat gevraagd had hoor) en hebben het idee dat ze juist mij helpen daarmee.

Marinet

Marinet

23-03-2020 om 00:41

AnneJ

Dank je, maar sorry ik ga niet kijken want ik denk dat ik me dan nog meer opwind,

pff vind het even heel lastig. Wel fijn dat ik het hier kan uiten

Bas

Bas

23-03-2020 om 00:50

Ja joh

Blijf je vooral ook lekker uiten!

Zorg vooral ook goed voor jezelf, en probeer het _los_ te laten.
Er zijn geen extra restricties voor mensen die met zieke mensen thuis zitten, het is niet anders.. Je kunt adviezen geven, vooral aan je zoon, maar verder houdt je rol, voor nu even, op.

Maar voor je zoon is het ook het fijnst als het goed met jou gaat.
Laat je dus niet gek maken! (door jezelf...) Daar heb je nl wel vat op. Zorg voor afleiding en ontspanning.

Marinet

Marinet

23-03-2020 om 00:52

Bas

Je hebt zo gelijk. Dank

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 06:44

Marinet

"Er zijn geen extra restricties voor mensen die met zieke mensen thuis zitten, het is niet anders.."

Helaas besteden veel mensen hun veiligheid en die van anderen blijkbaar liever uit aan de overheid. Zorg voor jezelf en sterkte.

Marinet

'Dat ik de hele tijd alleen thuis zit helpt daar even niet in. Je gaat makkelijker mindfucken.'

Misschien zijn er wat (kleine) dingen die je nu kunt doen, waar je anders niet aan toekomt? Want de hele dag alleen thuis is al genoeg om gek te worden, helemaal als je je zorgen maakt. Aan je zoon en zijn situatie kun je nu niets doen. Maar misdchien kun je wel zorgen dat jij zo fit mogelijk blijft. Afleiding is dan heel belangrijk (al snap ik dat je pas weer helemaal gerust bent als alles weer normasl is).

Marinet

Marinet

23-03-2020 om 11:51

Sydney

Hoi, ik weet dat je het superlief bedoelt, dus dank daarvoor.

Ik doe al dit hoor:

mediteren, dagboek schrijven 3 pagina's A4, viool spelen, een uur dansen, een uur trainen voor youtube, schoonmaken en opruimen, huis opnieuw verven, elke dag een sonnet, haiku of verhaal publiceren, harp spelen, tekenen, schilderen, telefoondienst opgezet voor eenzame ouderen (haha ben er zelf een en er wordt, behalve veel likes, niet op gereageerd). Af en toe, een keer per week of zo, bellen met vriendin. Maar verder geen familie. In de avond, als het stil is op straat, even wandelen.

Maar ja, dat moet ik wel allemaal uit mijzelf halen, dan is er geen sprake van menselijke interactie. Ik kan dat redelijk goed. Maar uiteindelijk zit ik wel al drie weken alleen (ben vroeg de sociale isolatie ingegaan omdat ik niet lekker was en een risicogroep ben).

Marinet

Het lijkt me echt heel zwaar om 3 weken alleen te zitten. Goed dat je jezelf al zo bezig houdt.

Hopelijk gaat het snel voorbij en kunnen we er om lachen achteraf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.