Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

caton

caton

03-12-2011 om 14:04

Wat te doen bij verslikken

Vanmorgen ben ik behoorlijk geschrokken: mijn vader (80, astma, bronchitus, hartpatient) nam een stukje banket en verslikte zich daar in. En dat ging behoorlijk heftig. Mijn kinderen renden van schrik naar buiten omdat ze dachten dat opa echt zou stikken. En ik stond machteloos op zijn rug te kloppen. Gelukkig liep het uiteindelijk met een sisser af, maar de schrik zat er goed in.
Mijn vraag is nu: wat kan ik anders voor hem doen in zo'n situatie, dan alleen op zijn rug kloppen? In verband met een chronische open wond na een open hart operatie vorig jaar is de Heimlich methode niet toepasbaar op hem. Is mond op mond beademing een optie? Wie o wie heeft er suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

03-12-2011 om 14:24

Heu

Als de heimlich manouvre niet mag wegens een specifiek probleem, is het dan mss verstandig om de behandelend arts/huisarts om specifiek advies te vragen?

Verder: niet bang zijn om 112 te bellen.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2011 om 23:05

Heimlich

Nog een toevoeging op bovenstaande reacties: ik denk dat je beter die wond kunt beschadigen door de heimlich-methode toe te passen dan dat je vader overlijdt doordat je die plek wilt beschermen.

koentje

koentje

03-12-2011 om 23:11

Je kunt

proberen heel hard te blazen, mond op mond te beademen als laatste redmiddel: datgeen wat dan vastzit kan dan de longen in schieten, met een ontsteking als gevolg, maar hij heeft dan op dat moment weer lucht. Uiteraard daarna wel het z.h. bellen.

Leony

Leony

05-12-2011 om 10:55

Heeft het wel zin om 112 te bellen?

De ambulancesector hanteert momenteel de norm dat een ambulance in spoedgevallen binnen 15 minuten na melding ter plaatse moet zijn.
Als je je zodanig verslikt dat je geen lucht meer krijgt, dan ben je na 15 minuten toch echt wel overleden lijkt me.
Leony

sinas

sinas

05-12-2011 om 13:08

Wat ik ooit leerde bij ehbo

als iemand zich verslikt en heimlich niet lukt, zullen ze ws wel flauwvallen oid. Doordat het lichaam dan ontspant kan het zomaar zijn dat er toch een dun streepje lucht weer langs het object in de luchtpijp stroomt. Misschien niet veel, maar toch. dus bellen naar 112 heeft altijd wel zin.

Hoe op rug geklopt?

Zomaar wat op de rug gaan kloppen heeft weinig zin, maar je kunt wel gerichte stoten tussen de schouderbladen geven. Maar je moet wel echt even leren hoe dat moet. Met veel meer geweld dan je denkt, bijvoorbeeld. Geldt ook voor de Heimlich.

Maar als stoten tussen de schouderbladen niet werkt zou ik ook gewoon gaan voor de heimlich hoor. Wat heb je aan een nette wond als je stikt? Als je een EHBO-cursus volgt zul je ook leren: stabiliseren van de vitale functies (luchtwegen, bloedcirculatie) hebben voorrang op alles!

Mond op mondbeademing zal doorgaans niet lukken bij een obstructie, maar proberen kan altijd. Anders reanimeren zonder beademen. Ook met de hand de obstructie doorduwen tot in de longen kan, als de verslikking hoog zit. Dat kan overigens pas als het slachtoffer al bewusteloos is, en je zult ook een vinger tussen de wang moeten duwen aan de buitenkant om een bijtreflex te voorkomen.

Maar in feite geldt voor al deze dingen: volg een EHBO-cursus. Het is niet zo makkelijk om dit allemaal nog helder te hebben in een noodsituatie. Hoe meer je hebt geoefend en herhaald, hoe groter de kans dat je je er nog iets van herinnert.

caton

caton

05-12-2011 om 13:41

Dank voor de reacties

Inderdaad Elissa, het zomaar kloppen op de rug heeft denk ik weinig zin. Toch deden we het maar omdat we echt niet wisten wat we moesten doen. Gisteren was mijn vader er nog ontdaan van, wil ook geen banket meer eten.
Wat die wond betreft: dit is een fistel onder aan het borstbeen. Ik dacht dat de heimlich methode net onder het borstbeen uitgevoerd moest worden, vandaar dat ik dat zei.
We zullen het zeker met de arts gaan bespreken, zodat we een volgende keer (die hopelijk niet komt) weten wat we moeten doen.

Niks doen?

Heeft iemand dat gezegd?
Voor een verstikking komt zelfs de huisarts als die op de hoek van de straat woont nog te laat.
Dat gaat zó snel, daarbij moet je of direct ingrijpen óf het is 'te laat'. Ik denk niet dat iemand 'niks' doet. Dat gaat automatisch. Als je de greep van heimlich niet kan zal je slaan, kloppen meppen, weet ik wat. Voor het zelf bellen van een ambulance zul je in eerste instantie zeker geen handen vrij hebben, zal een ander moeten doen.
(ooit meegemaakt. liep uiteindelijk wel goed af>
groeten albana

Leony

Leony

07-12-2011 om 10:31

112 komt te laat

De posting van Albana verduidelijkt wat ik bedoelde. Het heeft geen zin om te gaan zitten wachten tot de ambulance er is, omdat een verstikking heel snel gaat. Er moet direct gehandeld worden. Dat is heel iets anders dan "niks doen".
Leony

Zo snel

Ik heb een keer een verstikking meegemaakt. Mét mensen erbij die heimlich en alles konden (verpleegkundigen én BHVers dus ook EHBO gediplomeerd). Dat ging zó razendsnel! Ik was degene die 112 moest bellen, in die korte tijd dat zij bezig waren en ik me omdraaide om de telefoon te pakken, nummer toetsen etc.etc. Was de persoon in kwestie al bewusteloos.... Ik zag toen ik alleen mijn naam nog maar zei, dat ze die op de grond lieten zakken (bewusteloos dus). Ik was nog bezig met mijn riedeltje toen die persoon lag, en in stabiele zijligging werd gelegd en ze het bewuste stukje eten (dat was dus blijven steken) er met de hand uithaalden (was door hun ingrijpen in de mond beland). Niet dat het bellen en uitleggen zó enorm lang duurt...maar in vergelijking met de enorme snelheid waarmee iemand kán stikken is het wél langzaam. Dat bedoel ik ook....zelfs een dokter op de hoek heeft té veel tijd nodig om te komen.
Afijn dit intermetzo is wel goed afgelopen.
Nee, niks doen is geen optie, maar P. jij suggereerde dat zelf hoor. Ik denk dat je van schrik zowiezo van alles en nog wat doet. Misschien niet het goede (hoewel als je dat maar heel vaak in je hoofd repeteerd) maar een verstikking is enorm 'confronterend', dan doe je vanzelf wel wát.
Ondertussen kan ik zelf ook de heimlich greep en nog wel meer. We 'oefenen' minstens 1 keer per jaar.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.