Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Headache

Headache

07-02-2013 om 16:25

Wat voor hoofdpijn heb ik?

Ik slik de pil door, nu al bijna 6 maanden niet meer ongesteld geweest, daarvoor slikte ik max 4 mnd door en had ik het ook wel eens. In deze 6 mnd heb ik een keer of 4 erge hoofdpijn gehad. Het begint rustig, vaak kan ik er ook nog de eerste 1 of 2 dagen bij werken en de derde dag is het zo erg dat ik geen licht kan verdragen, het liefst mijn ogen dicht heb en probeer te slapen. Dan is het ook binnen een uur of zes over. Misselijk ben ik niet. Als mensen mij eten geven gaat alles op.

Ik kan precies de plek aanwijzen: net boven mijn linkeroog, schuin boven de neusbrug, dus net niet in het midden van mijn voorhoofd.

Iedereen zegt dat het migraine is maar ik voel geen band om mijn hoofd en het zit niet aan 1 kant van het hoofd en het straalt niet uit.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt toch op migraine

Het is boven je oog, dus aan één kant. De hoofdpijn blijft op die plek. Je hoeft niet misselijk te zijn.
Hoe zit het met geuren? Kun je daar tegen? Of lawaai?
Niet elke migraine is dezelfde.
Houd even een hoofdpijndagboek bij en ga dan naar de huisarts.
Mijn fysiotherapeut maakte me laatst attent op een mooie app
Als je een smartphone of tablet hebt
Die app heet pijndagboek

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2013 om 18:18

Headache

Ja, het klinkt zeker als migraine. Ik heb het al jaren, en heb helemaal geen ervaring met een band rond mijn hoofd of uitstralende pijn. En als het alleen net boven je li-oog zit, zit het dus aan een kant van je hoofd..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2013 om 19:19

Yep

klinkt als migraine.

En dan meteen ook een tip: neem meteen de eerste dag flink wat pijnstillers in. Kans dat de 2e en 3e dag je dan bespaard blijven.

Headache

Headache

07-02-2013 om 19:31

Pijnstillers

Wat voor pijnstillers gebruiken jullie dan? Ik kon deze dagen geen ibuprofen vinden en heb het op paracetamol gedaan en gelukkig vond ik er vanmorgen nog drie en daar heb ik het nu mee gedaan. Ik heb niet het idee dat paracetamol helpt overigens. Ik heb iets meer vertrouwen in ibuprofen maar er hielp eigenlijk niets meer rond het middaguur.

marie

marie

07-02-2013 om 21:29

Pil minder lang doorslikken?

Hoi
Misschien moet je de pil eens een poosje niet zo lang doorslikken? Ipv 6 maanden, maar 2 maanden? Als je dan geen hoofdpijn hebt, ligt het daar dus aan.
Waarom slik je de pil eigenlijk zo lang door en waarom stap je niet over op wat anders? Mirena ofzo?

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2013 om 21:30

Headache

Paracetamol of brufen, net wat ik in huis heb, en een kop sterke koffie. En dat verzacht wel, maar een paar dagen brak ben ik evengoed.

Headache

Headache

07-02-2013 om 21:44

Pil doorslikken

De eerste keer had ik het eind september en begin/half augustus heb ik nog een stopweek gehad. Voor deze lange periode was het altijd wel dat ik of bijna op vakantie ging en daarvoor stopte of ik vergat de pil 2 dagen en nam daarom maar een stopweek.

Mijn zus krijgt altijd vaste prik migraine ergens vlak voor haar menstruatie komt, ze kan er de klok bijna op gelijk zetten en ze liet de migraine bijv komen op de heenreis naar vakantie zodat ze er op vakantie geen last van had. Zij slikt de pil dus niet door.

Inge M

Inge M

07-02-2013 om 22:21

Combinatie van paracetamol en aspirine

Die combi werkt bij mij het beste bij menstruatie-hoofdpijn. Die krijg ik overigens ook als ik doorslik maar dan veel minder ernstig, wel wat vaker.
De combi paracetamol en ibuprofen heb ik ook geprobeerd. Werkte niet.
Ergens (weet niet meer waar) heb ik een uitleg gelezen waarom aspirine in dit geval beter werkt.
Huisarts heeft uitgelegd dat je direct moet beginnen met slikken (als je de menstruatie verwacht), dan houd je het niveau laag (weet niet meer waarvan) en loop de boel niet zo op. Ojé, ik ben weer duidelijk. Maar de strekking is was wel te begrijpen. Blijven slikken dus, niet wachten tot je pijn krijgt of tot je weer pijn krijgt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2013 om 23:11

Ascal

Ik leef op Ascal. 2 zakjes tegelijk en evt een paar uurtjes later nog een zakje. En dat helpt!

Ik heb ook "echte" migrainemedicatie gehad. Maar daar werd ik heel erg suf van. Op advies van de huisarts ben ik toen weer overgestapt op Ascal dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2013 om 23:13

Ja en inderdaad

meteen slikken, bij de eerste verschijnselen. Dan trekt het meestal weer weg. Als je wacht tot het echt doorzet ben je te laat. Ik in ieder geval wel, dan wordt het hooguit onderdrukken.

Ascal is ook een asperine-achtige. Paracetamol doet niks bij mij.

Headache diary

Ik heb niet alles reacties gelezen, dus misschien dubbel. Het klinkt idd als migraine, niet iedereen heeft dezelfde symptomen. Ik kan bijv. vrij goed tegen licht, maar verdraag absoluut geen geluid tijdens een aanval.
Als ik jou was, zou ik in elk geval een dagboekje bij gaan houden. Ik gebruik een app: headache diary (pro - betaalde versie zonder reclame en ws met meer functies). Je voert je gegevens in (type hoofdpijn, medicatie, triggers etc. etc.) en die app zet alles onmiddellijk om in statistieken: tabellen, taarten, you name it. Zo weet ik nu dat ik haast nooit op dinsdag migraine heb
Medicijnen werken vrijwel niet bij mij, alleen ibuprofen wil wel eens helpen.
Overigens ben ik gestopt met de pil in de hoop dat de migraine zou verdwijnen (het lijkt bij mij hormoongerelateerd), maar helaas, dat hielp ook niet.

Klinkt als clusterhoofdpijn, heel herkenbaar!

Voor mij klinkt dit heel herkenbaar! Volgens de huisarts is het clusterhoofdpijn, geen migraine. Verschrikkelijke hoofdpijn, ik kan er niet mee functioneren. Soms duurt het enkele uren, maar ik heb er ook al eens 2 weken last van gehad.

Paracetamol en ibuprofen werken bij niet, ook niet in een combinatie. Ik gebruik inderdaad ook bloedverdunners in hoge hoeveelheden. Twee zakjes van 600mg tegelijk, en daarna een onderhoudsdosis van 1 zakje om de paar uren. Dat maakt het enigzins draaglijk als het werkt. Toch werkt dit ook niet altijd, soms reageer ik goed op naproxen. Gelukkig heb ik het niet heel vaak, maar vaak komt het wel in clusters. Dan heb ik er een periode heel regelmatig last van.

MariaV

MariaV

08-02-2013 om 09:37

Pil

Het kan ook nog aan je pil liggen. Ik krijg migraine-achtige hoofdpijn van de meeste anticonceptiepillen. Ik heb lang de Dianepil geslikt, ging prima, maar toen ik daarmee moest stoppen begon het gemodder. Uiteindelijk kreeg ik van de gynaecoloog Binordiol, een pil met een "omgekeerde" verhouding tussen de hormonen. Daarmee voelde ik me prima. Ondertussen heb ik alweer zo'n 10 jaar een koperspiraaltje, wat me het allerbeste bevalt. Zonder hormonen voel ik me het toch beter. Ik heb nu voor mijn menstruatie een paar uur hoofdpijn, meestal licht, soms wat zwaarder (maar paracetamol helpt), soms valt het 's nachts en merk ik het maar een heel klein beetje. Maar dat is niks vergelen met wat ik meemaakte met de pil.

Headache

Headache

08-02-2013 om 09:52

Voor inge

Ik zou dus niet weten wanneer het komt omdat het niet in relatie staat met een menstruatie. Bij mijn zus wel, die slikt de pil niet door.

Ik zal eens kijken naar aspirine/ascal want dat heb ik juist al enkele decennia niet meer gebruikt.

Headache

Headache

08-02-2013 om 09:54

Voor jasmino

Clusterhoofdpijn vind ik echt niet passen, dat zijn hoofdpijnaanvallen van max 3 uur. Er kunnen er wel 8 op een dag voorkomen maar er zit altijd een periode tussen dat je geen hoofdpijn hebt. Ze noemen dit toch de zelfmoordhoofdpijn omdat het zo extreem erg is. Mijn neefje heeft dit ook.

Trigeminusneuralgie?

ik heb dit zelf nu 2 keer gehad (bij mij komt het door de MS) en dan heb ik echt een plekje dat ik precies aan kan wijzen...

bij jou is het het voorhoofd, bij mij mn kin

kijk anders eens hier http://www.nvvn.org/patienteninfo/cer-trigeminusneuralgie.php

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2013 om 23:26

Clusterhoofdpijn - migraine

Ik heb even zitten googlen en ik kom erop dat migraine een kloppende hoofdpijn geeft die bij inspanning erger wordt en dat clusterhoofdpijn een stekende hoofdpijn is (vergelijkbaar met wat je voelt als je een ijsje te snel eet, maar dan langduriger). Bij clusterhoofdpijn kun je blijkbaar niet stil zitten.

Nu is iedereen vast anders maar als ik hoofdpijn heb wil ik echt niet bewegen, inspanning geeft mij het gevoel dat mijn hoofd uit elkaar spat. Daarom is braken ook zo erg: je moet, maar het doet zo'n zeer, en dan is zeer eigenlijk niet eens het goede woord... Verder kun je bij migraine last hebben van uitvalverschijnselen (moeilijk praten, niet op woorden kunnen komen) en niet goed tegen licht en geluid kunnen. Bij clusterhoofdpijn kun je last hebben van een loopoog en loopneus, of juist een verstopte neus. Nu heb ik dit laatste ook vaak. Daar begint het bij mij vaak mee, met een beetje een loop neus. Toch denk ik dat ik migraine heb. Ik voel namelijk heel duidelijk een kloppende pijn, het pulseert. Het voelt alsof er een mes in en uit mijn hoofd gehaald wordt, en niet alsof het er permanent in blijft zitten. Dit alles met dank aan wiki.

Daar wordt overigens ook gezegd dat clusterhoofdpijn erger is dan migraine. Daar kan ik me niks bij voorstellen. Kan het erger dan?

Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Clusterhoofdpijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Migraine

En nog wat andere linkjes:

http://www.thuisarts.nl/migraine/ik-heb-migraine

http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz37.html

http://www.migrainehoofdpijn.com/

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn kan zich ook voordoen in verschillende gedaantes. Wat bij mij in elk geval herkenbaar is, is de pijn rond mijn oog en slaap. Het is inderdaad niet kloppend, maar stekend. Vreselijke pijn.

Wat vervelend is bij clusterhoofdpijn: medicatie helpt soms, maar je kunt er niet op rekenen. Daarnaast kun je niets doen dat de pijn vermindert. Rust en slaap verergeren de pijn bij mij, stil zitten is inderdaad niet fijn, ik word heel onrustig als ik een aanval heb. Ik heb de episodische vorm, waardoor ik periodes heb met aanvallen. Dat kan een periode zijn van weken, daarin heb ik vaker wel dan niet hoofdpijn. De perioden zonder pijn zijn er dan weinig bij mij, of de medicatie moet aanslaan. Ik weet niet wat de pijn uitlokt, kan geen "starter" benoemen, en de aanvallen komen heel onverwachts. Na een paar dagen zou ik met liefde een gedeelte van mijn hoofd laten weghalen als daarmee ook de pijn weg gaat. Ik zou mijn oog eruit willen halen bijvoorbeeld. En het is verschrikkelijk dat je geen enkele controle hebt over de pijn. Wat je ook doet. Stil zitten of liggen in het donker: helpt niet. Niets doen? Helpt niet. Wel iets doen? Helpt ook niet......

Is het erger dan migraine? Ik heb geen idee, maar ik vind het verschrikkelijk.......... Kan het erger? Ja, alles kan erger denk ik. Het is moeilijk te vergelijken als je niet over beiden kan meepraten. Kun je dat wel, dan is het nog moeilijk te vergelijken, want zowel migraine als CH kunnen zich beiden in gradaties voordoen.

Website

Nog vergeten de link te geven van een goede website over clusterhoofdpijn: http://www.clusterhoofdpijn.nl/index.html

Headache

Headache

09-02-2013 om 12:44

Voor ginny

Zoals ik al zei: er zijn mensen die zelfmoord plegen om van de clusterhoofdpijn te komen dus ja het is erger dan migraine.

Jasmino: hoe zit dat dan met die aanvallen, die moeten bij clusterhoofdpijn korter zijn dan 3 uur en het kan 8x per dag zijn? Dat is toch niet te vergelijken met migraine wat dagen kan duren?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-02-2013 om 14:41

Jasmino

Zo bedoelde ik het ook.

Overigens herken ik het gevoel ook. Ik zou weleens met mijn hoofd tegen de muur willen stampen om de pijn over te laten gaan. Gelukkig maar dat ik daar tijdens zo'n aanval echt niet toe in staat ben. Ik heb een of twee keer per jaar een aanval die helemaal tot het gaatje gaat, als ik die pijn echt dag in dag uit zou hebben zou ik echt niet verder willen leven. Hoe blij ik ook ben met mijn kinderen en mijn leven. Het leven tijdens een aanval vind ik niet draaglijk. Het enige dat me op de been houdt is het idee dat het morgen vast wel weer beter zal zijn. Niet over, maar beter.

Ik ga vaak rechtop in bed liggen, in een donkere kamer. En dan maar wachten. Slapen kan niet en plat liggen ook niet. En hopen dat ik niet hoef te spugen.

Hoezo 3 uur en 8 keer per dag?

Hoezoe "moet" dat korter dan 3 uur zijn en kan het 8 keer per dag zijn? Ik herken dat niet per sé. Volgens mij heeft CH ook verschillende verschijningsvormen. Ik heb er een langere periode (episodisch) last van, en dan komt het steeds in hevigheid opzetten. In die periode zijn er ook korter periodes dat de pijn minder erg is, maar zelden is het helemaal weg bij mij. Het zeurt altijd een beetje rond.

Nu voel ik het ook weer opkomen, ik ga zo dus weer aan de ascal in de hoop deze aanval af te wenden...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-02-2013 om 14:51

Het verschil

Zit 'm voor mij in het de verschijningsvorm. Een stekende pijn die aanhoudt (Clusterhoofdpijn) of een kloppende pijn (migraine).

Voor de rest kan er veel overlap zijn, denk ik. Zo ben ik ook altijd gesloopt na een aanval van migraine.

Wat ook heel typisch is, is dat ik de plek van de pijn na afloop precies kan aanwijzen. Net alsof het een beurse plek is.

Ik wist overigens niet dat Clusterhoofdpijn zo erg is. Mijn man heeft het denk wel eens gehad, maar dat was echt maar een paar minuten. Je referentiekader wordt ook door dat soort zaken bepaald. En mijn zus was ervan overtuigd dat ze geen migraine had omdat ze niet misselijk is. Zo nauw komt dat dus allemaal niet. Het is het totaalplaatje dat telt.

Headache

Headache

09-02-2013 om 15:15

Jasmino

Chronische Paroxymale Hemicrania (CPH)

De verschijnselen van CPH zijn vrijwel identiek aan die van clusterhoofdpijn. Het grote verschil zit in de frequentie en duur van de aanvallen; bij clusterhoofdpijn duurt een gemiddelde aanval 15 minuten tot 3 uur, bij CPH 5 tot 30 minuten. De frequentie van de aanvallen bij CPH ligt hoger dan bij clusterhoofdpijn: 5 tot 15 aanvallen.
-------------
Ook op de hoofdpijnsite waar ik keek houden ze het uit elkaar door eerst te vragen of een aanval korter of langer duurt dan vier uur: http://www.hoofdpijn.nl/hoofdpijn-zelftest

Clusterhoofdpijn

Ik ken CH van mijn moeder, die hier jaren last van heeft gehad. Zelfmoordhoofdpijn noemen ze het inderdaad. Het schijnt vaker bij mannen dan bij vrouwen voor te komen. Bij haar is het na de overgang verdwenen, maar daar heb jij nu weinig aan . Zij voelde trouwens wel een kloppende pijn.

Ik heb geen andere tips dan die hier al zijn genoemd. Iedereen die last heeft van migraine of CH heel veel sterkte gewenst.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2013 om 00:15

Chrish

In dat geval vraag ik me ook af wat nu werkelijk het verschil tussen deze twee vormen van hoofdpijn is....

Headache: kom je er nog een beetje uit

lennest

lennest

10-02-2013 om 20:36

Migraine

Omdat ik steeds meer en vaker hoofdpijn kreeg, ben ik doorgestuurd naar de neuroloog. Niet helemaal migraine, niet helemaal clusterhoofdpijn, maar wel in die trant. De oplossing? Maxalt bij een aanval en dan is de hoofdpijn binnen een half uur weg. Je voelt je daarna wel wat groggy,maar alles beter dan die vreselijke hoofdpijn. Ter voorkoming van migraine: dagelijks 80 mg van een bètablokker. Sindsdien heb ik nagenoeg geen aanvallen meer: eerst 2-3 per week, nu 2-3 per jaar. Nadeel van bètablokkers: koude voeten, heel erge koude voeten. Met sokken naar bed en een dubbele deken op het voeteneind, elke avond met de voetjes in warm water, anders slaap ik niet. Maar: nauwelijks migraine!

Lennest (bètablokkers)

Ik denk er al langer aan om dat eens met de huisarts te overleggen. Pijnstilling werkt amper bij mij. Wat me tegenhoudt, is de invloed die bètablokkers zouden hebben op je hartslag, die zou vertraagd zijn (? - dit is een geval klok-klepel hoor). In elk geval heb ik vaker gehoord dat het niet fijn sporten is met bètablokkers en dat zou voor mij een zeer groot bezwaar zijn. Wat is jouw ervaring?

Vic

Vic

11-02-2013 om 09:01

Anneque

Ik heet geen Lennest maar gebruik wel al een tijdje betablokkers. Inderdaad worden die afgeraden als je duursport beoefent, omdat het je hartslag verlaagt. Ik merkte dat al vanaf dag 1 dat ik ze ging gebruiken. Je moet er dus best een tijdje aan wennen, omdat je in alles 'langzamer' wordt.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2013 om 10:59

Klopt, betablokkers

Ik ben er daarom mee gestopt, omdat ik stond te tollen op mijn benen. Ik heb namelijk van mijzelf al een lage hartslag. Ik ben ook gestopt met speciale migraine medicatie, want bij mij komt de aanval toch alsnog, nadat de med. zijn uitgewerkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.