Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jettie

jettie

01-09-2009 om 13:30

Wat was\is er met mijn buufje?

Gistermiddag kwam mijn buurvrouw (35) angstig en verward naar mij toe, ze maakte me duidelijk dat ze opeens niet meer kon lezen, vreemde kleuren/ glinsteringen, blokjes zag.
Ze had geprobeerd te ontspannen maar toen ze ook niet meer kon drinken (thee liep zo uit haar mond zei ze)kwam ze toch maar naar mij...ik merkte aan haar dat ze (begrijpelijk) paniekerig was, maar ook dat ze erg traag sprak en woorden verkeerd gebruikte. Ook niet op woorden kon komen. Ze kon met veel moeite de woorden die ik haar voorhield "ontcijferen". Terwijl we daarmee bezig waren kreeg ze pijnlijke tintelingen in haar ene onderarm. Ze was zweterig en had een snelle oppervlakkige pols.

Mijn eerste reactie was, als de donder naar de dokter. Daar konden we gelukkig snel terecht. Echter de huisarts daar heeft haar niet eens neurologisch onderzocht, alleen haar bloeddruk en pols gecheckt, die beiden hoog waren. Hij dacht dat het een onbalans in de bloedgassen was...hyperventilatie. Hij raade haar aan om te relaxen en terug te komen als het weer erger werd.(?)

Vanmiddag gaat ze naar haar eigen huisarts, de klachten zijn nu over maar hopelijk neemt hij haar verhaal serieus.

Ik heb zelf geen ervaring met hyperventilatie, vandaar mijn vraag, herkent iemand deze symptomen als hyperventilatie-klachten? Dus: geen benauwdheid/ duizeligheid/ misselijkheid. Wel: woordvindstoornis, niet kunnen lezen, vreemde beelden zien, niet kunnen slikken, zeer traag praten.

Een aantal maanden geleden vond een oogarts bij haar verhoogde oogdruk, die op "ooggebied" niet te verklaren is. Er is verder niets mee gedaan, behalve drukverlagende oogdruppels. Kan dit te maken hebben met wat er gisteren gebeurde?

Ik hoop voor mijn buuf dat het inderdaad hyperventilatie was, dat is iets waar je wat mee kan. Het zag er alleen zoveel ernstiger uit...

Wie kan me meer vertellen/geruststellen?

Jettie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tia

Het klinkt niet als hyperventilatie. Een paar van de symptomen misschien, maar niet het hele plaatje. Het klinkt wel heel erg als een tia. De bloedtoevoer naar de hersenen is tijdelijk verstoord, waardoor delen van de hersenen onvoldoende bloed krijgen. Dat kan een hele rits aan klachten geven, afhankelijk van waar het propje zit dat voor de verstopping zorgt. Als dat propje weer is opgelost en de bloedtoevoer zich weer herstelt, dan kunnen die klachten ook weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bij heel veel mensen is een tia trouwens iets eenmaligs, dus het is niet direct iets ernstigs. Wel zeker iets om mee naar de huisarts te gaan, het kan zijn dat de bloedvaten niet in orde zijn. 35 is wel erg jong.
Die verhoogde oogdruk zou ik niet weten. Verhoogde bloeddruk is wel een risicofactor.

Jacoline29

Jacoline29

01-09-2009 om 13:55

Jettie

Ik hoop dat buurvrouw haar huisarts haar serieus neemt,want sommige symptomen doen mij denken aan een kleine TIA die ze gehad zou kunnen hebben.
De volgende keer zou ik gewoon het alarmnummer bellen en uitleggen,aan een huisarts heb je niks,ik heb nl hetzelfde gehad met mijn moeder,die had ook een tia om 13:00 toen,de huisarts gebeld en die kwam pas om 15:00 aan kakken,de volgende keer bel ik dus 112 met de mededeling,hersenbloeding/tia vermoeden,ik denk dat ze dan wel zullen komen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2009 om 14:00

Hyperventilatie

Het kan best een aanval van hyperventilatie geweest kunnen zijn; de symptomen lijken heel veel op een beroerte of hartaanval. Een goede (para)medicus kan vrij snel beoordelen of het hyperventilatie is of een beroerte. Wat kan helpen als het een hyperventilatieaanval is haar rustig laten ademen in een papieren zakje. Wat de verhoogde oogdruk betreft: dat heb ik zelf ook al jaren ondanks oogdruppels. Er is geen oorzaak voor gevonden maar vermoedelijk is het bij mij stress-gerelateerd ook al heb ik een vrij lage bloeddruk. Staat je buuf onder veel stress?

Tineke

Tineke

01-09-2009 om 16:56

Dat zakje elisa...

is zó 1995!
Toen deed Helen Hornsveld onderzoek naar hyperventilatie en de hele verhaal over koolzuur bleek kul. Het beroemde zakje om in te ademen is goed voor een leuk placebo-effect.

Pluk53

Pluk53

01-09-2009 om 17:14

Kaatje, koolzuur

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperventilatie
Ik weet ook niet beter of het totale gevoel van lichamelijk onbehagen wordt door een te hoge pH van je bloed veroorzaakt, omdat je het CO2 niveau verlaagt door te snel te ademen.

Tineke

Tineke

01-09-2009 om 17:29

Wiki weet blijkbaar niet alles

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1996/04/24/2589116/Ademen_in_een_zakje_hoeft_niet_meer.html

Ik kan helaas alleen het krantenartikel vinden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2009 om 17:45

Zakje

Ach, als het maar helpt om iemand rustiger te laten worden en dieper in te laten ademen

Bastet

Bastet

01-09-2009 om 18:21

Dokter

Ik haal er ook wel migraine-achtige dingen uit,zoals die blokjes/glinsteringen die ze zag,de tintelende arm,niet op woorden kunnen komen,etc.Maar we zijn hier geen arts natuurlijk.....Ik herken dit overigens niet als hyperventilatie.
Groetjes,bastet

Kiki

Kiki

01-09-2009 om 20:56

Mijn moeder heeft ook zoiets gehad

alleen bij haar zeiden ze dat het migraine was.

Ze kon ineens ook niets meer zien, of ze zag dingen vervormd.
En het praten ging heel moeizaam, beetje slepend.

Die is toen ook de medische molen ingegaan, konden ze niets vinden en artsen hebben toen geconcludeerd dat het migraine geweest was,

Inderdaad migraine

Ik sluit me aan bij bastet en Kiki. Ik voel me precies zo als ik een migraine-aanval heb/krijg!

Hhmmm...

ik vind dit best zorgwekkend klinken. M.i. zou dieper onderzoek wenselijk zijn. Toen ik het las dacht ik aan een TIA of epilepsie. Ik zeg niet dat dit het geval is, maar als ik haar was zou ik snel een afspraak maken met haar eigen huisarts. Desnoods zou je mee kunnen gaan om te vertellen hoe je buurvrouw was tijdens het gebeuren. Wie weet, kan ze dat zelf namelijk helemaal niet goed navertellen.

groetjes van Purk

Pluk53

Pluk53

02-09-2009 om 08:46

Kaatje

Dat nieuwe inzicht is dan blijkbaar nog geen gemeengoed. Hier twee voorlichtingssites, van een ziekenhuis, en van de kringapotheken:
http://www.tergooiziekenhuizen.nl/upload/Folders/Fysiotherapie/209215%2022032007%20Hypervent%2012B.pdf
http://www.apotheekappelscha.nl/zz/zz16.html
Koolzuur staat daar centraal. Bij de een wordt "in de handen ademen" als beter alternatief voor het zakje gegeven (ivm meer zuurstof), de apothekers raden nog gewoon het zakje aan. ( plus een "ademweerstandvergroter" om de ademhaling tot rust te brengen)

Jettie

Is er al meer duidelijkheid??

jettie

jettie

02-09-2009 om 10:12

Migraine zonder hoofdpijn...

dat was de uiteindelijke conclusie van haar huisarts. Hij zag niet voldoende aanwijzingen voor een ernstig neurologisch probleem. Wel vond hij het ook jammer dat zijn collega van de spoedpost niet de moeite had genomen om op dat moment een neurologisch onderzoek te doen. Nu had dat natuurlijk geen zin meer. De diagnose hyperventilatie veegde hij eigenlijk gelijk van tafel.

Voor een eventuele volgende aanval heeft ze immigran gekregen om uit te proberen. Maar ook ook een bloedverdunner. Onder het mom " baat het niet, dan schaad het niet."

Ik merk aan haar dat ze nog steeds niet zeker is, en erg verbaasd over wat haar is overkomen. Ze denk zelf dat het iets anders is geweest en ze vroeg me net of ze niet toch aan de huisarts zou vragen om een scan te laten maken...

Ik vind het niet zo'n gek idee, maar ben bang dat de arts dat voorbarig gaat vinden.

Liefs en dank voor al jullie reacties!

Jettie

mar-ank

mar-ank

02-09-2009 om 10:26

Oogmigraine

Ik heb zelf ook last van migraine zonder hoofdpijn; oogmigraine heet dat. Dan kan ik plotseling niet meer goed zien. Een blinde vlek in mijn gezichtsveld en daar omheen allemaal zigzaggende lijnen en vlekken (alsof je door een beslagen ruit kijkt waar je net met je hand over geveegd hebt; wazig en onduidelijk). Dat duurt een kwartier tot een half uur en dan is het net zo plotseling als het kwam ook weer verdwenen. Het schijnt volkomen onschuldig te zijn. En volgens mijn arts hoef je er ook niets tegen te doen (geen medicijnen dus). Het beste is even rustig op bed gaan liggen, ogen dicht, even relaxen. Helpt bij mij altijd prima. Ik heb het vaak als ik menstrueer (hoewel dat er volgens de artsen niets mee te maken heeft...). Soms een paar keer in een week, dan een half jaar niet. Het is lastig (ik durf op zo'n moment nog net te fietsen, maar autorijden zou ik bv niet meer doen), maar meer ook niet.

Ik kan me goed voorstellen dat je als je dit de eerste keer hebt, behoorlijk in paniek kan raken, en dat dat de andere symptomen van je buurvrouw verklaart. Maar als ze zich nog steeds zorgen maakt moet ze zeker om verder onderzoek vragen!

O ja, en oogmigraine staat los van gewone migraine. Het is niet 'een voorloper van'.

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 10:51

Marank

Maar die verschijnselen kunnen wel degelijk een voorloper,een signaal zijn dat er dus een migraineaanval aan komt....overigens,er bestaat wel degelijk hormonale migraine.
Groetjes,bastet

mar-ank

mar-ank

02-09-2009 om 11:10

Bastet

Klopt Bastet! Ik had op verzenden gedrukt en toen dacht ik; ik had er nog een regeltje aan toe moeten voegen. Dezelfde verschijnselen komen voor bij mensen met migraine, en kondigen dan een migraine-aanval aan. Maar bij oogmigraine is dat dus niet zo, en oogmigraine is niet een voorstadium van 'gewone' migraine.
Over hormonale migraine weet ik niets. Maar volgens mijn arts had mijn migraine in ieder geval geen rechtstreeks verband met mijn menstruatiecyclus. Terwijl ik dat verband dus wel degelijk ervaar...

Nasha 1st

Nasha 1st

02-09-2009 om 11:10

Migraine zonder hoofdpijn

ja dat kan....heb weleens in het oogziekenhuis gezeten omdat ik ineens als door een prisma keek....dacht dat er iets met mijn ogen was....bleek dus ook migraine te zijn.....soms heb ik het nog, bij spanningen inderdaad...

costa

costa

02-09-2009 om 11:39

Migraine

Ik heb ooit eens een migraineaanval gehad, ik zag toen ook blokjes die versprongen. Ik was ook zweterig en had een hoge hartslag. Heel eng vond ik het. Na een half uur trok het weg en daarna kreeg ik een beetje hoofdpijn, niet heel erg. Wel was ik verschrikkelijk moe.
Sterkte met je buuf!!

Maar

Het schitteringen zien, dat is inderdaad een symptoom van (oog)migraine. Heb ik zelf ook. Maar wat ik nu werkelijk nooit heb en ook nooit van anderen heb gehoord bij migraine, is het niet op woorden kunnen komen, de traagheid en het niet kunnen drinken. Dat zijn wel bekende symptomen bij een tia. Zijn er mensen die dat ook bekend voorkomt bij migraine? Mij verbaast het in elk geval.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

02-09-2009 om 13:27

Migraine

Behalve die tintelende arm herken ik alle symptomen wel als kunnen horen bij migraine. Bij mij lijkt het alsof mijn lichaam zichzelf uitschakelt. Ik ben ver weg, de wereld is onbereikbaar voor mij. Ik kan niet denken en dus ook zowat niet praten. Kan alleen nog prevelen dat ik niks meer kan doen en dat ik weg ben. Mensen in mijn omgeving vinden het ook altijd erg eng, mijn man weet zo onderhand waar ik het over heb. Ik heb ook nog meer symptomen zoals rare dingen met hoe je iets ziet en ik ben in het begin vaan kotsmisselijk. Maar die spraak, dat herken ik wel. Maar ik denk dat deze symptomen ook net zo goed iets anders kunnen zijn. Als ze het niet vertrouwd kan ze toch nog eens naar haar arts gaan, óf hij kan haar gerust stellen óf hij laat het verder onderzoeken; beide goed voor je buurvrouw, lijkt me. Groeten, Yvon.

Herkenbaar

ook ik herken het als migraine, bij mijzelf en bij mijn moeder. wel met erge hoofdpijn na afloop van die aura's, mijn moeders arm is ook verlamd/verdoofd/tintelingen. Ik kan ook niet lezen, moeizaam nadenken, heel moeilijk concentreren. Wel gewoon drinken.
Sterkte ermee, de tijd zal het leren..

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 19:05

Toch wel

Ja,ik herken de tintelingen,heb zelf ooit zelfs uitval gehad,als voorbode van migraine,dat was vlak na mijn tweede bevalling.En als die uitval zich uitbreidt naar je gezicht,kun je natuurlijk ook slecht drinken.Het niet op woorden kunnen komen,slechte concentratie,etc herken ik zeer zeker.Mijn kinderen weten het al,als ik migraine krijg,eten we makkelijk,want reken maar dat het eten koken mislukt.Ik kan deze verschijnselen een hele dag hebben,voordat de echte hoofdpijn komt.

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 19:06

Marank

Google maar eens op hormonale migraine...voor mijn menstruatie,erna,en ook voor en na een eisprong is het bij mij raak.Maar ik wil de pil niet slikken,want dan heb ik het libido van een ijsklontje..
Bastet

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 19:08

Het probleem is....

Wat ik net nog bedacht,het gros van de mensen denkt nu eenmaal dat migraine gewoon een flinke koppijn is,maar het is veel meer dan dat.Al voorafgaand aan de hoofdpijn kun je al de hele dag het gevoel hebben dat je vreselijk ziek gaat worden ofzo,en het beinvloed je op elk gebied.Het wordt zo onderschat! Zo,moest ik even kwijt hoor...
bastet

Hier ook herkenbaar

Als ik migraine ga krijgen, ben ik al een dag van slag. Ik praat heel moeilijk, ben heel onhandig. Stoot overal tegenaan, kan niet op woorden komen. Praat soms ook raar, woorden door elkaar halen. Ik kan ook niet meer denken. En ik kan geen beslissingen meer nemen heel vervelend. Net voor de aanval krijg ik last van een aura, dat wil zeggen slecht zicht. Een blinde vlek in mijn gezichtsveld met daaromheen allerlei schitteringen. Die vlek wordt steeds groter tot ik bijna niks meer normaal kan zien. Dit duurt een kwartier ongeveer. Dan gaat of mijn linkerkant of mijn rechterkant tintelen (net waar de migraine zich uit). Dit is een slapend gevoel, alsof je een slaapvoet hebt. Dit heb ik in mijn gezicht en arm. Zelfs mijn neus "slaapt" dan, heel irritant! Als dit weer wegtrekt komt de enorme hoofdpijn opzetten...
Maar goed, even voor Elissa, die verschijnselen komen dus wel degelijk voor bij migraine!

En verder

sluit ik me aan bij Bastet. Migraine gaat zoveel verder dan "gewoon hoofdpijn"... Maar eigenlijk begrijpen mensen zonder migraine dat niet...
Maar het heeft zo'n enorme impact op je leven, bah!

judiths mama

judiths mama

02-09-2009 om 21:31

Wat ik bij bhv leerde...

was een test of iemand een beroerte heeft. Met je ogen dicht je neus aanraken schijnt dan namelijk niet te lukken. Op internet is een heel duidelijke brochure te lezen over een tia/beroerte. (Even googelen op tia hersenbloeding).

Saskia

Judiths mama

was zo'n test maar zo simpel. Ik kon mijn neus nog aanraken, ik wist het mobielenummer van mijn man nog, heb hem uiteindelijk nog zelf gebeld toen we aan het wachten waren op de ambulance. Ik had wel moeite met praten, was misselijk, had last van oncontroleerbare bewegingen en vréselijke niet te beschrijven hoofdpijn. Het bleek een slagaderlijke hersenbloeding te zijn.
De plaats van de bloeding in het hoofd geeft verschillende klachten.

judiths mama

judiths mama

03-09-2009 om 13:36

Maggietel

Ik vond het eerlijk gezegd ook wel vrij simpel klinken, bij de bhv cursus, maar goed, ik ging uit van de deskundigheid van de cursusleider. Bedankt voor je reactie!

Saskia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.