Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chantalve

Chantalve

01-09-2016 om 17:05

Wat zou jullie plan zijn?? Koorts, kinderarts en vakantie!

Beste forumlezers,
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening/advies. Misschien ben ik een overbezorgde "zeur" moeder... Onze 3 jarige dochter, (normaal zelden ziek, 1X per jaar twee dagen koorts), heeft nu al ruim een week koorts (tussen 38,5 en 39,5). Af en toe klaagt ze een beetje over buikpijn. Ze heeft verder nergens pijn en geen virale verschijnselen zoals hoesten en een verstopte neus. De huisarts heeft de urine onderzocht, het is geen blaasontsteking en ze heeft ook geen pijn bij het plassen. Ze oogt niet ziek, hooguit een beetje hangerig/ vermoeid. Soms is de koorts een ochtend weg (dan is de waarde 36,5) en dan komt die in de loop van de dag weer terug. De huisarts vond het nu na een week wel tijd voor de kinderarts, we konden een dag later al terecht. Deze kinderarts heeft dezelfde onderzoeken gedaan als onze huisarts (oren bekeken, op de buik geduwd). Hij constateerde dat ze niet ziek oogt, dat de buik mooi soepel was, dat er geen alarmsignalen waren en heeft ons verder weggestuurd. Hij wilde geen bloedonderzoek doen "want als het al een bacterie zou zijn, ga ik toch geen antibiotica voorschrijven". Ik vond het bezoek erg onbevredigend. Ik kwam daar niet voor antibiotica maar voor duidelijkheid. Nu weet ik nog niets meer. Over 2 weken gaan we op vakantie, we kijken hier al een half jaar allemaal naar uit. Onze dochter kan daar naar hartenlust zwemmen en spelen, maar wat als ze nog ziek is of daar zieker wordt? Moeten we dan in het buitenland allerlei dokters langs? Zal ze er wel zo van kunnen genieten? Misschien ga ik nu te snel, maar ik wil haar zo snel mogelijk laten opknappen. De kinderarts had verder geen tips daarvoor, hij kwam alleen maar in actie "als er dingen bij zouden komen"
Moeders van Nederland: Wat zou jullie strategie zijn?

Limi

Limi

01-09-2016 om 17:11

geen idee

Een van mijn kinderen was eens al een paar dagen moe, koortsig en hangerig en bleek toen longontsteking te hebben. Hij hoestte toen helemaal niet. Ik weet alleen niet meer hoe ze het onderzocht hebben, want mijn man ging met hem naar de huisartsenpost op zondag toen ik het te lang vond duren. Hij moest toen meteen blijven. Maar met oren en buik bekijken zag hij er vast ook gezond uit.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-09-2016 om 17:13

Tja

Lastig. Ik denk dat ik het nog een week zou aankijken en als het dan niet beter gaat weer naar de huisarts voor evt antibiotica. Vaak blijkt dat dan toch te werken.

40er

40er

01-09-2016 om 17:43

Bacterie

Als het een bacterie is moet ze waarschijnlijk toch wel aan de antibiotica. Wil je huisarts geen bloedonderzoek doen?

Chantalve

Chantalve

01-09-2016 om 17:48

Inderdaad...

Fijn, al wat reacties. De huisarts had juist het idee dat de kinderarts bloedonderzoek zou laten doen. Hij zei dat ze in het ziekenhuis een speciale kinder prik poli hebben dus dat hij het daar liever liet doen...

Lente

Lente

01-09-2016 om 18:27

Huisarts bellen

en vragen of die opdracht kan geven voor bloedonderzoek op de kinder prikpoli
Daar is de kinderarts volgens mij niet voor nodig.

Mijntje

Mijntje

01-09-2016 om 18:53

inderdaad

met een formulier van de huisarts waarin wordt aangegeven wat er onderzocht moet worden kan je ook naar een speciale prikpoli voor kinderen. Voor zo'n klein meisje is dat wel zo fijn, dat is een stuk minder belastend.
Leg de vraag neer bij de huisarts en uit ook je zorg dat jullie bijna op vakantie gaan.
Misschien moet je wel 'af' van het idee dat een arts kan weten wat er scheelt, het is meer uitsluiten wat het niet is en zo tot een diagnose komen.En heel vaak komt er niks uit en gaan dingen vanzelf over. Zeker als een kind verder niet ziek oogt zou ik me niet teveel zorgen maken.

bieb63

bieb63

01-09-2016 om 22:06

ik weet niet en ben geen arts, maar

koorts betekent meestal dat het lichaam iets probeert uit te schakelen. E.o.a. infectie of bacterie, kan van alles zijn, natuurlijk ook een virus. Maar in principe kan je van een zwerende teen o.i.d. al koorts krijgen. Als het zo lang duurt, zou m.i. bloedonderzoek i.i.g. op zn plaats zijn.

wat mij ooit is verteld

Wij hebben zoiets gehad toen dochter bijna 1 was, toen hield ze ook maar koorts. Mij is toen het volgende verteld (op de HAP, later bevestigd door de eigen huisarts): koorts door een bacteriële infectie gaat van kwaad tot erger. Koorts door een virusinfectie gaat vaak op en neer, zakt overdag af en wordt dan in de nacht weer erger. Het beeld bij dochter leek op een virusinfectie, het is uiteindelijk nooit duidelijk geworden wat het nou was, maar ze was er in mijn herinnering ruim een week mee zoet.

Als dit verhaal klopt, lijkt het er meer op dat jouw dochter ook een virusinfectie heeft, en geen bacteriële infectie.

Groeten,

Temet

MerelR

MerelR

10-09-2016 om 16:35

En hoe gaat het nu?

Nog actie ondernemen of is ze inmiddels al beter?

Hou er ook rekening mee

dat als ze een virale infectie heeft en dit erg lang duurt het ook gevolgd kan worden door een bacteriële infectie. Dus hou het koortsverloop in de gaten.
Let er ook op dat als ze bloed moeten prikken en ze zou er angstig voor kunnen zijn, dat emla zalf (verdoofd de te prikken plek) voorgeschreven kan worden door de huisarts. Ik doe het er bij mijn zoon van nu 8 nog steeds op, maar doe de bijbehorende pleisters er niet meer op. Beetje op een goed bloedvat doen is al voldoende en werkt bij hem therapeutisch.

Hoop dat het nu over is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.