Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Water in oren met buisjes zeer pijnlijk, zwemmen gaat niet...

Dag,
Zoonlief van 6 heeft al geruime tijd buisjes.
Alles is naar wens maar er is 1 groot probleem: als hij water in zn oren krijgt doet het heel erg zeer. Hij brult het dan echt uit. Onder de douche gaat het goed, omdat het er dan overheen loopt, maar met zwemlessen is het heel vervelend. Nadat bleek dat hij met zn oren onder water echt heel erg pijn kreeg, hebben we op maat gemaakte oordoppen gemaakt die zn oorgang goed afsluiten.
Maar toch, een heel enkele keer sijpelt er blijbaar toch water naar binnen en is het weer bijna gillen van de pijn.

De pijn is een kortstondig probleem, dat gaat na verloop van tijd over, maar de grootste consequenties heeft het voor zwemles: hij wil perse niet meer met zn oren onder water. Hij maakt daardoor totaal geen progressie en ik vraag me af hoe dat bij andere buisdragende kinderen gaat....?

Hebben die ook zo'n pijn met water in de oren en zo ja hoe lossen jullie de zwemlessen op? Ik ben geneigd om naar de KNO met hem te gaan om te bezien of hij of zij er iets op weet en of dit normaal is want ik heb geen idee wat hiermee te doen....

Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

22-05-2011 om 18:19

Hier

jongste zoon heeft afgelopen december buisjes gehad, 2 weken niet gezwommen en geen probleem,maar zijn vriendje die bij de tweede les,zonder dopjes, onder water ging bleef klagen over oorpijn,ook oordopjes op maat laten maken,als de dopjes vergeten werden in te doen dan schreeuwde hij moord en brand,totdat hij het zelf 1x vergat,niks geen last van totdat hij in de gaten kreeg dat de dopjes er niet in zaten,zwembad stond op zijn kop,het was dus bij hem echt iets psychisch,ik weet niet wat er met jou zoontje aan de hand is,maar als je er echt een issue mee hebt zou ik terug gaan,nogmaals, bij ons op zwem veeeel kids met buisjes en eigenlijk geen problemen qua oren in het water,groet

NaShA

NaShA

22-05-2011 om 20:08

Passen ze nog goed?

want zeker als kinderen nog jong zijn moet je zeker 2 keer per jaar (zo om de 6 maanden) nieuwe doppen laten aanmeten, anders passen ze gewoon niet meer en komt er inderdaad weer water door...

Guinevere

Guinevere

22-05-2011 om 20:17

Jawel

Jawel, hier ook een (voormalig) moord en brandschreeuwend kind. Door een goede samenloop van omstandigheden heeft hij kennelijk op het juiste moment zwemles gehad en afgezwommen voor A, anders had hij nu nog geen zwemdiploma. Afgezwommen met doppen in, een week later was het weer helemaal mis met die oren. En aanstellerij was het niet, hoewel ik zelf ook gillend gek werd van dat gekrijs en enige aanstelleritis wel bij me op is gekomen. Inmiddels lijkt het probleem over, sinds hij niet alleen buisjes heeft gekregen; maar ook de neusamandel is verwijderd. Kennelijk zat er al die tijd toch nog teveel druk op het trommelvlies/de gehoorgang.

jopi

jopi

22-05-2011 om 20:57 Topicstarter

Nieuwe dus

Dank voor jullie reakties.

Guinnevere, ik moet bekennen dat ik ook het gekrijs zo afwijkend heftig vindt dat ik soms dacht dat het niet echt was. Hoe pijnlijk kan water in je oren zijn? Want ik weet dat het water pas op grote diepte door het gaatje van zijn oor zou kunnen dus in theorie voelt hij hetzelfde als ieder ander met water in zn oren. Maar de praktijk wijst uit dat dat toch echt heul heul pijnlijk is bij hem. Hij heeft het ook bij "funzwemmen" dat ik met hem doe om hem meer watervrij te krijgen. Dus met bandjes om gewoon een beetje spelletjes doen voor de lol, glijbaantjes af, in het golfslagbad etc. Dat vindt ie harstikke leuk, en aangezien hij dan ook opeen het op een brullen kan zetten vermoed ik niet dat het iets psychisch is van weerzin tegen zwemles ofzo.

Maar ik wist inderdaad niet dat die oordoppen om het half jaar (!!) vernieuwd dienen te worden. Hij heeft ze nu een jaar dus dan zouden ze inderdaad veelste klein kunnen zijn ??

Morgen meteen afspraak maken bij Audioloog.
Andere ervaringen zeker ook welkom, al was het maar om te horen dat ook mijn oren-kind ooit pijnloos een A diploma gaat halen !

NaShA

NaShA

22-05-2011 om 21:43

Ja een jaar

is aan de lange kant...Pijnloos kan ik niet garanderen, maar allebei mijn orenkinderen hebben hun A en B diploma gehaald, met doppen.

Guinevere

Guinevere

22-05-2011 om 21:45

Jopi

Jopi, zoon hier krijste zelfs in de douche als er een druppel water in zijn oor kwam. Heb je de oren nog laten controleren bij de KNO-arts? Misschien is het nog niet optimaal. Dit verhaal kun je denk ik ook wel telefonisch aan ze voorleggen. Bij mij heeft het toen niet geholpen ("doe maar zwemoordoppen in", ja, dat deden we natuurlijk al lang) maar mogelijk heeft jouw KNO-arts er wel kaas van gegeten.

Fleur Mas

Fleur Mas

23-05-2011 om 06:58

Misschien

zit de krux dus wel in de neusamandelen, want die zijn bij mijn zoon ook verwijderd,telefoontje naar de knoarts zou uitsluitsel kunnen geven,groet

100%mama

100%mama

23-05-2011 om 08:51

Ja hoor

het A diploma gaat er echt wel van komen hoor! Hier had ik ook weinig hoop met 6 jarige zoon maar nu heeft hij A & B!

Hier ook een buizen kind vanaf 7 maanden en de pijnlijke oren zijn zeer bekend hier. Zelfs douchen brengt ellende met zich mee. Nu dus altijd de doppen in al is het bij een water gevecht buiten met de water pistolen. Wij laten de dopjes elke 6 maanden controleren en zonodig nieuwe maken. Afgelopen dopjes heeft zoonlief er bijna 1 jaar mee gedaan omdat ze tijdens de controle nog prima zaten. Nu laten we volgende week weer nieuwe maken.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-05-2011 om 11:18

Doppen

Volgens de audioloog hier kunnen die doppen minimaal 1 jaar mee. Maar goed, je merkt het vanzelf als er toch water in zijn oren komt zo te lezen.

Mijn zoon heeft ook buisjes en kan zelfs niet tegen wind in zijn oren. Hij kan nog niet praten dus psychisch zal het wel niet zijn lijkt me.

jopi

jopi

23-05-2011 om 20:30 Topicstarter

Ga ik doen

Ik ga inderdaad maar even met de KNO arts bellen. En langs de audioloog om te bezien of de doppen nog passen.

Fijn om wat herkenning te hebben, ik heb niemand met oren-kinderen in de buurt, dus deze feedback is erg welkom!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.