Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bezorgde mamma

Bezorgde mamma

21-02-2011 om 16:45

Waterbreuk/liesbreuk/besnijden info graag!

Zoonlief (bijna vier) heeft een waterbreukje (zoiets al een liesbreuk, maar minder ernstig) waarvan de chirurg een jaar geleden zei: vaak gaat het vanzelf over, kijk nog maar even aan. Als het er anders uit gaat zien, kom dan maar terug.

Sinds een paar weken is het zo dat er weer meer vocht in zijn balzakje zit (wat een onderwerp zeg...) en ik heb dus weer een afspraak gemaakt. Volgende week kunnen we op consult. Nu is mijn vraag: mocht zoonlief geopereerd moeten worden, wat kan ik dan verwachten? Waar komt de operatiewond precies?

Op het consult proberen we hem zo goed mogelijk voor te bereiden door te bespreken waar de dokter aan gaat voelen (bijv als hij in bad zit) en uit te leggen dat we bij hem blijven etc. Maar hoe bereid ik hem (als dat nodig mocht zijn) voor op een evt operatie?

Ik vind het zo zielig voor hem, zeker gezien de plek... En ook de narcose vind ik eng.

Een ander ding is dat zijn voorhuidje nogal strak zit (is al wel een hele tijd los) en we hem daaronder dus niet goed kunnen wassen. We gaan dus ook aan de chirurg vragen of het nodig is dat hij besneden wordt (hebben we na de geboorte niet gedaan want zagen geen noodzaak). Hoe snel heelt zoiets? Wat kunnen we verwachten van de hersteltijd, zowel psychisch als lichamelijk?

Bezorgd over m'n kleine grote man.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

21-02-2011 om 20:11

Bezorgde mama

Een waterbreuk en een liesbreuk zijn heel verschillende dingen. Een liesbreuk moet eigenlijk altijd geopereerd worden, een waterbreuk kán geopereerd worden, afhankelijk van de klachten of het cosmetisch aspect. Hij mag ook blijven zitten als hij klein is en geen last geeft. Bij babies verdwijnt een waterbreuk vaak vanzelf, bij oudere kinderen lang niet altijd.
Een liesbreuk wordt geopereerd via een sneetje in de lies, een waterbreuk meestal via een sneetje in de balzak.
Hoe bereid je hem voor? Het klinkt misschien wat hard, maar niet door het zo zielig voor hem te vinden. Hij pikt die gemoedstoestand van jou feilloos op en het zal hem ongerust maken. In veel ziekenhuizen is materiaal voorhanden om kinderen op zoiets voor te bereiden, zowel wat betreft de narcose als wat betreft het verband wat hij krijgt. Vraag daar eens naar. Op de ingreep zelf hoef je hem niet voor te bereiden, daar is hij niet bij.
Als dat voorhuidje geen klachten heeft en strak maar wel los is kun je dat prima zo laten. Vragen aan de chirurg, mwah. Het hangt van de chirurg af maar als je het (niet) treft dan wil zo iemand best wel dat voorhuidje er af halen hoor, gaat in één moeite door mevrouw. Terwijl daar geen reden voor is.
Lichamelijk hersteltijd: vaak wonderbaarlijk snel. Psychische hersteltijd: ik hoop dat je bedoelt herstel van "een ziekenhuisavontuur", en niet van "een ingreep aan zijn balzak". Dat is voor een kind niet veel anders dan neusamandel eruit halen ofzo. Des te minder fuzz je er zelf van maakt des te beter zal je zoon het doorstaan waarschijnlijk.
Kari

Sommige ziekenhuizen

hebben een pakket voor kinderen samengesteld. Dat weten ze zelf soms niet eens.. dus even navragen bij inschrijvingen of bij het maatschappelijk werk. Daar kan je trouwens ook terecht met deze vragen, want ik kan mij best voorstellen dat je zoon het nu niet zo moeilijk vindt maar op latere leeftijd kan het zijn dat ervaringen van het verleden ook worden ingekleurd door de gedachten op latere leeftijd. En voor een dochter wil je dat ook weten. Hoe je je zoon voorbereid, lijkt mij belangrijk, voor elke ingreep en als het daar is zeker ook.

bezorgde mamma

bezorgde mamma

27-02-2011 om 15:50

Bedankt!

Fijn, bedankt voor de tips!

Overigens schijn ik er best goed in te zijn mijn bezorgdheid niet over te dragen op zoon. Laatst kreeg hij een prik, en hij onderging het gelaten (we hebben wel gezegd dat een prikje niet leuk is, en dat hij best even mocht huilen, maar dat vond-ie kennelijk niet nodig...). Stoere bink!

Deze week is het consult met de chirurg. We gaan wel vragen wat hij van het voorhuidje vindt, maar ik waak ervoor dat zoon besneden wordt als het niet noodzakelijk is.

Een sneetje in de balzak, dat klinkt toch best eng. Ik ben het er trouwens niet mee eens dat dat voor kinderen hetzelfde is als de neusamandelen, hoor. Mijn zoontje weet heel goed dat (dat stuk van) zijn lijf van hem is, en dat mensen daar niet zomaar aan mogen zitten. We proberen daar wel heel "gewoon" over te praten, zodat mocht hem eens iets naars overkomen, hij weet dat hij daarover met ons kan praten. (Bah wat een naar onderwerp eigenlijk...)

Nou ja, ik zoek nog een beetje op de website van het ziekenhuis... misschien staat daar wel iets op. En dan eerst maar 'ns afwachten of hij daadwerkelijk geopereerd moet worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.