Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Waterpokken. Toch op vakantie gaan?

Mijn dochter van 4 heeft sinds donderdag de waterpokken. Ze heeft er eigenlijk niet zo veel last van, is alleen een beetje hangerig. Ben best blij dat ze het nu heeft, beter dan dat ze ouder zou zijn.
Maar het probleem is dat het eigenlijk helemaal niet uitkomt nu. We zouden as maandag een midweek met vrienden naar centerparcs gaan. met z'n allen in een huisje (5 kinderen, 4 volwassenen), naar het zwembad. Nu zit ik dus erg te twijfelen, gaan we wel of gaan we niet. Wat zouden jullie doen? En als je gaat, zou je haar dan in het zwembad laten?
We hadden er net zo'n zin in, dochter voorop.
Nouja, ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes Marije


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaan!

En chloor helpt heel goed tegen jeuk!!!

Zorg wel dat je alles bij je hebt in je reisapotheek als ze toch nog zieker wordt.

Ik heb als kind waterpokken op vakantie gehad en heb elke dag gezwommen, daardoor had ik veel minder last. Het zwembad was wel elke keer leeg als ik erin ging.... Iedereen ging eruit! Maar ja incubatie tijd is nu toch al geweest.

Wel gaan, niet zwemmen

Als de andere kinderen en volwassenen al waterpokken gehad hebben, dan zou je wel weg kunnen gaan. Maar je gaat natuurlijk niet met een pokdalig kind het zwembad in! Als er nog blaasjes vochtig zijn kan je kind nog anderen besmetten. Lekker, in zo'n CenterParcs zwembod zwemmen HEEL VEEL kinderen, die zullen ERG BLIJ (not) zijn als ze een paar weekjes na die midweek ook onder de waterpokken zitten.
Daarnaast, die pokjes en korstjes kunnen heel makkelijk ontsteken. Met zwemmen wordt de huid zachter en beschadigd dan gemakkelijker, waardoor de kans op lidtekens en ontstekingen voor je kind groter wordt, daarnaast wemelt het in die broeierig warme atmosfeer van de bacterieën. En echt, daar zit je niet op te wachten.

Dus laat die andere volwassenen maar lekker met de kinders in die bacteriesoep met golfslag dartelen, terwijl jij lekker met dochterlief rustigaan naar de kinderboerderij gaat of samen boekjes leest in het huisje.

Zwemmen anders even vragen bij arts

Mijn ervaring van zwemmen is van lang geleden, misschien is het nu anders. Of het zwembad van cp een bacteriesoep is, is volgens mij een interpretatie van dirksmama, dus toch maar even navragen bij huisarts!

marije123

marije123

05-02-2011 om 20:10 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reacties.
Ik weet eigenlijk niet zeker of alle mede vakantiegangers de waterpokken al gehad hebben. Hun jongste dochter tenminste nog niet, die is net 1. De vader vond dat we gewoon moesten komen, de moeder kunnen we het niet vragen, voor haar is het een verrassing dat we komen. En op zich is het ook wel lekker als je de waterpokken maar gehad hebt toch?
Dat zwemmen is dus waarschijnlijk niet zo'n goed idee. Wanneer kan dat wel, als ze ingedroogd zijn? Hoelang duurt dat? Ze had zich er zo op verheugd.. We gaan eigenlijk vooral voor het zwembad heen
Nog meer mensen die met hun kinderen toch op vakantie zijn gegaan?

m ik

m ik

05-02-2011 om 20:14

Wél gezwommen

Onze dochter (3 jaar) had van de zomer waterpokken. Het begon op de dag dat we op vakantie gingen. Bloedheet die eerste week en het zwembad was een heerlijke verkoeling, zeker voor de jeukende waterpokken. Die nog erger jeukten door de warmte. Toen de pokken indroogden (al vrij snel) gingen de korstjes er snel af door het water, waardoor ze er niet / nauwelijks zelf aan gekrabt heeft. De littekentjes vallen mee. Nog een enkeling op haar rug, maar mijn andere twee kinderen hebben ook nog een enkel littekentje eraan overgehouden (en niet mee gezwommen, want hadden het in de winter)
En tja ... alle kinderen krijgen vroeg of laat waterpokken. Worden ze niet door jouw dochter besmet, dan wel door een ander kind

Mag niet

Kan zijn, dat jullie het gedaan hebben en er niets van gezegd werd. Maar het mág niet. als het opgemerkt wordt, zal het kind uit het zwembad verwijderd worden. Ik weet niet hoe ze eraan toe is (paar blaasjes of helemaal onder) maar trek daaruit je conclusie.

Ik vind niet dat je dat kunt maken

Er is een jong kind dat de waterpokken nog niet gehad heeft? Ik vind persoonlijk dat je het dan niet kunt maken om haar bloot te stellen aan een eventuele besmetting. Willens en wetens, omdat je weet dat je kind anderen kan aansteken. Het is wat anders als zo'n besmetting per ongeluk gebeurt, omdat je bijvoorbeeld nog niet weet dat je kind waterpokken heeft.

Ik vind niet dat jij voor het kind van een ander kunt beslissen dat het de waterpokken maar beter kan krijgen.
Niet bij ieder kind verlopen de waterpokken zo onschuldig. De mijne zijn er drie weken goed ziek van geweest en moesten bijna opgenomen worden. Zelf heb ik er op het nippertje geen blijvende handicap aan overgehouden.

Gelukkig is sinds kort ook in Nederland een vaccinatie tegen de waterpokken verkrijgbaar. Ik denk dat je het echt aan de ouders (ALLEBEI) van dat kind moet overlaten of zij wel willen dat hun kind expres ziek gemaakt wordt.

marije123

marije123

06-02-2011 om 07:27 Topicstarter

Dirksmama

Even ter verduidelijking, natuurlijk beslis ik niet dat dat kindje de waterpokken maar moet krijgen, dat doen haar ouders, in dit geval haar vader. Als zij niet willen dat we komen, komen we niet. Maar als zij het geen probleem vinden, vind ik het ook geen probleem.
Ik ben ook een paar keer expres met m'n dochter bij een kindje met de waterpokken gaan spelen, hopende dat ze het ook zou krijgen. Dat hoor ik trouwens wel vaker, dan heb je het maar gehad en komt het niet op een totaal ongelegen moment. Maar dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

An

An

06-02-2011 om 11:39

Ingedroogd

Hoi,

Ik zou wel gaan(de kans op besmetting schijnt het grootst te zijn voor de uitbraak, zie allerhande artikelen)maar als de blaasjes nog niet zijn ingedroogd zou ik zeker niet gaan zwemmen. Indrogen ging hier behoorlijk vlot(binnen een week). Ik had het idee bij kind 2 dat het sneller ging door badderen met havermout, maar dat kan natuurlijk ook suggestie geweest zijn.
groet, An

Guinevere

Guinevere

06-02-2011 om 11:43

Gaan

Je gaat gewoon fijn naar het park. En in de loop van de midweek raakt de laatste pok ingedroogd en gooi je je dochter met een ferme zwiep het zwembad in. Mocht dat niet kunnen, dan maak je het goed door een week later nog een keer met haar naar een zwemparadijs te gaan.

marije123

marije123

06-02-2011 om 13:44 Topicstarter

Stand van zaken

De vader van het andere gezin heeft het toch ook even aan z'n vrouw gevraagd, wat zij ervan vindt. En zij vindt het goed, als m'n dochter maar niet teveel gaat knuffelen met hun kleintje.
Het blijft jammer van het zwembad, maar we hopen dat het snel ingedroogd is en dat we dan hele dagen in het zwembad kunnen liggen Jullie zouden er dus geen problemen mee hebben als een kind met allemaal korstjes naast jullie kind zou zwemmen? Anders kunnen we haar misschien nog een shirt aan doen, dan valt het niet zo op..
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Marije

Ik wel

Ik zou er wel problemen mee hebben als een kind met allemaal korstjes bij mij of mijn kind in de buurt komt. In een zwembad ben ik dan meteen weg, via het management om een klacht in te dienen.

Maar goed, maak je geen zorgen. Je zult me NOOIT tegenkomen bij Centerparcs.

marije123

marije123

06-02-2011 om 19:41 Topicstarter

Dirksmama

Dan vraag ik me af waarom je dan een klacht in gaat dienen. Een kind met ingedroogde waterpokken is toch niet meer besmettelijk? Mag een kindje met eczeem ook niet bij jou of je kinderen in de buurt komen?
Fijn dat we je niet tegen zullen komen in centerparcs, is het tenminste gezellig.

marije123

marije123

06-02-2011 om 19:46 Topicstarter

@dirksmama, excuses

Dat was niet zo'n aardig mailtje die ik net schreef. Maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als iemand zo schrijft dat ie absoluut niet naar zo'n park gaat, en dan nog in hoofdletters ook. Ik ben er ook niet zo van, maar vind het ook weer niet zo afschuwelijk als sommige wel zeggen.
Maar goed, sorry dus voor dat lullige mailtje. Had eerst even na moeten denken.

Eczeem

Wij zitten allemaal zelf onder het eczeem, ik kan heel goed het verschil zien tussen eczeem en waterpokken hoor. En ook nog tussen blaasjes en korstjes.

En dat ik er niet kom is geen veroordeling van mensen die er wel komen hoor. Is meer dat onze leefstijl het eigenlijk niet toe laat.

Hoop dat je een gezellige midweek hebt! En dat je dochter ook al zo ver is opgeknapt dat ze er van kan genieten (en dat van die kinderboerderij meende ik: die is echt heel leuk hoor!)

marije123

marije123

07-02-2011 om 09:55 Topicstarter

Dank

je wel
M'n dochter zit al onder de korstjes, kon net geen blaasje meer ontdekken. Gaat dus de goede kant op. Ben erg blij dat ze er geen last van heeft, en zich goed voelt. We gaan zo gewoon heen en zien wel wat we gaan doen. er is vast genoeg te doen buiten het zwembad.
Groetjes!

Kiki

Kiki

07-02-2011 om 14:10

Om eerlijk te zijn zou ik het niet zo geslaagd vinden

Ik wil niet dat anderen mensen voor mij bedenken dat het niet erg is om mijn kinderen de waterpokken te laten krijgen. Gaat het per ongeluk, omdat ouders het niet weten is het vervelend maar jammer. Maar bewust voor een ander die beslissing maken, vind ik echt niet kunnen.

Je kan er goed ziek van worden en ik tob al genoeg met de gezondheid van mijn jongste.

Risama

Risama

07-02-2011 om 17:16

Gewoon lekker gaan en ook zwemmen!

Ik ben echt verbaasd over een aantal wat heftige reacties. We hebben het over waterpokken! Een idd zeer besmettelijke kinderziekte, die ieder kind doormaakt op een gegeven moment. Op KDV's mogen kinderen met waterpokken ook gewoon komen, juist omdat je de besmetting toch niet tegen kan houden. Zolang je dochter zich goedvoelt hoef je mi niets te laten. Uitspraken als: dat andere kindje willens en wetens laten besmetten gaan me ook wat ver. Mijn ervaring is juist dat waterpokken komen wanneer ze komen willen, dus juist niet als je kind 10 keer speelt met bepokte kinderen en dan ineens maanden later wel volkomen uit het niets...(en bij voorkeur op een heel onhandig moment)

Tja en dat de kinderen van Dirksmama zo ziek waren van de pokken is heel vervelend, maar dat kan je moeilijk degene aanrekenen waarbij toevallig die besmetting vandaan kwam, voorzover je al kan vaststellen wie dat was! Ze krijgen ze uiteindelijk toch allemaal een keer.

Risama

waterpokje

waterpokje

07-02-2011 om 20:26

Ook baby`s

Bij centerparcs zwemmen ook veel baby`s.Die stel je ook bewust aan het waterpokken viris bloot.

Guinevere

Guinevere

07-02-2011 om 20:33

Ze gáát helemaal niet zwemmen

Dames, als jullie goed gelezen hebben dan zie je dat de dochter van Marije niet gaat zwemmen zolang ze nog besmettelijk is. En zo te lezen is die besmettelijkheid zo goed als over.

Kiki

Kiki

07-02-2011 om 21:12

Het gaat toch niet om het zwemmen

Het gaat om de vraag of je een kind dat besmettelijk is wel of niet mee zou nemen op vakantie. Het zwemmen lijkt me irrelevant, dat kan op de kinderboerderij ook.

Daar zou ik dan bijvoorbeeld zitten, ik eindelijk een weekendje weg met mijn gezin, na wekenlang kwakkelen en slapeloze nachten, even weg van alle stress en dan krijgen ze daar de waterpokken omdat iemand bedacht heeft dat het niet erg is dat kinderen de waterpokken krijgen.
En het is natuurlijk ook niet zo'n ramp, maar het is gewoon nu niet iets wat ik wil dat ze nu krijgen.
Zeker de jongste niet.
En als iemand dan laconiek over het besmetten van anderen doet, onder het mom van dan hebben ze het maar gehad, ik vind het gewoon een beetje vreemd

Stel er zit dat op die kinderboerderij een pril gezin met hun lieve kleine baby. Die baby kan goed ziek worden van waterpokken.
Een zwangere vrouw die de waterpokken krijgt, word je ook niet zo blij van.

Risama

Wij hadden plannen de kinderen in het buitenland te laten vaccineren tegen waterpokken. Juist omdat mijn zus en ik als kind er echt HEEL ziek van geweest waren.
Het vaccin was op dat moment namelijk nog niet in Nederland toegelaten en ik had er dus echt die paar duizend euro voor die lange reis voor over om ze dat te besparen.
Helaas liepen ze het op voor we ze konden laten prikken. En ja, ook zij werden er ERG ziek van. En dat had ik ze liever bespaard.
Leuk voor die kids die er met 3 vlekjes en een kuchje vanaf komen, maar ik vind niet dat je al te nonchalant moet doen over waterpokken.

Rafelkap

Rafelkap

08-02-2011 om 09:34

Zwanger

Ik geloof dat Marije niet van plan is om kind met waterpokken te laten zwemmen, want dat lijkt me geen goed idee. Denk nl. ook om besmettingsgevaar van zwangere vrouwen. Zo onschuldig is deze ziekte niet.

Rafelkap

Rafelkap

08-02-2011 om 09:36

werd al gezegd

Kiki

Kiki

08-02-2011 om 10:18

Pelle

ik weet dat je het soms niet kan zien en als ouders nog niet weet. Dan is besmetting natuurlijk jammer, maar onontkoombaar. In dit geval niet.

Maar nu heb je het over iemand die het wel weet en dan wel het risico wilt nemen en dat vind ik niet de bedoeling. Ok, dan is het kind van Marije misschien nu niet meer besmettelijk, maar het wordt heel normaal geacht om het dan maar in contact te brengen met andere kinderen en dat vind ik verkeerd. Dan bepalen anderen mensen voor mij dat het niet erg is dat mijn kinderen of andere kinderen of andere volwassenen de waterpokken krijgen.

Misschien ben ik wel een maand op vakantie en dan zit ik halverwege de vakantie met een ziek kind.
Misschien heb ik wel een bruiloft en is mijn kind bruidsjonker. Misschien heb ik het zelf wel helemaal niet gehad en krijg ik waterpokken terwijl ik een belangrijke vergadering heb.
Misschien heeft de ober van het restaurant het wel niet gehad en is hij net vader geworden en neemt hij het virus mee naar huis, misschien is de serveerster wel zwanger en heeft ze de waterpokken niet gehad.
Misschien is er op de kinderboerderij met een kindje met chemotherapie. Mijn collega heeft verminderde weerstand door de ziekte van Crohn, de kinderen van mijn nichtje hebben allebei taaislijmziekte. Zo kan ik nog talloze voorbeelden opnoemen

En het is wel gevaarlijk voor prille baby's

"Besmetting van moeder 5 dagen voor de bevalling tot 2 dagen na de geboorte
Vlak na de geboorte is waterpokken erg gevaarlijk voor de baby. Het herpesvirus kan de pasgeborene zeer ernstig ziek maken, in 30% van de gevallen leidt dit zelfs tot de dood."

Er wordt zo nonchalant over gedaan en dat snap ik gewoon niet zo.

amk

amk

08-02-2011 om 11:06

Maar

dat kun je dan toch ook omdraaien: als jij niet wilt dat je kind, of zelf ziek wordt moet je dat soort risicovolle ondernemingen niet doen. Je kunt namelijk overal besmet worden. Ook bij de supermarkt om de hoek.

De algemene opvatting hier in NL is dat waterpokken geen groot gevaar zijn. Ook de GGD geeft aan dat kinderen naar school en kdv mogen.

Leven is 1 groot risico. Dat accepteer je en je leeft een leuk leven, of je accepteert het niet en dan moet je maatregelen nemen die het leven een stuk minder leuk maken.

Ilva

Ilva

08-02-2011 om 12:16

In bad met havermout

Mijn ervaring is als je je kindje lekker in bad doet en was met een washandje met havermout erin dat het sneller uitdroogd. Dus gauw nog even in bad en wie weet is het al een heel stuk ingedroogd als je weggaat.

Succes.

Monet

Monet

08-02-2011 om 21:34

Waterpokken gekregen tijdens vakantie

Mijn kinderen kregen beiden, enkele dagen na elkaar, de waterpokken terwijl we op vakantie waren in Italie. Het was heet, bij de tent was het niet uit te houden omdat er geen schaduw was. We hebben dus veel bij het zwembad gezeten, onder bomen en parasols. Daar sliepen de kinderen op de strandbedden, en tussendoor gingen ze echt wel even zwemmen. Door de zon op waterpokken waren ze heel snel ingedroogd, ondanks dat ze echt overal zaten. Van het merk Balneum kochten we een middeltje waarmee de pokken werden gedept, dit werkte erg goed tegen de jeuk (helaas in ned. niet te koop)
Omdat een van beiden tegelijk kinkhoest kreeg weet ik zeker dat we tijdens deze vakantie het meestbesproken gezin waren :s 's Morgens in het toiletgebouw was het hoesten van kindlief het onderwerp van gesprek, over de waterpokken heb ik niemand gehoord.

Malihu

Malihu

09-02-2011 om 12:23

Verbazing

Met verbazing lees ik enkele reacties over het op vakantie gaan met kinderen met waterpokken.
Als je vakantie al gepland was, gewoon lekker gaan hoor!
Waterpokken zijn al besmettelijk voordat het zich uit, dus stel dat je kind na de vakantie waterpokken krijgt, heeft het misschien al heel veel anderen besmet...

En al die arme mensen die het zo zwaar hebben en dan eindelijk een weekendje weg kunnen om bij te komen, die vinden het niet kunnen dat er iemand met waterpokken op een vakantiepark komt... terwijl de meeste mensen heel wat zieker zijn van griep of buikgriep en dat soort besmettelijke virussen dan van de waterpokken. Als je het andere mensen kwalijk gaat nemen dat jou kind op een vakantiepark ziek wordt, of als je daar bang voor bent, dan kan je maar beter zelf thuisblijven lijkt me zo.

Overigens zou ik ook niet met kinderen met waterpokken naar het zwembad gaan. Los van het hele besmettingsgevaar vind ik het gewoon niet smakelijk dat andere mensen in hetzelfde water moet zwemmen waar dan waterpokkenkorstjes in ronddrijven, blegh.

Mijn beide kinderen hebben pas de waterpokken gehad en daar ben ik blij van. Zelf kreeg ik het pas op mijn 16e, midden in de zomer en dat was echt verschrikkelijk kan ik jullie verzekeren.
En kinderziektes komen toch altijd ongelegen, want er is altijd wel wat. Dus wat mij betreft kunnen ze het maar gehad hebben.

waterpokje

waterpokje

09-02-2011 om 12:42

Malihu

Mogen kinderen met een huidziekte of exceem dan ook niet van jou zwemmen? Die hebben ook vaak korstjes en schilfertjes die tijdens het zwemmen loslaten.Het is al vervelend genoeg als je kind zo`n huidziekte heeft, en dan zal je ook nog eens neit mogen zwemmen, omdat het er niet fris uitziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.