Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Waterpokken. Toch op vakantie gaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

24-02-2011 om 11:54

Niet anders

dan bij elk andere besmetting. Risico van het leven.
Alle verkoudheidsvirussen worden ook via het kdv / school verspreid. Mijn dochter loopt geheid meerdere keren per winter daar een a-typische longontsteking van op. Moet ik dan alle ouders met een verkouden kind verbieden hun kind naar het kdv te brengen terwijl de GGD beoordeeld heeft dat het een acceptabel omgevingsrisico is.
Ik denk dat jullie mij raar aanzouden kijken.

Pelle

Een van de weinige keren dat je meemaakt dat je ziek bent en het ziekenhuis *graag* van je af wilt, lol!

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2011 om 17:14

Pelle

Bij mij werden heel jong amandelen geknipt, en zoals dat toen gebruikelijk was, de volgende dag mocht ik naar huis. Nog geen twee uur thuis kwamen de eerste waterpokken, en ik ben erg ziek geweest de week erna. En ik was vast heel besmettelijk, dat nachtje in het zh...

Kiki

Kiki

24-02-2011 om 22:48

Amk

Maar in dat geval heb je een keuze toch ook, je kan haar ook niet op een kinderdagverblijf doen en een oppas nemen of een gastouder.
Mijn jongste heeft zware astma, kroep en allergieën en
ik heb juist om die reden de gastouder opgezegd.

Minder virussen, minder ziekte. Het gaat er toch ook om dat iemand anders de keuze voor je maakt dat het niet erg is dat jouw kind de waterpokken of welk virus dan ook krijgt. Want ze moeten het toch wel krijgen.

Ik kan niet van mensen verwachten dat ze om mijn kind hun verkouden kinderen thuishouden. Ik kan echter wel verwachten dat mensen die ziek en verkouden zijn wegblijven van mijn huis en dat vraag ik ze ook en iedereen heeft daar begrip voor.

Want momenteel is het een hel en krijgen we het niet onder controle.

Zodra alles weer een beetje gestabiliseerd is zal hij wel weer naar een gastouder gaan en mag hij van mijn part ook de waterpokken krijgen.
Omdat hij niet naar een kinderdagverblijf gaat en primair thuis wordt opgevangen, is de kans vrij klein dat hij waterpokken krijgt en ik zou het dan ook behoorlijk zuur vinden als hij dan waterpokken krijgt van een kindje in een kinderboerderij of park.

Ik ben het dan ook niet eens met het GGD-advies, dat moge duidelijk zijn

amk

amk

25-02-2011 om 10:42

Maar kiki

het virus waar de een slechts een snotneus van krijgt, kan de ander heel ziek van worden.

Mijn dochter heeft bijvoorbeeld helemaal geen last gehad van de waterpokken. Duurde ook heel lang voor we doorhadden dat het uberhaubt waterpokken waren. En een kind dat niet ziek is, iets heeft dat een beetje op eczeem / muggenbulten lijkt ga ik niet thuis houden. Zelfs het kdv dacht niet eens aan waterpokken.

Een muggenbult bij dochterlief ziet er uit als een waterpok: rood, verdikt met een blaasje. Tja kind is er nu eenmaal allergisch voor. En ze kreeg de waterpokken als kadootje voor haar verjaardag in een periode dat het ook wemelde van de muggen.

Ik heb wel de verjaardagsvisite gemeld dat er waterpokken in huis waren, konden ze zelf de keuze maken. Maar ze is gewoon naar kdv gegaan. Gaat ze ook met longontsteking, die kinderen zijn toch al besmet. Want voor de longontstking zich uit zijn ze al verkouden en besmettelijk.

Mazelen vaccinatie

je bent pas volledig gevaccineerd als je 9 bent en er wordt pas vanaf 14 maanden gevaccineerd. Baby's zijn dus gevoelig ervoor.
Het gaat mij er vooral om, dat als je weet dat je kind al symptomen heeft, van een (ernstige) besmettelijke ziekte, ik er zelf niet voor zou kiezen om het in contact te brengen met andere kinderen die ervoor gevoelig zijn.
Het argument dat ze ervoor al besmettelijk zijn gaat voor mij niet op. Dan weet je namelijk nog niet dat je kind het heeft, dus kan je besmetting van anderen niet voorkomen.
Verkoudheid en griepjes tellen niet mee bij ernstige ziekten. Echte griep dan weer wel.
Als een kind luizen heeft (onschuldig, goed te behandelen, niet ziekteverwekkend, wel vervelend en hardnekkig) zit je er toch ook niet op te wachten dat jouw eigen kind besmet wordt. Hier op school moeten kinderen met rondlopende luizen zelfs naar huis, voor behandeling.
Maar goed, andere mensen denken hier dus anders over.

amk

amk

25-02-2011 om 12:17

Karin

als je kind bijna alle dagen naar het kdv gaat en braaf elke dag naar school, dan hebben ze elkaar al lang en breed besmet voor je het ziet. Het contact is er intensief genoeg voor.

Waar leg je de grens en waarom?
Jij vindt verkoudheden en griepjes niet gevaarlijk want weinig impact. Die hebben meer effect op mijn kind dan die hele waterpokken ooit gehad hebben, en dat elke winter weer.

Jouw redenatie volgend mogen kinderen die de waterpokken hebben wat mij betreft alle kanten op, maar moeten vooral alle kinderen die verkouden zijn thuis blijven, want mijn kind heeft wel veel last van al die verkoudheden want grote kans op een longontsteking met alle schadelijke beschadigingen aan haar longen toe.
Van die waterpokken die in het overgrote deel van de gevallen, bijna aan de 100% grenzend met grote groepen, onschuldig verloopt, net zo als verkoudheden, heeft ze geen last gehad.

Je kunt je kind niet overal tegen beschermen. Ook verkoudheden kunnen ernstige complicaties opleveren bij kleine groepen.

Life sucks wat dat betreft gewoon en leven is niets anders dan het continu nemen van risico's, zelfs in je bed blijven liggen is het nemen van risico's.

Ik heb er altijd wel rekening mee gehouden

Als mijn zoon erg verkouden was ging ik niet op kraambezoek of op bezoek bij een zwakke oude opa. Overigens ook niet als ik zelf erg verkouden ben. Waterpokken kreeg mijn zoon vòòr hij naar school ging maar ik ging even een weekje niet zwemmen of andere activiteiten waar veel mensen zijn.
Bij snotneuzen, koortslippen, krentenbaard enz. zit ik zelf ook niet te wachten op een verjaardagskus van een kind.
Waterpokken is een normale kinderziekte en ik ging er niet panisch mee om. Maar om nu te denken:"Ach dan maar anderen besmetten door mijn kind, jammer dan" nee dus.
Toen mijn zoon de waterpokken had waarschuwde ik ook mijn schoonzus met een pasgeboren baby. Kom maar even niet op de koffie.
Als je weet dat je kind een ziekte of virus onder de leden heeft ga je toch niet willens en wetens anderen besmetten?
Mijn kind is gezond en doorstaat een kinderziekte of virus zonder ernstige problemen, maar ik heb wel begrip voor kinderen die minder weerstand hebben en houd daar rekening mee.

Grens

De grens ligt voor mij bij dat je geen besmettelijke kinderen bewust meeneemt naar plekken waar je kwetsbare groepen kan besmetten, onder het motto, ze krijgen het toch wel. Geen verkouden kinderen mee naar kraamvisites, geen waterpokkenblaasjes naar kinderboerderij, parken, zwembaden, geen mazelenkinderen naar kinderdagverblijven, geen krentenbaard naar school etc. Maar zoals gezegd, daar denken sommigen anders over.
Dat er weinig kinderen mazelen krijgen wil niet perse zeggen dat iedereen al perfecte immuniteit heeft voor zijn tweede vaccinatie op zijn 9e jaar,en zeker niet bij baby's die nog niet eens geent zijn, maar dat het virus niet heerst, door de populatieimmuniteit.

amk

amk

25-02-2011 om 15:30

Toevoeging bij pelle

quote: "Uhh wat zou je doen als je afhankelijk bent van 3-5 dagen kinderopvang voor je werk en je kind totaal niet ziek is van de waterpokken en gewoon mag komen omdat jouw kind de rest vrijwel zeker toch al aangestoken heeft?"

En het daar met bijna aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid, ook al opgelopen heeft. En de GGD aangeeft dat kinderen er gewoon heen mogen.

Pelle

Ik heb het niet specifiek tegen jou hoor Pelle.Ik reageer alleen op het onderwerp. En ik geef aan wat ik zou doen, wat voor mij de grens is en niet wat iedereen zou moeten doen.

Pelle

Wat ik zou doen als ik afhankelijk zou zijn van 3-5 dagen kinderopvang en mijn kind heeft de waterpokken?
Tja, dat is nooit aan de orde geweest; afhankelijk zijn van opvang.
Maar goed, ik kan me natuurlijk in die situatie verplaatsen. Mijn zoon was niet echt ziek van de waterpokken maar hij barstte wel van de jeuk en was daardoor "vervelend en hangerig." Ik zou toch gekeken hebben of ik het samen met met mijn echtgenoot / familie / buren had kunnen oplossen zodat hij niet naar het kdv had gehoeven.
En als ik echt afhankelijk was geweest van de opvang had ik eerst contact opgenomen met de leiding voor overleg. Ik had `m zeker niet zonder pardon om de hoek geschoven.
Een kind met een virus hoeft van mij niet in totale quarantaine, maar een beetje rekening houden met anderen en overleggen kost geen moeite.

In principe 1 keer ja

Toch had ik vorig jaar een week of drie na ontmoeting met krentenbol verrekt jeukende verdachte bultjes op mijn benen. En nee, geen mug gezien.
Zit ik verdorie nu waarschijnlijk met 2 virusstammen in mijn ruggenmerg, dat wordt nog leuk als ik rijp ben voor gordelroos.

Ook 2 keer

Zoon heeft ook 2 keer waterpokken gehad.Een keer heel licht en de 2e keer heel erg ziek. En dochter heeft waterpokken en zelfs al een keer gordelroos gehad, heel pijnlijk. (en uitzonderlijk dat een kind dat krijgt geloof ik)Niet zo'n leuk virus hoor en het blijft ook nog altijd gezellig bij je.
Ik heb zelf pas waterpokken gehad toen ik 24 was, dus vroeger werd ook niet iedereen die braaf naar school ging sowieso besmet.

Nee

Want ik dacht namelijk dat ik toen een fikse griep te pakken had. KNALLENDE hoofdpijn, algehele malaise. Waar haal je vandaan dat ik nauwelijk ziek was?

Tinus_p

Tinus_p

26-02-2011 om 13:07

Dirksmama

Dirksmama:
Toch had ik vorig jaar een week of drie na ontmoeting met krentenbol verrekt jeukende verdachte bultjes op mijn benen. En nee, geen mug gezien. Zit ik verdorie nu waarschijnlijk met 2 virusstammen in mijn ruggenmerg, dat wordt nog leuk als ik rijp ben voor gordelroos."
dat is onzin, want er is maar één stam (serotype). Die vage bultjes hadden dus een beginnende gordelroos kunnen zijn, maar ook iets totaal anders -bij jeukende benen zijn katten- of hondenvlooien het meest waarschijnlijk (en dan gaan we pas praten over asociaal gedrag van huisdierenbezitters).

Dirksmama:
En dan kan een GGD voorschrijven wat ze maar willen, ik vind het niet fatsoenlijk om een kind dat nog anderen kan besmetten met wat dan ook los te laten op andermans kinderen, omdat die andere kinderen ook maar beter ziek kunnen worden. Dat vind ik gewoon krom."
Duh. Dat is precies wat ik beweer -jij vindt dat onfatsoenlijk, het is dus een cultuurdingetje dat verder niet zoveel met objectieve feiten en risico's te maken heeft.

Er spreekt -wat mij betreft- vooral overdreven controledrang uit. Ja, je kunt mensen weren waarvan je WEET dat je waterpokken verspreiden. Maar een hoop mensen weten het pas, als de ziekte fullblown uitgebarsten is, en daarvoor hebben ze al weekje ofzo het virus zitten verspreiden. Weren is dus niet erg effectief, en de GGDs weten dat.

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2011 om 18:05

Dirksmama

Bij waterpokken heb je blaasjes, geen bultjes....

Tink

Tink

27-02-2011 om 13:19

Hier...

... een zoon die het zelfs 3x heeft gehad. De 3e keer is ie er enorm ziek van geweest, zo erg dat ik op het punt heb gestaan de huisarts te bellen (en dat doe ik niet snel). Gelukkig zakte na die nacht net de koorts.
Hij zat trouwens ook ontzettend onder de blaasjes, er was geen plekje meer vrij. Het ene moment niks te zien, en een half uur later van kop tot teen helemaal rood. Jeuk had hij dan weer bijna niet.
Het kan gewoon vreselijk verschillen per kind. Mijn oudste, die helemaal niet zoveel blaasjes had, verging juist weer wél van de jeuk en was nogal lamlendig. En mijn andere zoon (ook 2x de klos) had beide keren weinig blaasjes en geen koorts, wel wat jeuk, maar die speelde dus gewoon.

Tink

Tink

27-02-2011 om 13:25

En oja

Ik heb er nooit zoveel moeite mee gehad dat mijn kinderen besmet werden door een ander waterpokkenkind, maar hier hebben ze dan ook geen andere problemen. Bovendien voorkom je het bijna niet omdat ze inderdaad al een hele poos besmettelijk zijn zonder dat er iets van te merken is.
Ik herinner me nog wel een brief die een keer mee kwam van school: een jongetje in groep 7 had een vorm van kanker, was wel herstellende, maar er werd dringend gevraagd om waterpokkenbesmettingen in je gezin door te geven omdat zijn weerstand daartegen nog te laag was en het gevaarlijk voor hem kon zijn. Als er waterpokken heerste in een klas, hielden zijn ouders hem dus thuis.

Ggd rotterdam

Toch vreemd dat mijn broer een aantal jaar geleden op het HBO zijn eindexamen niet mocht doen, hij had waterpokken en school wees hem er op dat hij van de GGD niet met besmettelijke ziekte op school mocht komen.
Nou was dat in Rotterdam, denken ze daar misschien anders als in de rest van Nederland?

Monet

Monet

28-02-2011 om 05:13

Ggd landelijke richtlijnen

Omtrent ziektes heeft de ggd in nederland al minstens 15 jaar een landelijke richtlijn/handboek waarin elke besmettelijke ziekte staat omschreven. Omtrent waterpokken is daar op een bepaald moment een ommezwaai gekomen. Werden kinderen met open blaasjes eerst geweerd van school/opvang, later werd daar het nut niet meer van ingezien, omdat de besmetting van anderen al gebeurd voordat de blaasjes zich laten zien.

NaShA

NaShA

01-03-2011 om 22:52

Hoe lang geleden dirksmama?

Want bij oudste was het inderdaad nog zo, niet naar de opvang. En bij de tweeling een aantal jaar later wel...Ik denk dat het nu zo'n 6 of 7 jaar geleden is dat die richtlijn ineens weer anders was. En als jouw broer dus daarvóór dat examen moest doen zou dat heel goed kunnen dat het toen nog anders was!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.