Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeder van Drie

Moeder van Drie

18-12-2020 om 20:23

Waterpokken tweeling

Kort vraagje. Mijn eeneiige tweeling heeft de waterpokken. Eentje zit helemaal onder en is echt ziek. Bij de ander heb ik met moeite twee blaasjes ontdekt. Is dat logisch? Kan de eens veel minder last hebben van de besmetting dan de ander?

rode krullenbol

rode krullenbol

18-12-2020 om 20:32

Wat (ook) wel logisch zou zijn

De één is misschien eerder besmet en heeft vervolgens de ander besmet die de ernstiger klachten nog moet/zal krijgen?

Rode krullenbol

Niki73

Niki73

19-12-2020 om 10:33

Geen tweeling, zelfde ervaring

Ene kind ziek, andere kind vrijwel niks. Ene kind pikt alle virusjes op, andere kind heeft een geweldige weerstand, wordt vrijwel nooit ziek. Ook niet toen ik corona had.

Regenboog

Regenboog

19-12-2020 om 10:57

Expres besmetten niet gelukt

Ruim 15 jade geleden had mijn dreumes waterpokken zoals ongeveer alle kindjes van de psz. Behalve de jongste van mijn zus. Het was eind mei, de grote vakantie was in zicht. Mijn zus hoopte al weken dat jade kind besmet zou raken dan kwam hun vakantie eind juni niet in gevaar. Met een kind met waterpokken op vakantie zag ze niet zo zitten.
Dus toen ze hoorde dat mijn kind waterpokken had zette ze haar dreumes in het fietsstoeltje kwam hierheen en hebben we de kinderen heerlijk laten spelen (Die van mij had aardig wat bultjes maar was niet vreselijk ziek en hangerig) De kinderen kregen wat drinken en wat fruit uit een bakje. Daarbij hebben we niet actief opgelet dat ze uit hun eigen bakje aten en dronken.
Ieder kind moet waterpokken krijgen en mijn zus dacht hoe eerder hoe beter.
Onze besmettingspoging had geen succes. Haar jongste kreeg geen waterpokken. Uiteindelijk is hij pas met waterpokken besmet geraakt toen hij een jaar of 6 was. Een toen had hij het beste wel heftig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2020 om 10:59

Alles kan

Bij waterpokken kan van alles. Onze oudste zat helemaal onder, heeft er zelfs nog een litteken van op haar wang. Bij de jongste zag je nauwelijks wat, maar hij had ze wel. In zijn mond en in zijn haar.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-12-2020 om 11:32

Vaccin

Expats in Nederland zijn horrified dat hier niet gevaccineerd wordt.

https://dutchreview.com/expat/health/chickenpox-vaccination-in-the-netherlands/

Als je geen zin hebt om aan de Nederlandse zinsbegoocheling mee te doen, kun je het zelf voor je kind aanschaffen:

https://vaccinatiecentrum.nl/vaccinations/price

Chicken-pox (Provarivax)* € 69,00

(helaas inmiddels te laat voor mijn kinderen anders had ik het vast gedaan)

Ad Hombre

Ad Hombre

19-12-2020 om 11:35

Paranoia

Oh ja, voor de paranoia. Iedereen zou moeten weten dat het waterpokkenvirus wel degelijk je hele leven in je lichaam blijft. Slapend tot het de kans ziet om je immuunsysteem te slim af te zijn en je een gordelroosaanval te bezorgen.

Dat heeft mijn moeder's laatste vijf jaar aanzienlijk bedorven en haar mogelijk zelfs het leven gekost.

juf Ank

juf Ank

19-12-2020 om 12:20

ik ben

er ook een van een tweeling. Alle kinderziektes had mijn broertje eerder, langer en heftiger dan ik. Dus ja, kan. Overigens heb ik de waterpokken gehad toen ik ruim in de 20 was. Dan is het vaak heftiger: ik was er zelf niet heel ziek van maar had wel hele nare plekken ook veel in mijn gezicht.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-12-2020 om 12:48

Eeneiige tweeling

Ik kan me voorstellen dat je verbaasd bent. Ik werd ook nieuwsgierig en vond dit artikel uit 2015. Geen idee hoe betrouwbaar het is verder:

http://archief.bionieuws.nl/artikel.php?id=8810

"Het milieu heeft bij mensen een grotere invloed op variatie in het immuunsysteem dan genetische factoren. Dit concluderen Amerikaanse onderzoekers in het tijdschrift Cell op 15 januari.

De samenstelling van immuuncellen en signaalstoffen van het menselijke immuunsysteem bepaalt onder andere de gevoeligheid voor ziektes. Het is bekend dat deze samenstelling sterk verschilt tussen individuen. Om de invloed van genen op deze immuunvariatie te onderzoeken, namen de wetenschappers bloed af bij 27 eeneiige en 78 twee-eiige tweelingen en bepaalden welke varianten immuunceltypen en signaalstoffen daarin aanwezig waren. Ook ontwierpen ze een model dat de invloed van genetische factoren kan inschatten en vulden de immuungegevens hierin in. De meerderheid van de in kaart gebrachte immuuneigenschappen bleek niet genetisch bepaald."

Op basis hiervan is het dus niet verbazingwekkend dat jouw kinderen verschillend kunnen regeren op een ziekteverwekker. Ik neem aan dat de factor 'milieu' ook veel persoonlijke of toevalselementen in zich heeft, zoals stress, eerder wat onder leden gehad, een tijd wat slechter geslapen etc.

Frederique

Frederique

19-12-2020 om 13:27

Juf Ank

Het is logisch dat je broer de ziektes heftiger had. Mannen zijn toch het zwakke geslacht? 😜😊😉

Regenboog

Ik kreeg pas waterpokken in de brugklas. Ik had er maar een paar, dus de huisarts moest eraan te pas komen om de diagnose te stellen, want je verwacht geen waterpokken bij een kind van 12.
Mijn jongere broer had ze jaren daarvoor al gehad, maar ik was dus aan een besmetting ontkomen. Terwijl we toch volop contact hadden.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

19-12-2020 om 13:55

Juf ank

"er ook een van een tweeling. Alle kinderziektes had mijn broertje eerder, langer en heftiger dan ik. Dus ja, kan."

Deze opmerking blinkt niet uit in enig inzicht in het verschil tussen eeneiige en twee-eiige tweelingen en dat jij het dus niét hebt over een tweeling maar gewoon over een broer en zus!

Ts: weet je zeker dat ze allebei tegelijkertijd zijn aangestoken of dat de één de ander heeft aangestoken?)

1-eieg

1-eieg

19-12-2020 om 17:11

Nou

Mijn moeder en tante zijn 1-eieg. Tante vanaf jaar of 78 dementerend en paar jaar later zwaar dement. Met 85 overleden.Mijn moeder inmiddels 88 en verre van dement.

Triva

Triva

19-12-2020 om 17:18

1-eieg

Ik zeg nergens dat een eeneiige tweeling niet heel erg kan verschillen...

Moeder van Drie

Moeder van Drie

20-12-2020 om 12:59

Toch besmet

De andere helft van de tweeling heeft twee dagen later een net zo heftige uitbraak Ze hebben blijkbaar niet tegelijk met de besmettingshaard in de klas gespeeld . Gelukkig nog net voor de kerst haha

juf Ank

juf Ank

20-12-2020 om 19:16

Triva

Wat een belerend toontje sla jij aan zeg, bah.
Ik weet echt wel het verschil tussen 1 eiige en 2 eiige tweelingen. Maar ook bij een eiige tweelingen hoeft het niet altijd te maken met feit of ze wel of niet 1 eiig zijn. Maar meer wie er het eerst tegen een besmetting aanloopt; wie er gezonder eet en/of meer weerstand heeft. Wat wel vaak zo is dat bij een tweeling doordat er sprake is van dezelfde leeftijd, en veel samen spelen dezelfde kinderziektes een rol spelen en min of meer tegelijk komen.
Dus het antwoord op de vraag in de beginpost is gewoon 'ja; zoals dat bij alle andere kinderen ook geldt'.

Triva

Triva

20-12-2020 om 23:11

juf ank

Je kunt hoog of laag springen maar zeggen dat jij als vrouw een tweelingbroer had en dat hij alles erger had en dat dat 'dus' gewoon kan bij tweelingen slaat gewoon nergens op. Je zegt dan gewoon dat het kan dat twee kinderen uit een gezin heel anders reageren op een ziekte. Het zegt niks over tweelingen.

juf Ank

juf Ank

21-12-2020 om 14:56

nee

strikt genomen is het niet terzake dat ik een vaneen tweeling ben. Maar het feit is dat of je nu wel of geen 1 eiige tweeling bent, je erg verschillend kan reageren op een besmetting.

Jo Hanna

Jo Hanna

08-01-2021 om 22:35

Interessant artikel

Toen ik het las moest ik aan dit draadje denken. Uit onderzoek blijkt dat tweelingen niet zo identiek zijn als werd gedacht:

https://www.theguardian.com/science/2021/jan/08/identical-twins-are-not-so-identical-study-suggests

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.