Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Watertappunten

https://nos.nl/artikel/2280076-duizend-watertappunten-op-schoolpleinen-tegen-overgewicht.html

Dit vind ik nou eens echt een heel goed idee. Niet het gezeur van schoolontbijt met gestampte muisjes of zoiets, maar een mogelijkheid om voortdurend als je dorst hebt gratis water te kunnen drinken. Alleen nog een bekertje mee naar school.

Hopelijk gaat het ook gelden voor het voortgezet onderwijs.

Op mijn werk hadden we jaren een watertappunt in de kantine. Joost, mag weten waar het mee te maken heeft, maar het ding werd ergens 8 jaar terug onbruikbaar en na een verbouwing heb ik het nog niet terug weten te vinden. Ik verdenk ze er van dat het te maken heeft met de commerciele partijen die de kantine nu exploiteren en die liever hebben dat je een sapje of drankje aanschaft tegen betaling. En dat zijn geen goedkope prijzen, hoewel je als personeel wel wat korting krijgt.

Maike

Maike

12-04-2019 om 09:24

'Onze' school heeft er ook een op het plein. Wat ik van kind begrijp wordt er veel gebruik van gemaakt.

Nu de wachtende ouders met jongere brusjes nog leren dat ze hun kindjes er niet mee laten spelen, oftewel continu water laten wegstromen 'want dat is zo leuk'. Ik ben echt geen zuurpruim, maar ik hou bepaald niet van dat soort verspilling.

Bo

Bo

12-04-2019 om 09:39

sportvereniging

Ja wij hebben het ook op onze sportvereniging gerealiseerd. Heel fijn dat kinderen water makkelijk kunnen tappen, want de kantine en kleedkamers zijn op trainingsavonden niet altijd open.

Yes

Op de vo-school waar ik werk staat ook een watertappunt in de aula. Verder kunnen leerlingen hun waterfles ook vullen op de wc natuurlijk.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2019 om 14:02

Onzinnig

Iedere school heeft kranen waar water gepakt kan worden. Gebeurt hier ook door veel kinderen. In iedere klas staan ook bekers bij de kraan.
Zo’n watertap kost geld en moeite, ik heb liever dat ze dat in het onderwijs steken.

Marie

Marie

12-04-2019 om 14:08

Na schooltijd

Natuurlijk kunnen kinderen water uit de kraan drinken tijdens schooltijd. Maar op veel schoolpleinen wordt ook gespeeld als de school dicht is en dan is het wel mooi natuurlijk dat ze water kunnen drinken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2019 om 14:12

Die kinderen kunnen ook grwoon even naar huis gaan als ze dorst hebben natuurlijk.

Ik vind het zoiets onzinnigs. Nog een taak erbij voor de leerkrachten, want wie zorgt voor het onderhoud? Daarbij leren kinderen zo niet dat je gewoon uit de kraan kunt drinken in nederland. Dat moet dan uit een plastic apparaat wat ook nog energie kost.
Puur commercieel dit

Marinade

Marinade

12-04-2019 om 14:30

Dendy

Hoezo even naar huis? Niet iedereen gaat naar school in zijn directe woonomgeving. Als ze het schoolplein al mogen verlaten.
Ik denk trouwens dat het gaat om van die robuuste staande kranen die je in stadscentra ook wel ziet en niet om een plastic machine, dat zou buiten niet werken.

Ik vind het ook onzin.

Twee miljoen terwijl er in Nederland prima water uit de kraan komt. En water kunnen pakken terwijl de school gesloten is lijkt me helemaal verspilling. Leuk om een modderbad te maken in de zandbak?
Wie gaat de waterrekening betalen?
En dat ook nog om de strijd tegen obesitas tegen te gaan, wat een onzin. Bij buitenspelen krijg je dorst en ga je thuis iets drinken. Dat jonge kinderen bij het buitenspelen geld hebben om drankjes te halen in de supermarkt vind ik al heel bijzonder.
Nog even en dan staat er overal een fruit- en groentenkraam, dat voorkomt dat kinderen een patatje gaan eten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-04-2019 om 14:42

Marinade

Het ging om kinderen die na schooltijd nog op het plein spelen, als de school gesloten is. Die kinderen wonen meestal wel in de buurt van school en anders drinken ze maar even niet he.

Ely

Ely

12-04-2019 om 15:18

Ik zie t echt niet

De winst tov de kraan is dus dat het buiten op een schoolplein staat? Dus:
Scenario 1; kinderen hebben pauze onder schooltijd en hebben plots dorst, dan hoeven ze minder ver te lopen om wat te drinken? Zetten ze nog minder stappen op een dag?
Scenario 2; kinderen spelen op het schoolplein buiten schooltijd en hebben dorst. Dan kunnen ze meteen wat drinken. Als ze in de speeltuin spelen niet of in het park maar op het schoolplein wel. Dat is dan de winst.

Sorry, maar ik vind het weinig overtuigend

Roos

Roos

12-04-2019 om 15:20

Mwah

Ik weet niet of im het een heel goed idee vind. Hier zijn vier schoolpleinen in de buurt. Daar spelen wel eens kinderen na school of in het weekend. Het zijn er zelden meer dan vijf of zes en dan niet op alle schoolpleinen, maar op 1 of 2. De doelgroep is dus vrij beperkt. 's Avonds hangen er jongeren rond. Die kunnen vast ook heel creatieve dingen doen met dat water.

hier gedaan

Omdat in mijn wijk het aantal kinderen met overgewicht fors is, en dat overgewicht deels wordt veroorzaakt door het feit dat veel kinderen veel zoete drankjes drinken, wordt er hier (van gemeentewege, vziw) ook ingezet op watertappunten. Nu woon ik in Amsterdam waar al van oudsher de "happertjes" staan (in parken): kleine drinkfonteintjes waaruit permanent een straaltje omhoog spuit waar je dan van kan drinken door er met je hoofd boven te gaan hangen. Nadeel is dat een groot deel van het water ongebruikt wegspoelt, een ander nadeel is dat zo'n happertje voor kleine kinderen te hoog is.

Op het schoolplein van "onze " basisschool was geen tappunt, maar dat kwam er wel. Een robuuste zuil met daaraan een kraan met een drukknop: druk op de knop, en er komt een beperkte tijd een flinke straal water uit de kraan.

Nou, dat was een doorslaand succes, dat snap je wel. Alle kinderen drukten vaak en langdurig op de knop en het was een semi-permanent waterballet. Al snel was het punt weer afgesloten. Nadien weer aangesloten, maar met een knop waar zo hard op gedrukt moest worden dat dat voor veel kinderen niet te doen was.

Sinds kort is het kraantje vervangen door een happertje

Ik vind het trouwens wel degelijk een goed idee, die watertappunten, want er zijn hele volksstammen - althans bij mij in de buurt - die bij dorst het voetballen onderbreken om bij de dichtsbijzijnde supermarkt (er zijn er nogal wat hier) een flesje frisdrank oid te halen. Dan liever water.

Het happertje is dan eigenlijk de enige manier om te zorgen dat het kleine grut in de zomer geen tonnen drinkwater verspilt (bijvoorbeeld in pogingen om waterballonnen onder zo'n kraan te vullen. Dat lukt niet, maar ze blijven volharden). Dan maar geen flesjes tappen, het is niet anders.

Groeten,

Temet

overigens

Het schoolplein waar ik het net over had is een enorm plein met o.a. een voetbalkooi en speeltoestellen dat gewoon openbaar toegankelijk is. Juist ook buiten schooltijd wordt het intensief gebruikt.

Groeten,

Temet

Geldverspilling

Ik zie de noodzaak er niet van in. De school heeft hier voldoende kranen waar de kinderen flesjes of bekers kunnen vullen met water. Wie op het schoolplein tijdens dat kwartiertje pauze plotseling dorst krijgt kan altijd even naar binnen gaan om wat water te halen. Lijkt me overigens dat dit weinig voorkomt. Zolang zijn die pauzes niet.

En na schooltijd... ik weet niet hoe lang dat goed blijft gaan totdat er creatieve jongeren mee gaan spelen en de kranen afgesloten worden na school om schade en verspilling te voorkomen.

De noodzaak is er na schooltijd ook niet. Kinderen kunnen ook naar huis gaan om wat te drinken of de ouders zorgen dat ze een flesje bij zich hebben met water.

Kortom, dit geld kan beter besteed worden.

Ouders

Waarom moet de samenleving dit van ouders overnemen? Pubers spelen amper op het schoolplein na schooltijd dus je hebt het over basisschoolkinderen. Dan gaan ze maar naar huis als ze dorst hebben. Dat moeten ze ook als ze moeten plassen of willen ze er ook gelijk een toilet bijzetten?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 20:46

Zoeken op schoolplein

Het zal vast afhankelijk zijn van hoe een schoolplein ligt en ingericht is, maar als het vrij toegankelijk is en je er leuk kunt spelen, doet het in de vrije tijd al snel dienst als speelterrein, of "chill"-plek voor pubers. Er is weleens bij ons aangebeld voor een glaasje water, om 10 uur 's avonds. De jongen in kwestie was aangenaam verrast dat ik het ook nog gaf om die tijd.

Onder schooltijd lijkt het mij ook zinvol. Dan meteen ook een verbod op zelf meegenomen pakjes buiten drinken. Binnen pakjes opdrinken, als dat per se moet gebeuren, buiten de tap.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 20:47

Oh raar.. spelen op schoolplein

moest het zijn.

Rixt

Rixt

12-04-2019 om 22:51

Binnen

Waarom investeren ze niet in meerdere kranen in de school, mijn ene dochter heeft haar dopper altijd zo leeg, maar bijvullen bij de toiletten lukt niet omvat het kraantje te dicht bij de wasbak hangt. En de enige normale kraan hangt in de lerarenkamer, daar mogen ze in principe niet komen.
Bij het buitenspelen komen ze wel thuis als ze dorst of trek hebben gekregen, daarvoor hoeft er geen tappunt op het plein te staan.
En op de middelbare school van oudste kunnen ze de fles ook niet bijvullen, zet een tappunt in de kantine neer, veel beter dan een blikje fris uit de automaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.