Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jessie

Jessie

10-02-2010 om 09:43

Waterwratjes

Mijn dochtertje van 3 zit ineens onder de waterwratjes
Haar romp,oksels en armen. Ze krabt ze wel open want er zitten steeds korstjes op. Dat doet ze snachts. Het is niet zichtbaar dus minder besmettelijk voor anderen. Maar hoe kom je hier nou vanaf? De huisarts zegt dat het vanzelf overgaat. Kan een jaar duren. Is er nog iets wat wij kunnen doen. Ik hoop niet dat ze het in haar gezicht of op haar handen ook krijgt. Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bibi72

Bibi72

10-02-2010 om 10:32

Jeuk

Mijn dochter heeft waterwratjes, voor zover ik weet, is er niets aan te doen. Maar van de ha kreeg ik wel wat tegen de jeuk (drankje) Dat hielp goed, volgens mijn idee gaan ze ook sneller weg als er niet aan gekrabt wordt. Bij mijn dochter zijn ze nu langzaam aan het verdwijnen.

MariaV

MariaV

10-02-2010 om 10:43

Aanstippen

Onze zoon heeft ze ook, al meer dan een jaar. De zichtbare (handen, polsen, hals) stip ik aan met Formule W. Waterwratjes gaan daarmee nog sneller weg dan gewone wratjes. De rest laat ik zitten, er is geen beginnen aan om ze allemaal aan te stippen.
Maria

*madelief*

*madelief*

10-02-2010 om 17:12

Zinkzalf!

Flink insmeren met zinkzalf (zit ook in sudocreme), de ontstoken waterwratjes met betadinezalf. Je moet wel even geduld hebben maar het werkt echt!!! Mijn dochtertje zat ook he-le-maal onder, maar ze zijn allemaal weg. Formule W is vlgs mij best pijnlijk....

Jessie

Jessie

10-02-2010 om 21:12

Ik ga het proberen...

Op alle waterwratjes smeer ik betadinezalf. Maar ik zal proberen om alleen op de ontstoken wratjes betadine te smeren. Op de rest zal ik dan sudocreme smeren, dankje Madelief . Ik weet niet of het echt jeukt of dat het meer opengaat omdat ze rijp zijn. Ik zie haar nooit krabben. Ze kreeg ze vlak na de vacinatie tegen de mexicaanse griep. Ik denk toeval, maar toch. Verder zie ik best veel kinderen met waterwratjes in mijn omgeving. Nu ik erop let. Vandaag nog een jongetje die had ze om zijn ogen zitten. Dochter vroeg aan jongetje "wat is dat?" En ja hoor waterwratjes. Lijkt me niet echt prettig in je gezicht. Ik hoop maar dat niet onze hele familie onderkomt. Ik heb zelf een keer toen ik 18 was plotseling waterwratjes gekregen. Mijn hele handen vol. Die zijn toen allemaal weggebrand bij dermatoloog. Het leek wel of een knaagdier me had aangevallen . Dit wil ik liever niet voor mijn dochtertje. Dus hoop dat het helpt. En anders hoop ik dat haar weerstand het snel overwint.

Hanne.

Hanne.

11-02-2010 om 09:25

Geduld hebben

;;Flink insmeren met zinkzalf (zit ook in sudocreme), de ontstoken waterwratjes met betadinezalf. Je moet wel even geduld hebben maar het werkt echt!!! ::

Ik moet hier altijd zo om lachen. Ook niets doen werkt echt. Je moet alleen even gedult hebben

(bij dochter waren ze binnen 3 maanden weg, bij zoon heeft het 9 maanden geduurd)

*madelief*

*madelief*

11-02-2010 om 10:01

Klopt niet helemaal hanne

Mijn dochtertje zat echt helemaal onder de waterwratjes en toen ik haar insmeerde met een zonnebrandcreme waar heeeeeeeel veel zinkzalf inzat (Ultrasun, speciaal voor zeer gevoelige huid, gebruik het nooit meer, maar dat terzijde) waren de waterwratjes in no-time (!!!) verdwenen. Haar huidje was tevens helaas wel heel erg uitgedroogd door dit smerige spul, maar de wratjes waren wel weg. Dus zinkzalf helpt wel degelijk! ik zou het er alleen niet dik opsmeren en dus heb je ook wat meer geduld nodig.

Bastet

Bastet

11-02-2010 om 14:09

Niet dik

geen dikke lagen zinkzalf gebruiken,maar alleen op de wratjes,en dan heel dun,dat is de truc.Voorkomt ook ontstekingen,is mijn ervaring.
Groetjes,Bastet

Hanne.

Hanne.

11-02-2010 om 14:36

Madelief dat weet je niet

Tja madelief, heb je toevallig de helft van de waterwratjes ingesmeerd en de andere helft niet? En ging de helft die je insmeerde eerder weg?

Zo nee weet je nogsteeds niet of het door het smeren komt of dat je toevallig op het goede moment bent begonnen, en ze anders ook net op dat moment weg waren gegaan.

Pluk53

Pluk53

11-02-2010 om 16:38

Madelief

typisch voorbeeld van "erna", en (waarschijnlijk)niet "veroorzaakt door" . Dit is dezelfde redenering waarmee homeopaten hun succes claimen .
Als je googelt op "waterwratjes" vind je heel wat serieuze sites, van GGD/artsen/apothekers. Algehele conclusie: liever niks aan doen. Je moet infectie/ontsteking vermijden (dus niet open krabben, en betadine gebruiken). Je lichaam moet weerstand opbouwen tegen het virus wat de wratjes veroorzaakt. Bij de een duurt dat 3 maanden, bij de ander 3 jaar.
Ik kan in al die informatie een ding niet vinden: de zelfbesmetting (uitbreiding van de besmetting, nieuwe wratjes op andere plekken van je lijf). Kan dit? Oof is dat onzin, en zit het virus "overal" in je huid? Of verspreid je het zelf door wondvocht over de rest van de huid waardoor nieuwe geinfecteerde plekken ontstaan, met nieuwe wratjes?

maan.

maan.

11-02-2010 om 20:53

Hier ook gehad

Dochter hier heeft ook waterwratjes gehad, in de knieholtes. Heeft anderhalf jaar geduurd met ups en downs maar uiteindelijk vanaf gekomen. Ben er een paar keer bij de huisarts mee geweest (voornamelijk vanwege bijkomende eczeem indirect veroorzaakt door waterwratjes) en wel spul tegen eczeem gehad maar de waterwratjes werd me met klem geadviseerd vooral NIKS mee te doen om erger te voorkomen. Eventueel mocht ze ze wel met een gaasje afdekken bij de gym (hygiene indien open) maar verder niks niks niks.

*madelief*

*madelief*

12-02-2010 om 06:58

En toch

was het wel heel erg opvallend dat de waterwratjes verdwenen nadat ik haar huidje een paar keer had ingesmeerd met Ultrasun. Omdat ze overgevoelig reageerde op de zon, had de drogist me dit geadviseerd; Ultrasun is speciaal bedoeld voor hele gevoelige huidjes. MAar na een paar keer smeren leek haar huidje wel een reptielenhuidje zo droog, dit kwam door de dikke substantie waar zinkzalf in zit. Dus ik ben er echt van overtuigd dat de wratjes verdwenen zijn door de zinkzalf, anders is het wel heeeel erg toevallig. Wat ik dus al aangaf, bij haar zat de zalf er heel dik op (omdat de substantie niet te smeren was) en dus verween het heel snel (wat jullie hiervan ook zeggen, ik heb het met eigen ogen gezien. Het duurt dus langer als je het er niet dik op smeert. Heb de Ultrasun overigens terug gebracht naar de drogist, wat een vreselijk spul. Ook drogist schrok van de overgevoelige reactie die dochtertje had op dit hypoallergene spul.
Ik weet trouwens niet of jullie ooit zelf waterwratjes hebben gehad, maar ze kunnen echt jeuken! En dan is het toch wel heel erg vervelend als je er niets op kunt smeren. Daarom ben ik een poosje geleden ook aan het smeren gegaan met zinkzalf en ja, het waterwratje is verdwenen, ik moest alleen iets langer geduld hebben....
En o ja, zinkzalf helpt dus ook tegen de jeuk!

Jakiro

Jakiro

12-02-2010 om 10:09

Hier wel dubbelblind onderzoek

Onze dochter had heel veel waterwratjes op haar bovenlichaam vooral en onder haar okseltjes. Al ruim een jaar.
Toen kreeg ze de waterpokken, heel, heel, heel erg. Door de waterpokken kreeg ze zinkzalfpakkingen om de jeuk weg te halen en toen na 4 weken de waterpokkenkorstjes afvielen, bleken ook de waterwratten totaal verdwenen te zijn. Conclusie; waterpokken haalt waterwratjes weg óf de zinkzalf haalt de waterwratjes weg.
Mijn zoontje kreeg de waterwratjes juist na de waterpokken.
Bij hem heb ik de waterwratjes op z'n borst en middel aangepakt met zinkzalf. Ze verdwenen heel snel, binnen 3 weken na iedere dag smeren, waren ze gewoon weg.
Hij had ook waterwratjes in z'n oksels, maar de zinkzalf irriteerde daar, dus daar smeerde ik niet. Deze waterwratjes verdwenen uit zichzelf, maar wel 3 maanden na die andere.
Conclusie: Waterpokken veroorzaakt waterwratjes en zinkzalf haalt de waterwratjes weg.
Als ik beide conclusies naast elkaar leg, vallen er twee tegen elkaar weg en één blijft fier rechtop staan.
Jakiro

Kari1

Kari1

12-02-2010 om 11:57

Dubbelblind

Jakiro, ik hoop dat je betekent dat dat dubbelblind een grapje is...
Waterwratjes jeuken niet van zichzelf, net als gewone wratten (verruca vulgaris) niet jeuken. Maar waterwratjes gaan vaak samen met eczeem(achtige) huid. Ze nestelen zich graag op voor eczeem gevoelige plekken, en waar wratjes zitten kan sneller eczeem komen. Dat is de reden dat plekken met waterwratjes jeukerig kunnen zijn. "Mollusca contagiosa komen vaker en uitgebreider voor bij kinderen met constitutioneel eczeem dan bij niet atopische kinderen. Het is niet altijd duidelijk of het eczeem veroorzaakt wordt door de mollusca of dat juist de atopische constitutie extra vatbaar maakt voor het ontstaan van mollusca. Het door jeuk uitgelokte krabben bevordert de verspreiding van aanwezige mollusca."
Ze zijn, net als gewone wratten, besmettelijk door contact. Dat kan contact zijn mett de huid van iemand anders maar ook je eigen huid. "De besmetting vindt plaats via direct huidcontact, mogelijk ook via gecontamineerd textiel, zoals een handdoek. De incubatietijd is 2 weken tot een half jaar."
Tot op heden is in échte dubbelblinde onderzoeken geen hoera-therapie gevonden.
Kari

Jakiro

Jakiro

12-02-2010 om 13:12

Kari

Tuurlijk is het een grapje.
Maar ik geloof erin als een soort bijgeloof. Hier heeft het geholpen (tenminste, dat denken we) en dan is het toch goed ?
Jakiro

*madelief*

*madelief*

12-02-2010 om 13:56

Wel jeuk

Bij mij jeukte het ontzettend en ik heb absoluut geen eczeem-achtige huid...

Bibi72

Bibi72

12-02-2010 om 15:55

Geen eczeem, wel jeuk

Hier heeft dochter ook totaal geen eczeem-achtige huid, maar wél enorm jeukende waterwratjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.