Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Weer naar de huisarts

Heey allemaal,Ongeveer ander half week geleden heb ik een topic geplaatst of het nou diabetes of niet was. Inmiddels ben ik vanmiddag weer naar de huisarts geweest omdat de klachten blijven, maar goed Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt, omdat ik dat in mijn omgevong niet echt kan.

Want ellendig dat is hoe ik mij voel en ben gaan twijfelen aan mijzelf. Ben ik dan misschien gek? Zit het allemaal tussen mijn oren. Ik dacht van wel en heb het achter me laten liggen en niks met de klachten gedaan. Het gaat wel over, het zal inderdaad met de tijd van het jaar te maken hebben.Daarom ben ik afgelopen weken wat dingen anders gaan doen om me fitter te voelen. Zo wandel ik nu elke dag ongeveer 5 km. Heerlijk vind ik dit en dan valt de vermoeidheid mee, maar zodra ik ga zitten is het mis. Ook zorg ik voor wat meer regelmaat, goed eten(deed ik a) maar gewoon iets meer allemaal. Maar helaas niks is minder waar en voel ik me steeds slechter. De vermoeidheid neemt het over en moet ik gaan overdag gaan slapen om de dag door te komen. Ik kan niet eens normaal mijn telefoon vast houden want deze is te zwaar en kost me te veel kracht, ja zo erg is deze vermoeidheid. En nog steeds denk ik het zal niks zijn, ik maak mezelf gek. Door veel dingen te doen en bezig te zijn met mn hobby’s maak ik mn hoofd leeg en ben ik niet met de klachten bezig, maar ze zijn er toch echt en ik laat me niet aanpraten dat het niet zo is. Ik probeer het niet te forceren en gewoon mijn ding te blijven doen wat ik altijd doen. En ja misschien ben ik wel gek, mn directe omgeving zegt dat ik me aanstel en dat het niks is. Dus vandaar dit topic. Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt, en mijn hart luchten.Morgen moet ik bloedprikken op vitamine B12, vitamine D, foliumzuur en ziekte van pfeifer. En dan zullen we zien volgende week.

Sowieso, als je je zo voelt ben je beslist niet gek. Laat die mensen fijn hun mond houden, ik vermoed dat ze te weinig inlevingsvermogen hebben.

Hopelijk vindt de huisarts iets, en dan ook graag iets dat gemakkelijk te verhelpen is. Ik kan me nog herinneren hoe moe ik zelf was met b12 gebrek.

Wie vindt dan dat jij je aanstelt? Laat je niks aanpraten, je voelt je duidelijk heel anders dan je gewend bent. Dat heeft hoe dan ook een oorzaak! 

Hopelijk wordt die oorzaak snel duidelijk. Sterkte!

Zonnebloem91

Zonnebloem91

04-03-2021 om 20:38 Topicstarter

Slofje schreef op 04-03-2021 om 20:00:

Sowieso, als je je zo voelt ben je beslist niet gek. Laat die mensen fijn hun mond houden, ik vermoed dat ze te weinig inlevingsvermogen hebben.

Hopelijk vindt de huisarts iets, en dan ook graag iets dat gemakkelijk te verhelpen is. Ik kan me nog herinneren hoe moe ik zelf was met b12 gebrek.

Mag ik vragen wat jou klachten zoal waren?

Ik was vooral heel moe. Dat was er langzaam ingeslopen. Verder had ik geen klachten. Toen ik supplementen kreeg ging het na een week al ietsje beter, al zegt "men" dat er veel langer voor staat. 

Ik had me er ook mee ziek gemeld, het ging echt niet. Na een week of 4 kon ik weer werken.

Het maakt niet uit of het tussen je oren zit of een fysieke aanleiding heeft, je voelt je echt niet goed en daar moet naar gekeken worden. Sterkte!

Is je slaap wel kwalitatief goed genoeg? 

Mijn man snurkte altijd al de ene nacht wat erger dan de andere maar helemaal stuk was hij nooit. 

Hij heeft jaren getobt met moe zijn en soms ook die situaties die jij beschrijft, net 30 km op de racefiets gereden en dan bij het eten totaal in elkaar storten waarbij bestek vasthouden al te zwaar was. 

Vorig jaar B12 laten prikken (zijn brus heeft daar tekort aan) daar kwam niks uit.  Doorgestuurd naar een internist die vond dat man er moe uitzag. Ja dat was hij ook.  Toen kwam er een verwijzing voor KNO. Dat is een slaaponderzoek gedaan waar apneu uitkwam.  Man stopt tijdens zijn slaap en aantal keer per uur met ademen. Hij heeft een speciale beugel aangemeten gekregen die door de stand van de kaken het snurken en de ademstops vermindert. 

Nu hij dat ding ruim 6 maanden draagt begint hij uitgerust te raken. Pas had hij dat ding vanwege misselijkheid en nacht niet in een de volgende dag had hij gelijk weer zo'n instorter zoals we die aanvallen noemen.

Ik heb je vorige bericht niet gelezen, maar als je toch bloed laat controleren, laat de huisarts dan meteen je schildklierwaarden checken. Die mis ik in het rijtje en je klachten passen prima bij een trage schildklier.

En verder, geef toe aan je vermoeidheid. Schaam je er niet voor. Als je na 5 km lopen eigenlijk 'op' bent, loop er dan eens 2 en bouw het verder langzaam op.

Je directe omgeving zegt dat je je aanstelt. Dat is verschrikkelijk. Neem weer de leiding. Klaag niet over je vermoeidheid maar zie het als een feit. Zeg stellig: "Ik heb ernstige vermoeidheidsklachten en de gewone dingen helpen niet. Daarom laat ik mijzelf lichamelijk onderzoeken, neem ik veel rust en doe ik minder dan jullie van me gewend zijn. Ik hoop dat ik me dan zo snel mogelijk weer de oude voel."

Een veeleisende omgeving en jezelf jarenlang voorbij hollen om iedereen tevreden te houden, kan op een zeker moment ook tot oververmoeidheid leiden. En dat heeft dan geen lichamelijke oorzaak, maar is evenmin aanstellerij. Ik weet niet of dat speelt, maar ik lees het een beetje tussen de regels door. 

Sterkte ermee!

Zonnebloem91

Zonnebloem91

05-03-2021 om 08:36 Topicstarter

Haaknaald schreef op 05-03-2021 om 07:38:

Is je slaap wel kwalitatief goed genoeg?

Mijn man snurkte altijd al de ene nacht wat erger dan de andere maar helemaal stuk was hij nooit.

Hij heeft jaren getobt met moe zijn en soms ook die situaties die jij beschrijft, net 30 km op de racefiets gereden en dan bij het eten totaal in elkaar storten waarbij bestek vasthouden al te zwaar was.

Vorig jaar B12 laten prikken (zijn brus heeft daar tekort aan) daar kwam niks uit. Doorgestuurd naar een internist die vond dat man er moe uitzag. Ja dat was hij ook. Toen kwam er een verwijzing voor KNO. Dat is een slaaponderzoek gedaan waar apneu uitkwam. Man stopt tijdens zijn slaap en aantal keer per uur met ademen. Hij heeft een speciale beugel aangemeten gekregen die door de stand van de kaken het snurken en de ademstops vermindert.

Nu hij dat ding ruim 6 maanden draagt begint hij uitgerust te raken. Pas had hij dat ding vanwege misselijkheid en nacht niet in een de volgende dag had hij gelijk weer zo'n instorter zoals we die aanvallen noemen.

Slapen gaat goed. Ik lig er meestal tegen 10 uur in en 8 uur er uit. Maar alsnik slaap slaap ik ook echt vast

Vast slapen is iets anders dan goed slapen.  Mijn man was ook niet wakker te krijgen. Heb wel eens in mijn eentje van peuter nader kleuter gerend in de nacht die allebei aan het spinnen waren. Tussendoor en paar keer geprobeerd man wakker te krijgen.  Geen reactie. 

Na een uur of 2 kwam hij zijn bed uit om te vragen wat er allemaal gaande was,  in een huis met overal licht aan een zoveel geluid kon hij toch niet rustig slapen en hij was al zo moe dus had zijn slaap hard nodig!

Zonnebloem91

Zonnebloem91

05-03-2021 om 09:42 Topicstarter

Haaknaald schreef op 05-03-2021 om 09:34:

Vast slapen is iets anders dan goed slapen. Mijn man was ook niet wakker te krijgen. Heb wel eens in mijn eentje van peuter nader kleuter gerend in de nacht die allebei aan het spinnen waren. Tussendoor en paar keer geprobeerd man wakker te krijgen. Geen reactie.

Na een uur of 2 kwam hij zijn bed uit om te vragen wat er allemaal gaande was, in een huis met overal licht aan een zoveel geluid kon hij toch niet rustig slapen en hij was al zo moe dus had zijn slaap hard nodig!

Daar heb je wel een punt en hier herken ik mij ook wel

Paar winters terug ging bij mij hardlopen steeds slechter, van 5 naar 4 naar 3 naar 2 km en toen werd het me echt te gortig. Bloed geprikt, had ik een vitamine D gehalte van 31. Na een paar boosts was ik weer een flink stuk boven jan. Sindsdien slik ik dat vrij trouw.

Jaar daarna had mijn dochter hetzelfde, moe, hangerig, spierzwakte, somber etc. die had 41, dat vond de huisarts niet te laag. Ik wel, dus flink bij laten slikken en daar knapze ze weer aardig van op.

Huisarts vindt meestal een niveau van 50 prima, maar dat is echt aan de krappe kant. Vroeger slikten we levertraan, dat was niet voor niks. Dat vindt men nu ouderwets maar er is niks voor teruggekomen, de zon is niet harder gaan schijnen op onze plek op de aardbol en we zijn allemaal overdag ook een stuk minder buiten door school en kantoor en werk.

B12 tekort verschijnselen had ik ook een beetje, meer tintelingen etc in de zenuwuiteinden. Dan neem je een paar keer zo'n tabletje en dat helpt dan al. Die moet je zeker niet teveel nemen. Van D3 heb je niet zo gauw teveel, dus dat is minder oppassen.

Mensen die zeggen dat je je aanstelt moet je mijden, die zijn echt heel slecht voor je energieniveau!

Zonnebloem91

Zonnebloem91

06-03-2021 om 11:19 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 05-03-2021 om 23:37:

Paar winters terug ging bij mij hardlopen steeds slechter, van 5 naar 4 naar 3 naar 2 km en toen werd het me echt te gortig. Bloed geprikt, had ik een vitamine D gehalte van 31. Na een paar boosts was ik weer een flink stuk boven jan. Sindsdien slik ik dat vrij trouw.

Jaar daarna had mijn dochter hetzelfde, moe, hangerig, spierzwakte, somber etc. die had 41, dat vond de huisarts niet te laag. Ik wel, dus flink bij laten slikken en daar knapze ze weer aardig van op.

Huisarts vindt meestal een niveau van 50 prima, maar dat is echt aan de krappe kant. Vroeger slikten we levertraan, dat was niet voor niks. Dat vindt men nu ouderwets maar er is niks voor teruggekomen, de zon is niet harder gaan schijnen op onze plek op de aardbol en we zijn allemaal overdag ook een stuk minder buiten door school en kantoor en werk.

B12 tekort verschijnselen had ik ook een beetje, meer tintelingen etc in de zenuwuiteinden. Dan neem je een paar keer zo'n tabletje en dat helpt dan al. Die moet je zeker niet teveel nemen. Van D3 heb je niet zo gauw teveel, dus dat is minder oppassen.

Mensen die zeggen dat je je aanstelt moet je mijden, die zijn echt heel slecht voor je energieniveau!

dank voor je tip! Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik laat het hier wel even weten. Ik heb vooral tintelingen in mn vingertoppen. En ben al begonnen met vitamine D slikken. Ik hoop dat er gauw verbetering komt.

B12 tekort verschijnselen had ik ook een beetje, meer tintelingen etc in de zenuwuiteinden. Dan neem je een paar keer zo'n tabletje en dat helpt dan al. Die moet je zeker niet teveel nemen. 

Volgens het voedingscentrum (voor wat het waard is, I know) heeft B12 geen bovengrens. B6 wel. D ook trouwens.

Zonnebloem91

Zonnebloem91

10-03-2021 om 16:17 Topicstarter

Zo ben ik weer, even een update.

De uitslag was gedeeltelijk binnen, geen ziekte van pfeiffer, de rest was nog niet binnen, vond ik een beetje vreemd aangezien ziekte van pfeiffer vaak langer duurt qua uitslag, maar goed morgen moet ik even weer bellen en dan za ik de rest wel horen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.