Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wel of geen hpv

Kan iemand me bijpraten over de voors en tegens van de HPV-inenting? Mijn dochter heeft een oproep gehad en eigenlijk weet ik er gewoon te weinig van. Ik kan me herinneren dat er wat ernstige bijwerkingen waren.

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

01-03-2012 om 13:04

Geen ernstige bijwerkingen

Dat is een broodje-aapverhaal. De bijwerkingen die bekend zijn, zijn de gebruikelijke bij een vaccinatie, wat dik op de plek van de prik, wat irritatie, jeuk, roodheid, niks ernstigs. De vaccinatie geeft een goede bescherming tegen HPV infecties en daardoor een sterk verminderde kans voor de gevaccineerde om later baarmoederhalskanker te krijgen. Kortom, kans op wat jeuk of irritatie voor een dag of wat in ruil voor een flink verminderde kan op baarmoederhalskanker later, ik zou het wel weten.

Vic

Vic

02-03-2012 om 12:49

Folder

Mijn dochter heeft van de week de brochure over Hpv gekregen. Ik vind het een nogal belachelijke actie. Bij andere vaccinaties kreeg je gewoon een oproep, en nu wordt in deze folder ineens gesproken over 'beslissen of je je al dan niet laat inenten', waarbij het specifiek gericht is aan het kind. Mijn dochter staat niet te springen om 3 injecties, dus ik heb er een hele uitdaging aan om haar toch te laten inenten.

Yura

Yura

02-03-2012 om 13:58

Aanvullende vraag: met of zonder ouder?

Moet ik mee? Eigenlijk alle meiden uit de klas hebben hem gehad en ze moeten op alfabetische volgorde, steeds een paar letters en een kwartier later de volgende letters. Al met al de eerste om 2 uur en de laatste om 3 uur ofzo. Het is gewoon onder schooltijd en vlakbij de school, ik heb de indruk dat het gewoon de bedoeling is dat ze zelf gaan, ze hebben al min of meer met elkaar afgesproken. Maar wat nou als het niet goed gaat ofzo? Met de 9-jarigen prik ben ik met mijn dochter met de auto gegaan ook al was het om de hoek, dit omdat zoon het jaar ervoor flauw viel. Met dochter ging het wel goed gelukkig, maar toen heb ik een ander kind thuis gebracht dat flauw viel.

cqcq

cqcq

02-03-2012 om 14:52

Folder

Dat het kind nu wel expliciet wordt aangesproken en bij eerdere inentingen niet, dat heeft ook met de leeftijd te maken. Vanaf de leeftijd van 12 jaar mag een kind meebeslissen over medische handelingen. (oftewel een kind heeft het recht om de prik te weigeren, en jij als ouder kunt dat niet meer overrulen).

http://www.jadokterneedokter.nl/cat2.htm

Vic

Vic

03-03-2012 om 10:28

Cqcq

Ja, maar vind je het dan ook niet vreemd dat we bij de andere vaccinaties (bijv bmr of meningokokken) geen vooraankondiging en overdenkperiode hebben gekregen? Net alsof je daar niet net zo goed over zou kunnen nadenken/twijfelen. Veel volwassenen hebben de bmr-ziekten gewoon gekregen en zonder problemen overleefd. Nou ja, nog afgezien van het feit dat ik als volwassene beter voor mijn 12-jarige kan bepalen wat goed voor haar is.

cqcq

cqcq

03-03-2012 om 11:16

Dat is inderdaad raar

Dat met deze inenting anders omgegaan wordt dan bij de BMR dat is raar. Dat de folder gericht is op je dochter, dat is gezien de wet, logisch.

(dat ik daar zelf ook niet helemaal blij mee ben is een andere kwestie, nu komt het erop neer dat als ze niet wil en ik wel, zij de doorslag geeft, en als zij wel wil en ik niet, dat mijn dochter ook mag beslissen. Als ouder mag je bijvoorbeeld bij kinderen van 12 jaar en ouder ook niet meer hun medisch dossier inkijken zonder hun toestemming. Vanaf dat kinderen zestien zijn heb je helemaal geen inbreng meer in de medische zaken.)

Moontje

Moontje

03-03-2012 om 13:49

Ervaring

Wij vonden het een heel moeilijke beslissing en hebben tot de laatste tel. bij het prikcentrum gedubd.. uiteindelijk koos dochter ervoor het toch te doen.
Enkele weken na de eerste prik kreeg zij allerlei pijnklachten. Deze hielden aan, spieren en gewrichten, heupen, handen, vingers, knieën etc.
Na de derde HPV inenting verergerde de klachten dramatisch, zo erg, dat we een heel onderzoekstraject bij de kinder reumatoloog hebben gehad.
Uiteindelijk was de diagnose: artralgie (gewrichtspijn, onverklaard). Ook werd ons geadviseerd een melding bij het Lareb te doen, deze namen ons verhaal heel serieus. Als er al bijwerkingen zijn zullen die nu pas aan de oppervlakte komen, nu vele meisjes in de pubertijd geënt zijn.
De laatste prik was nov. vorig jaar.
Ondertussen gaat het best goed met dochter, minder pijnklachten en minder beperkingen.
Artralgie komt vaker voor na inentingen, maar vaak duurt het maar kort. Onze dochter heeft er maanden last van gehad.
Voor ons staat vast: deze prikken waren de trigger voor deze klachten. Het feit dat onze dochter deze bijwerking ondervond zegt niets over de grote meerderheid, bij het Lareb heeft men ons verzekerd dat zij deze klachten ook wereldwijd nog eens tegen het licht hebben gehouden en zij niét op grote schaal bekend zijn.
Suc6 met je beslissing.

Hombre

Hombre

03-03-2012 om 19:20

Moontje

Ik hoop dat jouw reactie op termijn geen levens kost. Een persoonlijke relaas van iemand die denkt iets eraan over gehouden te hebben telt voor veel mensen zwaarder dan een paar honderd jaar medische wetenschap. Of het nou inbeelding toeval of gewoon iets extreem zeldzaams is.

Nog afgezien van het toch al lastige feit dat een hpv vaccinatie het risico alleen reduceert en niet opheft. En dat 'nette' meisjes toch al veel minder kans op hpv lopen dan promiscue meisjes. En alleen al dat het over sex gaat.

Gelukkig laat de meerderheid zich tegenwoordig toch inenten.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

Gezondheidsschade en risico

Heel erg naar voor Moon dat haar dochter gewrichtsklachten kreeg van de inenting.
Wat mij zo stoort in de hele discussie is dat de gevolgen onbesproken voor lief genomen moeten worden. Voor een deel zal dat zo zijn, het is niet anders, en er staat tegenover dat je als gemeenschap en daarmee als individu bepaalde gezondheidsklachten en overlijden bespaart blijft. Anderzijds vind ik dat ik zelf moet kunnen bepalen of ik en mijn kind het risico gaan nemen op gezondheidsschade dankzij de inenting of welke andere ingreep dan ook en dat ik daar goed over geinformeerd wens te worden. En door schade en schande wijs geworden overweeg ik bij vaccinatie wat het mogelijke effect zou kunnen zijn op mijn kinderen met een vorm van autisme en allergie en daarin ben ik niet te corrigeren door sussende omstanders omdat het om de toekomst van mijn kinderen gaat. Ik zou meer gerust gesteld zijn als serieus onderzocht werd hoe eventuele schade beperkt zou kunnen worden, dat zou mij pas gerust stellen.

Nog wat afwegingen

Het verweer van de RIVM tegen de bezwaren van kritische instanties en ouders
http://www.skepsis.nl/inenten.html

Het vaccin beschermt wel tegen 70% van de potentieel kankerverwekkende HPV-virussen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_papillomavirus

Daarnaast blijft het uitstrijkje noodzakelijk en is de grote ontdekker van baarmoederhalskanker en niet eventuele klachten waarna je naar de dokter gaat
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3213660/2012/03/02/Onderzoek-onderstreept-uitstrijkje-vergroot-kans-overleving.dhtml

Onno

Onno

04-03-2012 om 11:53

Men weet he-le-maal niets.

Men weet helemaal niets over de werking van dit vaccin. Het is gewoon één groot medisch experiment. Pas over een slordige 30 jaar zal men eventueel iets kunnen zeggen of dit vaccin de beoogde werking heeft gehad. Er is maar één keiharde zekerheid en dat is dat er goed aan verdient wordt.
Persoonlijk zie ik heel veel nare bijwerkingen na de HPV vaccinatie maar op dit forum wil men daar de ogen voor sluiten, dus ga ik daar verder niet op door. Over de schade die dit vaccin op lange termijn aanricht kan ik niets zeggen.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2012 om 14:48

Zucht onno

zelfs als je postings verwijderd worden vanwege de onzin die je uitkraamt, blijf je terugkomen en hetzelfde zeggen. Je leert het echt nooit he?

Onno

Onno

04-03-2012 om 15:04

Ach anna

Laat forumbeheer maar beoordelen of het onzin is wat ik heb geschreven. Ik ben benieuwd.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2012 om 16:02

Licht masochistisch?

hij wordt graag gebasht denk ik

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2012 om 16:03

Forumbeheer

mag het inderdaad beoordelen....

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2012 om 20:44

Whisfull thinking p

dat zal echt niet gebeuren!

Puck

Puck

04-03-2012 om 21:19

Nee, ik heb geen lijstje van vragen voor Onno-zel. Ik vind het niet de moeite waard om dingen te onthouden of op te schrijven waar onze zeemeeuw toch nooit antwoord op geeft. Sterker nog, ik lees zijn postings niet eens meer.

Hombre

Hombre

04-03-2012 om 22:41

Daar gaan de schapen weer

"Heel erg naar voor Moon dat haar dochter gewrichtsklachten kreeg van de inenting."

Dat staat allesbehalve vast. Moon is daarvan overtuigd, maar de hele wereld zit vol met mensen die ergens van overtuigd zijn. Dat wil nog niet zeggen dat die allemaal gelijk hebben.

"Wat mij zo stoort in de hele discussie is dat de gevolgen onbesproken voor lief genomen moeten worden.

Je bent een amateur, dame. Ik ben ook een amateur. En zelfs simpele huisartsen zijn op dit gebied amateurs.

"Ik zou meer gerust gesteld zijn als serieus onderzocht werd hoe eventuele schade beperkt zou kunnen worden, dat zou mij pas gerust stellen."

Er wordt continu onderzocht de zogenaamde links met autisme zijn zwaar onderzocht. Niets uitgekomen.

Maar dit is de tragiek. Mensen als jij kunnen geen onderscheid maken tussen geloofwaardige informatie en kletspraatjes van de buurvrouw.

Je kritische geest gaat, hup, het raam uit als je Moon's zelfdiagnose leest. Honderd jaar vaccinatiewetenschap daarentegen, daar ben je erg kritisch over. Zie je niet hoe idioot dat is?

Het is de tragiek van het Internet dat een misleide buurvrouw vroeger misschien een dozijn buurvrouwen mentaal kon 'besmetten', maar nu hebben mensen als Moon zo een bereik van een paar honderd of duizend mensen. En als het verhaal wat gaat rondzingen op 'kritische' sites zijn het er zo enkele tientallen miljoenen!

"Het verweer van de RIVM tegen de bezwaren van kritische instanties en ouders"

Ah, je duidt zeker op de vereniging kritisch prikken, die het woord kritisch geclaimd hebben. Die zijn niet kritisch, die zijn keihard *tegen*. Niet vreemd want het is (stiekem) een homeopathische mantelorganisatie.

Geloof je me niet? Kijk dan eens bij deze oude NVKP pagina (via het volledig onpartijdige Internet archive):

http://web.archive.org/web/20020805161346/http://www.nvkp.nl/html/nvkp_therapeuten_en_artsen.html

Kijk, bijna alleen klassieke homeopaten in dat lijstje! Dat wist je niet he? Zo kritisch was je niet, he?

Het is een spelletje waar al die moderne met new-age geinfecteerde ouders met open ogen intuinen. Een stel alterneuten doet zich voor als 'kritisch' en de dames en heren hobbelen er gehoorzaam achteraan. Als schapen.

Bron:
http://www.kwakzalverij.nl/844/Kritisch_Prikken_homeopathische_mantelorganisatie

Hombre

Wil je voor mijn plezier mensen iets vriendelijker benaderen? Ik pik maar even een regel: "Kijk, bijna alleen klassieke homeopaten in dat lijstje! Dat wist je niet he? Zo kritisch was je niet, he?"
Zo praten kinderen die naar doen tegen andere kinderen. Volwassenen onder elkaar toch niet?

Hombre

Hombre

05-03-2012 om 12:56

Vreemd

Sorry Genista, Dat krijg ik als ik ongeduldig word. Niets menselijks is mij vreemd.

Ongeduld omdat ik niet snap dat het kwartje niet valt bij die mensen. Dat ze in hun angst om gemanipuleerd te worden door 'big farma' ten prooi vallen aan een nog veel groter stelletje bloedzuigers dat ook nog weigert zich aan enige regels te onderwerpen.

Hombre

Ik ken die reactie wel (want ook menselijk). Maar je argumenten komen beter over als je je wat netter uitdrukt, zal ik maar zeggen Jij zult iemand die jou als schaap betitelt, waarschijnlijk ook niet serieus nemen. En dat is weer funest voor de discussie.

prikje

prikje

05-03-2012 om 15:00

Dorry

Op je vraag zal je waarschijnlijk geen antwoord krijgen waar je wat mee kan.....
Er zijn 2 kampen die beide overtuigd zijn de wijsheid in pacht te hebben. ( RIVM besparing kosten en menselijk leed, maar misschien goed ingefluisterd door de farmaceutische industrie, kritisch prikken vereniging, Een groep wetenschappers, van onder andere het Nederlands Kanker Instituut en het Erasmus Medisch Centrum, die zich meerdere malen kritisch hebben uitgelaten over het vaccin en de snelle invoering in het Rijksvaccinatieprogramma. De : "je bent een ontaarde ouder die z'n dochter niet wil beschermen" groep)
Dat je deze vraag hier stelt geeft waarschijnlijk al aan dat je niet klakkeloos gaat en er een gevoel bij hebt. Volg dat gevoel.
Mijn kinderen zijn ingeënt, ook reisvaccinaties. Ik heb kanker binnen het gezin gehad, de gevolgen van een verkeerde pap van nabij meegemaakt ... en toch doe ik het niet, want het voelt niet goed. Als je niet weet welke mening je kan vertrouwen, vertrouw dan op jezelf.
prikje

En mijn tip

Vertrouw niet op gevoelens, maar lees je in. Het RIVM heeft niet zozeer een mening, maar heeft een standpunt op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het kan nooit kwaad om je stevig in te lezen in waarom en op basis van wat zij dat standpunt hebben. Ik lees me zelf ook in bij degenen die tegen zijn, op grond waarvan zijn ze tegen? Dan heb ik tenminste meer grond om mijn beslissing te nemen dan "het voelt goed" of "het voelt niet goed" of "een ander vindt mij wel/geen ontaarde ouder". Dat kan ik dan ook weer beter uitleggen naar mijn kinderen.

prikje

prikje

05-03-2012 om 15:53

Genista

Dat heb ik gedaan..., maar in het advies van de gezondheidsraad kon ik ook geen volledige overtuiging vinden..... http://www.soaaids-professionals.nl/documenten/Advies-GR-HPV-Vaccinatie-2008.pdf

Prikje

Dat was geen aanval op jou. Als jij op grond daarvan jouw afweging maakt, is dat verder jouw zaak. Het was echt gewoon een tip.

prikje

prikje

05-03-2012 om 17:51

maar zo heb ik het ook helemaal niet ervaren hoor
prikje

Kari1

Kari1

05-03-2012 om 19:18

Prikje, misverstand

De groep wetenschappers, van onder andere het Nederlands Kanker Instituut en het Erasmus Medisch Centrum, die zich meerdere malen kritisch hebben uitgelaten over het vaccin en de snelle invoering in het Rijksvaccinatieprogramma, zijn heus overtuigd van de werking en veiligheid van de hpv-vaccinatie. Vaccinatie voorkomt (deels) bhk, punt. Waar ze nog niet van overtuigd zijn, is of invoering in het Rijksvaccinatieprogramma wel kosteneffectief is.
Het advies van de Gezondheidsraad om hpv vaccinatie in het RVP op te nemen is gebaseerd op een kosteneffectiviteitsanalyse. Er zijn daarvoor verschillende scenario's doorgerekend en aan het eind was hun advies: de kosteneffectiviteitsafweging is positief, dus doen. Die wetenschappers waar jij het over hebt zijn weten dat nog niet zo net, die maken de rekensommetjes anders. Misschien, denken zij, is het toch wel goedkoper om een deel van die meisjes straks als vrouw een operatie aan te doen, hun kinderwens om zeep te helpen, of zelfs te laten overlijden aan bhk. Meer zieken en doden, maar meer geld in kas.
Kijken op economisch bevolkingsniveau is heel anders dan kijken naar gezondheid voor het individu.
Kari

Hombre

Hombre

06-03-2012 om 10:35

Prikje (schapenloze post)

"Een groep wetenschappers, van onder andere het Nederlands Kanker Instituut en het Erasmus Medisch Centrum, die zich meerdere malen kritisch hebben uitgelaten over het vaccin en de snelle invoering in het Rijksvaccinatieprogramma."

Dat klinkt als een goed argument tegen HPV vaccinatie, maar als je weet dat die kritiek zich vooral richt op de kosten/baten verhouding van die vaccinatie (hoeveel kost het om 1 geval te voorkomen) begrijp je dat dat *geen* argument is om als ouder je kind niet te laten vaccineren.

Het kost jou immers helemaal niets.

Zo zie je maar hoe je als oppervlakkig lezer met op zich juiste feiten geheel op het verkeerde been gezet wordt.

Hombre

Hombre

06-03-2012 om 10:38

Oeps, kari1

Sorry, had je post niet gelezen. Maar, geheel mee eens dus. En gelukkig dat er nog mensen de grote lijn in de gaten houden.

Kari1

Kari1

06-03-2012 om 12:33

Prima hombre

Jij wist hetzelfde in minder woorden duidelijker te zeggen.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.