Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2009 om 11:35

Wel of niet eten bij buikgriep?

Stomme vraag misschien, maar ik heb al drie dagen fiks buikgriep (alles komt eruit, koorts, duizelig etc). Al die tijd niets gegeten, alleen hier en daar een halve kom thee en verder wat water. Intussen ben ik zo slap als een vaatdoek en moet ik na tien minuten staan weer op de bank gaan liggen. Volgens mijn man moet ik steeds proberen om iets te eten en dat binnen te houden - hij kwam vanmorgen aan met verse croissantjes, de schat, had hij nog even gehaald voor hij naar zijn werk ging.
Hoe zit dat nu met buikgriep? Moet je eten, of hoeft dat niet? En is het zinnig om eens aan buikloopremmers te gaan denken? Ik heb altijd gehoord dat die erg ongezond zijn als je griep hebt. Wie helpt mij snel weer op de been? Ik heb rapportvergaderingen!
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jet Burg

Jet Burg

09-03-2009 om 12:25

Ik probeer zo veel mogelijk wel te eten

En ik zou ook gerust na 3 dagen op de remmers overgaan. Of het goed is, weet ik niet, maar ik knap er vaak wel sneller van op.
Ik probeer meestal wat brood te eten, soep en crackers. Blijft dat binnen, ga ik over op de warme maaltijd.
Bel anders even met de huisarts, die weten vast wel antwoord op je remmers vraag.
Beterschap!

Vera*

Vera*

09-03-2009 om 12:58

Drinken

Vocht is het belangrijkste. Je kunt langer zonder voedsel dan zonder drinken. Ik zou in ieder geval proberen steeds een klein beetje te blijven drinken.
Wat een tip is als je flink aan de diaree bent is witbrood eten zonder korstjes en dan het liefst nog oud witbrood (daar zit minder vocht in). Dat stopt de geweldig. Je moet dan alleen dat brood eten zonder beleg o.i.d.. Het heeft mij al een aantal keren gered, met dank aan de masseuse die met deze tip kwam tijdens een meerdaagse wedstrijd.

Vera*

Vera*

09-03-2009 om 13:01

Oeps

Massi, ik heb niet goed gelezen. Bij jou komt het nog niet eens voorbij je maag.
Heel veel sterkte ermee en beterschap.

amk

amk

09-03-2009 om 13:11

Eten

maar idd vooral proberen te drinken, ik zou na een aantal dagen zeker overgaan op ORS. Bijvoorkeur aangemaakt met limonade dan krijg je nog wat extra suikers binnen. Dit wordt snel opgenomen en meestal snel door de maag verdragen.

Als je iets wilt gaan slikken zou ik overleggen met de huisarts. Slechts op vakantie zijn diareeremmers een snelle optie, thuis liever niet.

groet, en beterschap,

Angela

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2009 om 15:43

Wat leuk, zoveel reacties!

Pelle, ik moet inderdaad al drie dagen overgeven en heb heel dunne buikloop. Ik heb eigenlijk nooit griepjes, dus dit valt me best rauw op m'n dak, haha. Ik zie ook steeds een cartoon voor me waarin ik van de sokken wordt gereden door een enorme vrachtauto met het woord "VIRUS" in neonletters op het dak.
Tja, heb dus net een paar hapjes witbrood gegeten. Moest het wel uit de diepvries vissen, god weet hoe oud het precies is, maar hopelijk stopt het des te beter. Ik drink wel water, ik snap dat ik snel uitdroog als ik niet steeds een paar slokken drink. Het gaat vandaag al wat beter, nog niet overgegeven, fingers crossed.
Jeetje zeg, en ik ben nog wel zo iemand die echt altijd, altijd eet. Longontsteking, bevalling, maakt niet uit wat er gaande is, ik denk altijd aan eten. En nu dus even een paar dagen helemaal niet. Ik moet er werkelijk niks van hebben, brr. Ik heb al uitgerekend dat dit nog een week of acht moet doorgaan, dan heb ik mijn streefgewicht bereikt .
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2009 om 15:52

O ja

Die remmers doen we nog maar even niet, heb assistente van ha gebeld (verder kwam ik niet). Er heerst iets en die remmers zijn niet verstandig, gewoon uitzieken. Tja, zoiets dacht ik zelf eigenlijk ook al. Ik hoopte alleen op een wondertip (misschien dat dat witbrood het 'm doet, als het werkt, hoor je het hier, Vera!).
En wat ORS betreft: niet in huis, man naar werk. Dochter van twee moet niets van ORS weten, vandaar.
Nogmaals bedankt
Massi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-03-2009 om 16:25

Buikgriep

Ik eet de eerste dagen meestal niets bij buikgriep maar ik drink wel veel water, bouillon (voor de broodnodige zouten) en slappe thee. Daarna probeer ik droge crackers, ontbijtkoek te eten of wat witte rijst. In ieder geval vet eten vermijden. Ik neem geen medicijnen. Meestal is het met zo'n vier, vijf dagen over en dan ga ik voorzichtig weer wat andere dingen eten maar ik blijf vetten vermijden. Beterschap!!

Beterschap

Ik heb deze zomer bij acute diarree (ja, vakantie in Indonesië, dan is het bij mij altijd raak) voor het eerst remmers gebruikt, want ik moest echt ergens heen ... Het is mij slecht bevallen. Daarna dagenlang verstopping met bijbehorende buikkramp. En mijn huisarts had ooit eens gezegd: het moet er toch uit. Dus ik neem in principe nooit remmers.

Ik zou wel eten, anders word je zo slap, en ook drinken natuurlijk. Cola is ongeveer vergelijkbaar met ORS, heb ik ooit eens begrepen, maar minder vies. Ik zou wel de prik er een beetje af laten gaan. Sportdrank gaat ook wel neem ik aan. Alleen water is wel goed voor het vocht, maar suikers en zouten heb je toch ook wel nodig.
Croissantjes zou ik niet doen, lijkt me erg vet. Dan beter een krentenbol of een beschuitje. Maar misschien heb jij er geen moeite mee.
Bananen lijken me ook niet slecht. Hapt makkelijk weg, is niet vet, en ook niet erg laxerend geloof ik.
Nou ja, heel veel sterkte, en beterschap.
Van dat afvallen zou ik me overigens niet te veel voorstellen, het zit er meestal zo weer aan ...

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2009 om 20:58

Goeie tips

Elisa, vet vermijden lijkt mij een hele goede tip. Ik had dat van die croissantjes ook alleen maar geschreven om mijn lieve echtgenoot in het zonnetje te zetten; hij kwam braaf aanzetten met wat ik normaal gesproken erg lekker vind. Heb nu dochter maar een croissant gegeven als lunch, zij was er erg blij mee. En iets met zout, daar had ik nog niet aan gedacht.
Temet, onze oude ha (mhrip) riep altijd hetzelfde, het moet er uit. Cola en bananen: uitstekende suggesties, heb ik in huis. Cola ga ik zo proberen, een banaan morgen (ik ben wat voorzichtig. Elke keer als ik een hap eet, sla ik dubbel van de kramp, ik lijk wel een catwalk model).
En hee, laat mij nog even in de illusie dat mijn recente intieme omgang met onze wc nog wat leuke bijwerkingen heeft in de vorm van permanent gewichtsverlies . Zo snel als die pondjes er bij jou binnenkort af gaan vliegen, zal het mij voorlopig niet lukken. Laat je wel iets horen if and when?
Groetjes
Massi

Massi...

chips & cola!

Da's ORS, maar dan lekkerder!!

Ingrid (beterschap!)

Guinevere

Guinevere

09-03-2009 om 21:19

Of een snoepje

Je kunt natuurlijk ook op een snoepje zuigen. Dan komt de "voeding" veel langzamer in je slokdarm enz. terecht. En je krijgt toch nog íets binnen.
Cola en chips, dat is precies wat ik jaren geleden toen ik ook zo'n aanval had (5 dagen) als eerste nam. En dat viel reuze goed!
Wij gebruiken hier trouwens bij alle soorten misselijkheid en buikloop Entosorbine. Helpt zo ongeveer tegen alle ergste verschijnselen, het lijkt wel wat te zuiveren. En het is niet zo'n heftig "stopmiddel".

Marjoleine64

Marjoleine64

09-03-2009 om 22:46

Bananen

smaken 2 keer goed... Dat vertelden wij elkaar altijd als we het hadden over zeeziek zijn met zeilen. En geloof me, het is nog waar ook (een beetje dan).
Wat ook vaak goed valt op een zieke maag is gemberjam op het (wit)brood, gember helpt tegen misselijkheid. En zoals al eerder gezegd is vooral veel drinken, bouillon en thee, geen melk, koffie of zure (fris)dranken/sappen.
Veel beterschap,
Marjoleine

Plien

Plien

11-03-2009 om 23:10

Of oud brood helpt weet ik ook niet

Maar als het echt OUD brood moet zijn, moet het niet uit de vriezer komen Massi . Dat is vers. Oud brood is brood dat een dag ofzo op je aanrecht heeft gelegen.

Beterschap!

brenda-34

brenda-34

12-03-2009 om 00:50

Of chocola

Onlangs was mijn dochter erg ziek van griep, niets hield ze binnen. Ik zei haar dat ze goed na moest denken waar ze trek in had, en ze kwam met... chocola. En inderdaad, dat bleef er in ) Niet te veel natuurlijk, maar er ging tenminste wat energie in.
Nadat ze mij had aangestoken, en ik ook ziek werd, had ik alleen trek in vruchtensapjes. Misschien raar, maar ik heb het idee dat als je ziek bent, en je denkt eens diep na waar je trek in hebt, dat je dan min of meer "naar je lichaam luistert waar het behoefte aan heeft"

Heb je al bouillonpoeder geprobeerd?

Ik schijn erg vatbaar te zijn voor buikgriepjes, elk jaar overkomt het me wel zeker 1 keer (soms wel vaker). Als ik weer enigzins opkalefater. Of in ieder geval weer een beetje op de benen kan staan, maakt mijn man een soepje van bouillonpoeder. Gewoon een beetje water koken en er poeder in doen, mag ook wel wat vermecelli in (dat geeft meer het idee van soep). En dáár knap ik meestal geweldig van op....al is het maar een paar slokjes. Logisch want er zit flink zout in. zelfde effect als ORS, alleen het smaakt stukken beter....Neem niet meer dan je op dat moment lekker vindt. Desnoods alleen 1 piepklein slokje. Als dat erin blijft probeer je later op de dag een paar slokjes....
écht dat helpt.Ik krijg er ook weer wat 'kracht' van.
groeten albana

Witte rijst...

Wat mij altijd verteld is, is dat je bij buikgriep, naast water, uitsluitend de volgende dingen mag eten: gekookte, witte rijst (ook het rijstnat is goed), bananen, appels (of zelfgemaakte appelmoes), gegrilde kip (zonder vel) en een beetje yoghurt.

Beterschap!

Ors

ORS kan je ook zelf maken: een glas water, met een klein theelepeltje zout en een eetlepel suiker. Ik vind het vreselijk vies, maar het helpt je darmen wel om de diarree tegen te gaan.
Bij ons krijgen de kinderen ook limonade en chips. Maar als je nog overgeeft, dan natuurlijk niet.
Als je dagenlang echt alles blijft overgeven, kan je beter bij je huisarts langsgaan (niet af laten poeieren door de assistente).

Massi Nissa

Massi Nissa

12-03-2009 om 20:55

Weer opgekrabbeld

Lieve dames, ik ben alweer aan het werk , wat fijn dat er nog meegedacht wordt. Ik ben nog erg gammel, bleek en snel duizelig, maar eet inmiddels weer kleine, lichte hapjes: crackers met kaas, cup-a-soupje, paar happen avondeten, yoghurt.
O ja: dat witbrood ligt echt al tijden in de vriezer, dat is wat ik met 'oud' bedoelde, Plien. En ja Karin, ik laat me afpoeieren door assistentes. Als het om mezelf gaat. Bij mankementen aan dochter ben ik spijkerhard.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.