Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iris

Iris

13-02-2009 om 10:50

Wel of niet je dochter laten inenten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

05-03-2009 om 16:28

Sacha, future studie

Sacha, heb je voor mij de bron van je bericht? Ik vind andere dingen over de FUTURE studie.
Het vaccin is bedoeld als preventief vaccin. Vaccinatie dient te gebeuren vóór er een infectie is. En dan beschermt het prima tegen het oplopen van die infectie. Of het op termijn dan ook kanker voorkomt kan nog niet bekend zijn vanwege de langere ontstaanstijd van kanker. Men verwacht van wel (1+1=2) en de gegevens die er tot nu toe zijn, wijzen daar idd op.
In het FUTURE onderzoek zijn veel soorten vrouwen op een hoop gegooid. Om mee te doen mocht je niet zwanger zijn, geen afwijkende baarmoedermondcellen hebben, en niet meer dan vier sekspartners gehad hebben. Daar zaten dus ook vrouwen bij die allang seksueel actief waren, en die al een hpv-infectie konden hebben. Dan is het niet zo gek dat het vaccin niet meer zo’n hoge effectiviteit haalt. Het is niet bedoeld als therapeutisch vaccin (terugdraaien van een al opgelopen infectie).
“Wanneer in FUTURE I en II bij de hele groep van vrouwen die minstens één vaccindosis hadden gekregen (onafhankelijk van HPV-status op het ogenblik van vaccinatie en eventuele aanwezigheid van letsels), gekeken werd naar de bescherming tegen hooggradige dysplasie door eender welk HPV-type, is er een bescherming van ongeveer 20%”, dat komt overeen met de 20% in de door jou genoemde tekst.
Maar als je kijkt in de groep waarvoor het vaccin nu bedoeld is, zijn de resultaten prima:
“In the analysis of the data, the patients were divided into three overlapping subgroups. The first comprised women who had no serologic evidence of HPV-16 or HPV-18 infection at enrollment, who received all three injections, who remained DNA-negative at month 7, and who had no protocol violations. In this “per-protocol susceptible population,” at an average of 3 years of follow-up, lesions associated with HPV-16 or HPV-18 had developed in 42 of 5,260 women who received placebo, compared with only 1 of 5,305 who received the vaccine. The vaccine efficacy was calculated at 98% (95% confidence interval [CI] 86–100).” “The authors concluded that in young women not previously infected with HPV-16 or HPV-18, vaccine recipients had a significantly lower occurrence of high-grade cervical intraepithelial neoplasia related to these two oncogenic HPV types.”(dan de placebogroep.)
Kari

Ach kari

Ga jij maar lekker door met onrust zaaien.
Voorlopig ben ik iets meer geneigd de heren en dames artsen van de Universiteiten te volgen dan jouw opjuinerij. En wacht ik belangstellend de follow up data af over een jaar of 20. Zullen dan weer een thread starten?
Het is toch te bizar voor woorden hoe fel je hier op in gaat. Minimaal een persoonlijk belang speelt hierbij een rol.

Kari1

Kari1

05-03-2009 om 17:55

Soppie, woeha!

“Voorlopig ben ik iets meer geneigd de heren en dames artsen van de Universiteiten te volgen”, da’s i.h.a. geen slecht plan. Mooi dan toch dat die in grote getale het nut van een hpv-vaccinatie onderschrijven?
In jouw (hoewel jouw, de nvkp) posting vind ik drie dames en heren artsen.
Matthias Dürst van de Jena universiteit stelt dat de ontwikkeling van een HPV-infectie tot baarmoederhalskanker aan aanzienlijke voorwaarden is verbonden, zoals genetische en chromosoonveranderingen. Met andere woorden: voor kanker is er meer nodig dan alleen de infectie En dat klopt, daar zullen maar weinig dames en heren universitaire artsen het niet mee eens zijn. Lang niet iedereen die besmet wordt krijgt kanker. Waarom de een wel en de ander niet, dat is nog niet echt bekend. Zal best iets te kunnen maken hebben met chromosomen. Dit geldt overigens voor de meeste infecties. Lang niet iedereen die besmet wordt met de meningokokkenbacterie krijgt hersenvliesontsteking. Dit gegeven gebruiken als argument dat vaccinatie niet nodig of zelfs een slechte zaak zou zijn is de boel uit zijn context halen.
Rebecca Carley is een ander verhaal: “In July 2003, the New York State Board for Professional Medical Conduct (BPMC) found Rebecca Lee Roczen, M.D. (a/k/a Rebecca Lee Carley, M.D) guilty of "practicing while impaired by a mental disability" and "having a psychiatric condition which impaired her ability to practice medicine." Her medical license of was suspended for five years with a provision that her ability to practice could be restored after one year if she sought psychiatric treatment and the psychiatrist recommended that she be considered fit to practice again.”
Wat voor arts Bill Deagle precies is daar kom ik niet achter. Wel heeft hij twee interessante websites:
http://www.nutrimedical.com/
http://www.clayandiron.com/
Persoonlijk volg ik liever andere dames en heren artsen.
Kari

Sacha

Sacha

05-03-2009 om 19:00

Hier ook dub dub dub

het ene moment weet ik het zeker, ik doe het absoluut niet en het andere moment slaat het weer helemaal om.
Email gelezen van oncologisch gyneacoloog Daniel de Hoed die zelf in de adviescommissie gezeten heeft en het sterk aanraadt. Huisarts vindt dat het mijn eigen keuze moet zijn (terecht) en beschouwt het vaccin als redelijk veilig. Zegt tegelijkertijd dat als ik zo sterk twijfel het dan maar niet moet doen en weet ook niet wat de effecten op lange termijn zijn.

Kari, wat zouden eventuele bijwerkingen kunnen zijn?
En ik vraag me nog steeds of hoe jij zoveel kennis hebt van deze materie, ben je werkzaam in medisch circuit?

We hebben nog maar een paar dagen, dinsdag moet dd prik halen.

Sacha

Roos

Roos

05-03-2009 om 19:03

Soppie dimmen

Soppie, je kunt voor, tegen of neutraal zijn maar Kari aanvallen op dingen die ze niet doet vind ik bijzonder flauw. Ze heeft op iedere vraag en ieder bericht heel gewoon geantwoord, niks opjuinen, als iemand dat doet ben jij het.

Je hoeft het echt niet eens te zijn om nog een beetje normaal te doen.

Roos

Tirza G.

Tirza G.

05-03-2009 om 20:10

Persoonlijk belang

Soppie veronderstelt een persoonlijk belang van Kari1. Ik heb me súf zitten verzinnen wat dat kan zijn, maar ik weet het: Kari1 is een meisje van 12 dat niet alleen naar de prik-mevrouw durft en hoopt dat er veel vriendinnetjes meegaan.
Iets anders kan ik niet verzinnen.

Tirza

Dames toch

Geloof wat je wilt.
Het gaat mij erom dat de informatie die Kari heeft te specifiek is voor een "leek". Daarnaast is de kennis die zij heeft absoluut niet alleen verkregen via het internet.
Maar mij maakt het niet uit. Ik wil alleen waarschuwen tegen schijnveiligheid.
Ik ben OOK werkzaam in deze wereld, niet in het alternatieve circuit, en een tegenstander van het vacccin(vooralsnog dan). Kari is duidelijk een voorstander. En kan mij absoluut niet overtuigen.
Prima toch! Maar laat mij mijn zegje doen, net zoals jullie Kari haar zegje laten doen.
Ben toch benieuwd Kari waar die kennis vandaan komt.

Tihama

Tihama

05-03-2009 om 20:42

Soppie

"Het gaat mij erom dat de informatie die Kari heeft te specifiek is voor een "leek". Daarnaast is de kennis die zij heeft absoluut niet alleen verkregen via het internet. "

Grappig. In de tijd dat ik druk bezig was met discussies hier over vaccinaties kreeg ik dat verwijt ook nog al eens.
Soppie: sommige mensen zijn nu eenmaal intelligent genoeg om heel veel informatie te verzamelen en die ook nog goed te analyseren. Daarbij zijn ze dan ook nog in staat het kaf van het koren te scheiden. Lees: de quackites te onderscheiden van de wetenschap.

Het is natuurlijk wel een intrigerend verwijt dat je Kari1 maakt. Het feit dat ze meer weet dan jij maakt dat je haar wantrouwt.

"Ben toch benieuwd Kari waar die kennis vandaan komt. "

Ik weet niet waar Kari haar informatie vandaan heeft, maar ik weet wel hoe ík destijds de informatie verzamelde en dat ik precies dit soort opmerkingen van kritische prikkers naar mijn hoofd kreeg. Alsof ik een soort 'betaalde' spreekbuis van de pharmacy.
Heb jij enige idee hoeveel onderzoeken gewoon online staan? Hoe medische databases ontsloten zijn? Dat het gros van die onderzoeken razendsnel te vinden zijn als je de juiste engelse termen kent en de juiste zoekcombinaties intikt? Hoe je door combineren en deduceren tot conclusies kunt komen?

Ik weet het wel. Dus voor je verdachtmakingen doet, realiseer je dat deze conclusie meer over jouw zoekvermogen zegt dan over Kari

Tihama

Kari1

Kari1

05-03-2009 om 20:55

Dubbende sacha

"Kari, wat zouden eventuele bijwerkingen kunnen zijn?" Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Geneesmiddelen worden uitgebreid getest maar de testgroepen zijn natuurlijk altijd kleiner dan wanneer een medicijn daadwerkelijk algemeen gebruikt gaat worden. Het kan zijn dat zeldzame bijwerkingen dan pas naar boven komen, of dat bijwerkingen die een langere aanlooptijd nodig hebben dan de testfase dan pas naar boven komen. B.v. er is een tijd geleden een middel tegen gewrichtsonsteking van de markt gehaald dat hartklachten bleek te kunnen veroorzaken, terwijl dat helemaal niet werd verwacht.
Maar, en dat heb ik al vaker gezegd, er is geen reden om aan te nemen dat dit middel (de hpv-vaccinatie) meer kans zou hebben op onverwachte rare late bijwerkingen dan welk ander middel dan ook. Zeker niet als je bedenkt wat het eigenlijk doet en is: een soort gecontroleerde hpv-besmetting. Niet met het echte virus, maar met nagemaakte virus-buitenkantdeeltjes zodat het lichaam denkt dat het met het virus te maken heeft waardoor er antistoffen worden gemaakt (maar omdat het echte virus er niet is kan dit de cellen van de baarmoedermond niet gaan aantasten). 80% van de vrouwen krijgt nu die infectie en maakt die antistoffen (en waarbij een deel dus wél problemen bij de baarmoedermond krijgt). Het is dus niet iets heel ongewoons.
"Huisarts...weet ook niet wat de effecten op lange termijn zijn." Dat weet niemand, zie boven. De ontbrekende kristallen bol...
"Zegt tegelijkertijd dat als ik zo sterk twijfel het dan maar niet moet doen" Daar ben ik het mee eens. Alleen doen waar je achter staat anders geeft het een rotgevoel. "dinsdag moet dd prik halen." Als je het gevoel hebt nog iets langer nodig te hebben om een goede beslissing te nemen dan moet je die tijd nemen, dat is belangrijk genoeg.
Kari

Kari1

Kari1

05-03-2009 om 21:14

Gertudis, kritische houding

Combineer het stukje uit jouw link eens met wat Tihama schrijft. Zoek eens dóór. Dat is het kenmerk van een echt kritische houding. De verhalen van organisaties als de NVKP etc. voor waar aannemen zonder verder onderzoek, puur en alleen omdat die zich "kritisch" noemen, is net zo goed kritiekloos geloof.
"Ook zou uit een studie (ze meldt helaas niet welke) blijken dat meisjes/vrouwen die op het moment van vaccinatie de HPV-vaccinstammen bij zich dragen (en dus al seks hebben gehad), maar liefst 44,6% meer kans lopen om baarmoederhalskanker te ontwikkelen…"
Grappig. Want er wordt wél gemeld welke studie dat is. Alleen even dóórzoeken. En als je die studie leest, is het vrij gemakkelijk te concluderen dat die getrokken conclusie helemaal niet klopt. Zo werkt de NVKP wel vaker. Dingen totaal uit z'n verband halen, en er van uit gaan dat mensen (kritiekloos) blijven hangen bij hun geschreven tekst en niet zelf verder zoeken.
Kari

Kari1

Kari1

05-03-2009 om 21:34

Tirza en tihama

Tirza: aaahhhgg!!! Cover blown!
Tihama: Jouw werk van een aantal jaren geleden heeft bij mij mede de interesse gewekt in dit soort pro- en contra's en de bijbehorende broodje aap verhalen. Ik vind het nog steeds ongelofelijk interessant hoe sommigen de waarheid weten te verdraaien en op het gemoed weten te werken van de argeloze lezer. Ik vraag me daarbij vaak of het nou boze opzet is of gewoon vergaande dommigheid. Zo'n verhaal dat het aluminium in het vaccin 18.000 x hoger is dan door de FDA veilig wordt geacht...geloven ze dat nou echt zelf?! (Hoe zou het dan in vredesnaam door de FDA zijn goedgekeurd?) De literatuurreferentie staat er nota bene bij. Even lezen en je ziet zo dat het weer grote onzin is.
Ach, je moet toch een hobby hebben...
Kari

Soppie e.a.

Grappig. Als ik al vermoed dat iemand kennis vanuit een vakgebied inbrengt, zie ik dat in het algemeen als een voordeel. Het is kennis die je zelf nog niet had. En met die kennis kun je ook verder zoeken naar de informatie die je hebben wilt om zo uiteindelijk je beslissingen te baseren iets concreets. Dit gaat overigens niet alleen voor medische zaken op, maar voor heel veel hier.
Jezelf ergens heel erg in verdiepen is kennelijk toch al snel verdacht. Zelfs van Tatiana herinner ik me dat ze in bv/kv-discussies beschuldigd is van werken voor een kv-fabrikant.

Kari1

Kari1

06-03-2009 om 08:34

Radiostilte (o.t.)

Ik ben tot halverwege volgende week weg, dus als ik niet meer post dan is dat niet omdat ik niet het interessant meer vind.
Kan deze draad misschien eindelijk tot rust komen, of juist niet... .
Kari

Asa torell (ot)

Wat leuk dat je dat nog onthouden hebt! Ik ben over ruim twee weken uitgerekend. Mijn eerste kwam twee weken en een dag 'te vroeg' (nou ja, was op zich op tijd maar wel vroeg op tijd), maar dat schijnt niets te zeggen over de geboortedatum van nummer twee, dus het kan nog alle kanten op.

Groeten,

Temet

Genista, tihama

Een laatste reactie, dan stop ik ermee.
Wat mij niet lekker zit is dat alles bij elkaar opgeteld, 2 farmaceutische bedrijven via allerhande wegen dit vaccin erdoor heen hebben gedrukt. Via oa scholen, media, sportclubjes maar ook internet. Er is nogal een gigantisch financieel belang mee gemoeid. Niet zo gek dus dat de farmaceuten dit doen. Quote uit het Eindhovens Dagblad van deze week: "... onthutsend duidelijk hoe gareaffineerd twee farmaceutische bedrijven de afgelopen jaren de media hebben bespeeld om de relatief zeldzame ziekte bmhk op de publieke agenda te krijgen en hoe zij infiltreerden in de medische wereld, de politiek en zelfs in de commisie van de GezondheidsRaad....".
HPV is technisch ontzettend ingewikkeld. De dames en heren wetenschappers zijn het er nog lang niet over eens. Het spijt me dat ik het zeg maar voor mij is Kari in dienst van 1 der farmaceuten en probeert zij langs deze weg de twijfelaars over de streep te trekken.
Maar goed, jullie hoeven mij niet te geloven natuurlijk.
Fijn weekend.

Soppie

Je laatste zin vind ik wat flauw. Ik heb het niet gehad over "geloven". Ik heb het over handvatten om verder te zoeken naar informatie. Wat jij aandraagt, is een manier om verder te zoeken, de links van Kari ook en wat anderen hier aandragen zijn ook handvatten. Niemand hoeft geloofd te worden. Ik neem aan dat ik ook niet zomaar geloofd word als ik wat beweer.

Asa Torell

Asa Torell

06-03-2009 om 10:37

Temet

Inderdaad dus, het is al bijna zover. En is er al veel roze de woning binnengedrongen ? Veel succes met de bevalling alvast!

Sacha

Sacha

06-03-2009 om 11:01

Over de streep

langzaam maar zeker om toch te laten inenten.
De email van de oncologisch gynaecoloog heeft 1 vriendin van mij overtuigd om het toch te gaan doen en gisteravond heb ik nog met een arts gesproken die haar eigen dochter ook heeft laten inenten.
Ik zal waarschijnlijk nooit weten of we er goed aan doen, wel of niet, maar wat mij over de streep haalt is de opmerking van de gynaecologe dat vrouwen die het overleven er vaak hele vervelende klachten aan overhouden en dat dat onvoldoende belicht wordt in de de discussie. Maar goed, we zijn er nog niet helemaal uit, ik laat het nog even bezinken allemaal en stop met eindeloos zoeken op internet.

Iris

Iris

06-03-2009 om 11:43

Bij twijfel...

Ik denk, zeker als het om 12 jarigen gaat, bij zoveel twijfel...gewoon uitstellen tot over twee, drie jaar. In ieder geval kun je je dan nog langer orienteren, is er misschien al wat meer bekend en hoef je het nu niet gelijk te laten doen.

Iris

Met alle respect, maar het gaat als ik goed heb opgelet om een serie van 3 prikken. Die je dus alledrie moet hebben gehad voor het meisje sexueel actief wordt. Dan is wachten tot haar 15e voor de eerste prik misschien een tikje link. Ikzelf was pas absurd laat sexueel actief, maar ik zou de gok niet willen nemen dat mijn dochter er niet toevallig vroeg bij is.

Groeten,

Temet

Iris

Iris

06-03-2009 om 16:16

Nou...

Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt, ze is net 12, dus kijken we over 2 jaar wel weer. lijkt me vroeg zat.
Of misschien zien we er dan wel helemaal van af.

Carien

Carien

06-03-2009 om 20:38

Zembla en andere programma's

Ik heb de uitzending van Zembla gezien, maar ik lees ook over Nova en Missers. Die kan ik niet vinden op internet. Heeft iemand de links van die programma's?

pristel

pristel

08-03-2009 om 18:44

Opzet of dommigheid?

Kari schreef: "Ik vraag me daarbij vaak of het nou boze opzet is of gewoon vergaande dommigheid. "

Daarover breek ik me ook vaak het hoofd. Ik neig steeds maar naast het eerste. Zie de postings van Onno hier. Ik dacht voeger dat hij een naieve dommerik was, maar zie nu dat hij glashard liegt. Hij beweert iets, maar komt z'n belofte met bewijs te komen niet na.

Of denk aan de personen die willens en wetens beweren dat autisme door vaccinaties wordt veroorzaakt. Die theorie is al lang en breed ontkracht, maar deze kwakzalvers blijven hun gevaarlijke onzin breed uiteenmeten.

Maar misschien kunnen we een compromis formuleren: warhoofdige samenzweringstheorieën.

Pris

lottie

lottie

09-03-2009 om 14:01

Flauwvallen

Hier zijn meerdere meiden uit de klas van mijn dochter naar de inenting geweest. Die meiden uit haar klas die het hebben gedaan zijn flauwgevallen en afgevoerd. Ze waren na de enting ziek en ik weet niet of ze nu al weer op school zijn. Nu is mijn vraag eigenlijk is het normaal dat er zoveel meisjes zijn flauwgevallen? De één na de ander viel flauw. Wie kan mij daar iets over zeggen. Zit er verband tussen deze enting en het aantal flauwvallers of is dat altijd zo bij een inenting.

En ik ben nog steeds erg blij dat we het niet gedaan hebben!
En die mensen die durven te zeggen dat als mijn dochter wel bbhk zal krijgen en waardoor ik straks een schuldgevoel zou hebben, moeten zelf eens afvragen of ze straks ook een mega schuldgevoel hebben als hun dochter n.a.v. die enting iets krijgen... En in die glazenbol kunnen we helaas nog steeds niet kijken!

Lys Lionne

Lys Lionne

09-03-2009 om 16:27

Schuldgevoel

Dat schuldgevoel is heel persoonlijk denk ik. Ik weet wel dat ik mezelf voor m'n hoofd zal slaan als mijn dochter bmhk krijgt veroorzaakt door hpv 16/18. Simpelweg omdat ik dat had kunnen voorkomen. Evengoed zal ik mezelf de haren uit m'n hoofd willen trekken als er onvermoede bijwerkingen op de lange termijn de kop opsteken. Want ook die had ik kunnen voorkomen; door de vaccinatie niet te geven. Toch weegt het voor mij persoonlijk (!) zwaarder dat ik mijn kind niet de kans wil ontzeggen om zichzelf te beschermen tegen een van de vormen van bmhk. Hetzelfde als dat ik haar wil beschermen tegen al die andere ziektes waar ze tegen ingeënt is. Ook daar zijn namelijk lang niet alle bijwerkingen op de lange termijn van bekend. Is dat voor jou (Lottie) ooit een overweging geweest om je kind(eren) niet te laten inenten en zo neit, waarom nu dan wel? Daar ben ik overigens bij alle tegenstanders benieuwd naar hoor. Of zij bij alle prikken die het kind krijgt zo kritisch naar alle voor-en nadelen gekeken hebben of zich nu alleen maar door de massa-'hysterie' zo enorm laten beïnvloeden....

Lys Lionne

Lys Lionne

09-03-2009 om 16:29

Oh ja, flauwvallen.

Ook bij de meningococcen vaccinatie werd een opmerkelijk hoog aantal flauwvalincidenten gemeld, vooral in de groep 10-12 jarigen. Misschien is het een soort 'zien flauwvallen doet flauwvallen' reactie? Want als zíj flauwvalt, dan zal het wel erg eng zijn/pijn doen en vervolgens draait kind zich zo op dat het óók flauwvalt.

Lynna

Lynna

09-03-2009 om 19:00

Vanavond in radar

Om 20.30: Op internet circuleren veel verhalen over dit vaccin, maar wat is wel en niet waar? En worden de meisjes en hun ouders wel goed voorgelicht door de overheid, of worden er belangrijke afwegingen achtergehouden? In Radar alles over het HPV vaccin.

Knoop doorgehakt

Mijn dochter gaat morgen laten vaccineren.
Ze is bang dat, mocht ze baarmoederhalskanker krijgen, ze zichzelf later verwijten gaat maken als ze niet gevaccineerd is.
Het merendeel van haar vriendinnen is vandaag geweest, maar van flauwvallen heeft ze niets gehoord.

We hebben naar Radar gekeken, maar eigenlijk kwamen er geen nieuwe feiten boven tafel.

Nu dus maar de beslissing genomen, en ik geloof dat we wel genoeg gewikt en gewogen hebben. Ik had deze keuze en beslissing liever niet gehad, maar het is niet anders.

Lys Lionne

Lys Lionne

09-03-2009 om 21:50

Ook gekeken

Hier ook de aflevering van Radar gekeken en ook wij hebben er geen nieuwe informatie bij gekregen. Ik kan me wel vinden in de stelling dat de folder misschien wat genuanceerder had gemogen, duidelijker over mogelijke hervaccinatie bijvoorbeeld. Bij dochter in de klas is er slechts één meisje dat niet voor de vaccinatie gaat, uit eigen wil overigens, ouders vinden vaccinatie juist een goede zaak.

elrieke

elrieke

09-03-2009 om 22:19

Een enting is geen garantie, toch?

Als kind ben ik ingeent tegen kinkhoest. Als volwassene heb ik kinkhoest gehad. Blijkbaar werkte het vaccin niet meer? Volgens de huisarts was mijn kinkkhoest minder erg door de enting.
Tetanus moet je ook om de zoveel jaar herhalen. Vorig jaar ben ik door een vreemde kat gekrabt en gebeten, een flinke jaap in m;n hand en in mijn arm. Huisarts adivseerde tetanusspuit omdat hij niet meer kon zien wanneer de laatste was geweest en ik kom al 20 jaar bij hem.
Jongens worden ingeent tegen tegen de bof omdat de bof onvruchtbaarheid kàn veroorzaken. Mijn schoonvader heeft op ruim 30-jarige leeftijd bof gehad, (was niet ingeent) maar evengoed nog meegewerkt aan drie kinderen, waaronder mijn man. Ik ben als 12-jarige ingeent tegen rode hond, want dat kan tijdens een zwangerschap nare gevolgen hebben voor je kind: kijk naar prinses Christina: Juliana had rode hond tijdens deze zwangerschap en Christina heeft een oogafwijking. Maar er zijn ongetwijfeld ook vrouwen die rode hond hadden en zwanger waren en een gezond kind hebben gebaard. En wie zegt dat ieder meisje ooit zwanger zal raken?
Als we naar een ver en vreemd land gaan, slikken we pillen tegen malaria, halen we een spuit tegen gele koorts, laten ons enten tegen hepatitus A of C en toch kun je nog steeds malaria krijgen of hepatitus. Alleen: je verkleint de kans op deze ziekten.
Mijn dochter gaat de prik halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.