Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

24-05-2009 om 21:23

Welke factor zonnebrand?

Graag wil ik even weten welke zonnebrand en uiteraard welke factor voor ons zoontje van 5(licht getint) en ons dochtertje van 3(donkerblond haar en vrij licht en last van uitslag en exzeem regelmatig)
Ik vind het nl overdreven om voor ons zoontje factor 30 te nemen en voor ons dochtertje 50,dan zou ik beter de laatstgenoemde kunnen nemen voor beide of niet?
En welk merk is fijn en raden jullie een creme of spray aan,of maakt dat niet zoveel uit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

No Ad (Kruidvat) factor 30 voor alle kinderen (waarvan 2 met gevoelige huid en eczeem). Ze zijn 6, 4, en 2.

Jakiro

Jakiro

24-05-2009 om 22:09

50 nog te weinig

Ons zoontje kan uren in de zon, zonder te verbranden. Van het weekend in het buitenbad geweest, hij is al poepiebruin en nergens verbrand. (wel aan het begin van de dag ingesmeerd overigens)
De oudste dochter heeft dat ook altijd gehad, smeert nu ook bijna niet, maar verbrand wel iets sneller.
De jongste dochter is van het weekend zelfs met factor 50 in haar gezicht verbrand, terwijl ik om de 2 uur smeerde.
Zoontje is overigens wit van haar en dochtertje donkerblond.
Ik zou dus 50 nemen en beide kinderen daar mee insmeren.

Jakiro

Faith

Faith

24-05-2009 om 22:10

Shirtjes

en shirtjes aandoen! Niet in de felle middagzon en ook smeren als je gewoon thuis bent. Maar een hoge factor kan ook irritatie opleveren van de huid, dus je zult moeten uittesten. Ik gebruik zelf factor 30 en smeer regelmatig. Faith

predje72

predje72

24-05-2009 om 22:19

Factor 50

Gewoon doen. Lichte huid, jonge kinderen. Ik las laatst ergens dat de basis voor huidkanker in de jeugd wordt gelegd. Mijn dochter is ook licht van huid, ik ben zelf rossig. Zeker als we tussen 12 en 3 naar buiten gaan spelen dan factor 50 erop. En anders neem je toch 30 en 50? Die flessen gaan toch wel op? En zowiezo met huiduitslag zou ik erg voorzichtig zijn. Ik heb zelf ook altijd zonneallergie gehad, gebruik nu Vichy en daar nooit meer last van gehad (hebben ook speciaal voor kids, te koop bij apotheek).

Succes, belangrijkste is dat ze niet verbranden!

Nasha 1st

Nasha 1st

24-05-2009 om 22:45

Dom

ik was gister erg dom....dochter, heeeeeel blond en lichte huid, niet ingesmeerd....ja hoor, verbrand 's avonds....dikke spijt natuurlijk, inderdaad, vanwege die berichten over huidkanker en dat dat al vroeg kan worden aangelegd.....vandaag dus goed gesmeerd.....Ik heb ivm een kind dat niet tegen parfum in smeersels enzo kan, Cliniq faktor 30......heel duur, maar ik weet zeker dat er geen reactie op komt....daar smeer ik tweeling mee in....Oudste gewoon met Nivea....

Zwempak

Mijn kinderen hebben meestal een swimsuit met lange mouwen en benen aan als we in de zon komen. Dat geeft (als je een goed merk aanschaft) een betere beschermingsfactor, daar valt niet tegen op te smeren.
Ook petje op en blote delen elke 2 uur insmeren, ik neem de hoogste factor die ik krijgen kan en gebruik die voor iedereen.

Ik heb voor mezelf ook een zwemtrui van Billabong, met lange mouwen. Makkelijk, want rug insmeren is nooit mijn sterkste punt geweest.

Rembrand

Rembrand

25-05-2009 om 08:48

Nog nooit 50 gebruikt.

Wij smeren altijd met 40. Als het wat later in de zomer is smeer ik 20, maar als de jongens alleen naar het zwembad gaan ( en ik niet zeker weet of ze daar nog een keer smeren ) smeer ik ze voor het zwemmen altijd in met 40.
( wij hebben alle vier rood haar en een blanke sproetenhuid ).
M.

Geen idee

ik (aziatisch) en dochter (half aziatisch) verbranden alleen als we 1 dag heel erg bloot in de zon zitten, daarna worden we direct bruin. Ik smeer zelden mezelf in, dochter krijgt een laagje zwitsal zonnespul op waarvan ik niet weet welke factor het is. Mijn zus (ook aziatisch) smeert zich suf met allerlei dure spulletjes en verbrand altijd, de hele zome door, die heeft een heel andere reactie dus op zon.

gewoon wat uit proberen dus.

Vic

Vic

25-05-2009 om 09:13

Mijn oudste (lichte huid, sproeten) smeert altijd met factor 30. Op dit soort dagen moet ze dat al doen voor het buitenspelen op school, dus ze heeft altijd een tubetje mee. Jongste smeer ik alleen in als we echt lang buiten blijven (factor 8, die ik ook voor mezelf gebruik). Zij wordt al bruin van de februarizon, dus heeft nu al een aardig tintje. Ik loop nu rond als kreeft na twee uurtjes Zandvoort vorige week, dus ik had beter kunnen smeren. Dat verwacht je toch niet, zo snel verbranden.

P20

Het enige dat oudste (erg blank, hoogblond) helpt tegen verbranden is p20. (welke factor, ik dacht 30) en dat helpt de hele dag. Ik laat haar alleen niet in de zon rond het middaguur en soms smeer ik d'r schouders en hoofd (neus, wenkbrauwen, haargrens) nog 's in met gewone factor 30 na de middagzon (in het begin van 't jaar meestal). Ik vindt het ideaal. Elke ochtend dat het warm weer gaat worden smeer ik d'r gewoon van top tot teen in en klaar...vandaag kwam ze weer braaf bij me en ze is al 15 dan zou je er toch genoeg van moeten hebben op zo'n leeftijd? Maar ze weet nog maar al te goed hoe ze b.v. verbrand is toen ze met school op kamp ging en de juf stukken 'vergeten' was....liep ze de rest van de week met een pijnlijke en verbrande haargrens, wenkbrauwen en neus...en knalrood natuurlijk als je zo blank bent...en bruiner wordt ze er ook niet van, van dat verbranden. Jongste wordt gauw bruin en die smeer ik met gewone factor 30 in het begin en later niet meer. (Dan verbrand ze toch niet...)
Maar ikzelf! Daar heb ik nog geen oplossing voor...Ik smeer met factor 30 of met die p20 's morgens. En dit weekend heb ik toch m'n hele hoofd verbrand! en ik heb 6 keer gesmeerd!!! Niet in de zon geweest van 12.00 uur tot zeker 14.30 (binnen zelfs) en gewoon gelopen buiten, niet eens gezond! en wat gezeten, ook nog grotendeels (bewust) in de schaduw....
Nou, ja ik weet dat het na die eerste keer en soms nog 1 keer grotendeels over is, maar ik weet écht niet hoe ik moet voorkomen dat m'n hoofd niet verbrand!
Ik kan toch moeilijk m'n hele hoofd bedekken? Ja, een hoed of zonnehoed...maar die waait héél wat dagen in het jaar gewoon af in nederland...en dat heb ik ook al jaren geprobeerd, maar dat werkt ook niet écht.
Dus als iemand voor verbrande hoofden nog een tip heeft die te doen is hoor ik het graag....
groeten albana

predje72

predje72

25-05-2009 om 10:40

Albana

Hoi Albana,

Ik weet natuurlijk niets van jouw haar en kapsel, maar mijn dochter en ik doen altijd een gewone staart in en zorgen ervoor dat daarmee in ieder geval het merendeel van de schedel is bedekt met haar (dus geen vlechten en 2 staarten etc). De scheiding van haar pony smeer ik in met factor 50. ja wordt een béétje vette boel, maar 's avonds wassen, spoelen en klaar (en oefening baart kunst, ik doe echt alleen de scheiding). 't is niet anders. En anders een pet op, zeker tussen 12.00 en 15.00 (mijn dochter van 4 dan, ik niet

Hoop dat je er wat aan hebt

marie

marie

25-05-2009 om 11:23

Ook p20

Hallo
Ook ik zweer bij P20. Echt ideaal. Vooral omdat het maar 1 keer per dag hoeft. 's morgens bij het opstaan insmeren en geen omkijken meer naar. Vooral ook ideaal voor als kleuters veel buitenspelen op school en niet ingesmeerd worden door de juffen.
Zelf verbrand ik ook snel en ik had me gistermorgen wel ingesmeerd, maar op m'n schouders bij de randjes van m'n hempje wat ik aan had niet zo goed. En precies daar een paar verbrande randjes en voor de rest niks.
Groetjes

angel3

angel3

25-05-2009 om 12:10

Sunblocks e d zijn onzin

en kunnen zelfs overgevoeligheid voor zon veroorzaken. De huid wordt dan nl helemaal niet meer blootgesteld aan de zon en raakt niet 'gewend'.
Factor 30 is meer dan genoeg en dan gewoon vaker smeren.
Zoon heeft een zeer witte huid en rossig haar. Die doen we factor 30 en dan regelmatig smeren (wij vinden de transparante spray van Ambre Solaire erg fijn). Op een gegeven moment bij een hele dag aan het strand en in de branding zitten en hangen doen we hem toch een shirt aan.

Verbranding is echt ENORM slecht voor de huid.
Ik heb veel pigmentvlekken opgelopen door zonneschade in het verleden.
suk6

Ook als je kind wat donkerder is altijd smeren.

angel3

angel3

25-05-2009 om 12:12

Albana

zweet je misschien heel veel in je gezicht?
dat zou de oorzaak kunnen zijn van het verbranden....anders zou ik het ook niet weten
Vervelend zeg!

Hier met erg gevoelige huiden (zowel qua verbranden als qua allergische reactie op zon en op zonnebrandmiddel) vision factor 28. Het volstaat hier wel, maar we letten ook op dat ze op de zonnigste dagen tijdig in de schaduw cq naar binnen gaan en pet op is hier routine.

Ik geloof zelf

Ik geloof zelf, maar weet niet of het wel klopt, dat de combi wind en opeens mooi weer het 'm bij mij doen. p20 in mijn gezicht kan ik dus niet tegen, dan wordt ik net zo rood, maar dan van de huidreactie....Voor de rest van m'n lichaam werkt het wel.
Deze keer was m'n haargrens trouwens niet verbrand, ik heb geen haargrens, dat is mijn dochter die dat had. Maar nu mijn wenkbrauwen, neus en voorhoofd/gezicht. Mond niet want daar heb ik zo'n winterstift voor.
En ik bén niet de hele tijd in de zon geweest, alleen maar korte stukjes (omdat je soms van 't een naar 't ander moet lopen of fietsen hé?) en zonnen doe ik al helemaal nooit...zo nutteloos hé, als je toch niet bruin wordt.....m'n haren doe ik altijd los, om mijn nek te beschermen, anders verbrand die weer.
En insmeren is 's morgens het eerste dat ik doe, dus niet pas op het moment dat in buiten kom.
Maar het is toch gewoon ondoenlijk om met een gezin dat actief is en waar je bij wil zijn in zo'n weer als van het weekend binnen te zitten of niet dan? En dan hebben we ook nog een siësta gehouden op het heetste moment van de dag, ook omdat oudste anders verbrand...
Ikzelf denk dat de wind me erg parten speelt....ik voel ook dat als ik buiten ben geweest en het waait, ongeacht of het mooi weer is of niet dat mijn gezicht zachter wordt. Alsof het gescrubt is ofzo....Net of m'n vel vernieuwd ofzo. Ik kan het niet zo goed omschrijven. En zodra ik dát voel én er is veel zon geweest gaat het geheid mis. Maar nooit hoor ik dat iemand dat heeft...Dochter in ieder geval ook niet. In ieder geval werkt met zo'n weer een hoed of pet me dan niet (waaien af) en insmeren dus ook niet. En binnen blijven is gewoon niet altijd een optie...
Dus als iemand nog een super-zonnebrandmiddel weet dat ook nog 's voor een zeer gevoelige huid is geschikt hoor ik het graag.
En een zonnebril heb ik al altijd op, blauwe ogen hé?
groeten albana

Hillary

Hillary

25-05-2009 om 14:01

Gezicht

Ik draag vaak een zonneklep en factor 50 op mijn gezicht. Ik verbrand nauwelijks in mijn gezicht, maar ik word zo vies bruin dat ik het niet mooi vind en daar krijg je ook heel snel rimpels van. Als ik niet oppas zie ik er in april al uit alsof ik onder de zonnebank woon. Dit kom oa doordat we een boot hebben en doordat de kinderen veel buiten sporten doen. Het gaat dus vaak ongemerkt. Toen we een paar jaar geleden net de boot hadden en er in datzelfde jaar iets erg naars in de familie gebeurde keek ik op een ochtend ergens in september ofzo in de spiegel en moest concluderen dat ik in een half jaar tijd 5 jaar ouder was geworden. Nu dus altijd als ik buiten ben (sport kinderen kijken, stukje zeilen, stukje fietsen), zonneklep op en factor 50. Nare dingen kun je niet tegenhouden, veroudering door de zon wel. Zo'n zonneklep vind ik zelf prettig tov een gewone pet omdat ik mijn staart erdoor doe. Kinderen doe ik ook altijd P20, heerlijk 1x per dag smeren, gewoon lekker 's ochtends met aankleden, geen gedoe op het strand van een mengsel van creme en zand smeren. P20 is volgens mij factor 20 en dat lijkt me voor veel kinderen wel te laag. MIjn kinderen zijn half aziatisch en die verbranden niet zo snel. Heb nu Vision gekocht, dat zou ook voor de hele dag zijn en is factor 28. De P20 vinden ze namelijk ontzettend stinken.

mar

mar

25-05-2009 om 15:26

Factor 50

Vorige maand, op een wat meer tropische bestemming, factor 50 gebruikt. niemand van ons raakte verbrand, we werden hoogstens wat minder snel bruin.
Aan het einde van de vakantie kon een iets mindere factor ook, zeker als je niet op het strand was. MAar, ik had mijn borst/schouderpartij thuis ingesmeerd met factor 20, omdat we eerst wat gingen wandelen. Daarna gingen we toch nog naar het strand en heeft manlief mijn rug ingesmeerd met factor 50. ik dacht dat hij mijn schouders ook meegenomen had, maar nee hoor. Op de voorkant van mijn schouders stonden zijn "witte" vingers op een verder rode huid. ik heb misschien maar een half uur in de zon gezeten (wel meer zonkracht dan hier)

Ofwel factor 50 is wel zinnig, zeker bij kleine kinderen en de combinatie met water.
Wij gebruiken altijd zonnecreme van Vichy.
Onze dochter had overigens een zwemshirt met factor 50 aan. Dat mag ook nat worden zonder dat de factor afneemt. Geen idee waar je deze in NL koopt. Ook hier in NL trekt ze deze aan op bv het strand.

dc

dc

25-05-2009 om 20:53

Hier 50

maar ik woon met 2 erg blonde en blanke kinderen (lijken echt niet op hun donkerharige bruinogige vader, tweemaal verrassing alom) in frankrijk. Ik neem echt liever geen risico, maar ik smeer ze ook niet altijd in. Hangt een beetje af van wat we doen en hoelang.

Niet wit!

Wit laat veel meer UV door dan donker gekleurde shirts.

Swimshirts kun je in Nederland o.a. bestellen bij Odiezon, maar eerverleden jaar had zelfs de HEMA ze. Ik vind ze echt ideaal, omdat ze veel beter beschermen en je geen stukje overslaat.

Bastet

Bastet

26-05-2009 om 07:38

Albana

Eucerin heeft nu ook zonnebrandmiddelen!
Groetjes,Bastet

Dank bastet!

Dit lijkt me wel wat! En gewoon bij de apotheek te koop zie ik, dat moet te doen zijn!
En dirksmama, erg aardig die tip, maar dan sta ik toch helemaal voor gek? Ik denk dat mijn gezin (die overigens verder erg aardig zijn) dan niet eens meer mij mee wil hebben! dan kan ik nog beter binnen blijven en ze alleen laten gaan...
De 'klep' die genoemd werd kan ik wel 's proberen....waaien die minder snel af? Dat lijkt me nog wel wat.
En je raad het nooit. Gisteren kwam oudste uit school met een verbrand hoofd. Want ze was (natuurlijk) keurig ingesmeerd 's morgens en de afgelopen dagen hebben we d'r angstvallig binnengehouden op de heetste momenten van de dag, dus dat was allemaal goed gegaan. Maar ze moésten gymmen, buiten. Van kwart voor 1 tot half 3 en erbij met wáter spelen. (hoe verzint zo'n gymleraar het????) Dus helemaal knalrood hoofd. Zij kan wel tegen p20 op d'r hoofd dus 't is nog niet zo erg. Vanmorgen was het al weer weggetrokken, maar ik ben wel behoorlijk pissig. Ook nog in dilemma. Dochter heeft me bezweerd niet te bellen naar school, want de hele klas heeft natuurlijk genoten van die gymles, het was de leukste van het jaar en als ik bel is dat natuurlijk voorbije glorie. Zucht. Wat moet ik daar nu weer mee? In ieder geval heb ik d'r (omdat ik niet mocht bellen was ze daarin toegeefelijker) laten beloven volgend jaar met zulke eerste dagen een pet mee te laten nemen als ze gym heeft....Maar het is natuurlijk maar afwachten of ze daar over een jaar nog aan denkt.
Nou ja, na die ene eerstekeer is het verbranden de rest van 't jaar weer over. (normaal wel) Dus dat hebben we dan weer gehad zullen we maar zeggen....
En volgend jaar zal ik die eucarin van bastet in huis halen.
groeten albana

Hillary

Hillary

26-05-2009 om 10:54

Zonneklep

Ik weet niet of ze echt minder snel afwaaien. Voor mijn gevoel wel, maar dat komt ook omdat ik mijn staart erdoor steek (maar dan moet je dus lang haar hebben). Misschien kun je de achterkant ook wat meer omlaag trekken dan bij een volledige pet. Het gaat dus eigenlijk om een pet waar geen stof zit op het hoofd. Ga eens in een watersportwinkel kijken, daar hebben ze goeie petten en kleppen van diverse watersportmerken zoals Helly Hansen, Magic Marine etc. Die moeten wel goed zitten want op een boot vang je behoorlijk wat wind. Hoewel mijn man elk jaar wel eentje weg ziet waaien helaas.

Vera*

Vera*

26-05-2009 om 12:27

Soort pet

Je hebt ook van die petten zoals de baseballcaps maar dan loopt de klep door tot achter het oor. Voor mij ideaal omdat mijn oren dan niet verbranden en je alleen moet opletten achter in je nek.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-05-2009 om 18:26

Hoogste spf

Ik ga altijd voor de hoogste SPF; hoe meer bescherming hoe beter. Ik gebruik voor mijzelf (zeer blanke huid, word nooit bruin en zongevoelig) en voor zoonlief (blanke huid maar wordt snel bruin) op het moment La Roche Posay Melk SPF50+. Sprays vind ik niet zo handig. Belangrijker is echter dat je zonnebrand om de twee uur moet aanbrengen, royaal smeren en na het zwemmen ook weer opnieuw moet smeren. Verder zorg ik er ook voor dat er tussen 11.00-15.00 zo min mogelijk in de zon verbleven wordt. Zelf vermijd ik de zon zoveel mogelijk; ik hou niet van bakken, verbrand snel, word niet bruin en ik wil geen risico lopen op huidkanker en/of vroegtijdig verouderende huid. Daarom gebruik ik ook iedere dag een dagcreme met SPF of zonnebrandmiddel op mijn gezicht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-05-2009 om 18:45

Weetjes over zonnebrand

Het is trouwens niet waar dat een hogere factor betekent dat je langer in de zon kan blijven zonder te verbranden. Een hogere SPF betekent dat een groter deel van de UVB straling geweerd wordt van de huid. Hoeveel langer je dan in de zon kan verblijven is afhankelijk van je huidtype, de geografische locatie en de mate van zonnestraling en de gebruikte zonnefilters. Ook zegt SPF niks over de bescherming tegen UVA straling: de straling die verantwoordelijk is voor hyperpigmentatie (sproeten etc.) en rimpels. Daarvoor heb je de PPD factor. Die moet ook zo hoog mogelijk zijn om goed tegen die zaken te beschermen. Als je een zonnebrandmiddel hebt met hoge SPF maar lage PPD verbrand je misschien niet zo snel maar de kans op hyperpigmentatie en veroudering van de huid is net zo groot. Daarnaast is er een verschil tussen zonnebrandmiddelen met chemische zonnefilters en minerale zonnefilters. Minerale zonnefilters (titanium dioxide en zink oxide) zijn zeer geschikt voor babies en sommige mensen die niet tegen chemische filters kunnen maar hebben altijd een lage PPD (nooit hoger dan 8), ze geven een witte weerschijn (vooral in foto's) en zijn heel moeilijk te verwijderen. Chemische filters als Mexoryl en Octinoxate geven de hoogste bescherming en hebben niet de witte weerschijn maar sommige mensen zijn allergisch voor bepaalde chemische filters. De La Roche Posay zonnebrandmiddelen geven op dit moment de hoogste SPF/PPD bescherming en zijn ook zeer geschikt voor de (zon)gevoelige huid. De melk die wij gebruiken heeft SPF50+ en een PPD van 28. Bioderma maakt ook goede zonnebrandmiddelen en RoC Minesol ook. De meeste mensen gebruiken overigens veel te weinig zonnebrandmiddel. Een vuistregel is dat je ongeveer 1,5 ml voor het gezicht aanbrengt voor effectieve bescherming, 3 ml voor gezicht en nek en 30 ml voor het hele lichaam. Ik heb er een hele studie van gemaakt vanwege mijn extreem (zon)gevoelige huid, een verleden van vaak verbrand zijn door de zon en een verhoogd risico op huidkanker. Daarnaast wil ik dus pertinent geen "kleurtje" en geen zonneschade in de vorm van vroegtijdige rimpels Mijn zoontje smeer ik dan ook helemaal in zodra de zon schijnt. Beter voorkomen dan genezen!

Elisa

Heb je links van je beweringen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-05-2009 om 21:19

Genista

Het zijn niet mijn beweringen; het zijn algemeen aanvaarde wetenschappelijke feiten. Gewoon even googlen, met name op dermatologische sites, sites als KWF en zeker ook op internationale sites (zoek op sunscreen/PPD/skin cancer etc.). Of aan een dermatoloog vragen. Mijn huidarts heeft meegewerkt aan veel wetenschappelijke onderzoeken naar de invloed van de zon op de huid, zonnebrandmiddelen, huidveroudering en huidkanker. Hier alvast een goede informatieve bron (wel in het Engels):
http://www.makeupalley.com/user/notepad/sunscreenFAQ

Handig he?

Ik heb een jaar of 10 geleden zo'n boerkipet aangeschaft in Australie. Daar waren ze destijds een 'hot item'. En ik moet zeggen, als je veel aan de zon wordt blootgesteld (op het water, in de woestijn of zo) zijn ze ook best handig. En toen ik even googelde bleken ze ze nog steeds te verkopen.

Vraag me alleen af: is er een markt voor deze 'Araphats' in Nederland?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.