Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yura

Yura

15-02-2011 om 12:31

Welke onderzoeken allergie

Mijn dochters bloed is onderzocht en er is een allergie gebleken, we weten alleen niet waarvoor. Donderdag spreek ik de huisarts (was nu een vervanger). Wat zijn nu logische te verwachten vervolgstappen? Ik heb via googelen begrepen dat een bloedonderzoek meer allergien aantoont dan zo'n prikjestest. Ik weet niet precies waarop getest is nu, maar in ieder geval de meest gebruikelijke zoals koemelk, eiwit, maar ook pollen en huisdieren. Gelukkig is ze niet allergisch voor het laatste, want we hebben een hond. Ik zit me alvast suf te piekeren wat er nou de laatste tijd erg veranderd is in huis ofzo, waarop ze nu allergisch zou kunnen reageren. We hebben dus sinds 2 jaar een hond en ze eet veel noodlesoup sinds een tijd. Misschien is er op school iets? Zal ik anders de juf eens mailen of er wat veranderd is of is dat raar? Ik neem aan dat de huisarts ook door zal vragen om te kijken wat de trigger is en te bepalen waar nog meer op getest kan worden. Ik weet wel dat er metingen zijn verricht naar het binnenklimaat en dat dat niet zo best is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kate1

Kate1

15-02-2011 om 13:18

Afwachten?

Misschien eerst eens afwachten wat de huisarts te vertellen heeft?

amk

amk

15-02-2011 om 14:08

Daarbij

bouw je een allergie op, dus voor iets waar je eerst niet op reageerde kun je later heel heftig reageren.
Ze kan dus best positief op huisdieren / hond gereageerd hebben.
Denk maar eens aan hooikoorts, dat ontwikkel je ook pas later in je leven of een intolerantie voor lactose.

Tot dat je de uitslag helemaal hebt besproken kun je niet meer dan afwachten wat de uitslag precies is.

Kari1

Kari1

15-02-2011 om 14:23

Bloedonderzoek

is geen allergietest, maar kan een sensibilisatie aantonen. Als je gesensibiliseerd bent voor iets dan zegt dat dat je er allergisch voor zou kúnnen worden, maar niet dat dat al zo is of ooit zal gaan gebeuren.
Of en welke actie er nodig is hangt af van welke klachten er zijn, niet van dat bloedonderzoek.
Kari

Yura

Yura

15-02-2011 om 14:42

Voor haar beurt

Aha, dus eigenlijk heeft de assistente voor haar beurt gesproken. Er is letterlijk gezegd: "er is een allergie aangetoond, maar niet voor de geteste stoffen" Er zou dan dus als ik het goed begrijp een aanleg voor allergie zijn aangetoond, als dat zo is had ik dat zonder bloedonderzoek ook wel kunnen bedenken, komen aardig wat allergien in de familie voor. Inderdaad donderdag afwachten, maar dat duurt zo lang. Dochter heeft astmatische klachten met name bij sporten, al vanaf september in lichte mate, maar sinds een week of 2 ligt ze echt op apegapen na een sporttraining of een stukje fietsen.

Kari1

Kari1

15-02-2011 om 15:31

Ach, voor haar beurt

in elk geval is het wat te kort door de bocht.
"Dochter heeft astmatische klachten met name bij sporten, al vanaf september in lichte mate, maar sinds een week of 2 ligt ze echt op apegapen na een sporttraining of een stukje fietsen." Als je dan denkt aan een allergie zou dat een sportallergie of een fietsallergie zijn.
Astmatische klachten kúnnen worden vooroorzaakt door een allergie. Maar ook door iets anders. Astmatische klachten bij inspanning komen vaak voor, er kan dan sprake zijn van inspanningsastma. De benauwdheid ontstaat daarbij niet door een allergie maar door inspanning. Net zo als er benauwdheid kan ontstaan bij mist, rook, vocht etc.
Aanleg voor astma en aanleg voor allergie gaan vaak (aangeboren) samen, maar het een hoeft niet de oorzaak te zijn van het ander. Benauwdheidsklachten, waardoor dan ook, moeten wel goed behandeld worden natuurlijk.
Kari

Yura

Yura

17-02-2011 om 12:09

Ige

Er was sprake van een Ige 505, de huisarts noemde dat licht verhoogd. Ze krijgt nu ventolin op proef om voor het sporten te gebruiken. Ik geloof dat de dokter niet gelijk de relatie tussen de allergie en de mogelijke astma legt. Opeens schoot me na het telefoongesprek te binnen, dat ze een week of 2 geleden uitslag onder de oksel had, de deodorant concludeerden wij beiden. Het is nu over nadat ze gestopt is dat te gebruiken, ik vermoed dat dat die verhoogde Ige waarde verklaart, zal ik volgende keer aan de huisarts melden. Ik denk dat dat ook niet een van de standaardmiddelen is waarop getest wordt. In ieder geval is het zeker niet de hond, dat heb ik nogmaals nagevraagd, dat is een enorme opluchting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.