Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 12:21

Werken met longontsteking?

Ik heb een (enkele bacteriële) longontsteking, maar geen koorts. Ik krijg hiervoor antibiotica, maar vooralsnog klink ik nog als een verstokte roker en ben kortademig etc. Nu zit ik te dubben: is het verstandig om hiermee door te werken? Heeft rust enig effect op het verloop van de longontsteking of maakt dat helemaal niet uit? Ik ben trouwens geen houthakker ofzo maar heb een kantoorbaan, wel met flinke reistijd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Balans

Die reistijd lijkt me lastig. Vooral als je dan ook nog een tijd moet staan. Anders zou ik overwegen om even halve dagen te gaan werken. Het is met een longontsteking ook belangrijk om in beweging te blijven denk ik. Kun je anders voor korte tijd thuis werken? Al is het maar een aantal opdrachten die je thuis kunt doen.

Vic

Vic

09-09-2012 om 14:35

Kan lang duren

Ik heb een paar jaar geleden een longontsteking gehad, en ben toen wel drie weken thuis gebleven (waarvan 2 in bed). Daarna weer aan het werk, maar ik heb er toen nog zeker drie weken in mindere mate last van gehad (hoesten, moe). Dat moet je gewoon aangeven op je werk, dat je minder belastbaar bent. Ik ben toen voor 100% beter gemeld, maar heb wel dagen op halve kracht gewerkt of ben eerder naar huis gegaan. Die ruimte moet je wel krijgen, anders kun je beter thuis goed uitzieken.

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 15:05

Moet je uitrusten met longontsteking?

Ja, dat zou ik kunnen doen, kortere dagen werken. Later beginnen en eerder weg. Ga ik overwegen. En thuis kan ook nog, ik heb een token. Dat heb ik vorige week gedaan trouwens, voor een paar uur.
Wat ik me afvraag: werkt het werkelijk herstelbelemmerend als je je inspant met longontsteking? Of maakt het helemaal niks uit?

Tineke

Tineke

09-09-2012 om 15:35

Natuurlijk

Je moet rusten met longontsteking. Je kreeg het omdat de bacterie kans kreeg, een ietwat lage weerstand dus. Door de longontsteking is je weerstand nog lager geworden. Als je nu niet rust en niet de tijd neemt om goed te herstellen, dan heb je grote kans op restschade (verslapte longblaasjes), complicaties en nieuwe ontstekingen.
Als je zuinig bent op je leven, neem je rust, en eet en drink je extra gezond.

Het is echt gevaarlijk

Je moet rust nemen. Ik zie dat Kaatje al de details uitlegt. Ik kan het alleen maar benadrukken.
En eerlijk gezegd vind ik dit een vraag voor de huisarts, omdat het niet een keus is. Rusten is echt cruciaal in deze fase. Niet rusten is gevaarlijk.

mix

mix

09-09-2012 om 17:43

Eh mavyan

daar denkt de longarts van mijn moeder, die met een longontsteking in het ziekenhuis ligt, toch iets anders over (zie berichten hierboven). Je hele conditie is naar de knoppen, naar het toilet gaan dan breekt het klamme zweet je uit. De longontsteking an sich is met een week of 2 ongeveer weg, de herstelperiode duurt vele weken langer soms maanden langer. En op OOL zitten kun je met je laptop in bed ook, dat vind ik toch altijd zo flauw.
Rusten en niet overbelasten, niet over grenzen heengaan.
Feit dat zij in het ziekenhuis ligt en een ander thuis wordt behandeld maakt niet zo heel veel uit.

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 18:05

Helder wel

Het is me duidelijk, niet spotten met de longontsteking, ook al denk je dat je heel erg mans bent. Wat trouwens wel anders is als ik de trap naar de zolder heb beklommen. :-p
Ik blijf thuis, beantwoord vanaf de bank mijn werkmails en ga dan onderuit in de hangmat. Controle-afspraak met de huisarts staat trouwens al gepland.
Dank voor de reacties!
Eh, ik wist overigens niet dat OO-en onder inspannende bezigheden viel?

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2012 om 18:13

Ughe ughe

Een vriend van mijn zoon dacht ook als Mavyan en blijft dus kwakkelen met zijn longen...de longarts wijt dat aan niet goed uitzieken en rusten. Juist longontsteking staat erom bekend dat niet goed uitzieken voor ellende kan zorgen.
Alleen de koorts weg is in dit geval niet afdoende.

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 18:58

Ik eerst wel

Ik moet bekennen dat ik normaal gesproken dus óók vind dat je als je geen koorts hebt en nog kunt lopen moet doorgaan. Maar ik hoest nu al 3 (!) weken als een verstokte roker. Er zit weinig progressie in. Op mijn werk stuurden ze me naar de dokter/naar huis. Allemaal toch wel redenen om me eens fors achter de oren te krabben...

Het lijkt me niet stof voor meningsverschillen

...maar puur een medische kwestie. Je hebt bij onvolledig herstel kans op gevaarlijke complicaties. Bloedvergiftiging bij voorbeeld, en die kan dodelijk zijn. Daarnaast, het is al genoemd, kan te weinig rust voor heel traag herstel zorgen. Je blijft dan lang verzwakt en/of houdt lang luchtwegklachten.

Ik weet dat er OOL-ers zijn die sterfgevallen in hun kennissenkring hebben meegemaakt. Ik heb gezien wat slecht uitzieken betekent. Een buurvrouw, dertiger, was uiteindelijk een jaar uit de running. Uitgeschakeld. Je hele lijf moet bijkomen van zuurstoftekort.

Ik klink misschien wat zwaar op de hand, maar de longen zijn een vitaal orgaan. Daar moet je niet te luchtig over doen.

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 19:51

Lol rode

"Daar moet je niet te luchtig over doen". LOL!
Anyway, het is duidelijk. Ik wacht het doktersbezoek af en laat me intussen vertroetelen. Ook wel eens lekker.

Thuis blijven

Ik zou zeker de eerste tijd thuis blijven met een longontsteking, of je nou koorts hebt of niet. ( is wel heel iets anders dan een verkoudheidje hoor, dan kan je zonder koorts prima werken)

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

09-09-2012 om 21:40

Gelukkig...

...is de baas van ughe-ughe verstandiger dan mensen als Mavyan, die longontsteking af doen als "niks".
Je hoeft niet per sé koorts te hebben om zo ziek te zijn dat werken echt niet kan. Longontsteking is een heel beruchte maar er zijn er meer. Ik heb dankzij "flink zijn" mijn gezondheid definitief om zeep geholpen. Had ik maar naar de dokter en mijn eigen lijf geluisterd.......

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 22:05

Koorts

Toch laat ik me wel vaak leiden door de hoeveelheid koorts die ik heb. Vaak gaat die trouwens ook gelijk op met mijn beroerdigheid. Deze keer echter niet.
Ach, ik ben er ook zo eentje, heb nog wel eens een jaar ziek thuis gezeten vanwege ver doorgeslagen RSI (wie blijft er nu tenslotte thuis voor een beetje pijn in de polsen??? Dan ben je toch niet ziek?). Domdomdom. Achteraf dan he. :-S

ughe-ughe

ughe-ughe

09-09-2012 om 22:13

Oh, mix

Vergeet ik je nog beterschap te wensen voor je moeder.

Koorts is vaak ook niet aanwezig

bij longontsteking. Juist dat is het verraderlijke. Mijn zoon van toen nog geen jaar is daardoor in het ziekenhuis beland en is door het oog van de naald gekropen. Dat hij na nog geen maand weer voor een longontsteking mocht komen hadden wij toen ook niet voorzien. Het is echt een rotziekte die door velen wordt onderschat.

Devies:uitzieken en na de kuur weer eens bloed laten prikken of de ziekte echt uit het lichaam is, anders nieuwe kuur.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-09-2012 om 22:51

Huisarts

heeft mij eens verteld dat bij ziekte koorts juist een 'goed teken' is: dan is je lichaam bezig te vechten tegen de ziekmaker (bacterie/virus). Hoge koorts is dus niet per definitie erg, al mag het ook weer niet te hoog (ergens >41 Cgr) worden wat dat is voor je lichaam weer niet goed. Ook al is koorts dus een 'goed teken', je moet jezelf goed in acht nemen natuurlijk.
Geen koorts lijkt mooi, maar kan heel erg verraderlijk zijn als je wel echt iets hebt: dat je lichaam bijvoorbeeld te ziek is om te vechten tegen de ziekmaker. Zoals de ha zei: soms zijn mensen gewoon te ziek om koorts te hebben en dat is gevaarlijk.
Wat betreft longontsteking: dat is echt een verraderlijke ziekte, die moet je niet onderschatten. Maar dat is wat bijna iedereen al gezegd heeft. Er gaan nog steeds mensen aan dood. Meestal mensen die op de een of andere manier al verzwakt zijn of een onderliggende ziekte hebben. De anderen zijn vaak degenen die de longontsteking verwaarloosden. Maar goed, je hebt je keuze al gemaakt, lijkt me een verstandige. Beterschap.
Aagje

amk

amk

09-09-2012 om 23:00

Arts vragen

mijn dochter heeft regelmatig longontstekingen, die we meestal pas constateren als ze bijna over zijn. De HA hoort ze niet en alleen met een longfoto zijn ze zichtbaar. De longarts geeft in haar geval aan: lekker door gaan als je je goed voelt. Dus ik nog vragen: mag ze dan ook zwemmen. Ja, dat mag dus, als ze zich goed voelt.
Overleg dus met je arts wat in jou geval het beste is.

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2012 om 23:22

Amk (licht ot)

Dat had mijn dochter ook toen ze jonger was. Wat helpt is zelf een stethoscoop kopen en elke dag luisteren, 's ochtends en 's avonds. Zo leer je wat een normaal beeld is en ga je steeds sneller het hele vage gerommel herkennen, dat is bijna niet te herkennen voor een buitenstaander die de 'normaalstand' niet kent. Je herkent dan ook vaak de andere symptomen, het kribbig zijn, het wat opgewonden praten, tíkje hangerig, allemaal niks bijzonders - maar net genoeg om toch weer een longontsteking te zijn. Dan ben je er eerder bij en is ze er ook eerder vanaf
Overigens (ze is nu begin 20) is het allemaal goed gekomen Ze heeft nu gewoon duidelijk herkenbare longontstekingen en even om mijn gal te spuwen: zelden zo'n dom advies gehoord als dat van Mavyan. Ik zeg het niet gauw, maar men, wat ben ik blij dat jij niet de moeder bent van mijn kind met deze stoere niet aanstellen houding. Het kan mensenlevens kosten.

Tirza

Ook een keer gehad

Heb precies hetzelfde gehad 3 jaar geleden ofzo. Ook op werk naar huisarts gestuurd omdat ik zo vreselijk 'klonk'. Geen koorts wél een longontsteking. Was na het doktersbezoek vrij en heb 2 dagen op apegapen op de bank gelegen en écht alleen het hoogstenoodzakelijke gedaan. En moe, moe, moe. Dat is ook wel logisch met al dat gehoest en dat je maar halve lucht krijgt. Na die 2 vrije dagen, toch weer aan het werk...Ook vooral met het idee van geen koorts is niet te ziek om te werken. Tot collega's en ik merkten dat ik gewoon de 'kracht' niet meer in mijn lijf had om zwaardere dingen te doen (tillen in ons geval). Ik kreeg het gewoonweg niet meer voor elkaar. En omdat dat toch levensgevaarlijke situaties kan opleveren uiteindelijk toch maar ziek gemeld. En pas thuis merkte ik dat ik van die 2 dagen werken weer zó moe was, dat ik eerst 4 dagen alleen maar kon liggen en slapen en bankhangen. Pas daarna knapte ik zienderogen op. Na een dag of 7 begon ik me pas fitter te voelen en na 10 dagen ofzo weer begonnen met werken. Volgens mij was dat ook de laatste keer dát ik ziek was. Dus om elk wissewasje ziek melden komt normaal niet voor. Maar ik was gewoonweg té moe en té futloos om mijn werk fatsoenlijk te kunnen doen. Ik denk ook dat als ik me niet ziek had gemeld het nog wéken had kunnen duren. Ook met die antibiotica. Je lichaam heeft gewoon tijd en rust nodig om te herstellen. Mijn leidinggevende was achteraf ook niet te spreken over mijn pogingen om alsnóg te werken toen. Ze had liever dat ik me ziek meldde en snel weer opknapte dan dat ik wekenlang op 'halve kracht' zou werken. Ze kent me langer dan vandaag en heeft me behoorlijk laten weten dat ze dat niet meer wil. Ziek is ziek en halve werkkrachten heeft ze niks aan, zeker niet als het ook nog 's enigzins gevaarlijke werksituaties oplevert
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

10-09-2012 om 09:27

Huisarts

Mijn huisarts gaf ook aan dat zolang ik moe, ik ook rust moest nemen. Dus waar je bij andere dingen nog wel eens de vermoeidheid kan doorbreken door weer actief te worden, moet je dat bij longontsteking juist niet doen. En dat kan natuurlijk niet helemaal, want ik moest toch naar de wc, de kinderen naar school en ophalen, ze wat aandacht geven als ze thuis waren. (6 en (bijna) 4) Ik probeerde wel zo veel mogelijk uit te besteden, maar dat kan gewoon niet altijd en even naar school lopen ( en daar even rustig zitten voor ik terug ging) betekende ook na anderhalve maand nog dat ik daarna een uur lag bij te komen.

Uiteindelijk ben ik er drie maanden mee bezig geweest.

Ook een stem in het koor

Ik heb sowieso niet gauw koorts en toen ik longontsteking had, dus ook niet. Het is jaren geleden, maar ik was blij dat ik toen nog thuis woonde, want ik kon niet eens meer zelf rechtop gaan zitten, zo vast zaten al mijn gewrichten. Mijn broer had een maand daarvóór ook longontsteking gehad en het vermoeden is toch dat ik dezelfde bacterie had. Hij had wél koorts.
Maar ook vanuit hier: onderschat het niet, hou rust, zorg voor jezelf, pas op jezelf en laat anderenop je passen.

ughe-ughe

ughe-ughe

10-09-2012 om 10:44

Thuis

Ik zit thuis en ik ben Moe. Dus het zal wel nodig zijn. Jammer dat de zon nog niet erg wil, dan kon ik in de hangmat.
Wel lastig dat sommige dingen gewoon doorgaan en je niet helemaal niks kunt doen. Gisteravond een scene met oudste zoon waar ik helemaal buiten adem van raakte (hij was boos omdat ie naar bed moest en smeet met alle deuren etc.). En sowieso plak je je kinderen niet even achter het behang omdat het jou beter uitkomt. Maar ja, daar ik ooit al eens een draadje over geweest, lang geleden, over wat je met de kinderen doet als je zelf ziek bent.

koentje

koentje

10-09-2012 om 10:50

Nou...

sterkte dan maar!

Jeumig

Toen ik de openingspost van ughe-ughe las dacht ik dat ze wel gewoon kon werken als ze toch geen koorts had. Maar na de berichten van iedereen die adviseert rust te nemen denk ik er nu wel anders over.

Toen ik longontsteking had (met 40,8 graden koorts) heeft de huisarts niks gezegd over rust nemen. Dus toen na een paar dagen antibiotica ik me weer redelijk voelde ben ik mijn gebruikelijke gang gegaan. Moest ook wel met twee babies, een peuter en een kleuter. En een paar weken later ging ik op skivakantie. Daar had ik wel last van gebrek aan Ausdauer en amechtigheid. Niet zo zorgvuldig dus van mijn huisarts.

skik

En beterschap gewenst natuurlijk, ughe-ughe.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2012 om 16:21

Duit in het zakje

Ik kom net thuis van de hart-/longverpleegafdeling. Daar waar ook longontstekingpatiënten liggen... Longontsteking moet je zeer serieus nemen. Jij doet dat al, maar niet iedereen blijkbaar.

Tineke

Tineke

11-09-2012 om 10:30

Beetje dom

Longontsteking en dan niet rusten voor een goed herstel betekent: sterk verminderde weerstand, dus per definitie nieuwe infecties, in een verzwakt lichaam, dus ernstiger, dus meer kans op blijvende schade en zelfs dood.
Of je nou in loondienst werkt of voor jezelf, de gevolgen blijven dezelfde. Ook als je voor je inkomen kiest, is het slim om voor je gezondheid te kiezen. Daar is niets overdrevens aan.

Fiorucci

Fiorucci

11-09-2012 om 10:48

Mavyan

Hoesten en kortademigheid betekend dat je nog niet hersteld bent. Ik had ooit een beginnende longontsteking, en was daar echt bekaf van. En geloof me, ik meld me niet gauw ziek, want voor mij is niet werken geen salaris. Maar het ging gewoon niet,klaar. Je onderschat de gevolgen kwa ziekteverzuim als je een longontsteking niet goed uitziekt.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

11-09-2012 om 10:55

Bah, mavyan

"Als je daar al voor thuis blijft, moet je wel in loondienst werken. En een vaste aanstelling hebben."

Wat een arrogant vooroordeel.
En ja, dat zeg ik als ZZP-er.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.