Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fiekje

Fiekje

17-08-2010 om 12:31

Wespensteekallergie erfelijk?

Sinds een paar dagen ben ik er achter gekomen dat ik een allergie heb voor wespensteken. En heb nu een epi pen gekregen. Wat ik mij afvraag is in hoe verre deze allergie erfelijk is. Weet iemand in hoeverre mijn kinderen een verhoogde kans hebben dat zij ook deze allergie hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beetje wel

Er zit wel een erfelijke component in, maar die is niet doorslaggevend. Is mij verteld. (ben ook zo'n klant)
Wat van meer invloed is, is het aantal steken dat je als kind oploopt. Hoe vaker gestoken, hoe groter de kans dat je een dergelijke allergie oploopt.
Overigens krijg ik vaak ook een (lokale) allergische reactie van andere insectensteken (muggen, vliegjes, etc), die bestaat uit een enorme gloeiende zwelling die een week blijft en daarna vanzelf verdwijnt. Eén van mijn kinderen heeft dat ook. Waarbij zij vermeld dat muggen altijd mij uitkiezen om in te prikken, en mijn kind heeft die aanleg ook geërfd.
Suus

Hier

hebben hubbie en ik nergens last van maar dochter daarin tegen is wel allergisch voor wespensteken en loopt met een epi pen rond. Is inmiddels met de hyposens begonnen.

Gr Pham

mijn oma kreeg n anafylactische shock na n wespensteek. Ze verlamde langzaam aan, en kon uiteindelijk heel moeizaam ademahlen....dus allergisch. Moest zichzelf tegengif geven en heel snel naar n ziekenhuis. Mijn moder heeft nergens last van.
Mijn dochter werd ook n keer gestoken, in dr mond (ze was bijna 1). Dus naar de ehbo. Daar vertelde men dat het idd erfelijk kan zijn, vaak n geslacht over slaat.
Meestal is de eerste prik nog geen reden voor n allergische reactie, wel de volgende steken...
We moesten mijn dochter goed in de gaten houden, 1 nacht, ze hoefde gelukkig uiteindelijk niet in ziekenhuis te blijven. Wel moesten we de volgende keren dat ze geprikt zou worden haar extra goed in de gaten houden.
Ze is daarna met n jaar of 10 weer s gestoken, maar had nergens last van. Ik moest voor alle zekerheid wel altijd de leraar/oppasmoeder van te voren op de hoogte brengen, bv met sportdag/schoolreisje/zwemfeestje etc.
Ze is nu 14 en nooit meer gestoken, dus verder weet ik het niet...ik hoop t zo te houden.

Familiekwaal

Bij mijn man in de familie zijn er een aantal ook allergisch voor wespensteken. 2 zwagers (broers van man) hebben het, waarvan 1tje in de buitenlucht werkt en die is al enkele keren in schock geraakt (wel altijd goed afgelopen). Dan de dochter van mijn schoonzusje (dochter van zus van man) ook die heeft het ernstig en die is ook al een keer in schock geraakt. En dan hebben de zwagers nog beiden 1 zoon die allergisch is. De epipennen zijn dus in overvloed aanwezig als wij eens samen zijn.
Maar volgens familie moeten wij ook allert zijn op evt. allergische reacties van de kinderen. Maar die zijn nog nooit gestoken! (16 en 12) Oudste krijgt wel allergische reacties van steekvliegen, een stijve onbewegelijk ledemaat (waar ze geprikt is) en daar zijn we wel ooit na zo'n steek mee naar de dokter geweest en heeft ze anti-gif gehad.Maar wespen dus nog nooit...
Wij zijn (zeker nu ze ouder worden) altijd enigzins angstig dat ze toch allergisch blijken en dat het buiten ons gezichtsveld gebeurd en wij niet kunnen ingrijpen. De kinderen weten het zelf ook wel...maar hebben het nooit "meegemaakt' en wij wel. Zouden die wel een idee hebben hoe snel zoiets verloopt?
Huisarst weer ervan, maar vindt dat we moeten afwachten. Tot die tijd is dus alleen goede voorlichting het enige dat we kunnen doen.
Dus ja, volgens mij is het erfelijk. Huisarts kent mijn schoonfamilie en zegt dat hoewel het niet aangetoont is, het vermoeden van erfelijkheid er wel is....
(dat lijkt me ook....denk niet dat het toeval is).
groeten albana

Puck

Puck

22-08-2010 om 21:21

Aanleg voor allergie is (deels) erfelijk, de allergie zelf niet

De genetische aanleg voor een allergie is in zekere mate allergisch. Als de ouders een allergie hebben dan is de kans dat een kind allergisch is groter dan wanneer de ouders niet allergisch zijn. Maar welke allergie het is dat is niet zozeer erfelijk. Het kan best zijn dat een kind koemelkeiwitallergie ontwikkelt terwijl beide ouders hooikoorts hebben en liters melk kunnen drinken zonder problemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.