Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

18-08-2010 om 09:59

Wie had er nu laatst een vraag over amandelsteentjes?

Onze zoon (bijna 7 jaar) heeft last van 'tonsillaire crypten': witte stukjes in holten achter zijn amandelen. Voor hem voelen deze stukjes als flinke brokken etensresten, die vastzitten in zijn keel. Daarom schraapt hij constant zijn keel en spuugt hij soms zo’n een stinkend stukje uit, dat hij ‘terugkrijgt’ in zijn mond.

De KNO-arts zegt dat dit in de tienerjaren minder kan worden, maar heeft hem toch op de wachtlijst voor amandelen knippen gezet. Mocht hij voor de geplande operatie zijn gestopt met keelschrapen, dan hoeven zijn amandelen er misschien niet uit.
Maar hóe kunnen we hem laten ophouden met dat schrapen? Het is echt een prikkel, geen tic of gewoonte. Behalve dat hij er hees en moe van wordt, stoort het in de klas en is het soms gênant en onsmakelijk in het openbaar. Moeten we het hem afleren of toch de amandelen laten knippen?

Huisarts Leontine Westenberg:

Tonsillaire crypten zijn ruimtes die ontstaan in chronisch vergrote amandelen. Daar kunnen etensresten blijven zitten, waardoor je kind makkelijk uit zijn mond gaat ruiken.
Ook kunnen oude etensresten als brokjes in de mond komen. Deze restjes presenteren zich vaak als kleine gelige balletjes die erg stinken en vies van smaak zijn.

Om de crypten zo schoon mogelijk te houden en de prikkel om de keel te schrapen te reduceren, kan je zoon dagelijks de keel gorgelen met zout water of een desinfecterend middel (te krijgen bij de apotheek). Maar vaak is dit toch onvoldoende en moeten de amandelen alsnog geknipt.
Tonsillaire crypten kunnen iets minder diep worden naarmate ze ouder worden, maar dit hoeft niet altijd. Er zijn veel jong volwassenen die het spreekuur bezoeken omdat ze zich erg schamen voor de stinkende etensrestjes die weer loskomen.

Daarom worden op volwassen leeftijd de amandelen ook nog weleens verwijderd, waarbij het herstel meestal wat langer duurt dan bij jongere kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

18-08-2010 om 10:21

Dat was manda

---

Ja dat was ik

mijn huisarts is pas volgende week er weer, voorlopig nog wel wat keelpijn.

Ja ik moet gewoon maar eens naar die amandelen laten kijken. Verwijderen lijkt mij helemaal geen aantrekkelijk idee !

Eten?

Nou, het klopt echt niet wat die huisarts Leontine Westenberg zegt. Die 'amandelsteentjes' zijn zeker geen etensresten. Het zijn een soort uitscheidingsproducten van de amandelen zelf.
En het knippen van de amandelen kàn het probleem verhelpen, maar geeft absoluut geen zekerheid.

Kan je je zoon niet aanleren dat hij dat keelschrapen ergens doet waar het niet hinderlijk is voor anderen? Op de wc bijvoorbeeld?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.