Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wie heeft ervaring met een mri-scan?

O jakkes, o jakkes, ik moet binnenkort een MRI-scan ondergaan. Ik zie er tegenop. Op zich ben ik niet erg claustrofobisch denk ik, maar ik heb nog nooit 3 kwartier in een dichte buis gelegen en het lijkt me geen pretje. Ik vermoed dat ik alle zeilen bij zal moeten zetten om niet in paniek te raken. Ik lees dat het een enorme herrie maakt? Is dat zo, ik bedoel: ervaar je dat ook zo? Moet je er bloot in? Mag je je eigen mp3-speler meenemen? Wat zijn jullie ervaringen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Appeltje eitje

Het valt reuze mee. Ik heb er onlangs 2x ingelegen en heb heerlijk Q music geluisterd. Niet over nadenken, gewoon ogen dicht en je concentreren op de muziek. Als je nu al gaat denken dat je in paniek raakt weet je zeker dat je in paniek raakt!

Muziek

Helemaal met Nikus eens. Altijd ogen dicht doen en naar de muziek luisteren. Zo weinig mogelijk aandacht besteden aan het geluid van de scan. Maar vergeet vooral ook niet sleutels etc uit de zakken te halen. Da moeten de verplegers natuurlijk zeggen maar bij mij zijn ze het een keer vergeten, vandaar.

Caro

Caro

19-01-2010 om 15:10

Wat voor mri moet er gemaakt.

Hoi, hier een mri-laborante.

Welk deel van je lichaam met gescand?
Eigen mp3 speler mag niet mee, wel een cd-tje ( in de meeste ziekenhuizen dan) Bloot hoeft niet, zorg wel voor kleding zonder metaal (ritsen,knopen e.d.) Een t-hirt is altijd goed. De buis is niet dicht!!! Die is aan de voor en achterkant open. Vraag om de noodbel, als het dan niet gaat kan je bellen. Hier mag je ook als je wilt iemand meenemen de scanruimte in, kan fijn zijn om te weten dat er iemand dicht bij is. Die bv je voet ofzo kan vasthouden. Wat wij hier ook altijd doen is als mensen bang zijn, krijgen ze van te voren een afspraak om te komen "proefliggen" Vraag daarom in je eigen ziekenhuis.

Als je nog meer vragen hebt zet ze hier maar neer, ik lees regelmatig.

Groet Caro

100%mama

100%mama

19-01-2010 om 15:30

heb er hier 2x eentje gehad. Zoals Caro zegt, de boven en onder kant is open. Ik mocht een eigen cd mee nemen en kreeg van het ZH een koptelefoon op en kon heerlijk naar mijn eigen muziek luisteren. Het ding maakt wel herrie, maar zoveel nou ook weer niet dat je je muziek niet meer hoort hoor. Ook ik zag er de 1e keer enorm tegenop, maar echt, het viel reuze mee!

Sassie

Sassie

19-01-2010 om 15:42

Hoi anneque

Ik heb meerdere MRI-scans gehad; ook toen ik hoogzwanger was.
Zoals gezegd is het apparaat aan de voor en achterkant open. Het is wel smal en ik greeg dan ook nog een soort van harnas om. Je krijgt een koptelefoon op waardoor je muziek kunt luisteren. In je je hand krijg je een knopje/soort van ballonnetje waarin je kunt knijpen wanneer je eruit wilt (voor als je er echt even uit wilt). Het is voor iedereen natuurlijk anders, maar ik vond het wel meevallen. Het is wel even raar als je de koker ingerolt wordt. Ik had zoiets van.....pas ik er wel in ha,ha,ha (zeker toen ik die dikke buik had), maar alles is goed gegaan.
Ik vond het net een klein ruimteschip waarin ik lag ha,ha,ha. Ik heb er op zijn langst 1,5 uur ingelegen maar dat was ook een groot onderzoek dan.

Sassie

Sassie

19-01-2010 om 15:44

Oh ja...

en als je dan lekker naar je favoriete muziek ligt te luisteren dan wordt het nummer af en toe onderbroken door de laborante die vertelt wanneer je je adem moet inhouden en hoelang. Althans, dat had ik dan bij mijn specifieke onderzoek.
Doe lekker een lange broek, sokken en een T-shirt aan.

reina

reina

19-01-2010 om 16:46

Sassie ( ot)

Grappig dat jij het een ruimteschip noemt. Mijn zoon kreeg op zijn 7e de eerste scan en ik had er een verhaal van gemaakt dat hij in het ruimteschip mocht liggen ( het ging om zijn hoofd) en op die manier vond hij het heel leuk allemaal. Hij heeft er inmiddels heel veel gehad en baalt alleen als het niet goed gegaan is en het oopnieuw moet, maar vervelend vindt hij het helemaal niet, het maaklt hem niet uit of hij een ct of een mri-scan krijgt.

Anneque

Anneque

19-01-2010 om 17:00 Topicstarter

Dat klinkt allemaal vrij geruststellend

Heel fijn, die geluiden
Er wordt een MRI gemaakt van mijn hart/aorta. Ik zal in ieder geval een eigen cd meenemen, wie weet mag dat hier wel. Liever nog luisterde ik Radio 1, maar ach, je kunt wel veel willen natuurlijk
Moeten mijn oorbellen uit? Het zijn ringen, van vnl. zilver, maar ik sluit niet uit dat er wat ordinair ijzer/staal in zit. En mag ik wel een broek met rits aan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2010 om 17:14

Mri

Het valt reuze mee hoor, zo'n MRI. Neem je eigen CD mee. Draag makkelijk zittende kleding zonder ritsen, knopen en ander metaal; ik droeg een joggingbroek en een longsleeve t-shirt (zonder bh eronder). Alles van metaal mag niet in de MRI dus geen sieraden, horloge etc. En verder gewoon ontspannen. Voor je het weet is het klaar!

Puck

Puck

19-01-2010 om 17:14

Anneque

Een broek met rits mag niet: metaal. Volgens mij had Caro dat al gezegd.
En wat betreft oorbellen, ringen etc: ook die moet je allemaal uitdoen, maar dat is eigenlijk voor heel veel onderzoeken standaard.

Anneque

Anneque

19-01-2010 om 18:18 Topicstarter

O sorry

Ik had ff over die rits heengelezen. En die bh zou ik ook niet bij stilgestaan hebben. Opvallend dat jullie het allemaal zo mee vonden vallen. Ik lees (google) allemaal akelige dingen en van een vriendin weet ik dat ze er zonder angstdemper niet in durfde.

Rafelkap

Rafelkap

19-01-2010 om 19:26

Anneque

He Anneque, wat naar zo'n mri, lijkt mij. Ik heb verder geen advies maar wil je heel veel sterkte wensen!
liefs van rafelkap

Minet

Minet

19-01-2010 om 20:42

Adem in adem uit

Anneque,
ik heb zelf een paar mri's gehad, ook mijn zoon heeft ze al gehad, en binnenkort doe ik vrijwillig mee met een onderzoek waarbij een MRI wordt gemaakt.
Ik vind het werkelijk helemaal niets voorstellen. Je neemt een lekkere cd mee, je gaat liggen, en luisteren maar.

Anneque

Anneque

19-01-2010 om 22:01 Topicstarter

Rafelkap

Dank je wel

Anneque

Anneque

19-01-2010 om 22:04 Topicstarter

En anderen

Ook natuurlijk
Ik ben er niet over in paniek hoor, mocht dat zo lijken,. Maar ik zie er wel tegenop, dat blijft. Al zou ik me beter druk kunnen maken om de uitslag, maar goed. Dat zien we dan wel weer.

Puck

Puck

19-01-2010 om 22:52

Anneque, negatieve verhalen

Weet je wat het is Anneque, mensen met nagatieve ervaringen zijn veel eerder geneigd hun verhalen te spuien, zowel IRL als op internet, dan mensen die positieve ervaringen hebben. Dat geldt voor ervaringen zoals MRI-scans, reviews over producten, campings etc, behandelingen door instanties etc. Negatieve verhalen neem ik altijd met een kilo zout.

Anneque

Anneque

20-01-2010 om 08:39 Topicstarter

Claustrofobie

Ik ben eigenlijk niet claustrofobisch, heb ooit in mijn eentje in een kleine lift vastgezeten en ben toen niet in paniek geraakt (ik werd er zelfs behoorlijk praktisch van, had al bedacht dat ik mijn urine moest gaan verzamelen LOL - en dat terwijl ik verder best neurotisch ben).
Ik moet alleen enge gedachten van me af zien te schudden (wat als er brand uitbreekt?! Kans is bijzonder klein, maar het _kan_ gebeuren, ik herinner me nog goed de oudere vrouw die in een brand overleden is op de operatietafel, als ik me niet vergis familie van een van de forumers).
Ik moet me goed concentreren en naar de muziek luisteren. En ik ga idd vragen of de laborant ieder kwartier ff wil omroepen, dat lijkt me fijn. Wb negatieve ervaringen: ja, dat is ook zo. Ik kap met googlen en luister naar jullie

Ervaring mri liggen

Hoi Anneque,

ik heb ruime ervaring met MRI's, lig er bijna elk jaar wel een keertje in. In het begin vond ik het pittig en op een gegeven moment best smal, krap en toch ook wat claustrofobisch, heel maf, want verder ben ik nooit zo van de fobieën en angstgedachten (integendeel zelfs)

Toen een periode gewoon 12,5 mg Seresta gevraagd, voor de MRI in te nemen. Maar...nu komt het: elke keer als ik nog maar net die pil in mijn maag had, mocht ik vervroegd de MRI in, dus die pil werkte nog niet..

Dé truc blijkt te zijn om je ogen dicht te doen als je in de MRI wordt geschoven en pas weer open als je eruit komt, een muziekje op het hoofd (hier in het UMCG gewoon radio, maar een cd kan ook) en relaxen..

Evt. als je met je ogen open ligt, kun je ook een spiegeltje vragen waarmee je uit de tunnel kunt kijken, maar dat is hier niet bij alle MRI´s mogelijk.

Sinds ik mijn ogen dichtdoe voordat ik erin geschoven word en pas weer open als ik eruit ga, heb ik geen claustrofobie meer, dat lukt jou vast ook!

Anneque

Anneque

20-01-2010 om 10:24 Topicstarter

Toch radio?

Hoi Mien, dank je voor je reactie. Ik moet ook naar het UMCG, en ben blij te lezen dat radio een optie is. Op de eoa manier is de gedachte aan de stem van, ik noem maar iemand, Sven Kockelman, of desnoods Tijs van den Brink, heel geruststellend . Ik zal mijn ogen dichtdoen.
Nog één vraagje: zit je heel dicht op de bovenkant? Ik bedoel, voel je je eigen adem bij wijze van spreken terug op je gezicht slaan?

Jakiro

Jakiro

20-01-2010 om 10:49

Patient én hulpverleenster hiero

Hier dus ook een MRI laborant aan het woord, maar op patient in een MRI én proefpersoon.
Een zwangere vrouw kan de MRI in, een dik persoon kan de MRI in, sommigen liggen dan een beetje tegen de wand aan. Dus zo heel erg smal en eng is het ook weer niet.
Je komt voor je hart en aorta, die moet in het midden van lengte van de buis, dat betekent dat je met je hoofd aan het einde bent. Als je je hoofd iets scheef houdt en naar opzij/achter kijkt, kijk je hoogstwaarschijnlijk gewoon de ruimte in en niet de buis in.
Het ligt aan het ziekenhuis of ze CD's en/of radio kunnen aanbieden. Bij mij kon het allebei, dus als je radio 1/2/3 wil, kan dat dus waarschijnlijk ook.
Je zal hogstwaarschijnlijk het getik en geboink van de MRI door de muziek wel heen horen. Het is alleen zo'n regelmatig geluid dat je, als je je daarop concentreerd, er waarschijnlijk heel rustig van wordt.
De laboranten praten inderdaad tegen je via de intercom, je kan ook terugpraten (liefst niet tijdens een scan ). Bij onze MRI moest je na het praten met de patient, het geluid van de muziek of radio weer op de koptelefoon zetten. Ik vergat dat nog wel eens, wees dus niet bang om dat te vragen.
Het geluid wat de MRI maakt, komt overigens ook via de microfoon die bij jou hangt de bedieningsruimte in. Automatisch werd dus bij ons de microfoon uitgezet als de scan begon. Daarbij zijn er wel camera's in de buis, dus ze kunnen je ook zien. Je kan dus ook nog met hoofdgebaren communiceren.
En voor het geval dat het je toch allemaal te spannend lijkt; je kan er altijd uit klimmen tijdens een scan of wat dan ook. De boven- en onderkant zijn gewoon open. Liever niet uiteraard en ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Maar gewoon weten dat deze mogelijkheid bestaat, zorgt er al vaak voor dat mensen meer vertrouwen er in hebben.
Succes in ieder geval !
Jakiro

Fatima

Fatima

20-01-2010 om 10:51

Overleden mevrouw

Die overleden mevrouw zat vastgebonden, jij kan er gewoon uit hoor.

Anneque

Anneque

20-01-2010 om 13:02 Topicstarter

Kan ik er gewoon uit?? Dat maakt voor mij enorm veel verschil, ik heb geen enkele intentie om dat te gaan doen, maar ik wist echt niet dat je er evt. uit kunt "breken". Scheelt weer! Nog even en ik ga er fluitend heen, ga zo door meiden!

Salie

Salie

20-01-2010 om 14:23

Puck en anneque

Puck, negatieve verhalen met een korreltje zout nemen kan je doen, maar niet iedereen ervaart een mri scan als prettig hoor. De mri scan op zich is niks bijzonders. Ik ga mijn ervaring hier niet neer zetten hoor, maar ik dacht dat doe ik wel even.
Anneque, veel succes en wat iemand al zei is dat je er met je ogen dicht in moet schuiven. Dat helpt echt hoor.
Gr. Salie

Puck

Puck

20-01-2010 om 14:44

Salie, niet verdraaien wat ik zeg

Salie, ik weet niet hoe je erbij komt, maar je verdraait helemaal wat ik gezegd heb. Natuurlijk vinden er ook genoeg mensen een mri als onprettig tot vreselijk, maar wat je op internet leest zijn doorgaans de meest negatieve verhalen. De positieve verhalen zijn daar niet te vinden. Dus het is goed je te realiseren dat er tegeover die negatieve berichten die je leest in je achterhoofd houdt dat er ook genoeg positieve berichten zijn. Dat wil helemaal niet zeggen dus dat ik vind dat de mensen die hun negatieve berichten plaatsen zich aanstellen of overdrijven. In de reclame zeggen ze wel dat 1 negatief bericht pas opgeheven wordt als je er 10 positieve berichten tegenover zet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-01-2010 om 15:02

Mri

Laat je niet gek maken door negatieve verhalen hoor. Ik heb een aantal keer in de MRI gelegen en feitelijk vond ik het heerlijk ontspannend. Relaxed muziekje, en dat geluid vond ik op een gegeven moment ook ontspannend. Eventjes drie kwartier rust voor mezelf Een MRI is gewoon een open buis, je hebt ruimte genoeg en je hebt altijd contact met de laboranten. Het stelt werkelijk niets voor. Een vriend van me die wel claustrofisch is vond het ook allemaal erg meevallen...

Salie

Salie

20-01-2010 om 16:21

Puck

Zo bedoel ik het niet hoor. Ik dacht dat je bedoelde dat je "elke" negatieve ervaring met een korrel zout nam, maar je bedoelde de verhalen op internet. En daar reageerde ik op. Maar ik heb het niet goed begrepen dan. En inderdaad het zijn altijd de negatieve verhalen die verteld en geschreven worden, terwijl de meeste mensen er geen problemen mee hebben.
Sorry, want ik wilde absoluut niet verdraaien wat je zei.
Gr. Salie

Nasha 1st

Nasha 1st

20-01-2010 om 16:56

Ik vond het niet fijn

dat zeg ik heel eerlijk....en ja, ik ben wel licht claustrofobisch....Ik heb als tip gekregen, ogen dicht voor je erin gaat en niet meer open doen. Ik had een CD bij me die ik van haver tot gort ken en zo kon ik ongeveer bijhouden hoe lang ik er al in lag.....maar ik was echt blij toen het klaar was....

Caro

Caro

20-01-2010 om 18:39

Hihi lidwientje

Dat van dat doorverwijzen naar diergeneeskunde gebeurt nog hoor. Zij het minder omdat de huidige generatie MRI's een ruimere buis heeft dan pakweg 10 jaar terug.

En dan nog even over de open MRI. Die is niet voor alle onderzoeken geschikt! Dus niet alle onderzoeken kan je daarin verrichten. De kwaliteit laat dan nog te wensen over!

Groet Caro

Umcg

Er werkt een hele leuke radioloog met donker haar bij de MRI. De man heeft een hoop humor. Humor, radio, ogen dicht, en een lekker broodje in het vooruitzicht....ach joh, je gaat straks huppelend heen.

Ik heb geregeld een MRI gehad en ook 2x in een ander ziekenhuis maar geef mij het UMCG maar.

Komt goed, ben ik van overtuigd.

Klaartje

Klaartje

21-01-2010 om 09:01

Mijn zoon

is behoorlijk claustrofobisch, weigerde met school bijv. in een grot te gaan, waar hij moest kruipen. In de MRI is hij toen hij een jaar of 16 was zelfs in slaap gevallen door het bonken heen. Hij vond het niet eng.Bij hem was een scan van zijn hart gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.