Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

sidneysheldon

sidneysheldon

20-09-2010 om 16:20

Wie heeft ook borstontsteking gehad?

ik geef nu sinds 3 weken borstvoeding en de laatste dagen heb ik een harde, ronde plek op mijn linkerborst, verder heb ik ook koorts sinds gisteren, gisteren 38,6 en voelde ik mij flink beroerd. Vandaag begon het goed met 36,8 maar inmiddels loopt het kwik weer op naar 37,8. Ik voel me ook behoorlijk gammel. Omdat ik het liefst niet gelijk aan de antibiotica wil (kreeg in de eerste week na de bevalling al een kuurtje, en wil er niet weer een) vroeg ik mij af wie zonder kuurtje van zijn ontsteking is afgekomen, en op welke manier. Ik heb nu koude kompressen na het voeden, een warme doek op de borst voor het voeden, en ik kolf de borst elke keer helemaal leeg na de voeding.
tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

20-09-2010 om 16:27

Goed leegdrinken

je kind krijgt je borst het beste leeg. De kin moet richting de zere plek wijzen. Ik heb het ook gehad en als het niet bacterieel is heeft AB geen enkele zin. Ik hing in een vreemd standje boven mijn kind want de harde plek zat ergens linksboven op mijn borst. Het werkte wel als een dolle. OOk ging ik vaak douchen en wegmasseren met de warme straal op de zere plek. Ik heb dus geen AB genomen en was na een dag of 3 klachtvrij. Maar nogmaals laat je kind het wegdrinken!

Koolbladeren

Wat ook helpt: koolbladeren op de borst leggen. Helpt echt! De tips van Guera helpen ook goed.

Succes ermee,
Muusje

Masseren tijdens het drinken

Ik deed het zelfde als Guara. En dan tijdens het drinken de plek leegmasseren.

Succes.
Groeten Regenbogie

Tink

Tink

21-09-2010 om 22:35

Hier wel antibiotica

... dus ik heb verder geen tips voor je. Maar ik wens je wel sterkte, wat kun je je daar beroerd van voelen he! (En in no time, pffff.)

Rembrand

Rembrand

21-09-2010 om 23:02

Aanvulling.

Naast de andere tips die al gegeven zijn wil ik je vragen of het wellicht kan komen doordat je kleintje wellicht niet goed aan de bewuste borst aan ligt ? Als een borst steeds niet goed leeggedronken word heb je meer kans op een verstopping en een dreigende borstontsteking. Heb je ook last van pijnlijke tepels of ziet je tepel er na een voeding wel eens geplet uit of als een gebruikte lippenstift ( met zo'n schuin kantje) ? Hoe is de groei van je baby ? Is hij of zei al weer flink over het geboortegewicht ?
Als je twijfels hebt over het aanleggen kan je overwegen om een lactatiekundige te consulteren die met een voeding mee kan kijken. In ieder geval niet te lang hiermee doorlopen. Een verwaarloosde of niet goed behandelde borstontsteking kan in het vervelendste geval een abces tot gevolg hebben. En dat is het laatste wat je wilt.
Meer info over borstontstekingen kan je vinden via www.borstvoeding.com
M.

Vic

Vic

22-09-2010 om 16:02

Ook gehad

Ik heb ook eens borstontsteking gehad. Nooit geweten dat je daar zo ziek van kunt worden, mijn temp ging in een paar uur van 36.5 naar bijna 40, en dat het zo'n pijn doet. Gelukkig was ik er na een paar dagen vanaf door heel veel aan te leggen (kind lag op tafel en ik hing erboven), warme douches en masseren. Van de huisarts mocht ik het 3 dagen aankijken. Als de koorts dan niet gezakt was moest ik AB.

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 18:52

Drie dagen hoge koorts is echt te lang.

Na 24 uur hoge koort en niet verminderende klachten adviseer ik mijn cliƫnten toch echt om de huisarts te bellen.
M.

Vic

Vic

22-09-2010 om 19:54

Rembrand

Ja, en mijn huisarts adviseerde om het maximaal 3 dagen aan te kijken. Ik hing de avond dat het begon al gelijk in paniek aan de telefoon.

Rembrand

Rembrand

22-09-2010 om 23:10

Vic.

Het is inderdaad niet nodig om gelijk de eerste dagen de huisarts al te bellen. Als je zorgt dat je kindje goed aan de borst ligt en de borst goed leegt ( desnoods nakolft ) en de borst daarvoor goed opwarmt dan kan je de situatie vaak heel snel weer zien verbeteren. Maar drie dagen vind ik echt te lang. Soms zie je dan zo'n borst zo ongelofelijk hard en gestuwd raken dat de melk helemaal niet meer toeschiet en dan kan het escaleren in een borstabces. Dat is echt heel erg balen....
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.