Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monique D*

Monique D*

13-11-2011 om 16:18

Wie weet een goede en eerlijke orthodontist in amsterdam?

Onze tandarts heeft mijn dochter (14) doorverwezen naar een orthodontist omdat haar voortanden op elkaar komen i.p.v. over elkaar heen. De bovenste voortanden horen over de onderste snijtanden heen te komen en dat is bij haar niet zo. De tandarts heeft gezegd dat haar tanden in de hierdoor in de loop van de jaren kunnen slijten. Dit zou ook het bijten kunnen beinvloeden.
Wij kunnen bij een orthodontist langs gaan voor een advies. Hij heeft al een verwijsbriefje meegegeven.
Mijn vraag aan jullie is: wie weet in Amsterdam een hele goede orthodontist die ons een eerlijk advies geeft? Ik weet dat er beugeltandartsen zijn die "geld ruiken" en daarom een rigoreuze behandeling willen uitvoeren (onnodig trekken van gave tanden/kiezen en een hele dure èn ongemakkelijke beugel aansmeren, terwijl dat helemaal niet nodig is)! Wat ik denk is dat haar onderste snijtanden een beetje naar achteren gebogen moeten worden om de bovenste voortanden er over heen te laten gaan. Of is zo'n behandeling helemaal niet nodig? Ik wil een orthodontist die daar eerlijk in is en geen misbruik hiervan maakt. Zelf hebben wij nooit een beugel gehad en eigenlijk zien we dat zelf niet zo zitten.
Wie heeft een heel goed advies voor ons?
Wij zullen jullie dankbaar zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

14-11-2011 om 11:37

Acta

Wij zijn met onze dochter altijd naar het acta geweest.
Ze is daar prima behandeld. Je kunt daar volgens mij ook voor advies terecht. Het ACTA is de "tandartsuniversiteit" van Amsterdam

Monique D*

Monique D*

20-11-2011 om 13:21

Kunnen wij afspraken bij verschillende otho's ter vergelijking m

Kunnen wij afspraken bij verschillende orthodontisten ter vergelijking maken? Is dat mogelijk of zit je gelijk vast aan één?
Ik ben voorzichtig, wil niet dat ze mijn dochter het e.e.a. aansmeren.

Puck

Puck

20-11-2011 om 14:48

Monique, hoe stel je je dat voor

Wat voor vergelijking wil je maken dan? Wil je dat bij iedere ortho allo foto's genomen worden en dat dan bij allemaal een behandelplan besproken wordt? Tja, dat zal vast wel kunnen als je het allemaal zelf betaalt. Voordat die beugel er eindelijk is ben je al een paar honderd euro kwijt aan het voortraject. Ik vergeet nog de gipsmodellen in het voortraject...

Annet

Annet

20-11-2011 om 19:38

Hoeft niet zo uitgebreid

Wij zijn eerst bij de ortho in het dorp geweest. Die heeft geconstateerd dat een behandeling pas kon als de laatste kiezen doorwaren. Ze heeft al wel aangegeven waar we aan moesten denken qua behandeling (type beugel, looptijd, noodzaak, etc). Daar werden wel foto's voor gemaakt maar geen happen en zo.
Een half jaar later waren de kiezen door. Kind ging ondertussen in een andere plaats op school dus we hebben gekozen voor een ortho in die plaats. Pas daar kwam het happen, foto's e.d. Pas toen werd het echte behandelplan gemaakt. De Nieuwe ortho gaf wel aan dat ze niet 'zomaar' patienten overnemen. Maar aangezien er nog niets gebeurd was, was dit geen probleem.

Monique zou dus een bezoek aan meerdere ortho's kunnen afleggen met de vraag wat zij denken dat nodig gaat zijn. Ze kan aangeven dat ze daar nog over na wil denken, voordat ze een afspraak maakt voor het vaststellen van het behandelplan. En vervolgens dezelfde vraag ergens anders stellen. Dat kost inderdaad per ortho (behalve de eerste) een bezoek dat waarschijnlijk niet vergoed wordt. Maar die kosten zijn te overzien.

Tineke

Tineke

20-11-2011 om 21:49

Ortho-toernee

Hoeveel tijd heb je? Hoeveel mag kind van school verzuimen voor zo'n toernee? En hoeveel zin heeft kind om steeds maar weer alles te moeten ondergaan? Ik zou het mijn kind niet aan willen doen.
Een tip, misschien niet zinnig, mijn kinderen gingen naar de orthodontie-opleiding, verbonden aan een academisch ziekenhuis. Een stuk goedkoper, en beslist heel goed.

Second opinion

Voor zoiets kostbaars lijkt een second opinion me niet gek.
Dirk moet volgende week mee naar Singapore omdat tandarts hier denkt dat een beugel wel tijd wordt. Maar ik denk dat ik met alle foto's die daar gemaakt worden (ik betaal ervoor, dus ik krijg ze mee op CD) en het advies toch eerst even elders ga vragen of het klopt hoor.

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2011 om 09:08

O.t. dirksmama

Was jij nou op de laatste meeting? Was je toen even over in NL? Of verwar ik je met iemand anders?

Ot ja

Ja ik was er, ik heb met het hele programma meegestruind. En ook nog flink Albert Heijn dierenplaatjes kunnen ruilen.

Hoe staat het met de planning van de herfst-boerenbont-stamppot-meeting?

Margriet*

Margriet*

24-11-2011 om 21:29

Monique

Volgens mij had je de vraag al eerder gesteld. Ik ben ook gaan zoeken naar een ortho in Amsterdam voor onze kinderen. Tandarts beweerde dat ze echt een beugel moesten. In Osdorp (relatief dichtbij) hadden ze een wachttijd van een half jaar. Ik heb toen Acta gebeld. Man is met dochter van 9 en zoon van 11 geweest. Dochter heeft kaarsrechte tanden en heeft alleen een snijtand die de andere snijtand naar binnen duwt. Advies was stukje afslijpen (heeft nog niet gewisseld). Zoon moest over een jaar terugkomen, nog niet nodig. Ik had gezegd dat ik graag een soort second opinion wilde omdat ik tandarts vond overdrijven. Man was zeer tevreden, kreeg de tandarts 'baas' himself omdat ze dachten dat ik een second opinion wilde. Uitgebreid gekeken bij twee met goede toelichting, kosten 19 euro! Maar ja eigenlijk was het dus geen second opinion. Maar man zou zo weer naar Acta gaan. Ben zeer tevreden zoals je misschien wel kunt begrijpen.

Monique D*

Monique D*

26-11-2011 om 01:01

Second and third opinion

Het behandeltraject van de orthodontist is een kostbare zaak en voor het kind een ingrijpende behandeling. Ik heb ook het idee dat dit vaak aangepraat is. Het lijkt wel een trend. Dit omdat ik vaak kinderen zie waarbij ogenschijnlijk niets met het gebit aan de hand is, maar wel ineens met een beugel rond zie lopen. Er zijn beugeltandartsen die veel geld opstrijken door de kinderen een dure en intensieve behandeling aan te smeren. En daar pas ik voor. Ik ben vooral op zoek naar orthodontisten die alleen doen wat er nodig is en geen overbodige handelingen gaan uitvoeren. Dat vind ik nou zonde van het gave gebit van mijn kind. Zij is helemaal klaar met wissenen en haar verstandskiezen komen nu door. Dat is verder geen probleem.
Onze tandarts heeft alleen geconstateerd dat de snijtanden van mijn dochter op elkaar komen, waardoor ze kunnen slijten. De ondertanden moeten achter de boventanden komen als ze haar kiezen op elkaar zet. Ik heb het vermoeden dat er geen rigoreuze behandeltraject voor nodig is om die tanden in de juiste stand te krijgen. En omdat ik als leek afhankelijk ben van de deskundigheid van de orthodontist wil ik van verschillende beugeltandartsen horen wat voor behandelplan zij in gedachten hebben. En daaruit maak ik dan mijn keuze.
Dat er bij elk consult kosten aan verbonden zijn neem ik voor lief. Ik ben van plan om zeker drie beugeltandartsen te bezoeken. Op dit moment ben ik nog op zoek naar een derde orthodontist. Na het bezoeken van die ortho's maak ik mijn keuze. De kosten van zo'n behandeltraject zijn ook niet voor de poes. Ook denk ik dat hij niet gelijk bij het eerste consult direct foto's gaat nemen en gipsmodellen gaat maken. Dat geloof ik niet. Hij zal haar gebit bekijken en dan het behandelplan met mij bespreken. Ik kan dan de meningen van de overige twee beugeltandartsen vergelijken en dan een keuze maken.
Het verzuim van school (en werk) valt wel mee. We zullen zo'n 3 ochtenden of middagen weg zijn. Eventueel plannen we dit na haar schooltijd. We hopen ook die afspraken te kunnen maken in de vakantie. Bovendien zal ze, als we eenmaal een keuze hebben gemaakt voor een beugeltandarts, wel vaker moeten verzuimen van school. Daar kom je niet onderuit.
Ik ben van plan om Van Niekerk en Acta te bezoeken. Wie kan mij een volgende beugeltandarts aanraden?

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2011 om 10:45

Een paar opmerkingen

Alleereerst zeg je: "Dit omdat ik vaak kinderen zie waarbij ogenschijnlijk niets met het gebit aan de hand is, maar wel ineens met een beugel rond zie lopen." Met de tanden van mijn middelste was weinig mis,ogenschijnlijk. Hij had niet de overbeet van broer en zus. Maar om problemen op latere leeftijd te voorkomen, is die beugel wel nodig, en dat bleek nog extra na de foto's en het happen. Vnadaar mijn volgende opmerking: je stelt dat je de ortho laat kijken, en een behandelplan opstellen. Dat deed ik ook, en daarna kwam het zgn. documenteren, dus foto's en happen. Nav die foto's etc kwam de ortho alsnog tot een andere conclusie, kwa behandelplan. Daarom worden die foto's ook gemaakt: dan zie je pas hoe en en ander werkelijk zit, en daar pas je het plan op aan. Dat kan dus gebeuren en daarom zegt zo'n eerste consult niet alles.

Monique D*

Monique D*

27-11-2011 om 17:14

Hoeveel kosten die foto's en happen?

Ok, bedankt voor jouw info, Fiorucci.
Hoeveel kosten die foto's en happen?

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2011 om 17:56

Monique

Daarvoor moet ik even de begroting erbij zoeken, ik kom er vanavond op terug hier!

Puck

Puck

27-11-2011 om 17:57

Foto's en happen

Ik kan het vast nog wel nazoeken, maar ik meen me te herinneren dat je toch al wel 300-400 euro kwijt bent, en dan ben ik aan de voorzichtige kant.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2011 om 18:27

Helemaal compleet

In deze link, even een beetje naar beneden scrollen, vindt je alle tarieven, want er zijn verschillende soorten foto's, eea hangt ook af van de voorkeur van de ortho en het gebit van je kind.
http://www.nza.nl/98174/139255/247184/TB-CU-7012-02_-_volgnr__21_Orthodontisten_1-7-2011_met_alle_bijlagen.pdf

ilsepilse

ilsepilse

28-11-2011 om 15:02

Acta!

Mijn jongens hebben ook heel lang bij de ACta in Almere gelopen, perfecte service en eerlijk !

Cato

Cato

03-12-2011 om 08:44

Bokhout en prahl

In de sarphatistraat. Ik ben tevreden .

Cato

Cato

03-12-2011 om 08:45

Bokhout en prahl

In de sarphatistraat. Ik ben tevreden .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.