Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

barfleur

barfleur

26-10-2008 om 00:29

Winst apotheker

Ik moet volgende week weer een colonoscopie ondergaan. Ga dus naar apotheek met recept voor Klean Prep. De assistente waarschuwt mij, dat ik nu alleen de sachets krijg zonder maatbeker. Op zich geen punt, je kunt het ook klaarmaken in een keukenmaatbeker of zo maar thuis bekijk ik het spul en de hele verpakking ziet er anders uit en alles staat er in het (volgens mij) grieks met overal erover heen geplakt nederlandstalige stickers en een nederlandse bijsluiter erbij. Dat maakt op zich niet zoveel uit maar volgens de apotheeksticker (waarop je naam, geboortedatum en gebruiksaanwijzing staat) staat als prijs vermeld 25,50 euros en laat nou onder de verpakking ook een prijs staan : 8,83 euros!!! wel een aardige winst voor fabrikant NOrgine. De zorg is duur maar wordt duur gemaakt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
CEA

CEA

26-10-2008 om 12:59

Uitleg

Merkgeneesmiddelen worden regelmatig uit andere EU-landen (dezelfde strenge wetgeving) gehaald omdat ze daar veel goedkoper zijn. 8,83 is de prijs van het kale produkt. Tel daarbij op: kosten van de importeur, kosten van de groothandel, receptregelvergoeding voor de apotheker en de BTW, dan kom je dus op een veel hogere prijs. Al met al is deze prijs wel lager dan die van het Nederlandse produkt.
Sterkte trouwens met je colonscopie, lijkt me geen pretje. Groetjes van een apothekerassistente

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2008 om 22:51

heb je misschien drie zakjes gekregen. Dan zijn ze 8-zoveel per stuk, kan ook. Onze apotheek zet altijd de totaalprijs op het etiket.

Tirza

barfleur

barfleur

27-10-2008 om 10:28

Nee hoor 4 zakjes

Gewoon 4 zakjes gekregen. Maar ik ga gewoon de lege verpakking of kopie ervan opsturen naar mijn zorgverzekeraar en Kassa en Radar. Ik heb vroeger zelf voor een farmaceutisch bedrijf gewerkt en de enige prijzen die op een verpakking stonden waren de publieksprijzen!

Onno

Onno

27-10-2008 om 13:29

Zakkenvullers.

De allergrootste zakkenvullers binnen de gezondheidszorg waren altijd de apothekers. Helaas weten maar weinig mensen dit.

Puck2

Puck2

27-10-2008 om 14:10

Ja hoor daar is ie weer

Nee, dan de homeopateutelaars die suikerkorreltjes en verdund alcoholwater verkopen voor exorbitante prijzen.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

28-10-2008 om 09:31

Zakkenvullers

Voor 1 keer moet ik Onno voor de helft gelijk geven. Apothekers hebben jarenlang woekerwinsten geboekt en dat geldt ook voor de producenten die per land bekeken wat ze voor een medicijn konden vragen. Een hartekreet van de hoofdredacteur van PharmaSelecta over de weigering van sommige apothekers om nog langer merkgeneesmiddelen af te leveren richting deze collega's: "Deze manier van werken levert ons terecht het imago van zakkenvullers op. Als we daar ooit vanaf willen, dienen deze praktijken zo snel mogelijk te worden gestaakt." De apothekers zijn verenigd in de Onderlinge Pharmaceutische Groothandel OPG, een kartelachtige organisatie waar ook het nodige geld in blijft 'hangen'. Veel apothekers zijn zelf weer aandeelhouder bij de OPG. Zie ook de posting van de apothekersassistente hiervoor over importeur, groothandel enz. enz. Er zitten teveel schakels tussen ons en onze medicijnen. De verzekeraars zien uiteraard waar hun belangen liggen en proberen te voorkomen dat apothekers bij voorkeur medicijnen afleveren waar ze een gigantische bonus op krijgen in plaats van voor de patient de voordeligste en beste mogelijkheid te helpen zoeken. Zijn verzekeraars dan heilig? Nee hoor, zeker niet, maar ook de overheid probeert al jaren om de apothekers ertoe te bewegen voor redelijke prijzen te werken. Sommige apothekers verdienen bovendien een aardig centje bij met de verkoop van veel te dure homeopatische flauwekul. Tel uit je winst!
Het ontbreken van de maatbeker bij het pakket van de startster hierboven doet mij denken aan de volgende dialoog die ik ooit bijwoonde in een apotheek: Mevrouw: "Er zit geen bijsluiter bij deze medicijnen". Apotheker: "Nee, die ontbreekt in deze verpakking". Mevrouw: "Kan ik een kopie krijgen van een bijsluiter?" Apotheker: "Nee, daar kunnen we niet aan beginnen, veel te duur al die kopietjes". Dat was vlak voordat het leveren van een bijsluiter voortaan verplicht werd gesteld. Dat was namelijk nodig tot schande van de branche. Grrrrrr. De apothekers worden momenteel geschoren en moeten maar stilzitten. Dat is de meest passende houding na al die jaren grootverdienen over de ruggen van patienten. Misschien kunnen ze eens te rade gaan bij hun zakkenvullende collega's, de orthondontisten. Die zagen 1/3 gekort worden op hun tarieven en rijden toch nog steeds een heel behoorlijke auto....
Kortom: barfleur had een complete verpakking moeten krijgen en meer dan 20 euro voor een standaardlaxeermiddel is heel riant betaald.
groet,

smirre

smirre

28-10-2008 om 11:00

Ook geschrokken..

Onze oudste dochter van negen krijgt melatoninetabletjes van 3.0mg.(via de kinderpsychiater) Ik moest daar altijd 8 euro nog wat voor betalen.Nu betaal ik bijna twintig!! Maar ze heeft ze wel nodig dus ja wat moet je dan he..

CEA

CEA

28-10-2008 om 11:56

Smirre

Melatonine is een niet-geregistreerd produkt en heeft daardoor geen vaste prijs. Apothekers berekenen voor deze produkten zelf de prijs. De prijsstijging kan te maken hebben met de (veel) hogere vergoeding die sinds 1 juli geldt voor eigen bereidingen, maar ik vind het prijsverschil wel heel groot. Ik zou hier zeker opheldering over vragen.
Verder: ik ben het ermee eens dat veel apothekers grote winst konden maken vanwege kortingen op merkloze geneesmiddelen. Het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars (ze vergoeden alleen nog het goedkoopste alternatief, waardoor de prijzen sterk zijn gedaald) heeft hier een einde aan gemaakt. Natuurlijk goed dat de prijzen zijn gedaald, maar er zijn nu ook apotheken die in de problemen komen. En het is voor ons, de assistentes, een heleboel extra werk. Dubbel dus, maar ik ben absoluut van mening dat de (geneesmiddelen)zorg goedkoper moet en kan.
Groetjes

Jose van Polanen

Jose van Polanen

28-10-2008 om 12:09

Barfleur kijk hier eens

Als je hier: http://www.medicijnkosten.nl/ klean prep invult, krijg je alle aflevervormen te zien. En de prijs die een eenheid bij aflevering door de apotheek mag kosten. Dat blijkt 4,70 te zijn(!) Als ik van mijn eigen argumenten af reken en 4 stuks invul, ervan uitgaande dat die prijs van 4,70 niet per verpakking is, maar per zakje, dan kom ik nog ten hoogste op 18,78 voor de vorm met de hoogste kosten. Het kan ook voor 1,29, dan is het niet van Norgine. Dit ziet er echt raar uit!!
groet,

Jose van Polanen

Jose van Polanen

28-10-2008 om 12:22

Cea

Kun jij eens kijken op medicijnkosten.nl. Wat zie ik nu over het hoofd? Er staat uitdrukkelijk dat dit de prijs is die de apotheek bij aflevering mag rekenen. Wat gebeurt hier?
groet

CEA

CEA

28-10-2008 om 13:46

Jose

De prijs is per stuk, dus dan kom je uit op €18,78 voor 4 zakjes. Maar dit is zonder receptregelvergoeding ("exclusief aflevertarief"). Die vergoeding ligt rond de €6. De werkzame stof is macrogol. Deze is inderdaad in veel verschillende en veel goedkopere varianten te verkrijgen, maar dat zijn lagere sterktes. Voor het leegmaken van de darmen voor een ingreep of onderzoek wordt een hoge dosering gebruikt.
Groetjes

MM.

MM.

28-10-2008 om 14:18

Smirre, tip

Probeer eens of je een recept kunt krijgen voor tabletjes van 5 mg en dan een halve per keer geven. Scheelt waarschijnlijk enorm in de kosten.

MM

Jose van Polanen

Jose van Polanen

28-10-2008 om 17:19

Toch snap ik het niet

Dank voor het meekijken. Dat zou betekenen dat vier fabrikanten EXACT dezelfde prijs rekenen. Dat is 1 raadsel. En bij deze website -moet- je een sterkte invullen als dat van toepassing is. Kijk maar bij andere geneesmiddelen. Hier hoeft dat niet. Dat is raadsel 2. Jij zegt dat er verschillende doseringen zijn, en dat geloof ik direct. En dat die sterktes in prijs verschillen. Waarom worden de doseringen per sachet dan niet vermeld? Bij alle andere geneesmiddelen maakt de website daar dus verschil tussen. En ook bij dezelfde toedieningsvorm, macogolzout poeder in een sachet kun je kiezen uit vier fabrikanten. Dat is raadsel 3. Dan is in dit geval het middel kennelijk via parallelimport verkregen voor 8 euro nog wat. Zonder maatbeker. Dat wordt dan opgevrolijkt tot precies de afgesproken Nederlandse afleverprijs? Dat is raadsel 4.
Het is echt intrigerend, dit alles. Overigens, zelf moet ik altijd colofort halen, ik weet dus om wat voor spul het gaat. Het is dus niet alleen te duur, maar smaakt ook nog zeer smerig.
groet,

Tinus_p

Tinus_p

28-10-2008 om 20:01

Wondere wereld

Jose:
"Dan is in dit geval het middel kennelijk via parallelimport verkregen voor 8 euro nog wat. Zonder maatbeker. Dat wordt dan opgevrolijkt tot precies de afgesproken Nederlandse afleverprijs? Dat is raadsel 4.`
Als je zin hebt in migraine, zou je je eens een avondje moeten storten in de wondere wereld van de receptregelvergoeding en de claw-back. Het komt er op neer, dat een deel van dit inkoopvoordeel toch weer terugstroomt richting overheid. Of mss ook wel niet meer, want de regels veranderen met de snelheid van het licht. Vooral voor de komst van de algemene zorgverzekering, was dit een eeuwig strijdpunt tussen overheid en apothekers.

CEA

CEA

29-10-2008 om 09:59

Snap het zelf ook niet helemaal

Tinus: De claw-back is het deel van de kortingen dat weer teruggaat naar de zorgverzekeraar, maar deze is inmiddels afgeschaft omdat de apothekers amper kortingen meer kunnen krijgen door de lage prijzen.
Jose: Raadsel 1: Ja, dat zie je vaker, dat middelen van verschillende fabrikanten toch even duur zijn, zoals Colofort en Klean prep. Volgens mij (zeker weten doe ik het niet) worden de prijzen dan gelijkgesteld aan het vergoedingslimiet (de maximale prijs die de verzekeraar uitkeert).
Raadsel 2: De sterktes staan wel op de verpakking en in de bijsluiter vermeld, waarom ze er op deze site niet bij staan weet ik niet, is nogal verwarrend. Ook vind ik het lastig dat de merknamen er niet bij staan, is dus moeilijk vergelijken.
Raadsel 3: Er zijn meerdere fabrikanten die macrogol/zouten op de markt brengen, onder verschillende namen.
Raadsel 4: Dit is voor mij het grootste raadsel. Parallelgeneesmiddelen moeten goedkoper zijn dan Nederlandse middelen (want wat heeft het anders voor zin). En in de praktijk zie ik dat ook, maar in dit voorbeeld dus niet. Helaas kan ik niet even kijken in de taxe (prijslijst) want ik ben nog een maand met zwangerschapsverlof .
Meer vragen, schiet maar!
Groetjes

Jose van Polanen

Jose van Polanen

29-10-2008 om 13:46

Dank cea

Dat er meerdere fabrikanten zijn die hetzelfde macrogol op de markt brengen had ik wel begrepen maar net als jij vermoed ik dat ze allemaal de prijs gewoon aanpassen aan wat het maximaal mag kosten. Ik kan inderdaad via de site ook nergens achterhalen wat nu de dosering per sachet is van de veschillende opties. Ook zie ik niet in waarom het ene ziekenhuis colofort op het recept zet en een ander klean prep. Soort individuele voorkeur kennelijk. Gebruik dan toch de stofnaam, zou ik denken, maar ja. Ik heb dit ooit gevraagd tijdens een scopie en toen gingen ze enigszins beledigd verder met hun werk, je mag daar als patient kennelijk niks over vragen. Het enige wat ze kwijt wilden was dat zij goede ervaringen hadden met colofort en dat daarom was aangetoond dat dat het beste was enz. enz. Ik was te zeer onder invloed van hun ongetwijfeld ook niet merkloze verdovingsmiddeltje om door te drammen zoals ik hier wel doe (grijnz) en b.v. te informeren of die andere ziekenhuizen dan dus NIET voorschreven wat het beste werkte. Grinnik.
Ja en ik ben zo paranoïde he. Ik blijf maar denken dat die parallelimport dus plaats vindt om de apotheker c.q. de OPG nog weer een handje te helpen en niet om barfleur goedkoper aan haar spullen te helpen. Maximale prijs vragen en goedkoper inkopen. Maar ik zeg al, ik denk gauw lelijk.
Barfleur: a. sterkte met die coloscopie ik duim voor een geen-bijzonderheden uitslag b. Vind jij er nog iets van na al dit gepingpong?
groet,
groet,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.