Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Winterhanden

Onze dochter (11 jaar) is vanmorgen naar school gefietst en bij aankomst (het is zo'n 4 min. fietsen) deden haar handen ontzettend zeer en zwollen op tot ze twee keer zo groot waren.

Tussen de middag liet ze dit aan ons zien en we schrokken enorm.

Tot net voorbij haar pos waren haar handen knal rood en ontzettend dik. Ook onder haar voet zat een dikke bult die pijn deed, aan de zijkanten kriebelde het.
Eerst waren haar voeten rood (niet gezwollen) maar even later werden ze paars.

Huisarts geweest: konden gelijk terecht.

Conclusie: winterhanden.

Ik heb al even gegoogled maar ik krijg niet echt antwoord op mijn vragen:

Ik weet dat het niet meer over gaat, maar wordt het nóg erger?

Warm/koud badjes moet verlichting geven. Hoe lang moet je dat doen? Dagelijks of alleen wanneer je er last van hebt

Nu is het het einde van de dag, haar handen zijn nu niet meer gezwollen, wel paars.
Is het dan zo dat ze morgen vroeg weer naar school gaat (met handschoenen deze keer) en wéér zo'n reactie krijgt?

Is er eigenlijk wel iets aan te doen qua andere verlichting? Mijn man beweert dat weken in ochtendurine zorgt dat het over gaat. Maar voordat de hele familie over haar handen gaat p**sen.... hahahhaha, grapje hoor, dat doen we echt niet Yek.

Graag hoor ik ervaringen. Dit is geheel nieuw voor mij.

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas2

sinas2

24-10-2011 om 20:15

Niet goed

als handen opzwellen tot 2x zo groot en paars worden bij een kind van 11 is er per definitie iets niet goed. Winter-handen/voeten zijn ouderdomskwaal. Als de wiedeweerga naar een goede (kinder)arts jij! Succes!

Nou, ouderdomskwaal...

Ik heb nooit winterhanden gehad, maar van wintervoeten heb ik in mijn jongere jaren veel last gehad. Het verhaal van de wisselbaden komt omdat het vziw een probleem is van slechte doorbloeding. En dan zou ik denken: wisselbaden zodra het kouder begint te worden en daarmee doorgaan tot het voorjaar goed heeft doorgezet. Serieus.
Zelf had ik baat bij goed insmeren met kamferspiritusglycerine, waarbij ik me achteraf wel afvraag of het middeltje nou effect had of het smeren op zich. Wisselbaden heb ik dan weer nooit gedaan.

Goed warm houden is het devies. Als ze veel last heeft van koude handen (dat heb ik bijvoorbeeld wel) dan kan ze overwegen om handschoentjes met halve vingers aan te schaffen voor gebruik binnenshuis/in de klas. Voor de voeten warme wollen sokken en niet te strakke schoenen. Niet cool misschien, maar wintervoeten kunnen behoorlijk pijnlijk zijn en/of gruwelijk jeuken, dus je moet wat.

Wintervoeten heb ik eigenlijk niet meer zo snel, maar dat heeft waarschijnlijk veel te maken met de cv die we tegenwoordig hebben. Ik ben er wel nog steeds bedacht op.

Ik vind overigens wat je dochter overkomen is ook wel behoorlijk extreem moet ik zeggen, maar of je daarmee naar een kinderarts moet...

Groeten,

Temet

O ja

Mijn posting was niet duidelijk denk ik. Die wisselbaden dus gewoon dagelijks, de hele koude periode lang. En als je insmeert met kamferspiritusglycerine: ook dagelijks. Ook als je geen last hebt.

Je kan natuurlijk op een gegeven moment wel stoppen om te zien of het over is, maar als je merkt dat je er weer last van krijgt: weer smeren/wisselbaden.

Bij mij zijn de eerste symptomen dat mijn voeten gaan jeuken of een beetje schrijnen als ze opwarmen. Dan komt het flesje met smeerspul weer uit de kast.

Groeten,

Temet

Kamferspiritusglycerine

Als ik het gebruik als wrijfmiddel tegen wintervoeten meng ik het niet, maar het is ook gewoon erg goed tegen een droge huid en tegen droge handen meng ik het met de allergoedkoopste handcreme, totdat je een soort lotion krijgt die je dan in een leeg zeeppompje kan doen. Het spul is namelijk geheel vloeibaar, dus puur als handverzorging werkt dat niet zo prettig. Je hebt ook glyca-handcreme van Dr vd Hoog, dat is nogal prijzig, dit is mijn budgetvariant. Maar da's dus niet tegen wintervoeten.

Je moet naar kamferspiritusglycerine trouwens vaak even zoeken bij de drogist. Het heet ook wel glycerine kamferspiritus en het zit gewoonlijk in van die kleine bruine glazen flesjes waar drogisten een hele serie van hebben (ook met alcohol, boorwater en wat al niet).

Het heeft wel een bijzonder sterke geur die ik niet onprettig vind maar waar sommige mensen echt een hekel aan hebben.

Groeten,

Temet

MariaV

MariaV

25-10-2011 om 14:05

Had ik ook

Ik heb van jongs af aan last van winterhanden en -voeten gehad. Het heeft met een slechte bloedsomloop te maken, volgens diverse artsen heb ik "kinderaderen". Ze zijn in elk geval van zichzelf al heel nauw. Wat bij mij helpt is regelmatig naar de sauna gaan (een koude winter in Zweden doorgebracht zonder klachten) en flink sporten (sinds ik wekelijks harloop heb ik het helemaal niet meer). Verder lijken B-vitamies te helpen, dagelijks een lage dosis. Ik ben er gelukkig helemaal vanaf, want het kan een ellende zijn!

Guinevere

Guinevere

26-10-2011 om 11:12

Uggs?

Misschien kan je dochter Uggs oid dragen? Die schijnen heerlijk warm te zijn.
Verder hebben ze bij Intertoys vingerloze handschoenen in allerlei leuke kleurtjes, voor de afwisseling. Ik draag ze zelf ook vaak. Thermohandschoenen schijn je ook te hebben, voor onder gewone handschoenen, handig voor op de fiets. En de Hema had laatst van die "moffen" om aan je fietsstuur vast te maken, dan blijven je handen lekker warm als je fietst.

Valkyre

Valkyre

26-10-2011 om 19:09

Ook smeren en sokken

Aanrader: Ik draag dunne wollen sokjes, meestal van het merk Bonnie Doon (bij V&D), of herensokken van de HEMA. Ze moeten wel echt dun en heel zacht aanvoelen - als ze niet heel zacht aanvoelen, worden ze nog ruwer na het wassen. Niet fijn! Dit is erg aan te raden. Verder niet te strak zittende leren schoenen/laarzen (warm gevoerde, met in de winter een extra wollen inlegzooltje erin). Geen kunststof! Gympen zijn bij mij vreselijk: eerst krijg ik zweetvoeten, en vervolgens koelen m'n voeten af en blijven de hele dag klamme ijsklompjes. En als ze dan weer warm worden doet het pijn en jeukt het.

Verder heb ik van mijn huisarts destijds een mengsel van olijfolie en etherische olie van rozemarijn voorgeschreven gekregen (bij o.a. de Tuinen verkopen ze etherische olie; je kunt willekeurig welke basisolie gebruiken). Het was een (voor etherische olie) vrij sterke oplossing geloof ik. Met etherisch olie moet je wel oppassen: eerst verdunnen met basisolie, want anders kan het de huid flink irriteren (de werkzame stoffen uit rozemarijn werken flink op de bloedsomloop). Je kunt bij de Tuinen ook even een boekje over etherische olie inkijken om te zien hoeveel je het moet verdunnen (ik geloof dat je normaal gesproken max 5% etherische olie gebruikt, maar ik kan me vergissen). Bij mij werkt dit als een tierelier! Twee keer per dag inwrijven, liefst na het baden/douchen, net als met kamferglycerine (vind ik erg stinken).

Verder zijn wanten (liefst met Thinsulate, zo'n fleece-achtige voering) beter dan handschoenen. Desnoods de duim ook bij de vingers stoppen, als dat gaat met de handremmen natuurlijk.

Als de klachten niet verminderen, zou ik toch teruggaan naar de huisarts hoor. Dan zou er iets anders met haar vaatstelsel aan de hand kunnen zijn, denk ik. (Sport ze? Sporten helpt bij mij ook heel goed).

Sterkte ermee!

Herensokken hema

De herensokken van de Hema kan ik aanbevelen, al is dat bij ernstige kou niet genoeg. Wolmenging. Kunnen in de wasmachine, *niet* in de droger. Maar ze zitten erg prettig en veel warmer dan de dunne katoenen sokken die ik normaal gesproken draag. En betaalbaar, ook altijd prettig

Groeten,

Temet

Sokken met zilverdraad

Hoi,
Ik heb Raynaud, ook een vaataandoening, waarbij je heel koude, witte, dode vingers krijgt.
Ik heb sokken en handschoenen met zilverdraad, die helpen heel goed.
Even googlen, dan heb je ze zo gevonden.
Gr. Amunda

mar

mar

27-10-2011 om 20:29

Rozemarijn

Van Weleda heb je rozemarijnzalf. Dat werkt erg goed bij deze klachten.

Falke heeft dunne sokken (en ook kniekousen) met wol. Het zijn ideale kousen en blijven mooi.
Het is ook belangrijk dat haar onderbenen warm blijven, dus ik zou voor kiezen.

Voor handschoenen zou je ook dunne zijden (of wollen) onderhandschoentjes kunnen kiezen en die bij sterke kou in de wanten dragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.