Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Winterhanden

Mijn oudste dochter heeft last van winterhanden. Sinds de kou van deze week klaagt ze weer over rode, schrale en pijnlijke handen.
Ze draagt handschoenen als ze naar buiten gaat. Ook als ze maar heel even naar buiten gaat zoals in de korte pauze op school. We smeren haar handen niet in, omdat ze aangeeft dat zalfjes prikken. Tot nu toe hebben we gebruikt: lannette crème van de apotheek, calendulazalf van Weleda, Neutral handcrème en Bepanthen verzorgende crème.

Hebben jullie nog tips?

glyca

Je zegt wel winterhanden, maar daarbij hoort ook jeuk en pijn als de handen weer opwarmen. En daar lees ik niets over, alleen over een rode en schrale huid. Maar dat is al vervelend genoeg.
Tegen een schrale huid helpt Glyca van Vd Hoog goed, maar je kan iets vergelijkbaars goedkoper maken door kamferspiritusglycerine (vloeistof, verkrijgbaar bij de drogist) te mengen met de allergoedkoopste handcreme of uiercreme om zo een lotion te krijgen die je dan in een zeeppompje doet. Regelmatig smeren.

Dat prikken bij het smeren dat krijg je als de huid heel schraal is, en tegen schraalheid helpt alleen smeren, helaas... (en het weer draaien van de wind naar het westen, maar ja)

Een tip die vaak wordt gegeven is om bij het slapen gaan de handen dik in het vet te zetten en dan handschoenen aan te doen. Dan heeft het spul de hele nacht om in te trekken.

groeten,

Temet

Mantra123

Mantra123

23-11-2018 om 17:22 Topicstarter

Nu je het zegt

Ik heb het even opgezocht en eczeem lijkt wel veel op winterhanden. Ik ging er vanuit dat het dat laatste was omdat ze het alleen in de koude periode van het jaar heeft.
Waar koop ik dunne handschoentjes? Ik kan ze nergens vinden.
Bedankt voor de reactie.

handschoenen

https://www.medipoint.nl/producten/handschoen-katoen-per-paar-1.html

smeren, smeren, smeren is hier het devies.

Vogel

Vogel

23-11-2018 om 17:57

Handcrème

Van Weleda was het enige dat niet prikte in de tijd dat mijn zoon heel schrale (soms openliggende) handen had.

Savonds een vettere creme

Die lekker kan intrekken. Ik smeer gewone vaseline en dat werkt meestal nog. Heel soms mn hormoonzalf,maar zo min mogelijk. Te veel gesmeeerd als kind. Ik weet wel dat blazen als de prikkende creme erop zit goed helpt. Wat hebben mn ouders vroeger over mn benen geblazen als die zalf met ureum erop moest.
Ik smeer ook voor ik naar buiten ga,om een beschermlaagje te hebben. De handschoentjes voor snachts hebben ze ook bij de kruidvat.
Ik heb ook zalf die hier bij zo’n kruidentuin “ vers” gemaakt wordt. Een zalf met veel calendula en smeerwortel. Die is lekker vet en werkt bij ruwe vingertoppen. Al heb ik altijd nog wel wat last,dan ligt t niet helemaal open.
Ik heb vaak harde haakjes aan mijn handen. Ik vijl die met een zacht vijltje/stukje schuurpapier wat gladder om te voorkomen dat ik overal aan blijf haken en t dan evt verder open haal.
Als ik echte kloofjes heb dan maak ik die goed schoon en doe er een druppeltje secondenlijm in. Werkt prima

Maike

Maike

23-11-2018 om 18:41

Bij ons

Creme bioforce van Dr. Vogel voor het laten genezen. Daarna bijhouden met een goede handcreme... helaas heb ik daar geen aanrader, want die wij altijd gebruikten is helaas gewijzigd en werkt niet meer zo fijn. Dus we moeten weer op zoek...

Pirata

Pirata

23-11-2018 om 19:01

Dit

Ik kreeg deze getipt: https://www.dmdrogist.nl/zoeken.html?q=Melkfett
Supergoedkoop en zelf heb ik nu nergens meer last van!!!

Hangkous

Hangkous

23-11-2018 om 19:44

Voorkomen is beter (en makkelijker) dan genezen

In het brugjaar had dochter het ook ruwe, rode handen hier en daar zelfs kapot en het was heel pijnlijk. Tot eczeem en een infectie aan toe. Zalf van de dokter, in de nacht handen inpakken met Engels pluksel en verband.
Het jaar erna is ze al heel vroeg hele dunne handschoentjes gaan dragen. Ze fietste nog in de zomerjas maar wel die handschoentjes aan. Iedere avond voor het slapen goed invetten, wat op onbeschadigde handen niet prikt, en haar handen bleven heel.

Wat ook goed helpt om dat hele extreme te voorkomen is goed afdrogen na handen wassen. Aan de lucht laten drogen maakt de huid droog en schilferig waarop infecties makkelijker vat hebben.

Nivea in blauwe pot

Vind ik fijner dan vaseline, lekker dik, makkelijk smeren en prikt niet

Handschoenen binnenhuis

Mijn dochter heeft er ook last van, die doet ook binnenshuis dunne handschoenen zonder vingers aan en dan gaat het wat beter. Volgens haar komt het ook door slechte doorbloeding van de kou dat de huid zo droog is.

Guppie

Guppie

24-11-2018 om 00:34

Vitamientjes

Begint vaak aan de binnenkant. Bepaalde vitaminen en mineralen, zoals vitamine A en D en zink zijn goed voor de huid. In het najaar de winter wil het nog weleens schorten aan die vitamine D. In vroeger tijd werd wel levertraan gegeven als de R in de maand was. Een middel als Membrasin bevat vitaminen en vetzuren die gunstig zijn voor de huid en slijmvliezen.
Had zelf goede ervaring met Weleda duindoorncrème. Tegenwoordig niet nodig; mede door vitamine A geen ruwe handen.

Mantra123

Mantra123

24-11-2018 om 10:52 Topicstarter

Wow

Wat een hoop reacties, echt fijn. Dankjewel!

Dochter heeft ook wat dunnere handschoenen voor de herfst. Soms begint het ook al als het rond de 10 graden buiten is. Ik zal er beter op toezien dat ze ook dan haar dunnen handschoenen aantrekt.
Dat van de vitamine A en D is ook een goede. Ik ken wel een goed merk levertraan (met tutti frutti smaak!). Zou voor ons allemaal ook goed zijn. Ik ga ook eens kijken naar een goed zink supplement.
Ik had geen idee dat de handschoentjes gewoon bij het Kruidvat te koop zijn. Ik ga vanmiddag gelijk kijken. En het goed afdrogen na het wassen zal ik dochter ook meegeven.

En haha, secondelijm bij kloofjes? Ik heb zelf ook last van kloofjes en hele droge ruwe handen (maar niet pijnlijk). Koop ik gelijk een tubetje secondelijm, hihi.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.