Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mix

mix

31-08-2012 om 17:50

winterhanden/koude allergie

wie kan mij het verschil uitleggen tussen koude allergie en winterhanden?
Sinds mei heb ik, allergisch aangelegd, een behoorlijke reactie als ik iets kouds aanraak.
Bij bv ijs in plastic dat je omhoog duwt, het snijden van vlees, maar ook het staan in een koude wind.
Bij het aanraken van koude dingen krijg ik plaatselijk vreselijke jeuk op mijn handen en vingers, het wordt rood en soms wat gezwollen.
Bij het staan in koude wind op slippers doen ook mijn voeten en benen mee.
Antihistaminica slik ik al dagelijks maar dat helpt hier dus niet tegen (ook niet tegen de andere allergische klachten overigens, heb er al diverse geslikt).
Hoe weet ik nu of het winterhanden zijn of toch een koude allergie en heeft iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

31-08-2012 om 17:54 Topicstarter

ik vraag ook om het verschil omdat de symptomen zo op elkaar lijken

Marjanne

Marjanne

31-08-2012 om 19:47

Raynaud

Is het niet het syndroom van Raynaud? Marjanne

Tesah

Tesah

31-08-2012 om 20:02

Idd raynaud

heeft volgens mij niets met allergie te maken, zoek maar eens op Raynauds disease. Ik ken het helaas maar al te goed. Vandaag was het 17 graden en dat betekent voor mij sokken aan, sjaal om en zorgen dat ik niet koud word. Zeker niet mijn handen, voeten, onderbenen of hoofd. Ik heb mijn wintersloffen in huis weer aan...

Het was vorige winter/voorjaar erger dan ooit, aan iedere hand meerdere keren per dag 4 witte vingers tot het tweede kootje, mijn tenen waren iets beter. Er is voor zover ik weet niet heel veel aan te doen, zorg ervoor dat je warm blijft. Hou je doorbloeding goed, ik ben gaan hardlopen, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Iets uit de vriezer pakken of koud water probeer ik tot het minimum te beperken. Het ergste was de hittegolfdag, een paar weken geleden. Ik was nog even aan het strand en het werd mistig en fris. Ik ging het water in, kwam eruit en handen en voeten waren totaal gevoelloos en da duurde best heel lang. Ik had het gevoel dat ik de enige nederlander was die het koud had die dag.

Het is niet fijn.

Tesah

mix

mix

31-08-2012 om 21:08 Topicstarter

Reactie

mijn dochter heeft fenomeen raynaud, dat ken ik, maar ik heb het, in tegenstelling tot haar nooit koud. Ook geen paarse/blauwe/witte handen of voeten, geen van haar symptomen eigenlijk.
Ik heb het altijd warm of warm genoeg, kon op blote voeten door de sneeuw lopen, heb nooit een jas dicht enz.
Ik las over winterhanden en dat was het net niet had ik het idee en kwam zo bij koude allergie terecht en daar leek het wel op.
Zit net nog eens bij fenomeen raynaud te kijken en herken dat toch niet. Het jeukt echt als de ziekte en dat zakt weer af met een kwartier tot half uurtje

mix

mix

31-08-2012 om 21:40 Topicstarter

Testje gedaan

op koude allergie (wetenschappelijk geen allergie als ik het goed gelezen heb).
Na 3 minuten een ijsblokje op mijn onderarm gelegd te hebben heb ik nu een ronde plek van 3 x 3 cm die verhoogd is en akelig jeukt. Toch netelroos-reactie en dat past bij de koude allergie.
Benieuwd hoe de winter zal verlopen

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 21:42

Geen raynaud

Nee, het is geen Raynaud, ik heb het net gezien bij je,Mix. Het is inderdaad netelroos. Ik heb je al een link gestuurd,ter info voor anderen: http://bioweer.nl/koude-allergie-koude-urticaria.html

mix

mix

31-08-2012 om 21:57 Topicstarter

Leuk

dan ga ik van vroeger netelroos, naar slijmvliesreacties en nu de netelroos er weer terug bij. Fijn dat je even mee kon kijken

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2012 om 09:21

Mix

Graag gedaan..)
Mijn moeder heeft een tijdje dergelijke klachten gehad van...water.

Kou

Kou

01-09-2012 om 18:22

Mijn zoon ook

Mijn zoon van 18 heeft het ook. Als hij gaat voetbaltrainen in de hagel. Dan komt hij thuis met dikke oren, dikke vingers, dikke bovenbenen. Antihistaminica, uurtje slapen en dan is het weer over.

mix

mix

01-09-2012 om 20:40 Topicstarter

Schijnt

idd schijnt het bij vochtige kou erger te zijn dan bij droge vrieskou las ik. Ik slik al dagelijks aerius ivm andere allergieen, maar dat voorkomt dit niet, dat is wel jammer.

Manus

Manus

02-09-2012 om 21:50

Ik ook

Mix, wat je beschrijft herken ik. Ik vraag me alleen af of deze allergische reactie te maken heeft met kou of met afkoeling. Als ik transpireer door inspanning (sport o.i.d.) krijg ik een soort galbulten op - vooral - mijn benen. Maar - een wandeling door de sneeuw en weer de warmte inkomen, levert hetzelfde resultaat. Ook afkoelen doordat ik bijvoorbeeld achter de laptop zit, zorgt voor bulten. Ik heb deze allergische reactie nu een jaar of 4 en slik daar Xyzal voor (ook voor andere allergische klachten). De bulten verdwijnen niet door de Xyzal, maar de enorme jeuk die met de bulten gepaard gaat, is wel afwezig. Het schijnt ooit (ooit!) over te gaan....

Manus

mix

mix

03-09-2012 om 10:45 Topicstarter

Manus

dat klinkt heftig zoals jij het hebt!
Heb jij overigens ook last bij je ogen als je transpireert na sporten? Ik heb soms het gevoel dat ik al reageer op zout uit transpiratie.
Ik slik aerius maar gister nog een testje gedaan en de jeuk is enorm.
Of het met koude of afkoeling te maken heeft weet ik niet. Hier lijkt koude vooralsnog te triggeren en dat terwijl ik normaal gesproken op blote voeten de sneeuw in kan omdat ik van mezelf nogal warm ben aangelegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.