Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annie

Annie

13-09-2010 om 16:44

Witte bultjes in mond

Volgens mij heten ze aften, maar dat weet ik niet zeker. Maar ze zijn irritant en pijnlijk, zeker voor een kind van 6. Is het een bakerpraatje dat deze ontstaan door gebrek aan vitamine (C)? Hoe kun je ze het beste behandelen of, beter nog, voorkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

13-09-2010 om 17:26

Geen vit. c

Witte bultjes of wondjes die erg pijnlijk zijn in de mond kunnen idd goed aften zijn. En dat ze door vit.C-tekort ontstaan is idd een fabeltje. Er is niet veel tegen te doen. Je kunt de pijn kortdurend verzachten met wat middeltjes zoals lidocainegel, aloclair. Tegenwoordig is er een nieuw middeltje van Evisense (???) Nog niet geprobeerd dus geen idee of het werkt en wat het precies is.
Voorkomen: bij sommige mensen helpt het door te poetsen met Sensodyne tandpasta.

Inge M

Inge M

13-09-2010 om 19:40

Bosbessensap of ander zuur

Je kunt ze met dit sap aanstippen. Bij ons helpt het.

Meridol

dat vind ik een fijne tandpasta, dat ben ik op advies van mijn tandarts gaan gebruiken. Mijn dochter gebruikt het nu ook en heeft nu ook minder last van aften en gevoelig tandvlees etc.

Puck

Puck

13-09-2010 om 22:27

Meridol = scherp?

Manda, Meridol is toch verschrikkelijk scherp van smaak? Volgens mij heb ik het ook wel eens geprobeerd en ben ik er heel snel mee gestopt omdat ik na het poetsen met Meridol voor minstens een paar uur alle smaak kwijt was. Ik kan namelijk heel slecht tegen scherpe tandpasta's. Pas je trouwens bij grote Mandarijn wel op dat ze niet teveel fluor binnenkrijgt? De hoeveelheid is gebaseerd op gebruik voor volwassenen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2010 om 23:31

Aften

Nee hoor, ze komen niet door gebrek aan vitamine C. Een verminderde weerstand kan wel een rol spelen maar met name genetische aanleg, de samenstelling van het speeksel en stress zijn belangrijker oorzaken. Sommige kinderen en volwassenen zijn nu eenmaal gevoeliger voor het krijgen van aften dan anderen, ongeacht hun voedingspatroon, mondhygiene en hun gezondheid. Helaas kan je ze niet echt voorkomen maar poetsen met Zendium wordt vaak aangeraden. Als je ze eenmaal hebt helpt iets als Aftamed heel goed.

Zendium

Niet alleen om te poetsen volgens onze tandarts, maar je kunt er de aft ook mee aanstippen. Werkt inderdaad.

Bij sommige mensen zijn bepaalde voedingsmiddelen ook een trigger. Ik krijg zelf steevast aften na het eten van verse ananas of walnoten. En ook sommige soorten tomaten. (Ananas eet ik overigens wel eens, dat is echt té lekker. Daarna meteen spoelen met water scheelt wel een stuk in het aantal aften, soms krijg ik er zelfs helemaal geen dan.)

Sancy

Sancy

14-09-2010 om 10:12

Corsodyl

corsodyl mondspoeling of gel werkt ook heel goed.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2010 om 13:37

Mickey

Het klopt idd dat bepaalde vruchten zoals ananas en kiwi's niet aan te raden zijn als je gevoelig bent voor aften. Mijn zoontje en ik zijn gevoelig voor aften maar sinds we geen ananas, kiwi's en meer van dat soort fruit eten en poetsen met Zendium hebben we er al een tijd geen last meer van gehad gelukkig... Ook drinken we na alles wat we eten/drinken even wat water.
De laatste keer dat mijn zoontje een afte had zat het op een rotplek, boven aan een snijtand. Dat werd een open, onstoken wondje. Hij moest toen ook spoelen met iets als Camillosan. Kleine wondjes kunnen ook aften veroorzaken en aften kunnen weer kleine wondjes worden als je te hard poetst oid. Het zijn en blijven rotdingen, die zweertjes;-(

Annie

Annie

15-09-2010 om 19:13

Dankjewel!

Ik kon me al niet voorstellen dat er sprake was van vitaminetekort. Ik heb even de meest simpele oplossing voor ons eruit gepikt en het rotding aangetipt met Zendium. Nu maar hopen dat het (snel) werkt. En dan natuurlijk blijven poetsen met Zendium!

Als puck

Ik geef mijn gebruikelijke reactie maar weer eens: neem een pijnstillend goedje met Lidocaine oid. Neem in geen geval Pyralvex, dat doet alleen maar erger zeer.
Genezen doen die middeltjes niet, maar pijnstilling is al prettig, vooral als aften het eten moeilijk maken.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.