Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wond verzorgen

Ik ben een totale nitwit als het aankomt op het verzorgen van wonden bij mijn kinderen. Mijn oudste zoon heeft al diverse valpartijen gehad waarbij hij zich flink heeft bezeerd aan zijn knieën.

Naar aanleiding daarvan heb ik nieuwe, huidvriendelijke pleisters (van die witte) en zalfgaasjes in huis gehaald. Maar hoe verzorg je nou bijvoorbeeld een diepe (schaaf)wond op de knie? Uitspoelen onder de kraan, ontsmetten met betadine en dan? Wat doe ik precies met de zalfgaasjes? Ik hoor graag advies. (En misschien moet ik toch ook eens een ehbo-cursus volgen.)

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verbinden

Volgens mij doe je het al goed hoor. Ik doe hier inderdaad ook goed uitspoelen met veel water en zonodig biotex of sodabadjes en dan vette betadinegazen erover met een gewoon gaas erop met papieren pleister of een rolletje rekverband. Even observeren of een wond goed schoon is dan kun je het verband een paar dagen met rust laten zodat de huid eronder goed kan groeien. Ook goed opletten of het goed afgedekt en afgeplakt is op plaatsen waar ze last kunnen hebben van aanraking of wrijving, bij de voet bijvoorbeeld.

Vera*

Vera*

03-11-2011 om 13:42

Drogen

Schaafwonden kun je het beste drogen aan de lucht, des te eerder is de schaafwond dicht. In de zomer gaat dat het gemakkelijkst door het warme weer maar zoon (ongelukje met voetbal) loopt deze week in een capribroek met een broekspijp opgerold tot boven de knie.
Met zalfgaasjes houd je de boel alleen maar open. In de gevallen dat het 'moet' zijn er ook gaasjes te krijgen die niet aan de wond plakken, anders ís de wond aardig dicht gegaan en trek je hem weer open.
Als je tóch gaasjes moet gebruiken dan kun je ook van die elastische netjes kopen bij de apotheek die je over het gaasje heen kan trekken om arm of been, dan heb je geen pleisters nodig.
Tja, hier door het wielrennen nogal wat ervaring met schaafwonden als omgeploegde akkers (met steentjes) op de meest geweldige (schouder, heup, elleboog, knie) plaatsen.

Vera

ChrisH

ChrisH

03-11-2011 om 14:03 Topicstarter

Maar

De laatste keer dat hij thuiskwam met een gigawond op zijn knie was zo'n zalfgaasje een uitkomst geweest. Ik had er dus een gewone huidkleurige pleister op geplakt en trok de boel compleet weer open toen ik de pleister eraf haalde, vandaar dat ik die zalfgaasjes maar in huis heb gehaald. Voor drogen aan de lucht was het veel te diep (ging dieper dan een oppervlakkige schaafwond).

Begrijp ik nou goed dat ik over het zalfgaasje (dat niet aan de wond plakt) nog een 'gewoon' gaasje moet doen en dan vastzetten met hechtpleister of een wikkelverbandje erom? (Dat elastische netje is trouwens ook wel een goed idee.)

Chris

Nog een gaasje

Ik weet niet of je eenzelfde gaasje bedoeld met zalfgaasje maar de betadinegaasjes zijn geen bedekker en geven vlekken en zijn niet handig vast te zetten. Zalfgaasjes klinkt een beetje alsof er een laag iets op zit waar je de wond mee dichtsmeert.

ChrisH

ChrisH

03-11-2011 om 14:35 Topicstarter

Heb ff gegoogled

Zalfgaasjes zijn inderdaad hetzelfde als betadinegaasjes (alleen zit in de laatste zalf én betadine en in een zalfgaasje alleen de eucerit-zalf). Het is dus een open gaasje. Klinkt op zich wel logisch dat je die moet afdekken met een gewoon verbandgaasje, toch?

Chris

Vera*

Vera*

03-11-2011 om 14:46

Zalfgaasje

Als je met een zalfgaasje een gaasje bedoelt waarvan de 'draadjes' ver uit elkaar liggen dan is dat zo een 'hecht niet aan de wond'gaasje.
Alleen als schaafwonden teveel wondvocht afgeven komen er gaasjes op maar anders niet.

Vera

Kobalt

Kobalt

03-11-2011 om 15:31

Hoe ik het doe

De wond eerst goed uitspoelen met water. Droogdeppen en liefst onverbonden laten.
Als dat echt niet kan, dan doe ik er een vette gaas op. Mepitel of zo. Betadinegaas is duurder en dat gebruik ik alleen als de wond echt flink ontstoken is.
Dan afdekken met een droog gaasje en windsel. Als windsel echt niet kan, doe ik het ook wel met pleisters, maar die zijn niet zo goed voor de huid en blijven vaak slecht zitten.
Elke dag pak ik zo'n wondje uit. Ik wil altijd even zien of het niet ontstoken raakt, dat is hier wel een paar keer gebeurd. Dan laat ik het kind een tijd zitten zonder verband, voor de tv of zo, zodat het een beetje in kan drogen.
Zo snel de wond droog is, doe ik er geen zalfgaas meer op.
Als het verband toch aan de wond vast zit, kun je het kind gewoon met verband en al in bad zetten, het gaat dan vanzelf los. Als je het lostrekt, haal je het nieuw gevormde weefsel weer weg, dat is jammer.

Biene M.

Biene M.

03-11-2011 om 16:32

Schaafwond

Bij de apotheek kun je speciale gaasjes en pleisters voor schaafwonden kopen. Reteduur, maar ze zijn droog en plakken niet aan de wond, dus echt het beste.

ChrisH

ChrisH

03-11-2011 om 16:42 Topicstarter

Dank

Dank Kobalt voor de heldere uitleg. Ik zal het in mijn oren knopen voor de volgende keer, die ongetwijfeld zal komen. (En vetgaasje is hetzelfde als zalfgaasje, toch?)

Chris

ChrisH

ChrisH

03-11-2011 om 16:49 Topicstarter

In de tijd dat ik mijn bedankje aan Kobalt formuleerde hebben er ook al weer anderen gereageerd. Dank daarvoor!

Er zijn zoveel merknamen en verschillende soorten pleisters, gaasjes en verbanden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zal het nog eens navragen bij mijn apotheek, maar voorlopig kan ik met mijn voorraad zalfgaasjes, verband en pleister hopelijk vooruit.

Chris

marjanne

marjanne

03-11-2011 om 18:08

Tip: kinder ehbo

Misschien is het leuk om eens een cursus kinder-EHBO te doen
Vaak wordt dit door thuiszorg verenigingen aangeboden (als een kusje niet meer helpt)
Ik heb geen aandelen hoor...maar heb het voor mijn werk jaren geleden gedaan (en doe nu elk jaar een bijscholing) en vond het toen best interessant, ondanks mijn medische achtergrond
Marjanne

ChrisH

ChrisH

03-11-2011 om 20:07 Topicstarter

Kinder ehbo

Ik heb inderdaad op internet al gezocht naar een cursus Eerste hulp voor kinderen in mijn woonplaats, maar het lijkt wel of die hier niet worden aangeboden. Ik zal eens bellen met de thuiszorg, misschien levert dat meer op.

Chris

Puck

Puck

03-11-2011 om 21:35

En advies hier van de dokter bij grote schaafwonden

Oudste heeft van het voorjaar een ongeluk met de fiets gehad waardoor zijn halve gezicht fors geschaafd was.Met name in het gezicht is het natuurlijk van belang dat het mooi geneest. Wat volgens onze huisarts het beste was: een aantal keer per dag schoonmaken met betadine en daarna vrij dik insmeren met flammizine (zilvernitraatzalf), de zalf die ook vaak bij brandwonden wordt toegepast. Verder die flammizinelaag niet afdekken. Hij zag er een aantal weken niet uit, die flammizine wordt namelijk zwart en korsterig als het uitdroogt en het was een paar weken best intensief verzorgen, maar nu, na een half jaar zie je er echt niets meer van. Volgens mij wordt er ook steeds meer van afgestapt op schaafwonden aan de lucht te laten drogen en er een korstje op te laten komen en zou het juist mooier genezen als je het vochtig houdt. Maar voor het praktische zou ik voor een geschaafde knie toch ook nog steeds kiezen voor drogen aan de lucht en verder van het korstje afblijven.

marjanne

marjanne

03-11-2011 om 21:57

Ehbo

tegenwoordig kan je (kinder)ehbo ook online leren met na het behalen van de theorie een praktijkles. zie: http://www.iedereenehbo.nl
Veel ziektekostenverzekeringen dragen bij in de kosten. Dat scheelt echt.
Marjanne

Irene

Irene

04-11-2011 om 09:27

Gelpleisters

Hier had zoon een erg diepe schaafwond op zijn knie, steentjes erin en alles. Zo erg zelfs dat we twijfelden of we niet even naar een arts moesten, maar we waren in het buitenland en tja.. lastig enzo. Ik heb er toen van die gelpleisters opgedaan. Een paar over elkaar, randen deels afgeknipt want de wond was te groot om het met eentje af te kunnen. En dan gewoon gaas daar overheen. Er is nog 2 dagen lang flink wat wondvocht uitgelekt. Steeds het bovenste gaas verwisseld maar de rest laten zitten en dat is toen heel snel en zonder infecties genezen.
Tot zover goed dus. Alleen is het nu een vreselijk lelijk en opvallend litteken geworden.... Of dat aan de behandeling ligt weet ik natuurlijk niet, Maar jammer is het wel... Is daar nou nog wat aan te doen??

Ik hou erg van tegaderm

na ontsmetten beplakken met Tegaderm, is een soort flinterdun latex (achtig?) vliesje. Je kunt het bij schaafwonden een dag of 6 laten zitten, meestal is de wond dan ook wel genezen.

Zie http://www.huidziekten.nl/woundcare/keuzetabel/wondzorg/tegaderm.htm

Monet

Monet

06-11-2011 om 14:00

Inkie1979

Jouw link komt bij een gastouderburo uit dat deze cursus aanbiedt voor gastouders, maar ook voor externen. De prijs voor externen is best fors! Dat kan veel goedkoper via de plaatselijke kruisvereniging, of hoe heet zoiets tegenwoordig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.