Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arjan dokelaar

Arjan dokelaar

19-05-2009 om 19:40

Worden ouders opgelicht door farmaceuten (over adhd)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 17:29

En dan weer even on topic

Want wat draagt de heer Dokelaar nu eigenlijk voor inhoudelijks aan? Hij plemt 2 links neer, 1 naar een zeer oude blog, roept nog even wat, vraagt vervolgens wat wij er van vinden en weg is hij....Is dat een inhoudelijke bijdrage? En wat moet ik daar dan op zeggen? Als ik zijn vraag moet gaan beantwoorden, wat ik er van vind, dan is mijn antwoord, ik vind het zorgelijk dat er mensen zoals jij zijn Dokelaar, die het voor ADHD-ers haast onmogelijk maken om over hun aandoening te praten en te vertellen dat zij daar medicatie voor gebruiken. Mensen zoals jij Dokelaar, maken van ADHD-ers de melaatsen van deze tijd.....

Kiki

Kiki

21-05-2009 om 18:26

Ok, dan is dokelaar een louche figuur,

Ik ga niet iedereen op google opzoeken, maar anderen kennelijk wel.

Maar er zijn anderen mensen hier die wel legitieme forumbezoekers zijn en daar wordt ook zo agressief op gereageerd.

Die reactie op zusje bijvoorbeeld vind ik zot. Ik heb haar wel vaker zien reageren.

Je kan het ook omdraaien Anna, dat kinderen tegenwoordig niet meer de kans krijgen de etterbak van de klas te zijn. Dat ongewenst gedrag altijd een stoornis als reden moet hebben en niet alleen kinderen . Kijk hier af en toe eens in draadjes, kijk voor de lol in relatieproblemen. Er wordt wat af gediagnostiseerd vanaf een forum. 'Mijn man praat niet met me' o dan zal hij wel asperger hebben.

Kijk Anna, niemand hier ontkent dat ADHD echt bestaat en dat in sommige gevallen kinderen baat hebben bij medicatie. Maar als Massi zegt dat de helft van haar klas iets slikt, dat vind ik toch wel ver gaan hoor. Ik kan en wil gewoon niet geloven dat de helft van een schoolklas een stoornis heeft.

Er worden mijns inziens door sommige heel legitieme vragen gesteld over geldstromen in de farmaceutische industrie. Ook worden er goede vragen gesteld over de explosieve groei van ADHD-diagnoses.

Breng me even op de hoogte? Kon ADHD niet via een hersenscan ofzo aangetoond worden, maar dat gebeurd niet? of was dat iets anders. Dat zou in ieder geval zeker geven of een kind alleen maar lastig is of gelijk ADHD heeft

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 18:57

Kiki

>>Breng me even op de hoogte? Kon ADHD niet via een hersenscan ofzo aangetoond worden, maar dat gebeurd niet? of was dat iets anders. Dat zou in ieder geval zeker geven of een kind alleen maar lastig is of gelijk ADHD heeft< <

Nee, ADHD is niet via een hersenscan aan te tonen, was het maar waar zou ik bijna zeggen, want dan geloven mensen je kennelijk wel....Net als wanneer je een bril draagt, dan snapt iedereen dat je die nodig hebt om te kijken....niemand vraagt zich echter af of dat wel legitiem is vastgesteld, kan ook heel subjectief zijn als een kind geen zin heeft om de plaatjes te benoemen...Misschien worden oogartsen wel door Pearle of Hans Anders betaald....wie zal het zeggen....

Maar zodra iemand gilt, dat de farmaceutische industrie het gebruik van medicijnen promoot, gelooft iedere, niet door enige kennis gehinderde persoon hier op internet dat en gilt net zo hard mee dat de helft van de school of klas of weet ik veel wat aan de medicijnen is.....tuurlijk, alsof iedereen dat ook verkondigt op school....alleen mensen die het echt moeten weten, weten van mijn zoon dat hij medicatie krijgt....verder niemand....Dus ik geloof zo'n posting dan ook niet....De meeste ouders lopen er echt niet mee te koop, mede vanwege altijd die fijne reacties (Geef JIJ die troep aan je kind???? Dat is toch drugs???? Ik zou dat niet doen hoor.....) Beetje net als hier zeg maar....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 19:10

Overigens

massi zegt dat haar halve klas iets van medicatie slikt maar geeft nergens aan, hoeveel kinderen dat zijn, wat ze slikken en waarvoor....Jij concludeert echter maar meteen dat het kennelijk allemaal kinderen met een stoornis zouden zijn....er zijn vele soorten medicatie en ik ben dan wel benieuwd wat Massi nou eigenlijk precies bedoelt....

En nee, ik vind niet dat kinderen de kans moeten krijgen de etterbak van de klas te zijn, wat een bullshit is dat! Ik zie hier in de buurt aan 1 jongen, de zogenaamde etterbak van de buurt, ook ADHD, inmiddels medicatie en het gaat een stuk beter met hem....Echter, het beeld is al bepaald en wordt niet meer bijgesteld, de hele buurt kotst hem uit....daardoor krijgt hij geen kans te laten zien dat hij eigenlijk helemaal niet zo is, in plaats daarvan vervalt hij vaker terug in het oude gedrag, etterbakken...waardoor iedereen weer zegt, zie je wel....en zo kotsen wij met zijn allen dit soort kinderen uit en bepalen zo al waar het heen gaat, onderwijl hoofdschuddend dat de jeugd van tegenwoordig alles maar sloopt en geen respect meer heeft....nee, dank je de koekoek....

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 19:55

Ik gaf alleen

de kengetallen. En ik ken persoonlijk een aantal droevige gevallen. Waarbij de school aandrong op een diagnose en een rugzakje. De diagnose en het rugzakje kwamen er niet. Wel werd er van school gewisseld, met daverend resultaat. Het "moeilijke" gedrag verdween als sneeuw voor de zon. Zonder pillen. Samen met de cijfers geeft dat te denken. Dat Anna dat zo persoonlijk opvat, begrijp ik niet. Ik heb het niet over haar kind gehad. Van haar kind weet ik niks af. En zij weet niks af van de kinderen die ik ken. Dus daar kan zij dan weer niks over zeggen.
Ik wou alleen wat zeggen over de gigantische toename van slikkers, diagnosen, rugzakken en PGB's. Het is natuurlijk ontzettend interessant zo'n toename. Of die alleen veroorzaakt zou worden door betere diagnostiek weet ik niet. Iemand daar gegevens over?

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 20:11

Vlaamse gaai

hoppa, weer een aanname....vat ik het persoonlijk op? Hoezo dan? Waar blijkt dat volgens jou uit? Jij kent ook niet al die kinderen persoonlijk die volgens jouw cijfers die medicatie krijgen? Hoe weet jij dan of dat wel of niet terecht is?

Tja, slikkers....daarmee geef je dus al meteen weer hoe jij over mijn kind denkt, en over die andere kinderen met ADHD en medicatie....slikkers, drugsgebruikers...jij bent dus zo iemand die ik in het dagelijks leven niet over zoon vertel, en al zeker niet dat hij medicatie krijgt. Jouw beeld is al gevormd....Slikkers, dat zijn verslaafden....en dus is mijn kind in jouw ogen een verslaafde....

Jij weet niks over de toename, jij gaat af op het kleine stukje dat je hier hebt geplaatst, wat uit een groter geheel komt naar mijn idee, en daarin wordt ongetwijfeld genoemd dat dit komt door betere diagnoses....Rugzakken, PGB's....je roept maar wat, maar weet nergens echt wat van....

Asa Torell

Asa Torell

21-05-2009 om 20:33

Vlaamse gaai

Mooi toch juist, dat die kinderen geen diagnose kregen. Kennelijk is het diagnosetraject dus wel onderscheidend tussen 'zomaar lastig vanwege niet op je plaats op school' wat op te lossen valt door van school te wisselen en kinderen die de stoornis wel hebben (wat niet over gaat). En die kinderen die jij beschrijft kregen dus ook geen pillen dus vallen ook niet onder de cijfers daarover.

Asa Torell

Asa Torell

21-05-2009 om 20:34

Massi

geeft trouwens geen les in een gemiddelde klas.

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 21:24

De kinderen

die ik bedoelde zijn door hun ouders naar een andere school gedirigeerd. Die ouders hebben geweigerd hun kind een diagnostisch traject in te sturen. Terecht geen diagnose krijgen dankzij het traject, is dus niet aan de orde.

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 21:26

O ja

ik acht het woord slikkers niet synoniem aan het begrip verslaafde. Geeft verder niet hoor. Of zijn die anti ADHDmiddelen wel verslavend? Nee toch, dacht ik?

Asa Torell

Asa Torell

21-05-2009 om 21:37

Evengoed weet je dus totaal niet

of deze kinderen ingeval van diagnosetraject wel met (bijvoorbeeld) adhd gediagnosticeerd zouden zijn en al helemaal niet of ze dus tot de cijfers van medicijngebruikers zouden zijn gaan behoren. Dus je kunt met deze voorbeelden helemaal niet zeggen dat onterecht aandringende scholen voor toename van die cijfers zorgen.

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 21:44

Nou ok dan

Ik was niet van plan er inhoudelijk op in te gaan maar ik kan het natuurlijk toch weer niet laten.
De stijging van het medicijngebruik voor ADHD komt m.i. door verschillende oorzaken. En er spelen nog meer dingen mee waar door enkele mensen kortzichtig en klakkeloos aan voorbij wordt gegaan.
Er zijn nieuwe (wetenschappelijk onderbouwde) inzichten in het behandelen van ADHD. Waar vroeger vooral op gedragstherapie werd ingestoken, valt die keuze nu vaker positief uit voor medicatie. Omdat is gebleken dat medicatie gewoon beter werkt dan gedragstherapie.
2 tot 4 % van de Nederlandse bevolking heeft mogelijk last van ADHD. In dit licht bekeken valt dat aantal "slikkers" nog reuze mee. Inderdaad wordt de diagnose tegenwoordig sneller gesteld. Wil dat zeggen dat het een modeaandoening is? Nee, dat wil zeggen dat de aandoening eerder herkend wordt en er eerder accuraat op gereageerd kan worden.
Ik wil ook nog ter overweging meegeven, speciaal voor de mensen die bang zijn dat de ADHD-medicatie de maatschappij teveel geld kost: wat denk je dat er gebeurt als je een ADHD-er niet behandelt of erkent? Het betreft hier een aandoening waarmee iemand die niet behandeld is enorm kan gaan vastlopen. Er zijn behoorlijke kansen dat onbehandelden in de drugs terecht komen of op een andere manier in aanraking komen met de mindere kanten van onze maatschappij. Wat denk je dat dát de maatschappij op den duur gaat kosten??? Véle malen meer dan dat bedrag van die paar pilletjes (die beslist niet absurd duur zijn, dat kan ik je wel vertellen).
Bepaald niet alle kinderen met ADHD krijgen een rugzak of een PGB of een TOG trouwens. Daar heeft men in dit land trouwens (nu strengere) criteria voor opgesteld: wanneer krijgt iemand dit wel en wanneer niet. Daarbij gaan dergelijke regelingen ervan uit dat mensen waar "iets" mee is zoveel mogelijk in een reguliere omgeving geholpen moeten worden. Wat wil je dan, ze allemaal naar het speciaal onderwijs sturen of laten opnemen in een instelling? Wat denk je eigenlijk dat dát kost?
Daarbij wordt er door sommigen ook nog voorbij gegaan aan de ouders van deze kinderen. Er wordt (m.i.) een beeld geschetst dat wij staan te springen om onze kinderen aan de medicijnen te zetten, lekker makkelijk, lost alle problemen op! Wie er zo over denkt nodig ik van harte uit om een tijdje mee te lezen in de rubriek "Zorgenkinderen". En nog 1 ding: scholen vragen géén rugzakken aan zonder dat de ouders daarin gekend zijn. Daar zul je toch eerst een goed onderbouwd verhaal voor moeten hebben. Mijn eigen zoon met ADHD zal van zijn langzalzeleven niet in aanmerking komen voor PGB, rugzak, TOG en wat voor een regeling dan ook. Niet zwaar genoeg, godzijdank, want dankzij de langwerkende Ritalin die wij ZELF grotendeels betalen, zit hij heerlijk in zijn vel en in zijn klas.
En Massi Nissa geeft inderdaad les in een klas van kinderen die een bepaalde aandoening of gedragsprobleem hebben, voor degenen die dat niet weten.

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 21:50

Vlaamse gaai

Je zit een paar gevallen uit jouw persoonlijke omgeving te generaliseren. En dan ook nog vanaf de zijlijn. Wat weet jij nu werkelijk van die kinderen af die je beschrijft? Ben jij de moeder of de behandelaar? Het kan reuze goed zijn dat een kind in een andere omgeving beter af is, omdat ie daar beter wordt aangepakt. Dat zegt geen klap over het al dan niet ADHD hebben van dat kind.

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 22:02

Tja

Ik beweer niks. Ik zeg niet dat ADHD niet bestaat. Ik maak me alleen zorgen over het beleid van sommige scholen. Je moet als ouder behoorlijk stevig in je schoenen staan heb ik gemerkt, om een traject te weigeren. Je moet ze bijvoorbeeld van de betreffende school afhalen. De kinderen waar ik het over had, mankeren niks. Citaat: "Het kan reuze goed zijn dat een kind in een andere omgeving beter af is, omdat ie daar beter wordt aangepakt. Dat zegt geen klap over het al dan niet ADHD hebben van dat kind." Kijk, dat bedoel ik. Als ze wel wat "mankeren" en het op een andere school naar tevredenheid doen, waarom zouden ze dan toch nog perse medicatie moeten hebben? Daarbij: DSM IV diagnosen stellen is notoir lastig. Wat mij ook zorgen baart is dat er helemaal niks meer gevraagd of gezegd mag worden over die stijgende cijfers. Dat soort censuur is vaak alarmerend. Wat valt hier te verdedigen? Als jullie oprecht van mening zijn dat alle kinderen die medicijnen krijgen ADHD hebben en dat alle scholen alleen een traject aanvragen als dat strikt noodzakelijk is. En dat zo'n traject bovendien altijd de juiste uitkomst oplevert, dan ga je niet eens in discussie. Waar zijn jullie bang voor?

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 22:23

Vlaamse gaai, ik begrijp weinig van je laatste posting.
Niemand beweert hier dat een kind persé medicatie móet hebben. Je mag gerust vragen stellen over de stijgende cijfers, maar doe dat dan objectief. Die objectiviteit heb ik je in deze draad niet zien inzetten. Ik zeg niet dat álle kinderen die medicijnen (bedoel je Ritalin e.d.?) krijgen ADHD hebben, er zal ongetwijfeld wel eens ergens iets mis gaan. Maar niet vaak.
Een school kan geen traject aanvragen. Als je met "traject" tenminste bedoelt dat wordt uitgezocht of een kind ADHD heeft. Dat traject ingaan kunnen alleen de ouders. Een kind kan ook niet zomaar van school gestuurd worden, daar moet een school toch wel zwaarwegende redenen voor hebben.
En ik ben nergens bang voor, alleen zwaar! geïrriteerd doordat weer eens de suggestie wordt gewekt dat ADHD in de mode is en de medicatie snoepjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 22:24

Anna

Zoals Asa al aangeeft, mijn klas zit vol kinderen met allerlei labeltjes, acronymen en wat dies meer zij. Heb vanmiddag op de wc zitten tellen (tja, als je iets beweert op een forum, ga je later nog even na of dat wel klopt) en ja hoor, acht van de dertien leerlingen nemen het soort medicijnen waarover dit draadje gaat. Twee anderen zitten nog in een diagnostisch traject en zijn wellicht onderweg naar de apotheek, als ik het zo even mag samenvatten. Ik heb het dus even niet over pufjes of antihistaminen.
Ik begrijp niet zoveel van jouw postings, met name die getiteld "Kiki" waarin je onder andere in twijfel trekt of ik echt wel weet welke kinderen bij mij op school medicijnen gebruiken. Huh? Het zou toch bizar zijn als ik dat niet wist?
Nog iets: er wordt in deze draad meermalen verwezen naar 'lastige kinderen', 'etterbakken' etc. die medicijnen gebruiken. Veel van de 'slikkers' onder mijn leerlingen zijn helemaal niet bijzonder lastig of agressief, en worden ook niet negatief bekeken door hun omgeving. Dat vind ik nu juist zo zorgwekkend. Stel DAT het zo is dat basisscholen er massaal op aansturen dat de rotjochies (elke school heeft er een paar die als zodanig bekend staan) met medicijnen onder de duim worden gehouden. Dan blijft nog de vraag staan waarom zoveel andere kinderen OOK medicijnen gebruiken.
Ik denk dat jij het hierin met mij eens zult zijn: de oorzaak van al die pillen ligt niet bij juffen die geen zin hebben in ettertjes. Jij ziet de oorzaak bij verbeterde diagnostiek, maar geeft tegelijk aan dat ADHD niet fysiek 'aantoonbaar' is. Daarmee blijven diagnoses (in mijn ogen) een redelijk subjectieve zaak waarin psychiaters een sleutelrol spelen. Kijk, het ios ronduit jammer dat de persoon die dit draadje startte bekend staat (ik heb wel even gegoogled) als een troll van het vervelendste soort, hij is op verschillende sites niet meer welkom. Feit blijft dat er reden is tot bezorgdheid wat betreft het gebruik van dit soort medicijnen bij jonge kinderen. Als je dat zegt, veroordeel je toch niet meteen de ouders van zo'n kind?
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 22:37

Massi

Massi, wat bedoel je met "Nog iets: er wordt in deze draad meermalen verwezen naar \'lastige kinderen\', \'etterbakken\' etc. die medicijnen gebruiken. Veel van de \'slikkers\' onder mijn leerlingen zijn helemaal niet bijzonder lastig of agressief, en worden ook niet negatief bekeken door hun omgeving. Dat vind ik nu juist zo zorgwekkend. Stel DAT het zo is dat basisscholen er massaal op aansturen dat de rotjochies (elke school heeft er een paar die als zodanig bekend staan) met medicijnen onder de duim worden gehouden. Dan blijft nog de vraag staan waarom zoveel andere kinderen OOK medicijnen gebruiken."?
Ik heb het idee dat ik je punt mis. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen: mijn zoontje is beslist geen rotjochie o.i.d. en wordt door de omgeving ook niet zo gezien. Absoluut niet zelfs, het is een lief, braaf mannetje. Hij krijgt medicatie omdat hij zónder volslagen rusteloos en ongeconcentreerd is. Niet alleen fysiek rusteloos maar ook in zijn hoofd. Met een zeer lage dosering is het een totaal ander kind dat véél lekkerder in zijn vel zit. En daar gaat het mij om. Ik wil een kind dat (van jongs af aan) goed in zijn vel zit. Volgens mij is dat psychologisch gezien de basis voor een gelukkig leven. Met een pilletje kan hij vriendschappen aangaan en onderhouden, meedraaien op school, krijgt hij niet de hele tijd op zijn kop, heeft de rust om over zaken na te denken, bijvoorbeeld hoe hij moet reageren.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 22:39

Guinevere

Hartstikke bedankt dat je toch hebt gereageerd. De posting "Anna" die ik zojuist heb verstuurd, was al voor jouw posting geschreven (mijn moeder belde op, vandaar), ik zie nu pas dat jij ook geschreven hebt.
Ik denk dat je zonder meer gelijk hebt dat mensen met een vorm van ADHD eerder kunnen vastlopen in de maatschappij - die steeds minder tolereert, en niet alleen bij Marokkanen . Zo bezien is die medicatie inderdaad niet alleen een behandelmethode maar ook in zekere zin een preventieve maatregel.
Toch blijf ik met vragen zitten die volgens mij meer mensen hebben. Wat ik al zei tegen Anna: veel van mijn leerlingen zijn NIET vervelend, maar hebben WEL medicijnen (en even ter verduidelijking, ze waren dus nooit vervelend, ook niet voor de diagnose, ze waren alleen anders). Anders is dus tegenwoordig al snel een 'ziekte' waar een behandeling bij hoort. Ik heb daar mijn twijfels bij, juist omdat ik die kids dagelijks zie en me afvraag: wie is er nu gek, zij of wij als samenleving? Even gechargeerd gesteld, maar daar komt het wel op neer. Het is de kwestie van de disciplinerende en normaliserende macht van de psychologie, zoals Michel Foucault al beschreef. Er wordt bepaald wie en wat normaal is en wie/wat niet. Een zeer ingewikkeld thema.
Daarnaast is er nog niet zoveel bekend over de lange termijn effecten van dit soort neurologische (is dat het woord?) medicijnen.
Anyway, het bedje roept, morgen verder.
Allemaal groetjes
Massi

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 22:44

Oei oei

"er zal ongetwijfeld wel eens ergens iets mis gaan. Maar niet vaak." Hoe weet je dat? Is dat uitgezocht? Is dat wel uit te zoeken met een diagnose van een 'afwijking' die niet fysiek aantoonbaar is?
"Een school kan geen traject aanvragen." Nee, dat zei ik ook niet. Je vals geruststellende tegenspraak, verontrust mij nu juist extra. Want niemand zei hier dat scholen trajecten aanvragen. Dus dan ziet dat er geruststellend uit, in werkelijkheid wordt een stropop opgezet. Ik zeg dat sommige scholen ouders onder druk zetten om zo'n traject in te gaan met het kind. Dat sommige ouders dat vierkant weigeren doet niets af aan het feit dat school erop aandringt. Dat is enorm riskant, omdat scholen een aura hebben van 'deskundigheid' en 'ervaring met kinderen'. En omdat het scholen er soms van weerhoudt om andere maatregelen te nemen die passender zouden zijn. Een disfunctionerende leerkracht aanpakken, bijvoorbeeld. Of de eigen benadering nog eens kritisch bekijken. Of een pestprotocol beter handhaven. Enz. Nee, ik zeg niet dat ADHD alleen op te lossen is door de omgeving bij te stellen. En ja, ik ben verbaasd dat, net zoals bij antidepressiva, het gebruik van dit soort medicatie zo'n vlucht heeft genomen.

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 22:50

Punt, massi

Daar heb je beslist een punt, Massi. Het heeft ongetwijfeld veel te maken met eisen die aan de mensen gesteld worden in de huidige maatschappij. Er wordt wel snel verwacht dat iedereen mee doet met de grote meute, daarvoor hebben ze die rugzakken ook verzonnen natuurlijk.
Wie zei dat nou onlangs, dat ADHD-ers in de tijd van de jagers in het voordeel waren? Niets ontging ze! Maar we leven nu niet meer in die tijd maar in een tijd waarin verwacht wordt dat we met zijn allen een jaar of 18 zittend in de schoolbanken doorbrengen, en daarna gaat de grote meute verder met zitten in een kantoorpand. Je kunt je inderdaad afvragen of dat voor ADHD-ers (e.d.) de juiste levenswijze is. Maar de maatschappij ís nu eenmaal zo geworden. Ik kan en mag mijn zoon niet thuishouden onder het motto: al doende leer jij ook wel alles. Dan komt hij er niet in dit leven, hij moet leren zich te conformeren. En een diploma halen.
Trouwens, hij wordt zelf ook niet blij als hij stuitert. "Ja, ik wil wel rustiger doen, maar ik kán het gewoon niet! Denk je dat ik dat leuk vindt!".
Slaap lekker.

Guinevere

Guinevere

21-05-2009 om 22:59

Vlaamse

Ja, wat jij beschrijft zal ongetwijfeld voorkomen, dat een onderzoekstraject wordt ingezet op aandringen van de school. Daar worden tenslotte de problemen vaak als eerste overduidelijk zichtbaar. Wat niet betekent dat er daarom onjuiste diagnoses uit voort hoeven te komen. Hoeveel onjuiste diagnoses er zijn? Geen idee, weet jij hoevaak er ten onrechte slaapmiddelen worden voorgeschreven? Maar kinderartsen en psychiaters nemen hun beroep en cliënten ongetwijfeld serieus genoeg om niet lichtzinnig diagnoses te stellen (omdat de school dat graag wil) en met recepten rond te strooien.
En jij hebt wel degelijk gesuggereerd dat scholen een "traject" aanvragen.

vlaamse gaai

vlaamse gaai

21-05-2009 om 23:21

Wat dingen

"En jij hebt wel degelijk gesuggereerd dat scholen een "traject" aanvragen." Ik schreef: "Je moet als ouder behoorlijk stevig in je schoenen staan heb ik gemerkt, om een traject te weigeren." Dus ik had het over het weigeren van ouders van een voorstel. Dat impliceert al direct dat de ouders minstens toestemming moeten geven, lijkt me. Hoe jij er dan toch bij komt dat ik heb gesuggereerd dat scholen zelfstandig een traject aanvragen, is mij een raadsel.
Maar goed. Naar aanleiding van deze discussie ben ik nog eens gaan googelen. Jij schrijft dat het vast en zeker zo is dat psychiaters dingen alleen voorschrijven als ze dat echt nodig vinden. Ben ik helemaal met je eens. Maar de psychiaters zijn het onderling niet eens. Hier is een resultaatje van mijn gegoogel. Waar ik dezelfde kengetallen terugvond die ik al eerder in deze draad zelf opdook.
Explosieve toename ADHD-medicatie
"Nederland telt 90.000 mensen die ADHD-medicatie krijgen, meer dan ooit. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De Stichting Farmaceutische Kengetallen, SFK, heeft vastgesteld dat dit jaar 726.000 keer ADHD-pillen als Ritalin, Strattera en Concerta zullen worden verstrekt. Dat is 16% meer dan vorig jaar, en maar liefst 249% meer dan in 2002. Toen werden de middelen 207.521 keer verstrekt.
Het blijkt dat van de 90.000 mensen die ADHD-middelen slikken, het overgrote deel jongens onder de 18 jaar zijn. Volgens deskundigen tonen de cijfers aan dat er steeds meer en ook langer medicijnen tegen de gedragsstoornis worden voorgeschreven.
Prof. Jan Buitelaar, psychiater aan het UMC St. Radboud, zegt dat er veel te makkelijk naar de pillen wordt gegrepen. Medicijnen onderdrukken alleen het drukke gedrag maar pakken niet de oorzaak aan. "Als je de medicijnen stopt, vallen de kinderen vaak weer terug. Ook de langetermijneffecten zijn niet duidelijk", zegt Buitelaar. Hij vindt dat er meer moet worden gekeken naar alternatieve behandelingen, zoals diëten en hersentrainingen.
Balans, de belangenvereniging van ouders van kinderen met ADHD, stelt dat er geen bewezen alternatieve behandelingen zijn. "Er is een aantal kinderen dat per se niet goed kan functioneren zonder deze medicatie. Dat is bewezen in heel veel onderzoeken," zegt woordvoerder Arga Paternotte."
Enfin, het is de discussie hier in een notedop. Hier worden beide kanten nog eens weergegeven, al zegt Pernotte er niet bij hoeveel van de mensen met ADHD volgens hem niet buiten de medicatie kunnen. Maar dit keer uit een hoogleraar zijn twijfels bij het voorschrijfgedrag van collegae. Het is dus niet zo dat iets o.k. is, omdat een psychiater het doet. Het hangt er maar van af welke je spreekt.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 23:34

Massie

13 leerlingen??? Dan zul jij niet op regulier onderwijs werken.....En als jij dan in speciaal onderwijs werkt, lijkt het mij niet ongewoon dat daar leerlingen zitten die medicatie hebben....niet echt representatief dan dus....

Mijn zoon is ook geen rotjochie....maar zijn gedrag kan wel tot grote irritatie leiden, bij zowel kinderen als volwassenen....en hij bedoelt het echt niet rot, maar zijn ADHD en enorm grote rechtvaardigheidsgevoel zitten hem in de weg....nog voor ikzelf kan ingrijpen bij 1 van de andere 2 kinderen, zit zoon er al bovenop.....dank je schat, maar opvoeden kan ik echt zelf wel, heb ik jou niet bij nodig....en dat 10 keer in 5 minuten....met medicatie is dat beter reguleerbaar....

Nogmaals, wat mij betreft is de stijging met reden, namelijk betere en eerdere diagnoses en daardoor problemen voorkomend....

Maar ja, dat was niet de insteek van de starter

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 23:48

Oh...

en niet elke school dirigeert je richting onderzoeken hoor....bij oudste riep ik al vanaf het 1e oudergesprek, waar concentratie en druk gedrag werden genoemd, zou hij ADHD kunnen hebben....maar nee! Dat kon niet, hij was gewoon nog erg jong....elk oudergesprek vroeg ik weer, zou het.....neeeee, het is de tijd van het jaar, hij is moe, het is een drukke tijd, toe aan vakantie blablabla....pas toen het 3 jaar later echt helemaal op school mis ging en ik zelf al een traject was gestart, toen pas had school zoiets, tja, ws is er toch wel wat aan de hand....

En nu voor zoon 2 weer....geen duidelijke ADHD-kenmerken, wel een aantal....en ook hier, op mijn verzoek, toch maar laten onderzoeken.....ik ben dan ook heel benieuwd....

maar waarom? waarom laat ik hem toch onderzoeken? Omdat ik niet wil dat hij tegen dezelfde of mogelijk dezelfde problemen gaat aanlopen als oudste. Dit keer wil ik WEL op tijd beginnen met wat er dan ook nodig is.....

Oh, en zoon 1 en zoon 2 hebben niet op de dezelfde basisschool gezeten, dus daar kan het ook niet aan liggen....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 23:52

Vlaamse gaai....

>>ik acht het woord slikkers niet synoniem aan het begrip verslaafde. Geeft verder niet hoor. Of zijn die anti ADHDmiddelen wel verslavend? Nee toch, dacht ik? < <

Nou, echt vriendelijk vind ik het woord slikkers niet. Spreek je zo ook over mensen die anti-depressieva krijgen? Of andere medicatie? Zijn dat ook slikkers?

Nee, gelukkig zijn ADHD-medicijnen niet verslavend, ik kan er elke dag mee stoppen en daar zal zoon geen hinder van ondervinden....Ook daarom vind ik dit soort berichtgeving altijd zo stemmingmakend. Een diabeet kan ook niet zonder medicatie, iemand met reuma moet ook pillen slikken....Waarom een ADHD-er dan een slikker noemen?

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2009 om 23:59

Massi

>>Ik denk dat jij het hierin met mij eens zult zijn: de oorzaak van al die pillen ligt niet bij juffen die geen zin hebben in ettertjes. Jij ziet de oorzaak bij verbeterde diagnostiek, maar geeft tegelijk aan dat ADHD niet fysiek 'aantoonbaar' is. < <

Fysiek niet aantoonbaar in de zin van, er is geen scan mogelijk, maar fysieke kenmerken zijn er wel degelijk bij ADHD-ers...onrust, tikken, friemelen....

>>Daarmee blijven diagnoses (in mijn ogen) een redelijk subjectieve zaak waarin psychiaters een sleutelrol spelen. < <

Ja, wie anders zouden daar een rol in moeten spelen? Maar de starter laat het overkomen alsof de farma-industrie dit allemaal regelt....

>>Kijk, het ios ronduit jammer dat de persoon die dit draadje startte bekend staat (ik heb wel even gegoogled) als een troll van het vervelendste soort, hij is op verschillende sites niet meer welkom. Feit blijft dat er reden is tot bezorgdheid wat betreft het gebruik van dit soort medicijnen bij jonge kinderen. Als je dat zegt, veroordeel je toch niet meteen de ouders van zo'n kind?< <

Maar waarom dan die reden tot bezorgdheid? Methylfenidaat wordt al 30 jaar voorgeschreven, en tot nu toe heb ik nog geen onderzoeken gehoord of gezien die nadelige gevolgen daarvan beschrijven, sterker, er zijn wel veel onderzoeken die duidelijk maken dat GEEN medicatie veel grotere gevolgen kan hebben (en dus wel verslaving kunnen veroorzaken, omdat ADHD-ers toch rust zoeken). Ik vind echter wel dat Dokelaar ons ouders veroordeelt, omdat hij eigenlijk stelt dat wij domme dozen zijn die blind vertrouwen wat de farma-industrie ons voorschrijft, alsof ik niet heel diep heb moeten nadenken voor ik mijn zoon Ritalin gaf....

anna van noniemen

anna van noniemen

22-05-2009 om 00:08

Yep

>>Maar de maatschappij ís nu eenmaal zo geworden. Ik kan en mag mijn zoon niet thuishouden onder het motto: al doende leer jij ook wel alles. Dan komt hij er niet in dit leven, hij moet leren zich te conformeren. En een diploma halen. < <

Helaas, zo zit het systeem in elkaar....of je daar blij om moet zijn, is maar de vraag....maar laten we niet net doen alsof het een probleem van de laatste jaren is...Ook in grootmoederstijd zijn er ADHD-ers geweest, maar zoals ik al eerder zei, dat waren gewoon de rotjochies, de jongens die nooit luisterden, de appelboom van boer Jansen leegroofden, enz.....in die jaren werden dit soort problemen met andere hand aangepakt, en kreeg je een pak rammel....wij, in onze huidige maatschappij hebben besloten dat dit niet meer kan en mag....Een pak rammel is kindermishandeling...maar ja, de onrust blijft in deze kinderen en ik weet ook wel, die sla je er niet uit, maar toen begreep men wel na een aantal malen, als ik die fratsen uithaal, dan krijg ik een pak rammel....Daarbij was de controle vroeger ook vele malen groter....het hele dorp kende Pietje, en Pietje liet het vaak wel uit zijn hoofd om wat uit te vreten....
wie let er tegenwoordig nog op Pietje? Veel te vaak zie ik kinderen al vanaf 3 jaar alleen op straat spelen, dingen uithalen....en zeg er maar niks van, want je krijg nog een grote b.. ook...Nee, dat zijn niet allemaal ADHD-ers, maar een ADHD-er die zo losgelaten wordt, zal sneller geneigd zijn tot negatief gedrag dan een ADHD-er die de juiste begeleiding krijgt, of in ieder geval aangesproken wordt op zijn gedrag....Nee, een pak rammel is niet meer van deze tijd, en dus moet er iets anders, want inderaad, de huidige maatschappij zegt, wij moeten leren, wij moeten voor ons 18e voldoende geleerd hebben om een baan te vinden....werken, dat is je toekomst....

Ja, in de tijd van de jagers waren ADHD-ers de perfecte jagers....misschien is het wel een oereigenschap die de evolutie overleefd heeft, alleen, in deze tijd heb je er geen moer aan....

Maylise

Maylise

22-05-2009 om 00:14

Zorgwekkende ontwikkelingen

Mijn bescheiden ervaring op dit gebied vind ik wel vrij zorgwekkend. Mijn zoontje van 9 is een vrij druk jochie. De school is er van overtuigd dat hij ADHD heeft en weet wel een psycholoog (ja, echt een psycholoog, geen psychiater) die de diagnose wel kan stellen en dan kon hij medicatie krijgen. Dit is mij letterlijk zo gezegd door de school. Ik vind dat vrij schokkend. Ten eerste dat de school een diagnose wil laten stellen door een niet gekwalificeerd iemand en ten tweede dat medicijnen maar gelijk als oplossing worden aangedragen.

Nu denk ik zelf niet dat mijn zoon ADHD heeft maar zelfs al zou hij het hebben dan zou ik zeker niet gelijk naar medicatie grijpen. Ik wil hiermee niet zeggen dat andere ouders dit wel doen hoor maar alleen aangeven dat de school wel heel makkelijk die conclusie ADHD=medicatie trekt. De huisarts heeft overigens (nadat ik hem dit verhaal heeft gedaan) precies hetzelfde gezegd. Dat als ik een diagnose zou hebben voor zoon dan kon zoon wel medicijnen krijgen.

Nog afgezien van dat ik werkelijk niet denk dat mijn zoon ADHD heeft vind ik die gevolgtrekking wel erg makkelijk gedaan door deze instanties. Voor hun leidt een ADHD diagnose blijkbaar automatisch tot medicatie. Ik kan me voorstellen dat ouders die wat kwetsbaarder zijn (de taal niet goed beheersen bijvoorbeeld) zich wel makkelijk laten overdonderden door een school die het aanstuurt op een diagnose en medicatie. Veel ouders hebben toch nog wel een bepaald ontzag voor de school en zullen daardoor toch eerder stappen ondernemen die ze anders niet hadden gedaan.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat medicatie geen goede hulp is voor kinderen met ADHD maar wel dat het soms wel erg makkelijk als oplossing wordt aangedragen. Net zoals er wel heel makkelijk soms met diagnoses wordt gestrooid. Juist door mensen die een zekere autoriteit hebben maar hebben maar niet dusdanig diep in de materie zitten dat ze er echt verstand van hebben.

Het lastige van ADHD is natuurlijk inderdaad dat er geen echte test is die zwart op wit kan aangeven dat een kind ADHD heeft waardoor er een soort grijs gebied is voor kinderen die wel ADHD kenmerken hebben maar toch geen ADHD hebben. Het is dat maar net welke kant de bal oprolt.

Maylise

Kiki

Kiki

22-05-2009 om 09:14

Mijn ervaring met adhd en andere aandoeningen

is niet heel groot, daar ben ik heel eerlijk in.
Maar als symptomen van ADHD, onrustig, friemelen en niet kunnen stilzitten zijn, dan heeft het gros van de kinderen. Dat zijn echt gewone gedragingen van een kind.
Een psycholoog/psychiater moet dan wel van goede huize komen wil het onderscheid kunnen maken zeg.

Nou het volgende: Als eerste wil ik zeggen dat mijn ervaringen ongeveer uit 30 scholen in Den Haag en omstreken bestaat, dus zeker niet representatief.
Dit is puur mijn ervaring.
Mijn ervaring is dat op scholen met kinderen op achterstandsscholen er veel meer gediagnostiseerde kinderen zijn. Dus kinderen met ADHD, ADD, asperger en al wat dan meer. Nou snap ik dat gedragsproblematiek in achterstandswijken veel meer voorkomt, maar vaak heeft dat een aanleiding doordat de thuissituatie niet ideaal is. Maar zo'n 'lastig' kind krijgt tegenwoordig dus ook een labeltje(vreselijke term)

Nou geloof ik niet dat kinderen in die scholen meer last hebben van ADHD en anderen dingen. Dus hoe kan dat dan. Een directeur zei dat dit kwam door de goedbedoelende hulpverlening die in die gezinnen al aanwezig was. Een diagnose kon geldstromen beschikbaar maken.

Zijn die scholen sneller met doorverwijzen
krijgen die kinderen sneller een labeltje
Of is het zoals Anna zegt en houden mensen op scholen in betere wijken de diagnose geheim.

Als laatste wil ik zeggen, dat ik niet ontken dat ADHD bestaat. Ik ken jullie situaties ook niet Anna en Guinevere, maar ik snap dat jullie de keuze hebben gemaakt het best passend bij jullie kind en jullie situatie. Ik snap ook dat jullie helemaal gallisch worden van het feit dat jullie jullie keuze iedere keer moeten verdedigen. Toch hoop ik dat jullie mijn posting los kunnen zien van jullie eigen situatie, gewoon ook omdat ik mij oprecht verwonder. Want als een kennis van mij haar drukke dreumesdochter nu al een ADHDer noemt en even voor het gemak een zelfdiagnose stelt is wat mij betreft een tikkeltje overdreven.

Guinevere

Guinevere

22-05-2009 om 10:11

Vlaamse gaai

"Als jullie oprecht van mening zijn dat alle kinderen die medicijnen krijgen ADHD hebben en dat alle scholen alleen een traject aanvragen als dat strikt noodzakelijk is." Citaat van jou. Hier zeg je dus overduidelijk dat scholen het "traject" aanvragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.