Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arjan dokelaar

Arjan dokelaar

19-05-2009 om 19:40

Worden ouders opgelicht door farmaceuten (over adhd)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 21:03

Zwart wit...

nee, zo zwart wit is het niet...maar er is een grijs gebied en soms is dat wat grijzer soms wat witter....maar laat ik een wat grijzer gebied laten zien....onlangs krijg ik een mail van een kennis....ze had iets gelezen...de zoetstof in light dranken zou ADHD kunnen veroorzaken, misschien was het iets voor mij....Tja, en dan staan mijn stekels dus overeind....heb nog wel bedankt teruggemaild, maar ja, verder heb ik er niks aan, ik kan alleen maar denken, je hebt er dus niks van begrepen....Wil40 tips liggen meer in het wittere deel van het grijze gebied....

Maylise

Maylise

23-05-2009 om 21:30

Anna

Eh ja als je dat soort emails (hoe goedbedoeld ook waarschijnlijk) kan ik wel begrijpen dat het vertrouwen in andere mensen en hun kennis een stuk minder wordt.
Dat is natuurlijk wel heel vermoeiend als je inderdaad dat soort adviezen/tips/ideeën krijgt aangereikt en vervolgens ook nog moet uitleggen hoe en waarom.
Sowieso is het natuurlijk niks om ongevraagd allerlei advies te krijgen van anderen.

Maylise

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 22:07

Ja, ik ben ook een tijd lang bestookt met dergelijke tips en adviezen. Tot auralezers aan toe, om maar niet te spreken over de aardstralen!

Tips

Ik heb niet veel moeite met tips. Ik heb wel een hekel aan mensen die mijn zoon veroordelen, tijdens een momentopname.
"Jeetje, daar heb je zeker je handen wel vol aan."
"Wat een kletsmajoor, is hij altijd zo?"
"Wel een druk mannetje hè?"
"Mijn kind heeft ADHD, die van jou ook toch, zo te merken?
Ik mag van alles van mijn kind vinden, maar een ander mag zijn/haar ongevraagde mening fijn voor zich houden. Respect heet dat. Ik ga toch ook niet zeggen:"Jeetje, wat is jouw kind dom, heeft zeker een flinke leerachterstand? " Of:"Tjonge, wat een grove taal gebruikt jouw kind, doet zijn vader zeker ook?"
Daar gaat mijn nekhaar van overeind staan. Oordelen en veroordelen.

Balans

Heeft een site waar veel ouders blijkbaar steun en raad kunnen vinden. Dat is prima. Persoonlijk zou ik daar mijn info over medicijnen niet vandaan halen. Eerlijk gezegd lees ik liever de bijsluiter bij een merk.
Ik krijg dan gelijk info over de stoffen die er in verwerkt zijn en hun bijwerkingen.
En idd, dat heeft mij doen besluiten de medicatie niet aan zoon te geven. Het is en blijft een keuze.
Dat balans eenmalig geld heeft aangenomen van een farmaceut zou mijn vertrouwen ernstig aan het wankelen brengen. Een slechtere sponsor kan je niet bedenken.

Tips nikus

Dat zijn dus geen tips, dat is veroordelen. Ik ben daar al jaren compleet immuum voor. Zonde van de energie.

Klopt

Sommige dingen raken je wel. Ook mij. Maar ik schiet minder snel in de verdediging, geef minder snel uitleg. En ik ga al helemaal geen verantwoording afleggen.
Want dat gevoel heb je al snel als ouder.
Dat je verantwoording moet afleggen, waarom je dingen soms anders doet, anders oplost. Daar stop ik dus veel minder energie in dan vroeger.
Mensen zijn vaak niet eens echt geïnteresseerd. Zo roepen ze:"Tjè, wat een druk mannetje, zal je je handen wel vol aan hebben." Als je dan wil uitleggen dat dat reuze meevalt, geloven ze je toch niet. Ze zien alleen die 5 minuten van een druk kind. En hebben hun oordeel klaar.

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 23:59

Nogmaals balans

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=250
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?nieuws=28904

Als er goede en heldere uitleg over gegeven wordt, dan maakt het mij niet zoveel uit dat dingen gesponsord worden....waar dat geld dan ook vandaan komt....

Ieder zijn mening anna.

Voor mij doet het er wel toe waar een site als Balans zijn geld vandaan haalt. Ze zijn voor mij dan niet meer objectief.
Een goede en heldere uitleg? Dit is gewoon hun straatje schoonvegen. "We hebben het al moeilijk om de ernst van ADHD uit te leggen aan de wereld, snik, en nu doet de Telegraaf lelijk...."
Ik heb vanavond maar weer eens hun site doorgenomen. Ze leggen stoornissen uit op een niveau dat schrikbarend is.Kenmerken worden zo omschreven dat half Nederland met zijn kind naar de dokter rent.
De bijwerkingen van medicijnen worden ook zeer rooskleurig aangegeven. "Van ADHD medicatie worden sommige kinderen wat huilerig en soms ontstaan er slaapproblemen". Nou, dat lijken me niet de belangrijkste bijwerkingen van Methylfenidaat. Er is misschien wel heldere uitleg, al is het niveau vreselijk. Maar zeker geen goede.

Tirza G.

Tirza G.

24-05-2009 om 12:12

Alleenrecht

Ouders met ADHD-ers hebben gelukkig niet het alleenrecht op commentaar. Volgens mij krijgen álle ouders wel een tips en adviezen die nergens op slaan van mensen die nergens van weten. Ouders met een kind dat "iets heeft" lopen een groter risico op dergelijke goedbedoelde opmerkingen. Wat dacht je van een kind met allergieen? Oók een heel fijn en vaag gebied waar iedereen een mening over heeft en ervaring mee heeft. Interessanter is de vraag, denk ik, waarom het ons als moeders zo raakt. Waarom is de opmerking: zo zo, dat is een handenbindertje......voor de ene moeder genoeg om tevreden te glimlachen en haar peuter over zijn bol te aaien en voor de andere moeder is die opmerking genoeg om haar stekels op te zetten?
Over sponsoring door farmaceuten: volgens mij is er geen patientenvereniging (of hoe dat heten mag) die dat niet heeft/doet.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

24-05-2009 om 14:01

Het raakt je

Tirza: "Interessanter is de vraag, denk ik, waarom het ons als moeders zo raakt. Waarom is de opmerking: zo zo, dat is een handenbindertje......voor de ene moeder genoeg om tevreden te glimlachen en haar peuter over zijn bol te aaien en voor de andere moeder is die opmerking genoeg om haar stekels op te zetten?"
Het ligt eraan wie het zegt, hoe het gezegd wordt en wat de intentie erachter is. Mijn dochter (nu 2,5) is ook een handenbindertje. Ze is bijvoorbeeld al twee keer uit het kdv ontsnapt, terwijl dat zogenaamd onmogelijk zou zijn. Leidster die mij de laatste keer daarover belde, was niet zozeer verbijsterd alswel verontwaardigd: "Dat is nu al de tweede keer! Ze ligt gewoon op de loer bij de hekjes!". Ik moest daar erg om lachen, omdat het waar is (ze ligt inderdaad op de loer, dat is het precies) en omdat ik het zo grappig vond dat een leidster van 30+ op zo'n manier de 'schuld' van het incident op een tweejarige probeert af te wenden. Mijn man kon de humor er niet van inzien en was laaiend op zowel het kdv in het algemeen als die leidster in het bijzonder. Dus het ligt uiteindelijk ook nog aan de ontvanger van de boodschap.
Nou ja, het blijft allemaal lastige materie. En ik zou er persoonlijk gallisch van worden als iedereen zich met mijn kind/opvoeding zou bemoeien.
Voor de ADHD-moeders hier: ik heb voor dochter een oranje shirt met in koeienletters het woord ALLOCHTOON. Scheelt weer vragen in de supermarkt als "wat voor ras is jouw kind?", haha. Is het geen idee om gewoon op een T-shirt iets te zetten als: JAZEKER, ADHD! Ben je toch weer heel wat domme vragen voor.
Groetjes
Massi

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2009 om 14:17

Massi

Er is een t-shirt met daarop "100% ADHD"...Zoon zou die maar al te graag willen ))

"onopgevoed"

Wat een onzinnige opmerking van die buitenstaander. Onopgevoed...eerder het tegenovergestelde. We willen als ouders allemaal een sociaal, eerlijk, rechtvaardig, goedgemanierd, welbespraakt, redelijk intelligent enz. kind.
De eisen van de "maatschappij."
Onopgevoed, pfff, ik voed op als een moeder tijger. Kind laat hier en daar een steekje vallen. Misschien komt dat omdat het een kind is? We zijn nog lang niet klaar met opvoeden. Het eindresultaat zal heus wel goed komen. Tenslotte ben ik er ook gekomen.
Misschien doe ik alles verkeerd, zou best kunnen. Maar ik voed wel op, op mijn manier.
Nikus: hoofd omhoog en schouders naar achteren!

Tirza G.

Tirza G.

24-05-2009 om 16:21

Ik ben blijkbaar in een filosofische bui; ik mijmer wat in het rond. Waarom klinkt een opmerking uit de losse pols van een mevrouw bij de supermarkt zo lang door in je hoofd? Waarom kun je die niet naast je neerleggen (niemand in het bijzonder hoor, gewoon "je" als persoonsvorm). Wat kan het je eigenlijk schelen als iedere langslopende truttebol meent een opmerking te moeten maken?
Zowel mijn zus als mijn zoon zijn wat afwijkend in hun sociale vormgeving; de een wat heftiger dan de ander. Ik weet nog heel erg goed hoe mijn moeder zich geneerde voor mijn zus, dat was voor alle partijen pijnlijk. Ik heb de bewuste beslissing genomen me nooit te generen voor mijn kind en dat is aardig gelukt. Ik stond er bij en keer ernaar, za'k maar zeggen. Ik geneer me wel voor m'n zus, zucht, dat dan weer wel.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

24-05-2009 om 20:20

Anna

Geweldig zeg, er is dus al een shirt. Wat zegt die mevrouw Froger ook al weer in de reclame? Ik zeg doen!
Tirza, 'dat dan weer wel' ontlokte mij ook enorm gegrinnik.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

24-05-2009 om 20:22

Wil40

Voor jou ook een T-shirt. Voorkant: ADHD? Achterkant: Nee, gewoon hele foute ouders.
Groetjes
Massi (gek op T-shirts)

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2009 om 20:22

Als ik wist

waar ik die kon krijgen....maar zoon heeft het ooit bij iemand gezien (met ADHD uiteraard) en ik ben het zelf nog niet tegengekomen....kan het altijd nog laten maken gewoon natuurlijk....

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2009 om 23:04

Balans nogmaals

ik zal niet beweren dat Balans alwetend is en ongetwijfeld zal er best wat te verbeteren zijn aan de site (misschien kunnen de mensen uit dit draadje Balans hier van op de hoogte stellen), maar op zich vind ik de site wel vrij uitgebreid....je kan op veel momenten doorklikken naar extra info en ook andere mogelijkheden worden genoemd, ook dat er momenteel uitgebreid onderzoek gaande is naar het Pelsser dieet en zelfs een oproep hiervoor heeft op de Balans-site gestaan. Ook Balans wil , als Pelsser-dieet inderdaad HET blijkt te zijn, vast veel liever dat ADHD-kinderen dat gaan volgen (en ja, ook ik zou, als ik zeker wist dat dat voldoende verbetering zou brengen, dat dieet gaan volgen)....Ik vind de uitleg over de sponsoring plausibel en het is slechts eenmalig geweest....

mozzella

mozzella

25-05-2009 om 09:32

Wat een misverstanden

Ik ben een paar dagen weggeweest en ik heb net dit draadje (bijna) helemaal gelezen. Wat een dingen kom ik tegen:
- Een school kent een psycholoog en die stelt een diagnose en schrijft dan medicatie voor: dat mag alleen een arts doen en dus geen psycholoog. Die is nl geen arts. De school die dit stelt mag zich wel eens wat beter verdiepen en niet zulke onzin aan ouders verkopen!
- Een adhd'er heeft een pgb, rugzak of tog. Ik kan uit ervaring zeggen dat dat absoluut niet het geval is.
- Medicatie wordt meteen na een diagnose gebruikt. Ik denk dat er misschien ouders zijn die dat doen, maar dat er een behoorlijke groep is die alternatieven zoekt en misschien als dat niet helpt uiteindelijk bij medicatie uitkomt.
- Onrust kan duiden op adhd, maar niet ieder kind dat friemelt etc heeft adhd. Daar mogen scholen zich wel eens veel beter in verdiepen, in kenmerken van adhd. Inderdaad is onrust wel een van de kenmerken, maar daarnaast ook impulsiviteit (eerst doen, dan denken, maar wel heel veel spijt hebben achteraf) en concentratieproblemen. Vaak ontwikkelen adhd'ers daardoor een gebrek aan zelfvertrouwen of zelfs faalangst ("ik heb zo mijn best gedaan en toch zegt de juf dat ik zit te dagdromen/niet genoeg sommen afheb, dat ik niet stilzit, mijn werk niet doe, wanneer doe ik het wel goed?")
Kortom, er bestaan veel misverstanden over adhd en scholen mogen zich wel eens een heel stuk beter verdiepen in adhd en kenmerken daarvan en hoe daarmee om te gaan! Verder mogen scholen zich eens wat beter gaan verdiepen in rugzakjes.
Ik ben overigens blij dat de school van onze kinderen op een hele andere manier omgaat met kinderen die een "traject ingaan", zoals dat hier genoemd wordt, dan sommige scholen die hier langs komen. Ik ben wel van een aantal verhalen geschrokken!

duifje

duifje

25-05-2009 om 21:49

Gz psycholoog

- Een school kent een psycholoog en die stelt een diagnose en schrijft dan medicatie voor: dat mag alleen een arts doen en dus geen psycholoog. Die is nl geen arts. De school die dit stelt mag zich wel eens wat beter verdiepen en niet zulke onzin aan ouders verkopen!

Een psycholoog met een GZ opleiding mag een DSM-4 diagnose stellen. Dit hoeft niet perse door een psychiater te gebeuren. Het voorschrijven van medicatie moet wel door een psychiater (arts) gebeuren.

Maylise

Maylise

25-05-2009 om 21:51

Nikus

Dat mensen dat zelfs maar durven te denken.. Dat het eerste wat in hun opkwam als ze jouw zoontje zagen was dat het toch wel duur is zo'n kind voor de maatschappij. En niet alleen hebben ze het innerlijke onfatsoen om te denken ze hebben blijkbaar ook nog dusdanig weinig sociaal gevoel dat ze het ook nog durven te zeggen...
Wel heel knap dat je die mensen niet aangevlogen bent. Ik weet niet of ik me zo goed in had kunnen houden.

Maylise

Maylise

Maylise

25-05-2009 om 21:58

Opmerkingen

Wat mij wel verwonderd soms is hoeveel mensen er blijkbaar zijn met verstand van psychiatrie. Ik heb regelmatig opmerkingen gekregen van relatief vreemden (mensen in de speeltuin, ouders van vriendjes) over mijn zoontje.

Bijvoorbeeld:
Hij is wel erg druk hè?
-Ja, hij is soms erg druk.
Hij zal wel dat hebben wat al die kinderen tegenwoordig hebben, ADHD. Daar hebben ze ook pilletjes voor hè.

Het wekt vooral verbazing in mij op. Dat ze op basis van Mehdi enige tijd gezien te hebben zulke vergaande conclusies trekken zonder waarschijnlijk kennis van zaken te hebben.

Ik heb er geen probleem mee als iemand bijvoorbeeld zegt dat Mehdi druk is of zo. Want dat is hij vaak ook. Maar het tweede deel van de conversatie over wat hij dan wel allemaal niet heeft vind ik minder geslaagd.

Maylise

mozzella

mozzella

25-05-2009 om 22:14

Duifje

Jij: "Het voorschrijven van medicatie moet wel door een psychiater (arts) gebeuren."
Dat is ook wat ik schrijf (en bedoel). Daar ben ik nou verbaasd over, dat een school suggereert dat een psycholoog, zo, hoppa, een medicijn kan voorschrijven.

Mozzella

Als er een diagnose is van de GZ psycholoog word je verwezen naar je huisarts. Die schrijft wel "even" een receptje uit.
Dit schijnen huisartsen steeds makkelijkerder te doen. Lang niet ieder kind dat ADHD medicatie krijgt is gezien door de kinderpsychiater.
Ook doen huisartsen eventueel de nacontroles i.v.m. groei en verdere ontwikkeling van het kind.

anna van noniemen

anna van noniemen

25-05-2009 om 22:43

Na ruim 3 jaar....

controles door de kinderpsych, gaan wij binnenkort ook voor de medicijncontroles naar de huisarts. Dat heeft vooral een praktische functie, voorgesteld door de psych zelf. Het gaat goed met zoon en een bezoek aan de huisarts is veel makkelijker te maken....Uiteraard kan er altijd worden overlegd met hem als er vragen over de medicatie zou zijn...Huisarts kan prima in de gaten houden of hij goed groeit, voldoende aankomt en zijn bloeddruk meten...Dat is alles wat psych deed en dat kostte ons ruim anderhalf uur!!! Omdat de psych ondertussen ook de crisisopvang moet doen.....

mozzella

mozzella

26-05-2009 om 09:49

Huisarts

Dat wist ik niet, dat huisartsen ook medicatie mogen voorschrijven. Dat ze de fysieke controle doen, daar kan ik nog wel wat bij voorstellen, maar het voorschrijven van zulke specifieke medicijnen zonder dat de kinderpsychiater er aan te pas is gekomen, vind ik niet wenselijk. Nu snap ik ook hoe die verhalen zijn ontstaan. Hier is het heel anders gegaan.

Jakiro

Jakiro

26-05-2009 om 10:26

Herhalingsrecepten

Huisartsen mogen recepten herhalen.
Dus als Ritalin, Concerta, Medikinet ooit is voorgeschreven door een kinderarts of psychiater, er 3 maanden voorbij zijn, mag de huisarts deze medicatie herhalen.

Een paar berichtjes terug stond er iets over meerdere kinderen met diagnoses in een klas in een school in een achterstandswijk dan in een "gewone" wijk. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Onze dochter gebruikt inmiddels al 9 jaar Meth.fen. voor ADHD. Wij hebben geen rugzakje, pgo, tog (ik weet al die termen niet) nodig om haar de aanvullende hulp te kunnen geven die ze nodig heeft. Onze verzekering vergoed een heleboel (overigens ook brillen en de meeste medicatie) zoniet alles en de school hoefde dus ook niet te weten dat ze ADHD heeft.
Jakiro

Tinus_p

Tinus_p

26-05-2009 om 10:52

Mozella -onwetendheid

mozella:
"Dat wist ik niet, dat huisartsen ook medicatie mogen voorschrijven."
Ik verbaas me over dit soort onwetendheid, die merkwaardigerwijs juist onder ouders van zorgenkindjes geregeld voorkomt. Dus (stokpaardje van mij):
-Iedereen mag diagnoses stellen (ook de buurvrouw)
-Elke arts mag medicijnen voorschrijven (je hoeft niet eens huisarts te zijn om ritalin voor te schrijven, laat staan kinderpsychiater).

Tinus_p

Tinus_p

26-05-2009 om 12:26

Nikus

Nikus:
"Huisartsen mogen alles voorschrijven mits ze het kunnen onderbouwen."
Artsen mogen alles voorschrijven. Punt.
Er is geen 'plicht tot onderbouwen'; wel is er een tamelijk algemene zorgplicht in bv de wet BIG en WGBO, en artikel 300/302 Wet boek v Strafrecht('benadelen gezondheid' is strafbaar).
Zie bv ook de discussie over Millecam.

Jakiro, herhalingsrecepten?

Nee hoor, gewoon recepten. Niet alleen de herhalingen. Een huisarts is een arts en mag dus ook Ritalin voorschrijven.

Wat heeft ADHD te maken met achterstandswijken? Komt daar werkelijk meer ADHD of andere stoornissen voor?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.