Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

27-04-2012 om 00:29

Wormpjes....

Zoon, 13 jaar heeft regelmatig last van wormpjes. Zeker eens per jaar of zo. Is toch niet normaal? Hij speelt allang niet meer in de zandbak. Kan het zijn dat hij er een beppaalde gevoeligheid voor heeft? Of zouden het onhygienische gewoonten zijn? Ik heb mijn best gedaan met het aanleren van handen wassen e.d. Maar hij doet het lang niet alleen. En dan nog vooral als ik oplet vermoed ik....
Kan ik iets preventiefs tegen wormpjes doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

27-04-2012 om 09:53

Hier ook,

bij dochter van (bijna) 6. Maar ik heb ze zelf ook geregeld. Ik geef bij de eerste tekenen van onrust meteen maar een pilletje, en voor we op vakantie gaan of voordat ze gaat logeren ook vaak. Ik denk inderdaad dat de een er gevoeliger voor is dan de ander, oudste dochter heeft ze zelden gehad en jongste (is nog wel in de zandbakleefijd) heeft het zeker een paar keer per jaar. Ik heb dus doorgaans wormpillen in huis, gelukkig helpen die goed en snel.

zomaar

zomaar

27-04-2012 om 10:01

Vroeger

had ik er ook regelmatig last van, nu nooit meer. Ik was een nagelbijter en dat kan een hoop verklaren.
Zit jouw zoon toevallig ook vaak met de handen in de mond of bij de mond?
Hygiene is belangrijk, korte nagels ook en na het toiletbezoek goed de handen schoonhouden. Enfin, als je via google even zoekt vind je genoeg dingen die je kunt doen om te helpen voorkomen, maar ik denk wel dat er ook een soort gevoeligheid bij zit.

Truusje

Truusje

27-04-2012 om 11:30

Vindt hij het zelf niet erg?

Vorig jaar hadden mijn kinderen allebei een keer wormpjes. Vooral de oudste (bijna 13) vond dat verschrikkelijk. Een paar weken geleden had oudste het weer. Dat vond ze wederom zo gruwelijk dat ze nu het handen wassen echt niet meer overslaat. Ze is helemaal omgeslagen qua hygiƫnisch gedrag en vraagt zelfs of ik haar onderbroeken wel heet genoeg was Nagelbijten deed ze ook, maar daar is ze mee gestopt omdat ze op school opmerkingen kreeg.

Lezer- in ontlasting kijken?!

Als ik wormpjes had, verging ik van de jeuk! En daarom kijk je dan.. Als je die beestjes onderdak verschaft, voel je dat wel.

Tango

Tango

28-04-2012 om 14:47

Gevoeligheid

Ik denk zeker dat het met gevoeligheid te maken heeft. Ik had ze vroeger ook regelmatig en nu zelfs nog soms terwijl ik altijd wel handen was. Mijn zus had ze nooit. Tangodochter heeft ze ook nog nooit gehad maar Tangozoon al wel tweemaal. Bij hem zal zeker meespelen dat hij niet altijd zijn handen wast en veel met zijn vingers in de mond zit, want losse tanden. Maar Tangodochter heeft ook wel met haar vingers in de mond gezeten en periodes wat minder goed handen gewassen, maar had ze dus niet.
Hier ook altijd een pakje met wormtabletten in huis. Gelukkig kun je ze nu bij de drogist kopen, voorheen volgens mij alleen bij de apotheek.

Monet

Monet

28-04-2012 om 20:57

Lezer, je mist de juiste informatie

Wormpjes in de ontlasting
Aarsmaden of wormpjes komen regelmatig voor bij kinderen. In de ontlasting zijn kleine, dunne witte wormpjes te zien die vaak niet langer dan een halve centimeter zijn. Aarsmaden zijn parasieten, die leven in de darmen van mensen en dieren. Je raakt met deze wormpjes besmet doordat je in aanraking bent geweest met eitjes van de aarsmade. Dat is ook meteen de reden dat de aarsmade veel bij kinderen voorkomt. Zij spelen veel buiten en hebben zich nog niet zo'n goede hygiƫne aangeleerd. Met name kinderen die graag in de zandbak spelen hebben gauw last van wormpjes. Dit wordt veroorzaakt door katten die hun behoefte doen in het zand van de zandbak of speelplaats. Verder hebben kinderen graag rechtstreeks contact met dieren, waardoor zij via deze dieren eitjes van wormen op hun handen krijgen, die vervolgens via de mond het lichaam binnen komen

Kari1

Kari1

28-04-2012 om 21:59

Nee monet

Die info klopt niet (iets is nog niet waar simpel omdat het op het www staat) en Lezer heeft gelijk. Aarsmaden hebben niets met zandbakken of kattenpoep te maken.
Kari

Kari1

Kari1

29-04-2012 om 09:52

Lezer

Kan gebeuren! En als aanvulling nog even, die kattenspoelwormen zoals op het plaatje in jouw link zul je dus niet vinden in mensenpoep. De eitjes uit de zandbak kunnen in een mens wel larven worden en door het lichaam gaan zwerven (en zo voor gezondheidsklachten zorgen) maar kunnen niet uitgroeien tot worm.
Kari

Yura

Yura

01-05-2012 om 13:04

Hier ook

Hier had dochter (12 jaar brugklas) ze onlangs ook. Ze begreep er niks van, ze is in principe gestopt met duimen en speelt toch echt niet meer in de zandbak. Ik vond het zo zielig voor haar, ze had al een week niet tot nauwelijks geslapen door het overlijden van een vriendinnetje en toen nog dit, sliep ze weer niet. Wel had ik haar sinds dat overlijden weer een aantal keren met een duim in de mond betrapt, dus denk toch dat het daar door kwam. De eerste pil hielp niet eens, ze bleef jeuk houden en zag ze nog in de ontlasting, dus na 2 dagen nog een tweede pil erachteraan. Kan me bijna niet voorstellen dat ze binnen een week tijd (toen begon ze met af en toe duimen weer) al zoveel wormpjes had. Zij heeft ze als kind ook vaak gehad, en haar broer nooit, als kind duimde ze echt extreem veel, denk dat het daar mee te maken had.

Geeft toch niks

Ik heb er als kind of volwassene nooit mee gezeten. Behalve dat het jeukte.. En achteraf dat mijn ouders niet zo rap waren met het geven van drankje.
Tegen de jeuk helpt een klodder vaseline trouwens wel.

Yura

Yura

01-05-2012 om 19:52

Tja

Dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat het ene kind blijkbaar er gevoeliger voor is dan het andere. Dochter heeft het best vaak gehad en zoon nooit. En ik vind het wel erg en dochter ook, het idee dat er levende wezens in je darmen zitten brr, en daarnaast jeukt het zo erg dat ze er niet van kan slapen. Volgende keer dan inderdaad die vaseline maar eens proberen, maar ik hoop echt dat er geen volgende keer meer komt. Of het nu wel of niet door het duimen kwam, daar is ze inmiddels wel weer mee gestopt, heeft maar 1,5 week geduurd gelukkig. Moet ook wel want binnenkort komt de beugel. Overigens ben ik er sinds kort achter (sinds hij met een verstopping op de SEH terecht kwam) dat zoon nooit of zo min mogelijk op school naar het toilet gaat, dat zou er ook wel eens mee te maken kunnen hebben dat hij nooit last van wormpjes heeft (gehad).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.