Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wortelbehandeling, wat houdt het in?

Ik heb ongeveer een maand geleden een gat in mijn kies laten vullen. Volgens de tandarts was het een vrij groot gat en is het normaal dat het nu nog steeds gevoelig is. Hij zei wel als het lange tijd gevoelig bleef, ik misschien een wortelbehandeling moet krijgen.

Ik vind dat vrij eng klinken. Is het erg pijnlijk? Wat gaan ze eigenlijk precies dan doen, wordt dan die hele vulling er weer uitgehaald?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liat

liat

26-10-2011 om 06:31 Topicstarter

Wortelkanaalbehandeling natuurlijk

geef mij maar een wortelbehandeling.

rosa

rosa

26-10-2011 om 08:37

Geen pijn

Ik heb er vorig jaar een gehad en heb geen pijn gehad tijdens de behandeling. Erna was het gevoelig, maar niet echt pijnlijk.
Hier staat allerlei informatie: http://www.tandarts.nl/mondverzorging/behandelingen/wortelkanaalbehandeling_of_zenuwbehandeling

Pech

Ik had helaas pech, twee keer kort achter elkaar een wortelkanaalbehandeling (met verdoving wel te doen, niet leuk) met daarna een ontsteking en dus antibiotica. Wil je niet 'bang' maken, maar het kan dus tegenzitten.......Maar als alles achter de rug is ben je er wel van af!

100%mama

100%mama

26-10-2011 om 14:40

Het is echt niet te zeggen helaas...

Als ik het op de praktij zo bekijk is het zo enorm verschillend na een wkb. De een zegt geen centje (na) pijn te hebben gehad, terwijl de ander zich ziek heeft moeten melden en met een volle dosis pijnstillers zo stil mogelijk heeft gezeten de eerste dagen.

Op zich zal de behandeling zelf niet zoveel pijn geven aangezien je verdoofd wordt. Het kan met het vullen van de kanalen wat pijn geven, maar over het algemeen verloopt dit goed. Wat dus wel 50-50% gebeurt is de na-pijn. Wij adviseren standaard de 1e dag pijnstilling en de 2e dag de helft en de 3e dag clean. Zo bouwd je lichaam alvast een reactie op en hoeft het niet zo hard te werken als je pas pijnstilling inneemt als je pijn hebt.

De pijn die je nu ervaart, klinkt logisch, zie ht als een beurse zenuw die of de moed op gaat geven (en dan pijn!) of rustig gaat worden en dan klaar. Ook het vulmateriaal werkt nog even door en dat geeft ook klachten. Sterkte hoor!

bertje1

bertje1

27-10-2011 om 09:24

Pff vreselijk

nou ik wil je niet bang maken, maar doe het toch hiermee.. sorry, maar ik heb 2x wortelkanaal gehad, 1x totaal geen pijn! (dode zenuwen), maar een volgende keer bij 1 kanaal nog pijn... onnoemelijk veel...brrrr bijna traumatisch.

Fiorucci

Fiorucci

27-10-2011 om 12:01

En...

Ik heb een behandeling bij een endotoloog gehad, wat betreft wortelkanalen, een soort mini-operatie en dat viel reuze mee. Dus het blijft lastig te voorspellen. Hoe dan ook, sterkte!

wortels

wortels

27-10-2011 om 19:42

Lastig

Ik heb veel WKB's gehad. Je moet het maar zo zien: gelukkig wordt je kies gespaard, anders zou hij eruit getrokken moeten worden. Ze maken als het ware je zenuwen dood en voel je daarna geen kiespijn meer en kun je toch met je kies blijven rondkauwen. Ideaal. Maar: net als mijn voorgangers: de ene keer had ik nog weken last van de behandeling en soms ook helemaal niks. Niets over te zeggen. Bij mijn vorige WKB hebben ze helaas een vijl verloren, het gebied rondom de (dode) zenuw is nu ontstoken en moet ik naar een endodontoloog. Ach nou ja, leuk is anders maar het hoort ook wel een beetje bij het ouder worden geloof ik.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2011 om 07:15

Wortels

Mij is behandeling bij de endotoloog erg meegevallen. Behalve de rekening en het feit dat ik 100 euro zelf betaal omdat nu blijkt dat mijn verzekering geen contract heeft met die endotoloog...zucht...

rosa

rosa

28-10-2011 om 08:04

Endontoloog

Ik ben ook (pijnloos) behandeld door een endontoloog, mogelijk hebben zij meer ervaring hiermee en scheelt dat in de pijn?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.