Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mama 32

mama 32

11-10-2009 om 19:44

Wortelpuntbehandeling

In Juli van dit jaar heb ik een apexresectie( wortelpuntbehandeling) gehad aan de buitenste twee wortelkanalen. Helaas bleven de klachten bestaan en is afgelopen maandag een tweede behandeling uitgevoerd, maar dan aan de binnenkant. Deze keer duurde de behandeling minder lang dan de eerste en ook de napijn was een stuk minder. Helaas heb ik nu vanaf donderdag toenemende pijn aan deze kies. Vannacht zat zelfs mijn oog dichtgeplakt met pus, en wordt mijn wang dikker en voelt warm aan. Slik 3 keer ibuprofen per dag, dan wordt het iets minder maar de pijn komt steeds weer terug. De kaakchirurg heeft mij verteld dat ik nog wel een half jaar lang wat last mag blijven houden. Maar ik geloof niet dat dit helemaal normaal is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ervaring ?
Mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dirkje

Dirkje

11-10-2009 om 21:21

Hier

Ik heb bijna negen jaar geleden een apexresectie gehad. Heb er nauwelijks pijn aan gehad, de dag erna alleen twee paracetamollen geslikt: niet tegen de pijn in mijn mond, maar tegen de hoofdpijn (van het gewrik in mijn kaak denk ik). Niet dat ik verder nergens last van had: ik kreeg na een dag inderdaad een hele dikke kaak/wang en stevige koorts. Die koorts duurde iets van drie dagen en de wang bleef bijna een week dik en stijf. Nu bijna 9 jaar later heb ik nog steeds perioden waarop het onder die kies ineens pijn gaat doen. Ik heb dan echt paracentamol nodig. Het duurt dan een dag of twee en dan is het weer weg. Volgens mij gebeurt dat een keer of twee per jaar jaar.
Groet en sterkte,
Dirkje

Wilma

Wilma

12-10-2009 om 10:12

Oh jee, ik moet morgen, heeft iemand ook positieve verhalen?

Want ik doe wel heel stoer, maar ik vind 't toch wel een beetje eng. Helemaal omdat ik geen last heb van die kies/wortelpunt, dus dan heb je al snel iets van laat maar zitten. Maar aangezien die kies vaker een ontsteking heeft, wil de tandarts gewoon dit preventief laten doen.

Ik ging er echter niet van uit dat ik de dagen erna ziek zou zijn ofzo (ook nog een belangrijk feest nu vrijdag :-S ).

Iemand een wat opbeurender verhaal voor me en hoelang duurt zo'n behandeling?? 't Gaat via de buitenkant van 't tandvlees boven.

Groetjes en bedankt,

Wilma (heeft al spijt dat ze zo nodig de rubriek Gezondheid wilde lezen vandaag)

tonny

tonny

12-10-2009 om 10:28

Een dag is het vervelend!

maar daarna gaat het weer aardig hoor!

Ik heb al verscheidene apex-behandelingen overleefd. Ging altijd in mijn eentje met het OV naar de kaakchirurg, na afloop met zo'n verdoofde kop en een gaasje op de wond huiswaarts, waarbij ik dan zelfs meestal nog zo eigenwijs was even langs een warenhuis te lopen (ik woonde toen in een dorp met weinig winkels, dus ach, als ik nou toch in de buurt was...). De dag zelf alleen wat vloeibaar voedsel, soep en zo, en een dag later knapte het aardig op. Koorts heb ik er nooit van gekregen.

Soms kreeg ik alvast bij voorbaat antibiotica, de laatste twee keer een antibacterieel spoelmiddel.

Sterkte hoor! Het is best te doen!

Tonny

(maar met dat pus-oog-verhaal zou ik echt teruggaan!!)

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 12:23

Mama32

Dit is echt geen normale reactie hoor, ik zou zeker even de ta of kaakchirurg contacten. Napijn en gevoelig gedurende een halfjaar: prima. Maar dit is niet normaal, dit is een ontstekingsreactie.
Wilma: jij kunt gerust naar dat feest hoor, vrijdag. Lees Tonny's bericht maar Ik werd altijd erg blij van het ingrijpen door de kaakchirurg. Als ik er vóór stond niet, maar de behandeling was vrijwel altijd afdoende na een periode ellende

Tirza

mama 32

mama 32

12-10-2009 om 16:45

Reaktie

Ik heb vanmorgen toch maar even gebeld met de assistente van de kaakchirurg. Heb er vannacht slecht van geslapen en was er helemaal klaar mee.
Na jaren kiespijn had ik eindelijk de stap genomen om maar zo'n behandeling te laten doen en heb nu al 3 maanden nog meer ellende in mijn mond.
Ik mocht vanmorgen even langs komen en hij kon zo zien (na een blik van 5 sec) dat er nog steeds een ontsteking zit.Ik heb nu een antibiotica kuur gekregen en pijnstillers. Ik hoop echt dat dit aanslaat. Het alternatief is opnieuw openmaken en spoelen etc of de kies eruit. En die kies eruit laten halen zie ik niet zo tegen op maar wel tegen de nabehandelingen. Een brug of implantaat. Even afwachten dus. Bedankt voor het meedenken en Wilma; succes morgen! Bij mij vielen de ingrepen ook enorm mee, eerlijk, maar ik heb gewoon domme pech dat het blijft ontsteken blijkbaar.
Mama32

Wilma

Wilma

12-10-2009 om 18:37

Oké

tot nog toe blijf ik nog best stoer en optimistisch, maar door jullie positieve verhalen ben ik niet meer zo bangig als ik vanmorgen was na het lezen van dat van mama 32.

Bedankt !!!

Groetjes,
Wilma

lottie

lottie

12-10-2009 om 20:15

Ook gehad

Ik heb dit ook gehad. Ben vanaf vorig jaar juni tot dit jaar juni in touw geweest met mijn kiespijn. Ik ben ook meerdere keren geholpen, maar telkens kwam de pijn weer terug. Ben nu dit jaar in juni voor de laatste keer geholpen en het is nu echt weg! De behandelingen op zich vond ik niet erg, alleen het geluid van die boor, maar goed dat is prima te doen. Heb ook weinig of geen last van napijn, dikke wang o.i.d. gehad. Ik hoop dat het voor jou ook een keer een Happy End gaat worden. Want ik kan me voorstellen dat je er behoorlijk zat van bent... Die pijn is zó afmattend..... Sterkte!

lottie

lottie

12-10-2009 om 20:17

Nog vergeten

te melden dat ik in dat jaar ook 3 antibiotica kuren heb gehad, maar toch bleef de pijn bestaan. Uiteindelijk ben ik bij mijn eigen tandarts geholpen.

Wilma

Wilma

13-10-2009 om 09:03

Zometeen erheen

En ik lees nog effe gauw de positieve verhalen nog een keertje over .

Mama32, ben je al teruggegaan of heb je al gebeld, mij lijkt 't niet normaal, heb 't ook nog even voor je op school aan een tandartsassistente gevraagd en die zei ook nog dat je dan gewoon moet bellen. Sterkte in elk geval!!

Groetjes,
Wilma

Bastet

Bastet

13-10-2009 om 09:24

Wilma

Sterkte meis,ik ga zo naar de mondhyena.Minder heftig maar nog steeds niet mijn hobby..
Bastet

mama 32

mama 32

13-10-2009 om 16:37

Pandia/wilma

Pandia: De kaadchirurg had het alleen over een implantaat of brug. Het is de eerste grote kies bovenin. Hij is wel zichtbaar als ik bv moet lachen. Ik zal het in gedachten houden mocht het inderdaad zover komen dat de kies eruit moet.
Met de pijnstillers is het wel uit te houden. Ik heb zittend werk dus daat gaat wel. Maar vanmiddag op de fiets de kinderen uit school halen was toch weer minder. Elke stap doet zeer in mijn mond. Hopelijk gaat de kuur snel aanslaan.
Wilma: Hoe is het gegaan vandaag? Viel het mee?
Mama32

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.