Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

caton

caton

06-06-2013 om 11:15

Wratten weghalen: wat doe ik mijn dochter aan?

Mijn dochter (9) heeft veel last van wratten. Op haar handen en voeten zitten er verscheidene. Nu hebben we al een hele tijd gesmeerd met zalf die we van de dokter hebben gekregen (sorry, naam even kwijt), maar dat heeft niet geholpen. Vorige week zijn de wratten aangestipt met stikstof en wat heeft het arme kind gegild. Het deed heel erg zeer. Deze week ook weer twee afspraken. We hebben nu wel verdovingszalf gekregen om vooraf op te smeren, maar dat hielp niet echt. Het vervelende is dat het er op lijkt dat ze allemaal nog een keer aangestipt moeten worden. Ik zit nu echt in tweestrijd of we er mee door moeten gaan. Op haar handen heeft ze last van de wratten, dus die wil ze echt wel weghebben. Maar op haar voeten is het meer voor het nare gezicht en voor de angst dat als ze er nu niets aan doet, ze over een jaar helemaal onder de wratten zit. Hoe gegrond is deze angst? Is er een andere (evt minder pijnlijke) manier om wratten weg te halen? De tips van ducttape, formule W, Wartner hebben we allemaal al geprobeerd. Namens dochter alvast hartelijk dank voor de tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hombre

Hombre

06-06-2013 om 11:19

Slecht nieuws

Ik heb eerder dit jaar maandenlang eens in de twee weken zo'n stikstofbehandeling gehad voor m'n voeten. Inderdaad niet fijn, ook al heb ik het gelukkig niet uitgegild

Het slechte nieuws is dat het geen moer geholpen heeft. Ze zitten er nog steeds...

Advies? Graag!

Wachten

Wratten worden veroorzaakt door een virus, en verdwijnen bijna altijd vanzelf weer (al kan dat jaren duren). Ik zou alleen wratten laten behandelen als ze echt overlast (pijn) veroorzaken. En anders maar gewoon afwachten.
En van wikipedia:
Vrijwel iedereen heeft wel wratten gehad; vrijwel alle wratten zullen op den duur spontaan verdwijnen. Soms wordt ingrijpen van een arts gevraagd. Hiervoor bestaan diverse methoden. De meeste komen echter neer op verwoesten van het besmette weefsel. Enkele werken door het veroorzaken van een ontsteking. Geen enkele methode is erg effectief. De Cochrane review stelde in 2001 en 2006 vast dat er nog geen goede onderzoeken bestaan waaruit kan worden afgeleid wat nu echt de effectiefste behandelingen zijn. Misschien is de beste behandeling gewoon afwachten.

Arawen

Arawen

06-06-2013 om 12:28

Onder de neus

Zoon van 13 heeft een soort van lange wrat onder zijn neus. Hangt aan het tussenschot, zeg maar. Ding is niet zo vreselijk groot, als je hem frontaal aankijkt valt 't niet zo op. Als je hem echter in profiel ziet, dan zie je het wel.. behoorlijk.. hij wordt er dan ook regelmatig mee geplaagd op school (brugklas).
Kortom, hij zit er mee. Daarom heb ik 'm toch maar eens langs de huisarts gestuurd, die heeft bevestigd dat het inderdaad een wrat is en dat die 'met wortel en tak' moet worden uitgeroeid om opnieuw aangroeien te voorkomen. Ofwel, plaatselijke verdoving en wegsnijden.
Zoon bibbert bij het idee, maar de hele tijd geplaagd worden is ook niet alles en zelf peuteren heeft geen zin, dan komt het terug (heeft ie zelf al ontdekt... Ik ben blij dat de huisarts het doet, dan neem ik aan dat het netjes gebeurd en hij niet met een litteken in zijn gezicht komt te zitten.

Yaron

Yaron

06-06-2013 om 12:57

Dochter

Dochter heeft ook meerdere wratten op haar vingers en tenen bij de nagelriemen, sommige zitten er al twee jaar, laatst kwam ze me laten zien dat een van de wratten bijna was verdwenen en nu ik er op let gaan de wratten allemaal langzaam weg, net als de waterwratten waar ze veel last van heeft gehad. Misschien nog even wachten als het zo'n pijn doet. Zelf heb ik een wrat onder mijn voet en die zit er al negen jaar, omdat ik er geen last van heb laat ik hem niet verwijderen, maar ik ga er maar niet van uit dat die vanzelf verdwijnt.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Salicylzuur

Is de werkzame stof van formule W, maar ik kreeg het in grotere concentratie via de huisarts. Aanstippen deed niks (hebben we wel 3x gedaan, arm kind), maar consequent smeren met salicylzuur werkte wel. Wel pas na 6 weken moet ik erbij zeggen, dus heb geduld!

amk

amk

06-06-2013 om 14:14

Salicylzuur

kregen wij van de huisarts als voorbereiding van het aanstippen. 2x per dag een flinke klodder in een pleister met een gat ter grote van de wrat (gat opvullen met zalf) en dan kruislings afdekken met een nieuwe pleister. En dan na 2 weken aan stippen.
Dochter had de wrat midden onder haar voet, tussen het zalf gebeuren en het aanstippen heeft de pedicure er ook nog wat huid weggesneden zodat ze beter ging lopen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-06-2013 om 19:44

En hier

was ik een tijdje geleden bij de dokter om een wratje bij mijn dochter (toen 5, nu 6) aan te stippen. Geen probleem, maar hij bleef nog wel lang zitten. De doktersassistente adviseerde doodleuk (had ze van een huisarts gehoord) om blanke nagellak erop te smeren een tijd lang. Ik ben het uit armoe uit gaan proberen, op enig moment gestopt en ineens was ie een keer weg. Geen idee wat nou de reden daarvan was!

Sterkte ermee!

Sneeuwitje!

Hombre

Hombre

06-06-2013 om 21:15

Yaron

"Zelf heb ik een wrat onder mijn voet en die zit er al negen jaar"

Vier stuks, 12 jaar and counting hier

Ella2007

Ella2007

07-06-2013 om 08:57

Salicylzuur

Zowel bij zoon als dochter hielp aanstippen met salicylzuur (zalf van doc). Wel zes maanden lang, dagelijks voor het slapengaan. Op een gegeven moment werden ze zwart en vielen ze eraf. Virus is besmettelijk, dus vooral niet krabben. Anders krijg je er meer. En weerstand verhogen.....

Thuja

Ook mijn zoontje heeft last van wratten. Een paar keer met stikstof behandeld, lelijk litteken en veel pijn. Toen raadde iemand mij Thuja aan, is homeopatisch. Gewoon met een wattenstokje op de wrat, 2x per dag, totaal pijnloos en echt het werkt! Je moet wel geduld hebben, kan zomaar 6 weken duren.

caton

caton

07-06-2013 om 17:23

Dank

voor alle reacties. Wij zijn net weer geweest en toen is er weer 1 wrat behandeld, die vorige week ook al gedaan is. We wachten het nu af, maar als het niet geholpen heeft, hoeft het van mij niet nog een keer. Dan proberen we gewoon wat tips van jullie uit. Vandaag heeft ze ook weer erg gehuild, ondanks de verdovingszalf die ik twee uur van tevoren heb aangebracht.

Duofilm

Is een middeltje dat je er dagelijks met een kwastje opsmeert. Ik deed altijd twee laagjes voor het slapen gaan. Pleister erover en iedere dag trouw herhalen. Ik peuterde wel de dode velletjes eraf. Het duurde even, maar na een poosje viel de hele wrat er in één keer af. Zonder pijn.
Succes!

dochter

dochter

09-06-2013 om 00:53

Wegsnijden

Mijn vader was chirurg. Toen ik een keer een grote wrat op mijn hand had, heeft hij voorgesteld om die weg te snijden, dat zou mooier resultaat hebben dan bevriezen (stikstof). Aldus is gebeurd, onder plaatselijk verdoving. Deed geen pijn. Ik heb er een klein litteken aan over gehouden, als ik heel goed kijk zie ik het.

Ik heb de laatste tijd wel eens last van kleine huiduitstulpinkjes in mijn decollete en omgeving. De huisarts "brandt" dat weg (na verdoving met zalf). De behandeling zelf doet meestal geen pijn, maar daarna blijft het nog heel lang (weken) onaangenaam jeuken en er lelijk uitzien. Typisch iets om aan het begin van de winter te laten doen dus. Een grote pukkel heeft de huisarts ook weggehaald, kan me niet meer herinneren hoe.

Aanstippen of wegsnijden

Ik heb twee waterwratjes op mijn pols laten weghalen. De ene is weggesneden (ha wilde deze laten onderzoeken omdat hij twijfelde of het om een waterwrat ging) en de andere is aangestipt. Litteken van het snijden is nu enkele maanden later duidelijker dan van het aanstippen. Beide methoden zijn effectief. Wegsnijden is pijnloos (wel verdovingsinjectie), aanstippen voel je een beetje maar is goed te doen.

Smeren met 40% salicylzuur werkt in mijn ervaring ook trouwens, maar dat moet je echt consequent een week of zes volhouden.

echt waar

echt waar

09-06-2013 om 22:24

Vieze tip

Mijn kind had heel veel wratten op beide handen. Had zelf al wrattenspul gebruikt tot het potje leeg was, hielp niet. Toen ik bij de huisarts was en vertelde dat ik het aantippen van wratten zo sneu vond, zeker bij zoveel zei de doktersassistente dat ochtendurine heel goed helpt tegen wratten. Vreemd, maar kind wilde het proberen en binnen een week waren de wratten weg! Vies verhaal dus geen tip voor op het schoolplein. En het is echt waar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.