Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tirza G.

Tirza G.

23-05-2011 om 19:45

Zachte lenzen uitnemen

Sinds een week of wat gebruik ik, na ruim 30 jaar harde, zachte contactlenzen. Maar mensenlieve, wat krijg ik die krengen er moeilijk uit! Ik was van mijn harde lenzen gewend om mijn ooglid even opzij te trekken en dan ploep, sprong hij er zo uit. Die zachte moet je er echt afpakken, het lukt me maar niet echt handig. Ik sta soms wel 15-20 keer te proberen en dat gaat me behoorlijk de keel uithangen. Zoon heeft ze ook en die snapt niet wat ik sta te klooien Tips en truuks graag? Zover die er zijn? Ik zie gewoon tegen het geklooi van het uitnemen op

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joke

joke

23-05-2011 om 20:52

Natte vingers

en natte ogen (gewoon uit de fles erin druppelen). Dan kun je even op je gemak voelen tot je hem hebt. Het is niet echt moeilijk, je pakt hem de buiten/zijkanten vast, zoals je een tissue uit een doos pakt, het midden komt dus het eerst los.
Je kan ook even terug naar de opticien, de mijne heeft het toen met me geoefend (eigenlijk tegen wil en dank: midden in een drukke winkel: en nou jij! Nou daar kom ik wel uit hoor, nee ik wil het eerst even zien, enz..)

Brianna F

Brianna F

23-05-2011 om 21:03

Misschien

zeg ik iets heel stoms, maar mijn harde lenzen doe ik al 40 jaar uit met zo'n zuigpompje (geen idee hoe het heet) bestaat dat ook voor zachte leznen?

soepstengel

soepstengel

23-05-2011 om 21:09

Ooo..wat herkenbaar!

Hier ook een drama na 20 jaar harde lenze,ploep vang klaar.....en toen die krengen, wat heb ik ze vervloekt!!!! Kon wel janken als ik zo lang stond te prutsen en ik ze dan ergens achteronderin mn oog vond.
en nu heb ik het nog soms en ik heb ze al 5 jaar;
vingers natmaken helpt wel dan blijven ze beter hangen, even flink knipperen van te voren.
Even lens klein beetje heen en weer bewegen met je vinger.
Bij mij is het nog steeds een drama als ik ze na het douchen uit wil doen, dan krijg ik ze gewoon niet eruit, dan is het echt vacuum gezogen lijkt wel.
Succes!

Esc

Esc

23-05-2011 om 21:23

Ohnee, nooit last van, maar

Nee daar heb ik nooit last van, ik kon het verbazend vlug, maar ik was geen harde lenzen gewend, daar zal het wel door komen. Misschien is het ook een beetje durven? Zachte lenzen zijn groter dan harde, dus je kunt weinig fout doen qua oogbol aanraken enzo.

Easy does it

Hier ruim 20 jaar ervaring met zachte lenzen. Ik pluk ze van mijn ogen af met de zijkanten van mijn duim en wijsvinger. Met de bijv. middelvinger van mn ene hand trek ik mn onderste ooglid iets naar beneden en met de duim en wijsvinger van mn andere hand pluk ik de lens van mijn oog. Gewoon rechtopstaand, niet vooroverbuigend over een spiegel zoals de opticien vaak zal uitleggen.
Soms zitten ze idd goed vast door droogte of een per ongeluk tukje en dan druppel ik mn ogen eerst en na een paar minuten zijn ze dan makkelijker los te maken.
Succes hoor!
Ik ga komend weekend met nachtlenzen beginnen, dat zijn dus harde lenzen en ik heb er al nachtmerries over gehad :-/

Tirza G.

Tirza G.

23-05-2011 om 22:27

fijn, reacties. Kijk, dat natmaken: daar heb ik wat aan. Ik vóel hem gewoon onder m'n vingers oprubbelen, maar als ik m'n vingers dan terugtrek, zit-ie er niet tussen. En zie ik de wasbak weer helder En uiteindelijk (als ik hem te pakken heb) vóel ik hem gewoon van m'n oog afkomen, net oftie inderdaad vacuum zit ofzo.
Ik ben niet bang van pijn ofzo, na 30 jaar harde lenzen ben ik wel wat gewend. Zo'n ploppertje gebruikte ik zélden bij mijn harde lenzen, alleen wel eens als er eentje verkeerd schoot. Dat lukt niet bij zachte, het ploppertje schiet los en de lens blijft zitten. Dat ze zo groot zijn is echt heel weird, maar daar heb ik vooral bij het inzetten last van
Bedankt! Ik ga meteen aan de slag.

Tirza

Ik ben helemaal niet handig met mijn lens...

want erin doen vind ik nog steeds een prutsklusje, maar eruithalen..Ha! Dat doe ik met 1 hand zonder spiegel. Eitje!

Je moet hem idd gewoon 'pakken' De vergelijking met een tissue is wel een goeie, als je hem fijn in het midden hebt dan pluk je hem idd dubbelgevouwen van je oog af. Ik 'voel' ook nooit waar ie zit. Als je gewoon ergens een beetje middenin 'plukt' dan heb je hem gewoon te pakken. Maar idd...PAKKEN. Niet heen en weer vegen of zo. Gewoon eraf plukken...

Maar ik heb nooit harde lenzen gehad, dus ik heb geen vergelijk, en geen oude routine die nu niet meer werkt....dat scheelt wsch...

Ingrid

Inge M

Inge M

24-05-2011 om 08:14

Schuiven

Ik schuif de lens met het topje (niet de nagel) van mijn middelvinger naar beneden. Het vacuum wordt dan opgeheven en ik kan de lens verder naar mijn onder-ooglid schuiven. Dan is die makkelijk te pakken.
Met droge ogen werkt dit niet. Maar daar heb ik alleen last van als ik in slaap gevallen ben met lenzen in.

ishtar

ishtar

24-05-2011 om 09:10

Gewenning en chris

Ik had ook eerst harde lenzen, en toen zachte lenzen. Wat ik me herinner is dat het vooral de eerste weken een gepruts was, en dat ik op een gegeven moment ineens 'de slag' te pakken had. (en jakkes ploppers, ik heb daar altijd het gevoel van dat mn oog meegaat)
Chris, nachtlenzen is een eitje Geen zandhappen meer overdag met lenzen, geen beslagen bril meer als je ergens in een andere temperatuur komt. Ik kan ze helaas niet meer dragen, maar ik vind het zo jammer. Het was de 'makkelijkste periode' van mijn bril/lens-leven. Je merkt ze nauwelijks op, ik kwam er 's morgens nog wel eens na een uurtje of zo achter dat ik ze nog in had (het las wat lastiger) en het enige 'nadeel' is dat je wat vaker op controle moet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-05-2011 om 09:48

Dromen

Ik pluk ze ook altijd gewoon tussen duim en wijsvinger van mijn oog af. Heb een keer gehad dat de lens kapot ging en er een stukje in mijn oog bleef, dat deed mega pijn! Ik heb daglenzen en die zijn wel een stuk dunner.

Ik droom ook heel vaak over lenzen indoen. Dan zijn die lenzen zo groot als een gootsteenontstopper, en moet ik ze in mijn oog zien te krijgen. Wat zou dat nou toch betekenen?

Ishtar

waarom kan jij ze niet meer dragen? ik lees nl. best veel op internet dat mensen ze niet meer verdragen. ik heb heel erg droge ogen en zelfs mn opticien heeft er een hard hoofd in, maar niet geschoten is altijd mis. Het is een ultieme poging om zonder bril door het leven te kunnen. ik heb zo'n hekel aan dat ding op mn neus......

ishtar

ishtar

25-05-2011 om 10:50

Chris

Ik heb ook droge ogen, en daarbij vrij 'dik9stroperig)' oogvocht. Het begin ging het vrij soepel, ik heb ze zeker 4 jaar met veel plezier gedragen. Maar ik merkte toch de laatste tijd (voor ik ermee stopte) dat er wat irritatie optrad. En ik vond de halve dag met jeukende ogen rondlopen niet opwegen tegen de voordelen.
Ik vermoed dat het iets hormonaals is. 'de leeftijd' zeg maar
Ik loop nu dus weer met frisse tegenzin met een bril. Laseren is voor mij 10 bruggen te ver...

Thursday Next

Thursday Next

25-05-2011 om 12:04

Roosje,

die droom heb ik ook! Hele grote lenzen, soms melkwit van kleur en vaak zijn ze ook nog gecombineerd met een bril. Grappig, zijn er meer mensen die dit dromen?
Ik heb zachte maandlenzen, krijg ze makkelijk uit behalve als ik net onder de douche geweest ben.

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2011 om 15:19

Dank dank dank

Met al jullie tips gaat het veel beter en vlotter. Ik heb ze nu al in drie keer te pakken )))

Tirza

Bij vacuum

Als mijn lenzen na het douchen vacuum gezogen zijn, pluk ik altijd eerst mijn ooglid (en daarmee de lens) van mijn oogbol af, daarna kun je vrij easy je lens van je oog afpakken. Spiegel gebruik ik nooit, dat vind ik zo'n gepruts. Voelen waar hij zit doe ik ook niet, ik pak gewoon. Als ik mijn rechterlens doe, doe ik met mijn linkerpink mijn bovenste ooglid omhoog, met mijn rechterpink mijn onderste ooglid omlaag en pak dan met mijn rechter wijsvinger en duim mijn lens uit mijn oog. Nooit problemen. Ik houd overigens wel altijd een vaste volgorde aan, altijd eerst rechts daarna links. Als ik dat niet doe gaat het mis, dan belandt mijn linkerlens in het rechterbakje. Gelukkig merk ik de volgende ochtend dat verschil direkt, min 5.5 of min 4, dat verschil zie je wel Overigens heb ik al vanaf mijn 16e zachte lenzen, nu dus ruim 18 jaar. Nooit harde lenzen geprobeerd, want op mijn 16e volleybalde ik heel fanatiek en harde lenzen was dan niet zo handig tijdens het sporten. Succes met oefenen!

Net als met (half-)harde

Ooit ben ik begonnen met (half-)harde lenzen. Dat was het niet voor mij. Ik kon toen mijn lenzen er gemakkelijk uit knipperen door mijn vinger in de buitenste ooghoek te doen en dan de oogleden naar elkaar toe te bewegen. Daarna kreeg ik zachte lenzen. Die probeerde ik er op dezelfde manier uit te doen en dat lukte ook met mijn zachte lenzen, soms niet na 1 keer maar het lukte wel altijd. Misschien voor jou geen optie omdat ze er zo 'vast' op zitten, maar het kan wel, misschien na even druppelen?

Groetjes, Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.