Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

30-03-2020 om 13:33

Zelfgemaakte mondkapjes

Hebben dit soort mondkapjes überhaupt enige zin?

In Oostenrijk is het vanaf deze week verplicht om een mondmasker te dragen in supermarkten. Vanaf woensdag worden de mondkapjes uitgedeeld aan het winkelend publiek. ,,Zodra het uitdelen begint, is het verplicht om de maskers te dragen", aldus bondskanselier Sebastian Kurz.

De mondkapjes zouden wel van mindere kwaliteit zijn dan die voor medische doeleinden. Waarschijnlijk moeten ze binnenkort ook op andere openbare plekken worden gebruikt. In buurland Tsjechië werd de maatregel eerder al ingevoerd. Wie geen mondkapje heeft, moet een sjaal gebruiken.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200328_00153963/live-rivm-meldt-93-nieuwe-doden-stranden-blijven-dit-keer-wel-leeg


Emmawee

Emmawee

30-03-2020 om 14:09

Ja, het heeft zin

Het verkleint vooral de kans op besmetting van anderen door jou / degene die het mondkapje draagt.
Ik zou willen dat ik handig was met de naaimachine, dan had ik al een paar mooie exemplaren gemaakt.

Emmawee

Emmawee

30-03-2020 om 14:14

Tessa

Tessa

30-03-2020 om 14:55

Wietbladeren

Dank Emmawee. Misschien dat ik er toch maar eentje ga aanschaffen. Toevallig zag ik vanmorgen op instagram een langskomen met wietbladeren er op. Heb ik meteen doorgestuurd naar mijn kinderen. Vonden ze grappig. Eens kijken wat die vrouw nog meer heeft want ik ga niet met wietbladeren lopen

Goh.

Dat leek me nou wel wat. Voor in de supermarkt en zo.

In de link die emmawee stuurde stond dat je ze kon bestellen via een site ( coronacover oid) maar als ik mijn gegevens invoer en een bestelling wil,plaatsen roept de site heel blij ‘ bestelling verzonden’ voor ik ook maar iets betaald heb...denk niet dat dat goed komt...

Iemand die covers ergens besteld waar t wel lukt? ( heb geen 3D printer, dus kan niet zelf aan de slag,,..)

Emmawee

Emmawee

30-03-2020 om 16:06

Gaat inderdaad niet goed, volgens mij

Bij mij ook geen blije melding. Mogelijk is de site overbelast. Dat zou een goed teken zijn.
Ik probeer het later nog eens, want een 3d-printer of lasersnijder heb ik ook niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-03-2020 om 16:15

doorgestuurd

Ik heb het patroon doorgestuurd naar mijn moeder, en drie uur later hing er een tasje met mondkapjes (met ruimte voor filter) aan de deur. In principe ga ik niet naar buiten (risicogroep), maar het is toch een fijn idee.

Tineke

Tineke

30-03-2020 om 16:15

Bescherming

Ik ga jullie beschermen door mijn handen te wassen voor ik de winkel in ga en door afstand te houden en niet over de boodschappen in de schappen te hoesten.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 16:30

Radio

Het was net een ingezonden vraag op de radio (helaas niet terug te luisteren); antwoord was dat het in principe niet nodig is, als je de 1,5 meter afstand maar bewaart. Corona is een druppelvirus, waardoor je het alleen krijgt als het met niezen of hoesten met kracht op je af wordt 'geschoten' (praten kan ook heb ik eerder gehoord, maar dan moet je echt dichtbij zijn lijkt mij zo). Of als de druppels door ze ergens aan te smeren en dat weer beet te pakken en dan als je daarna aan je gezicht zit toch bij je slijmvliezen komt.
In dat kader zouden mondkapjes juist tegenwerken, doordat je dan wèl aan je gezicht zit (vanwege dat wij Nederlanders niet gewend zijn om mondkapjes op te doen).

Dus: in principe niet nodig, gewoon 1,5 meter afstand bewaren - wat Emmawee zegt; alleen helpt het wel als iemand in je gezicht niest of hoest, dan komt het niet gelijk op je slijmvliezen. En zorg sowieso dat je met schone handen aan je gezicht zit als je het kapje op of af doet.

Anemone

Anemone

30-03-2020 om 16:47

Masks for all


https://youtu.be/BoDwXwZXsDI

Lang filmpje, maar wel de moeite waard.

Al eerder in een ander draadje gepost. Zelfgemaakte mondkapjes maken een significant verschil. In Tsjechië draagt iedereen ze, en daar zitten ze niet in een exponentiële curve en zijn er nauwelijks doden te betreuren. Het helpt dus als iedereen een zelfgemaakt kapje opdoet, en er veel getest wordt . En je voelt je niet zo voor schut staan als dat je de enige bent met zo’n ding

Dus allemaal achter de naaimachine! En hopen dat het RIVM ook naar Tsjechië kijkt.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 16:53

Anemone

Het enige verschil tussen Nederland en Tsjechië zit in de mondkapjes??

"Het helpt dus als iedereen een zelfgemaakt kapje opdoet, en er veel getest wordt"

En eet vooral geen pizza en pasta, want in Italië doen ze dat heel veel en daar zijn helaas veel doden.
oid.

Nouhou....

Die site die emmawee noemde werkt dus wel,prima!

Kreeg net een heel lief mailtje dat ze m’n order 5 keer ontvangen hadden & dat ze zich afvroegen of dat echt de bedoeling was. En dat ze dus zonder tegenbericht van mijn Kantvaannemen dat 1 doosje v 10 genoeg is, en dat ze dat ook alvast aan post.nl hebben meegegeven. En dat terwijl ik nog moet betalen.......

Ik zeg ‘plusje’!!

Ingrid

Ik ben er wel een beetje dubbel in...

Maar in de supermarkt ( waar die 1 1/2 meter soms best lastig is) lijkt het me best een aardig idee.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 17:02

IngridT

Het kan ook geen kwaad, zolang je maar niet vergeet ook de 1,5 meter afstand te houden en met schone handen dat kapje op of af doet. En niet denkt dat je rustig kunt niezen of hoesten met zo'n kapje op
NB dat is misschien wel een dingetje.

Wordt vast het nieuwe modebeeld; mondkapjes. Gelukkig ben ik geen fashionista.

Emmawee

Emmawee

30-03-2020 om 17:03

Ingridt

Ik wilde net melden dat ik een factuur had ontvangen per mail. Maar jij gelukkig ook al. (Haha 5!) Ik ben benieuwd. Ik sta er ook dubbel in en blijf voorlopig nog zoveel mogelijk overal weg.

Anemone

Anemone

30-03-2020 om 17:03

Jesse

Heb je het filmpje gezien?

Yta Chalne

Yta Chalne

30-03-2020 om 17:06

idee

Dat hele idee dat alleen mensen in de zorg snappen hoe je met een mondkapje om moet begint me eerlijk gezegd de keel uit te hangen. Dat gaat heus wel lukken. Ik heb alle vertrouwen in de gemiddelde gebruiker.

40er

40er

30-03-2020 om 17:07

Zelf maken

Viel best mee, maar ik ben gelukkig handig met de naaimachine. Heb er voor een vriendin wat gemaakt. Ook met ruimte voor een filter.
Heb er voor mezelf geen gemaakt, zal het niet snel gaan gebruiken denk ik.
Tenzij het verplicht gaat worden, dan natuurlijk wel. Maar ik ben niet verkouden, niet aan het hoesten en geen koorts, ik mag nog gewoon naar mijn cliënten toe.

Jesse_1

Jesse_1

30-03-2020 om 17:22

Nee

Ik ga nu ook echt geen filmpje van meer dan een half uur kijken.

De arts op de radio zei: mondkapjes is niet nodig, als iedereen zich aan de 1,5 meter afstand houdt. (Hij raadde het zelfs af als er geen reden voor is).
Dat is (maar ik heb dus niet het hele filmpje gekeken) niet in tegenspraak met Tsjechie toch? Daar hebben ze een compleet andere aanpak. Dus wat wil je hier dan bereiken met mondkapjes? Er is simpelweg niet genoeg testcapaciteit in Nederland - dus die aanpak kan hier niet. Anders had je het aan het RIVM voor kunnen leggen.

Jesse

Ik wilde t ook zeker niet als vervanging gaan gebruiken voor alle richtlijnen. .. ( 1 1/2 meter, niet hoestende proestend de deur uit etc). Daar houd ik me braaf aan. Maar in een winkel ( vooral de supermarkt) vind ik t soms wel een beetje tricky. Kwam vd week ook een stel bejaarden tegen die niet echt doordrongen leken van het afstand houden en niet socializen in de winkel. Dan voelt zo’n Basic kapje toch als een stukje extra bescherming. Voor t geval iemand anders je kant op hoest of niest, maar ook in t geval jij zelf Zonder het te weten supermild besmet bent en toch per ongeluk een paar spettertjes verspreidt als je lacht of zo.
En eigenlijk vind ik het wel fijn ze gewoon in huis te hebben voor t geval het volgende week alsnog verplicht wordt. Ik loop Wat dat betreft liever net iets voor de meute uit dan er achter aan....

Anemone

Anemone

30-03-2020 om 17:29

Prima hoor

Ik vind het ook een lang filmpje, maar zeker de moeite waard. Als je het niet wil kijken maar toch een mening hebt over iets dat je niet hebt gezien, wordt de discussie zo lastig.

Hangkous

Hangkous

30-03-2020 om 17:45

Nieuw stijlicoon.

===Wordt vast het nieuwe modebeeld; mondkapjes. Gelukkig ben ik geen fashionista.===

Met mijn coupe corona door een gemiste kappersafspraak en nu dichte kappers en een te groot geworden bh door mijn acties in het afvaltopic terug te lezen zie ik er toch al niet op zijn paasbest uit.
Zelfgeknutseld mondkapje als dat verplicht wordt maakt het geheel compleet.
Een nieuw stijlicoon is geboren!

Anemone

Tsjechië heeft 10 miljoen inwoners, 3000 coronagevallen en 17 doden. En mondkapjes.

Polen heeft 38 miljoen inwoners, 2000 coronagevallen en 26 doden. Geen mondkapjes verplicht. Verder behalve een zelfde soort lock down als in Nederland geen bijzondere maatregelen.

Ik denk niet dat je kan stellen dat die mondkapjes nou hét verschil maken.

skik

Tineke

Tineke

30-03-2020 om 19:32

Risicogroepen

Als je tot een risicogroep behoort idd beter niet naar buiten gaan Yta. Waarom vind je die tas mondkapjes een fijn idee? Ze gaan jou niet beschermen.

Triva

Triva

30-03-2020 om 22:14

Huh?

'In Tsjechië draagt iedereen ze, en daar zitten ze niet in een exponentiële curve en zijn er nauwelijks doden te betreuren'

Wij hebben óók geen exponentiële curve...

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2020 om 00:00

Mijn oplossing zonder naaimachine

Mocht het verplicht worden dan heb ik twee paar prachtige vullingen van sport-bh's, die ik er na aanschaf uitgehaald heb. Inhoud er uit, tissues er in, koordjes bevestigen, ik heb ze in verschillende kleurtjes en klaar.

Bb

Bb

31-03-2020 om 00:26

Fod belgie

Via bijv. de facebookpagina van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu. ( het belgische rivm?) is een patroon en instructie te downloaden. Of https://d34j62pglfm3rr.cloudfront.net/downloads/20200317_TutoMASK_COVID19_NL.pdf?fbclid=IwAR2UlOJe-eiW2ki5Bl1NOORlGEseO5AD3JkyZjkpmiXtkz2684qqeREQ740
Ik heb er een aantal gemaakt voor in het studentenhuis van mijn kind, mochten ze een zieke huisgenoot krijgen en naar inzicht te gebruiken, mochten de omstandigheden daar reden toe geven. Ik heb er naast de linten ook elastiek aan gemaakt zodat ze eerst aan de oren gehangen kunnen worden en dan gestrikt zodat het masker zo min mogelijk aangeraakt wordt. En een tunneltje waar metaal in geschoven kan worden om aan te sluiten.
Ik zou het liefst ze zelf ook dragen als ik boodschappen ga doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2020 om 00:41

Tineke

Waarom het toch een fijn idee is? Ach, stel dat mijn partner ziek wordt, en ik moet toch ergens heen? Ik blijf binnen als het kan. Als het niet kan, ga ik zo beschermd mogelijk de deur uit. Zo'n mondkapje lijkt me toch een licht afschrikkend effect te hebben wat me bevalt.

Tineke

Tineke

31-03-2020 om 08:16

Afschrik

Dat zou kunnen. Of mensen denken juist, o die kan ik wel op iets minder afstand voorbij want ze draagt een mondkapje, dus die zal mij daardoor niet zo snel besmetten.

Anemone, ik vind het bijzonder dat een wiskundige en een ethicus het beter denken te weten dan virologen/microbiologen.
En voor jouw geruststelling, we hoeven niet alllemaal achter de naaimachine of de printer. In jouw grote voorbeeld Tsjechie mag een sjaal ook.

Jesse_1

Jesse_1

01-04-2020 om 22:59

Filmpje gezien

Ik verwachtte wel wat na de hoopvolle introductie van deskundigen van een US university. Maar eigenlijk kwam het verhaal niet verder dan in een land waar veel mensen (/iedereen) mondkapjes dragen, zijn weinig virusverspreidingen/doden. Ik mis dan de andere maatregelen die genomen zijn om verspreiding tegen te gaan en landen die vergelijkbaar zijn, maar dan zonder mondkapjes. Er zijn zoveel variabelen (maatregelen) die invloed kunnen hebben en het moment waarop de maatregelen zijn ingevoerd, dat je landen die zomaar kunt vergelijken of hier conclusies uit kunt trekken.

Aan het eind van het filmpje wordt ook gemeld: Belangrijker dan mondkapjes is social distancing. Met name in Azië (Japan geloof ik) worden zoveel mondkapjes gedragen omdat mensen moeten werken en dan met de metro moeten. En in volle metro's kun je geen 1,5 meter afstand houden, dus moet je toch iets.

Verder wel een aantal aardige wetenswaardigheden. Ik bedacht me wel: waarom heeft de overheid geen influencer(s) ingehuurd om de jeugd in NL te overtuigen van social distancing?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.