Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zenuwen na longfoto

Al een paar maanden heb ik 's avonds in bed last van een reuteltje en een piepje bij het uitademen. Overdag heb ik nergens last van. Daar was ik al een keer mee bij de huisarts geweest en zij dacht toen dat het hooikoorts zou zijn. Nu loopt het hooikoorts seizoen op z'n eindje maar ik reutel en piep nog steeds. Vandeweek ben ik dus terug naar de huisarts gegaan en is er bloed afgenomen voor een allergietest. Verder wordt er over 3 weken een longfunctie onderzoek gedaan. Ik vroeg zelf of het niet nodig was om een longfoto te maken en dat vond de dokter een prima idee. Meteen gedaan dus.
Maar nu zou de uitslag vandaag binnen zijn en die is er nog niet. De radioloog heeft hem nog niet geautoriseerd.
Nu moet ik dus het hele weekend nog wachten en daar krijg ik toch zo de zenuwen van.
Wie weet hoe dat werkt in een ziekenhuis. Wordt de foto eerder door een radioloog bekeken als de laborant een afwijking ziet? Of duurt het dan juist langer? Ik maak mezelf helemaal gek! Hoe kom ik dit weekend door?

Groetjes,
Karin (met toch wel wat hypochondrische neiginkjes nu)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij ernstige afwijkingen

gaat die beoordeling en overleg juist sneller.

Bij ons ziekenhuis duurt de reguliere, geautoriseerde uitslag van een MRI (waarop geen of milde afwijkingen) ongeveer 2 weken..!

Maar als je stijf staat van de zenuwen, dan zou ik de ass. van de HA nog eens vragen of ze de uitslag niet toch vast kan lospeuteren...!

Normaal duurt (bijna) altijd langer

Net als bij Mien. Abnormaal wordt er uitgepikt en over gebeld. Normaal kan drie, vier weken duren.

Zou me dus niet al te veel zorgen maken. En als je dat wel blijft doen maandag even de huisarts vragen om er achteraan te bellen.

Mariel

vlinder72

vlinder72

24-09-2010 om 10:09

Longfoto

Begin van dit jaar had mijn schoonvader last van zijn rug. Ook een longfoto gemaakt. Hij werd de dag daarna gebeld door de huisarts omdat er iets te zien was op de foto. Binnen een week kreeg hij daarna een MRI en dergelijke. Hij bleek longkanker te hebben.

Natuurlijk weet ik het niet zeker maar als er echt iets mis is dan krijgt je huisarts dat direct te horen. Daarna gaan ze verder met onderzoeken.

Maar jij maakt je hartstikke zorgen en daar moet je nu iets mee doen. Ik zou de huisarts bellen en dat ook zo aangeven. Je kan gewoon niet een weekend wachten. Dus hup bellen.

Karin TZ

Karin TZ

24-09-2010 om 11:01 Topicstarter

Had al gebeld

Ik heb vanochtend al gebeld en de assistente heeft ook al voor me naar het ziekenhuis gebeld maar de radioloog was niet in huis dus dan kan zij ook niet veel meer doen.
Jullie verhalen hebben me wel al een beetje gerustgesteld. Bedankt voor jullie lieve reacties!

Karin

PS Hier zou trouwens de uitslag binnen vier dagen bekend zijn. Vlot ziekenhuis dus. Ik heb dinsdag de foto laten maken, dus vandaag is nog een grensgevalletje (tel je de dinsdag wel of niet mee)

PPS Vlinder hoe is het nu met je schoonvader?

100%mama

100%mama

24-09-2010 om 13:13

Bij ons

kregen we de 1e keer longfoto direct van de radioloog te horen gekregen dat er iets te zien was op de longen bij zoonlief en dat de uitslag direct naar de huisarts zou gaan en wij daarheen konden gaan. De foto's erna moesten we "gewoon" de dagen wachten en was er dus idd niets "bijzonders" te zien (er was wel wat te zien maar niet meer als dat we al wisten). De dag van de foto kunnen wij hier niet mee rekenen. Dus hier zou maandag pas de uitlslag binnen zijn aan het einde van de dag.

Ik hoop dus absoluut dat het zo ook bij jou gaat en dat je maandag een goede uitslag krijgt!

Mafa

Mafa

25-09-2010 om 19:43

Hierzo

Hier bij ons is het ook zo dat afwijkingen juist sneller eruit worden gehaald dan normale foto's. En diegene die je foto maakt weet ook heel goed wanneer er afwijkingen zijn, dus die zullen dat altijd doorgeven aan de radioloog. Maar als je denkt aan longkanker dan zou ik me daar niet zo zorgen maken. Meestal zie je dan hele andere klachten. Jouw klachten lijken eerder of bronchitis o.i.d. Ben je niet allergisch voor je matras of iets op je slaapkamer? Nou sterkte maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

Karin TZ

Karin TZ

26-09-2010 om 12:38 Topicstarter

Mafa

Ik denk ook wel dat je gelijk hebt, en de zenuwen zijn al weer aardig gezakt op dit moment. Waarschijnlijk is het een huisstofmijt allergie of iets dergelijks. Daar dacht de huisarts ook aan. Ik heb dit soort zenuwen ook altijd na een uitstrijkje of een bloedonderzoek. Ik ben altijd bang dat ze iets vinden. Verstandelijk weet ik wel dat de kans klein is, maar af en toe gaan de emoties met me op de loop. Ik ben dus heel blij met jullie geruststellende woorden.

vlinder72

vlinder72

28-09-2010 om 18:49

Karin

Ik hoop dat je inmiddels de uitslag hebt en dat alles in orde is met je. Met mijn schoonvader gaat het trouwens wonderbaarlijk goed. Boven alle verwachtingen in heeft hij de chemokuren prima doorstaan. Hij had wel iets meer last van de bestralingen maar hij reageert overal heel erg goed op. Hij loopt weer rond alsof er niets gebeurd is (en wij duimen allemaal dat er geen nieuwe uitzaaiingen gevonden worden komende weken).

Karin TZ

Karin TZ

30-09-2010 om 00:03 Topicstarter

Alles goed!

Gelukkig was de uitslag van de longfoto helemaal goed.
Maandagmiddag was de uitslag nog niet bekend bij de huisarts, maar zodra het daar bekend was belde ze zelf op (heel attent vond ik)
Nu is het wachten op de uitslag van de allergietest en het longfunctie onderzoek.

Fijn dat het zo goed gaat met je schoonvader Vlinder. Ik duim met je mee.

100%mama

100%mama

01-10-2010 om 18:23

Fijn karin!

Fijn dat de uitslag goed was!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.