Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Baaltje

Baaltje

15-10-2011 om 16:20

Zenuwpijn, mri, wat te verwachten

hoi

Even een andere naam...

Sinds 2 weken uitstralingspijn in bil en been, sinds anderhalve week extreme zenuwpijn in been, gevoelloze voet en kan nauwelijks lopen van de pijn. Zware medicatie helpt wel iets, maar nog steeds aan de bank gebonden.
Neuroloog geweest en die vermoedt een hernia ( ik ook)

Over 1 week met voorrang mri. Zie ik niet tegenop, maar mag je bijvoorbeeld wel wat kleding aanhouden?

Herkent iemand deze klachten?heb al eerder uitstralingspijn in mijn andere been gehad, wat na 5 mnd helemaal over was. Nu begon het met dezelfde pijn in been en bil, maar deze zenuwpijn is nieuw voor me. Mijn god wat een pijn doet dat zeg!

Hoe lang duurt het voor dat het beter werd? Ik wil liever geen operatie, maar als het moet dan moet het. Deze pijn is ondanks morfine bijna niet te dragen.

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tanneke

Tanneke

15-10-2011 om 17:51

Kleding

Baaltje,
Bij een MRI heb je meestal zo'n ziekenhuis hemd aan.
Voor mijn borst MRI had ik zo'n hemd en voor de MRI van mijn hoofd mocht ik zelfs gewoon mijn spijkerbroek aan houden (toen ging ik niet helemaal in dat apparaat).

Het is een soort van tunnel. Je gaat op een soort bed en dan schuuif je zo die tunnel in.
Het is erg smal en je ligt ongeveer 30 centimeter van het "plafond" van de tunnel af. Ik heb normaal geen moeite met kleine ruimtes, maar heb gedurende de MRI opname mijn ogen dicht gehouden, want het benauwde me een beetje.
Het meest vervelende van alles vond ik het lawaai dat het apparaat maakt. Het is echt heel erg luid. Soms zoemt het en dan word er omgeroepen dat er een nieuwe serie aan komt en dat het zo en zo lang duurt. Dan bonkt het weeer eens heel hard, net als het geluid van een foto nemen met je camera maar dan 100 keer harder.Of als een keihard klinkende kopieermachine.

Je kunt de dokter gewoon horen en ze horen jou ook als je wat zou zeggen.
Je moet je erg stil houden tijdesn een nieuwe serie (het gaat in fasen) en niet verplaatsen.

Verder voel je er niets van en klinkt het allemaal erger dan het is. Je hoeft dus niet naakt in het apparaat en behalve het lawaai en kleine ruimte, is het niet zo erg (vind ik dan).
Je zou oordopjes mee kunnen nemen. Ik kreeg ze van het ziekenhuis maar die waren keihard en zitten niet goed.Tweede keer had ik ze van huis mee.

Succes met alles. Het is vreselijk als je wat mankeert maar je weet niet wat! Sterkte gewenst.

T

ishtar

ishtar

15-10-2011 om 20:42

Als je rekening houdt

met wat je aanhebt, mag je gewoon je kleding aanhouden.
Er mag geen metaal in, dus bijvoorbeeld geen bh, maar een bikinibovenstukje, zonder metalen clipjes (met knoopbandjes bijvoorbeeld) en een joggingbroek met elastiek aandoen.

Baaltje

Baaltje

15-10-2011 om 22:38

Bedankt

ik denk dat ik een strak hemd en inderdaad een joggingbroek aan doe. Ik zie absoluut niet tegen de scan op, ik ben nl zo enorm benieuwd wat er aan de hand is. Vast een hernia, maar dat weet ik graag zeker. Onvoorstelbaar wat staan en lopen aan pijn teweeg brengt...

Bedankt voor jullie reactie

lennest

lennest

16-10-2011 om 23:06

Hernia

Het klinkt bekend, die klachten die je hebt. Maar goed, een hernia is niet onoverkomelijk. Vroeger zou je snel geopereerd worden, is bij mij ook gebeurd. Tegenwoordig denken ze er wel wat anders over. Met een gericht programma van fysiotherapie en/of mensendieck, afwisselend liggen en lopen, gaan veel hernia's vanzelf over. Ik ben 20 jaar geleden geopereerd, naar ik kwam niet volledig van mijn klachten af. Destijds mocht ik ook niets meer, sporten was uit den boze, fietsen/lopen, nou, liever niet. Vooral RUSTIG blijven. Gevolg? Geen conditie, ik ben zo stijf als een plank en mijn rug voelde ik nog steeds. 5 jaar geleden bij een revalidatiearts gekomen vanwege een armbreuk en die heeft mij aan het sporten gezet. Hup, in beweging! Ja maar, dat mag ik toch niet? Juist wel! Rust roest! Met beleid en begeleiding en daarna ging het berg opwaarts. Heerlijk, ik sport weer, de kilo's vlogen eraf en mij rug? Voelt veel beter! Sterkte en succes gewenst.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Herkenbaar als hernia

Waardeloos dat je zo'n pijn hebt, ik herken het helemaal. Ik heb er 2 achter elkaar gehad en ben 2x geopereerd omdat deze hernia's te erg waren om mee door te lopen.

En ik ben heel blij dat ik me heb laten opereren, ik was direct na de operatie van mijn klachten af. Overigens ben ik geopereerd via een endroscopie, dus geen flinke jaap in je rug, maar een puntje, via een kijkoperatie. Je bent dan al heel erg snel weer op de been. Direct na de operatie kun je al voorzichtig schuifelen naar de wc en binnen een week ben je al veel meer waard.

En ik kan je 1 ding vertellen: zenuwpijn is niet te stillen, met geen enkel medicijn. Het haalt misschien de scherpe kantjes eraf, maar tegen zenuwpijn is eigenlijk geen medicijn te vinden.

Overigens herken ik wat mijn voorgangster zegt: in beweging. Want hoe minder beweging hoe stijver je wordt. Want je verstevigt ook andere spieren die je hard nodig hebt om andere dingen die je minder goed kunt te compenseren. Goede buikspieren bv, dan kun je tillen met beleid, met je buikspieren ipv vanuit je rug. Dat wil zeggen: als je van je hernia af bent dan, dat is nu te pijnlijk.

Helaas ben ik 'gezegend' met twee versleten tussenwervelschijven, waardoor ik continue herniaklachten heb, met uitstraling enz. En mijn eerste hernia is door de neuroloog compleet niet serieus genomen waardoor ook veel kwaad is aangericht. Daar is weinig meer aan te doen. Gelukkig heeft een second opinion destijds uitkomst gebracht. Maar blijf naar je mogelijkheden kijken, niet naar je beperkingen, dat is mijn motto. En daar ben ik al heel ver mee gekomen.

Ik weet dat artsen niet meer zo happig zijn op opereren met een hernia, maar soms is het een uitkomst en helpt het je snel van je klachten af. Want ik weet dat die uitstralingspijn echt killing is.

Sterkte, en wist je trouwens dat je via je verzekering altijd heel snel een MRI kunt aanvragen? Bij het MRI-centrum (bv in Amsterdam) wordt je binnen een week geholpen en heb je uitslag.

Dat geldt ook voor eventuele wachtlijsten met operaties.

Van pijn wordt je nl. ook erg creatief, hoe je dingen moet versnellen

elsje78

elsje78

17-10-2011 om 10:20

Mri

hoi

De mri is as donderdag, dus dat is al redelijk snel. Ik heb het idee dat die lyrica medicijnen wel helpen tegen de pijn, want het is nu wel te dragen. Ik bebenieuwd wat de neuroloog ervan zegt.

Bedankt voor jullie reacties, ik laat weten hoe het ging!

Groetjes

Sascha2

Sascha2

17-10-2011 om 23:56

Jeetje

Wat een ellende zeg. Ik heb in het verleden een hernia gehad, maar geen operatie. Goh, iknwas begin twintig, da's lang geleden. Veel sterkte hoor!
X

elsje78

elsje78

20-10-2011 om 22:10

Geweest

ik zie al dat ik ook al onder mijn eigen Nick had gepost, haha die morfine ook hè...

De mri viel me reuze mee, wel een enorm kabaal. Kreeg wel een koptelefoon maar zonder muziek.
Het is inderdaad een flinke hernia, over 4 weken terug om te zien of het vanzelf beter gaat, of niet.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.