Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zicht

vraagje....
Je kent dat wel dat je in bijv. de dierentuin een foto wilt maken door gaas heen, je scherp moet stellen op achter het gaas.
Mijn zicht is volgens mij prima, maar dit scherp stellen als bij een fototoestel lukt me heel moeilijk. Ik blijf switchen tussen gaas en er achter ( gaas op ongeveer 1,5 mtr).Kan niet focussen op wat ik achter het gaas wil zien, heel vermoeiend en irritant. Mensen die om me heen stonden herkenden dit niet, wie wel? en waardoor komt dat.
mams

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Had

ik ook, voor ik mijn bril kreeg.. maakte voor mij redelijke fotos maar waren voor de rest wazig. Laat je even nakijken.

Guinevere

Guinevere

14-04-2011 om 11:03

Ja ik

Ja, ik herken dat heel goed. Ik vond het heel vervelend als ik niet goed scherp kon focussen op gezichten, ik blééf maar focussen. Ik ben zelfs bij een oogarts geweest, die niets bijzonders kon vinden. Geen + of -, het enige is dat ik geen diepte kan zien, wellicht heeft dat er mee te maken? Ik heb geen lui oog, maar kijk wisselend met links of met rechts.

mamsavan2

mamsavan2

14-04-2011 om 11:36 Topicstarter

Judith

De camera was voor mij het voorbeeld. Mijn zichtscherpte is volgens mij goed. Het scherpstellen als ik bijv. door gaas moet kijken en dat vast houden lukt niet.
mams

Mamsavan2

Bedoel je dat je een vraag hebt over de werking van deze camera? of dat mogelijk gezondheidswijs iets anders aan de hand is? Dit is de rubriek 'Gezondheid'. Dat kan de richting waarin het antwoord gezocht wordt, kleuren .

mamsavan2

mamsavan2

16-04-2011 om 22:49 Topicstarter

Ik bedoel

dat ik de scherpstelling van mijn ogen niet vast kan houden als ik door bijv gaas moet kijken. Ik stel in op kijken door het gaas, op afstand, en eindig weer terug naar het scherp worden van het gaas.
mams

Ja precies

en toen bleek dat mijn ogen achteruit waren gegaan. Dan kan je (soms) nog wel focussen maar kost dat (te) veel energie. Soms lukt het even en daarna even niet (meer).
Als het niet aan je ogen ligt, zoals je zegt, dan ligt het misschien aan je camera?

mamsavan2

mamsavan2

17-04-2011 om 09:11 Topicstarter

Begrijpen

we begrijpen elkaar nog niet. Ik heb het niet over een camera ( alleen als voorbeeld). Ik kan dit niet met mijn ogen( de scherpstelling vasthouden), maar denk wel dat ik een goed zicht heb...Er loopt een afspraak bij een opticien..,verwacht welliswaar niet dat daar wat uit komt..
mama

Je vraag

is niet duidelijk genoeg om precies antwoord te kunnen geven. Ik heb nu het idee dat je vraagt of er iets kan zijn met je gezondheid dat je niet goed blijvend kan focussen. Dat kan. Het kan je zicht zijn of iets anders. Je zegt dat het je zicht niet kan zijn. Toch ga je naar een opticien. Voor een andere uitspraak is de informatie te summier. Meer kan ik er helaas niet over zeggen tenzij je precies je vraag neer zet. Als jij zegt dat het je zicht niet kan zijn, wie ben ik om je van het tegendeel (of van iets anders) te overtuigen. Ik zou anders naar de huisarts gaan. Succes in elk geval!

Vic

Vic

17-04-2011 om 21:45

Moeilijk focussen

Toen mijn ogen laatst gecontroleerd werden bij een bedrijfsarts bleek ik 120% zicht te hebben. Ja dat kan Toch zie ik 's morgens altijd even wazig, en ook als ik moe ben moet ik extra moeite doen om scherp te zien.

Pas nog

Van het weekend nog stond ik ergens achter een touw te kijken. Ik kon het touw maar niet gefocust krijgen. Ik stond er waarschijnlijk een meter vanaf, maar ik kon de afstand niet inschatten en ik kreeg het ook niet scherp.
Ik draag een bril, maar met bril kan ik normaal prima zien.
Als ik moe ben ga ik wel makkelijk staren, dan wordt alles wazig, maar als ik me daar bewust van ben kan ik wel scherpstellen, dus dat is niet precies hetzelfde.

mamsavan2

mamsavan2

19-04-2011 om 13:14 Topicstarter

Nou

zoals ik eigenlijk wel verwachtte is mijn zicht voor afstand meer dan goed. Het was misschien mogelijk dat ik heel snel mijn ogen aan kan passen van dichtbij naar veraf en dit voor mij in sommige situaties irritant kan zijn. Daar is door een opticien geen oplossing voor.
mamsa

Guinevere

Guinevere

19-04-2011 om 14:57

Ik herken het dus wel

Mamsa, ik herken dus precies wat je beschrijft, zoals ik al schreef. Kun jij nu wel of geen diepte zien? Heb je ook een of meer luie ogen, zoals ik, of is er helemaal niets met je ogen?

mamsavan2

mamsavan2

19-04-2011 om 15:45 Topicstarter

Goed

mijn zicht op afstand is prima, ik mocht wel piloot worden . De opticien vermoedde dat ik heel snel ( acco....?) , snel mijn ogen scherp kan stellen op afstand en dichtbij. Als ik door gaas heen kijk en mijn oog pikt weer wat van het gaas op stelt het zich daar direct weer op scherp. Ik vind dat irritant( als een camera die in- en uit- blijft zoomen, maar dus niets aan te doen. Ik kon proberen of de afstand tot het gaas verschil maakte....( Iets anders waar we het ook over gehad hebben... Ik kan niet zomaar een willekeurige zonnebril opzetten. De grond lijkt dan naar beneden te lopen en ik krijg het onpasselijke gevoel dat ik op een boot zit. Mijn kinderen kregen in het ziekenhuis een vuurwerkbrilletje, ik hoefde 'm niet op doen...het was alsof er een sterkte in zat.)
Met mijn ogen was niets mis.....wellicht iets te gevoelig.
mamsa

Met de lens

van je ogen is waarschijnlijk weinig mis maar misschien zie je idd wat weinig diepte. Dat kan verschillende oorzaken hebben.. dat kan te maken hebben met de verwerking van het zicht. Dus het kan prima omgezet worden in je ogen (lenzen prima) maar dat er daarna iets lastiger gaat of dat je bijv wat loenst (en dat kost energie). Van nature uit zijn we gewend te corrigeren wat we zien/horen etc.. maar als je moe bent of (te) snel moet schakelen kan het opvallen. Overigens heb ik na tientallen jaren ermee rondgelopen (niet wetende dat er wel een oplossing voor was en het een naam had) uiteindelijk wel een oogarts gevonden die mij hiervoor de juiste lenzen heeft voorgeschreven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.