Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ziek gemeld op mijn werk

ik ben gisteren halvewege de dag naar huis gegaan met griep klachten, dikke keel, pijn en verhoging. Gisteravond heel vroeg naar bed gegaan met een paracetamol op, vandaag gaat het wel weer wat beter, wel met paracetamol maar ik heb geen koorts mee. Moet ik mij dan weer aanmelden ?

Ik moet vanmiddag de oudste naar club brengen, dat kan zeker niet als ik nog als ziek vermeld ben. Dit even ivm met een mogelijke controle.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

16-03-2011 om 10:40 Topicstarter

Dus mag je het huis uit als je je ziek hebt gemeld?

of moet je dan 'aantoonbaar ziek op de bank blijven liggen' ivm controle ?

cqcq

cqcq

16-03-2011 om 10:42

Kun je zo niet zeggen

Dat hangt helemaal van de regels af die je werkgever gesteld heeft. Hier moet je thuis zijn van 7 tot 7 op je eigen adres, of je moet doorgegeven hebben waar je dan wel bent.
Heb dus heel vaak de regels overtreden, want ziek of niet kinderen moeten toch naar school, en er valt niet altijd te regelen dat iemand anders dat doet.
Maar de regels op jouw werk kunnen wel heel anders zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-03-2011 om 11:07 Topicstarter

hmm, ik ga mij maar weer beter melden dan, straks zit ik in de auto en dan ben ik er niet als er controle is. Gedoe, ik ben namelijk helemaal niet fit, maar goed, zo is het ook wel opgelost want ik hoef toch pas volgende week weer les te geven (ben parttime docent).

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 12:18

Manda

Als je pas volgende week weer werkt, dan zou ik me beter melden.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-03-2011 om 13:26

Je mag toch wel het huis uit?

Kan zijn hoor dat er andere regels gelden bij jullie, maar het lijkt me onmogelijk om van een zieke, en zeker een ouder, te verlangen dat die hele dagen thuis is. Misschien moet je wel naar de dokter, of idd een kind wegbrengen of ophalen. Niet in staat om te werken is nog niet hetzelfde als bedlegerig.
Ik zou het even navragen bij je werkgever ( wat staat er in het personeelsreglement?) want het kan best zijn dat die controle gewoon iemand namens de bedrijfsarts of arbo is, en die wil niet voor niets langskomen. Ik kon daar tijdens een ziekmelding gewoon een tijdstip voor afspreken.

Beterschap trouwens.

Groet, Mamvantwee

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 13:30

Mamvantwee

Mijn man moet thuisblijven tot de controlerende persoon geweest is. Moet je toch bijvoorbeeld naar de dokter, dan moet dat wel na te vragen zijn, dus kinderen ophalen wordt dan lastig. Nu is de baas van mijn man ergt voorspelbaar dus alle werknemers krijgen de eerste ziektedag controle.

Komen controleurs nog langs dan?

Is dat niet al jaren geleden afgeschaft? Toen ik langer ziek was dan een griepje van een week, werd ik in eerste instantie gebeld en nee, toen was ik niet thuis. Had rugklachten en moest veel wandelen. En dochter moest naar kdv en opgehaald. Dat snappen die mensen echt wel.
Maar als het al beter gaat, geen koorts meer en je hoeft voorlopig niet te werken, zou ik me weer beter melden.

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

16-03-2011 om 17:43

Controleurs

Ze werken nog steeds.

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 18:28

Ja hoor

Dat is een keuze die de werkgever zelf maakt, dus ja, hier komen ze echt nog langs.

amk

amk

16-03-2011 om 19:59

Hangt er vanaf

hier kun je op dag 1 een controleur verwachten of helemaal niet. Is ook afhankelijk van je ziekte patroon. En het vertrouwen van je werkgever.

angelina ballerina

angelina ballerina

16-03-2011 om 21:39

Bij ons niet

Zowel bij mijn man als mezelf geen controleurs gelukkig. Bij mij wordt je dezelfde dag nog gebeld en dan spreek je telefonisch af hoe verder. Als je zegt dat je bijv. volgende week wel weer beter zal zijn is het prima en als je dat dan niet bent bellen ze nog een keer. Als je de telefoon niet opneemt geeft dat niet, dan proberen ze het later weer. Bij mijn man doen ze niks. Alleen bij langdurige ziekte krijg je uiteindelijk een brief dat je op bezoek moet komen.
Ik vind ook dat je helemaal niet altijd thuis kan blijven en daarbij is bij sommige dingen even naar buiten helemaal niet erg.

notje

notje

17-03-2011 om 15:01

Hier

Komt ook nooit een controleur.Het is het vertrouwen wat mijn baas in mij heeft.Ik heb eerst een longontsteking gehad,4 weken thuis gezeten,twee weken aan het werk geweest en toen met een ontsteking in de buikholte in het ziekenhuis.Ik ben nu al weer 5 weken thuis en niemand geizen.Nou sta ik op zeer goede voet met mijn baas en hij zal nooit een controle uitvoeren.

Manda Rijn

Manda Rijn

18-03-2011 om 12:02 Topicstarter

Net terug van de huisarts

want ik heb oorpijn een een dikke hals, blijk ik geen griep te hebben maar ontstoken amandelen. Zucht.

En de huisarts zegt dan dat ik de hele week plat moet. Maar mijn man zit de hele week in het buitenland (vandaar dat ik zoveel op oo zit qua aanspraak en de kinderen moeten toch ook aandacht en naar school etc.

En als ik dan een dikke paracetamol neem voel ik mij ook wel ok genoeg om even te bellen of naar de supermarkt te gaan. Ik heb mijn werk maar laten weten dat het nog even kan duren maar dat ik voorlopig als beter gemeld mag blijven, waarop dan door persoon a wordt gezegd dat ik mij ziek moet melden en controle kan krijgen en de ander zegt dat we het gewoon af moeten wachten tot de volgende 'aanwezigheid' werkdag. Ondertussen zit ik wel half te werken want ik moet nog een rapport inleveren en dat kan ook niet wachten.

Oh ik mis nu wel even mijn vroegere zelfstandigheid, niet dat ik weer een eenmanszaak wil maar bij dit soort dingen pff gezeur regeltjes.

Wat een geneuzel manda!

Geen idee in wat voor bedrijf je werkt, maar dit is wel heel erg strikt zeg.

Ziek is ziek, maar met ontstoken amandelen kun je wel naar buiten en wat praktische zaken aanpakken (ihkv moeders kunnen niet ziek zijn). Het kan toch niet zo zijn dat je continue op de bank moet hangen uit angst/zorg dat je controle krijgt. Yek! Ik krijg het er bijna benauwd van!

Ondertussen voel je je ziek, maar plicht roept ook aan de andere kant en maak je thuis dat rapport af omdat dingen dan toch zoveel mogelijk doorgaan.

Ik zou zeggen: neem contact op met je P&O-functionaris en leg uit wat er aan de hand is en dat praktische zaken, ook al ben je ziek, jou noodzaken dat je naar buiten moet ivm opvang kids enz. omdat je er even alleen voor staat. Geen idee hoe dat verder in je bedrijf geregeld is hoor, maar je zou anders ook de bedrijfsarts zelf rechtstreeks kunnen bellen hierover.

Het zou toch van de zotte zijn dat je net even je kind van school haalt en je staat je rot te voelen op dat schoolplein en ondertussen belt er controle aan.

Wat uit de tijd trouwens, dat bedrijven nog zo'n overeenkomst hebben met instanties.

Hier gelukkig geen controle aan de deur, en toen ik plat lag en op het spreekuur van de bedrijfsarts moest komen en dat ging niet, hebben we een poosje telefonisch de afspraken gedaan. Werkte prima.

En zou je dan een controle missen, dan kun je dat uitleggen, tenslotte heeft je arts ook een diagnose gesteld dus waarom moet het zo spastisch?

Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet via het boekje hoor, jemig.

Ik wens je in ieder geval veel beterschap, ik hoop dat snel weer aan de beterende hand bent!

liora

liora

18-03-2011 om 23:15

Manda

Ik zou me niet zo druk maken. Tja, misschien mis je een controle, dan leg je dat uit. Toch?

Manda Rijn

Manda Rijn

19-03-2011 om 10:25 Topicstarter

Geneuzel inderdaad

en niet alleen over dit, ach ik moet ook weg daar want ik heb het er helemaal niet naar mijn zin, maar voorlopig ben ik nog niet eens ergens op gesprek uitgenodigd, bluh.

inmiddels op de ibuprofen om die ontsteking tegen te gaan terwijl ik mij dan ook zorgen maak over dat stomme werk daar.

bibi63

bibi63

19-03-2011 om 14:56

Het enige effect met controle

of de kans daarop, is dat het minder leuk is om je 'schoolziek' te melden: immers je kan de deur niet uit en verveelt je te pletter. En zeker voor meerdere dagen is dat geen leuk vooruitzicht als je niet echt ziek bent. Volgens mij is dat ook het doel van evt. (dreiging) tot controle. ALs je echt ziek bent, kun je het gewoon uitleggen lijkt mij.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.