Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

m ik

m ik

21-12-2010 om 10:05

Ziek van/door de stress

Afgelopen 4 dagen zeer stressvolle werkdagen gehad, waar ik letterlijk ziek van ben geworden. Hoofdpijn, misselijk, overgeven.
Ik heb dit (helaas) wel vaker na een stressperiode. Niet altijd door mijn werk.
Ik vind het zo vervelend. Herkent iemand dit en misschien tips?
Ja, ontstressen, maar ja, da's niet altijd makkelijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Accepteren?

En ven lief zijn voor jezelf. Lekker op de bank met een dekentje en een boek!

Puck

Puck

21-12-2010 om 11:34

Waardoor stressvol

Kun je achterhalen waardoor de afgelopen dagen stressvol zijn geweest? Dan zou je kunnen proberen om je werk zo in te richten (anders plannen? delegeren? nog iets anders?) dat het beter behapbaar is.
Overigens vind ik het wel zorgwekkend dat je na 4 stressvolle dagen al dit soort verschijnselen krijgt, dan zit je toch al op een heel hoog basaal stressniveau misschien? In dat geval zou er toch meer een structurele oplossing moeten komen om wat veerkrachtiger met stress te kunnen omgaan.

fladder

fladder

21-12-2010 om 12:05

Wat puck zegt, ja

"Overigens vind ik het wel zorgwekkend dat je na 4 stressvolle dagen al dit soort verschijnselen krijgt, dan zit je toch al op een heel hoog basaal stressniveau misschien? In dat geval zou er toch meer een structurele oplossing moeten komen om wat veerkrachtiger met stress te kunnen omgaan."

Inderdaad... Dit klinkt als topje van de ijsberg... En wat jij beschrijft qua verschijnselen komt me ook erg bekend voor.

TIjd om eens ergens heel hard aan de bel te gaan trekken...?

m ik

m ik

21-12-2010 om 12:36

Topje van de ijsberg inderdaad

Ja, dat klopt inderdaad wel wat jullie al suggereren.
Ik heb anderhalfjaar geleden een burn-out gehad en na de tijd altijd moe gebleven. Behandeld door acupunctuur zonder echt resultaat.
Daarbij een dochter met gedragsproblemen, veel driftbuien en negativiteit. Wat ik de ene keer beter kan handelen dan de andere keer. De ene keer te snel boos wordt, ga schreeuwen (fout fout fout) en me daar dan weer superschuldig overvoel.
De afgelopen dagen ging het fout door iets onverwachts. Ik ben wijkverpleegkundige en moest 's middags invallen in een ander werkgebied. Zou een uurtje werk zijn, maar door een geescaleerde situatie en een hele slechte overdracht werd dit 3 uur. Kinderen moesten opgehaald worden van de opvang, maar ik kon niemand bereiken die dat voor me kon doen. Toen is de bom, die al lang sudderde gebarsten.
Ik vraag me al maanden af wat ik kan doen om alle prikkels wat te verminderen en om wat meer energie te krijgen. Maar ... ik weet het gewoon niet meer. Heb wel steun aan mijn man, mijn ouders vangen al veel op tussendoor, de dagen dat ik vrij ben rustig aan doen, maar dat lamlendige gevoel blijft.
Zit nu trouwens te bedenken dat ik dit draadje in een verkeerde rubriek heb geplaats. Had gezondheid moeten zijn, maar goed, forumbeheer zal het wel verplaatsten !
Gisteren had ik maar 1 kind thuis, de jongste. Ik heb me er maar aan overgegeven en ben een groot deel van de dag in bed gebleven, op de bank, boekje gelezen, beetje tv gekeken.
Misselijkheid is nu wel over, moeheid en slappe benen niet.

Puck

Puck

21-12-2010 om 14:28

M ik

Heb je dit al eens met je huisarts besproken. Die kan je ook de weg wijzen naar hulp. Alleen is het zo moeilijk om te zien waar je kunt verbeteren, het is fijn als er iemand met je meekijkt. Je zou bijv. kunnen denken aan maatschappelijk werk, cursus mindfullness, meer tijd voor jezelf inruimen om te sporten of te ontspannen (yoga) etc. Maar laat eens iemand van "buiten" toe om je op weg te helpen.

viva

viva

21-12-2010 om 19:34

M ik

Ik herken je verhaal en ik zou dit zeker opnemen met de huisarts. Heb ik zelf ook gedaan omdat ik “ontdekte” waar de stress vandaan kwam. Zeker niet door mijn werk en mijn drukke leven, want daar geniet ik gewoon van.
Ik ben doorgestuurd naar de cardioloog, die een aantal zaken moet uitsluiten. Ik zit nu echter nog in de molen van onderzoeken e.d., maar als we de uitslag hebben en deze is wat ik verwacht, dan zal ik therapie moeten volgen om met stress om te leren gaan.

Moet eerlijk bekennen, dat ik dit niet van mijzelf had verwacht. Ik sta bekend als behoorlijk stressbestendig en dat ik behoorlijk wat aankan. Mijn fysieke onvermogen hebben mij de laatste tijd echter lam gelegd. En ik probeer nu zoveel mogelijk stress te ontwijken, maar dat is natuurlijk onmogelijk, want stress komt onverwachts en niet altijd uit de hoek waar je het normaal gesproken van kan verwachten.

m ik

m ik

21-12-2010 om 22:32

Huisarts

Helaas heb ik niet zoveel aan mijn huisarts. Je moet zelf met dingen komen aandragen en dan nog wordt er gereageerd in de trant van "geef jezelf een schop onder je kont en doorgaan".
Ik ben vorig jaar wel onder behandeling geweest van een psychologe, maar zij en ik lagen niet echt op 1 lijn. Ze snapte me niet of me verkeerd en het lukte me niet om haar duidelijk te maken wat ik dan bedoelde. Ik kwam erachter (wist ik eigenlijk wel natuurlijk) dat ik een introvert persoon ben en van haar "moest" ik dat veranderen. Tja ...
Misschien is yoga inderdaad wel wat voor me. Ik zal me er eens in verdiepen.
Vanmiddag een fikse aanrijding met de auto gehad toen we op een voorrangsweg reden en een opkomend rijdende automobilist ons over het hoofd zag. Gelukkig alleen blikschade. Nu een man met een acute aanval van buikgriep die zijn bed ondersch***. Hoera, dat kan er nog wel bij :-s

fladder

fladder

21-12-2010 om 23:06

Ook dat nog...

Van die druppels in een veel te vol emmertje...

Google eens op Psyq. Het wordt vergoed en ik heb bijzonder goede ervaringen met ze!

M.ik

Ik hoor hele goede ervaringen met haptonomie! Een psycholoog is alleen goed als ze je ook daadwerkelijk helpen.

Ook ooit een stress management programma gedaan

was heel fijn. Een paar dingen die aan bod kwamen: ontspannen, leuke dingen doen die je energie geven, zelfs al heb je het druk, drie keer per week minsten 20 minuten intensief bewegen, assertief zijn om nee te zeggen, niet teveel hooi op je vork nemen, relativeren, goed met conflicten om kunnen gaan....

Workshop 'leven zonder stress'

Hoi,
Ik heb me net aangemeld voor de workshop "leven zonder stres" van de Brahma Kumaris (zie hun website voor meer info). Ik weet dus nog niet hoe het is, maar mij spreekt dit wel aan:

Stress is in staat je denken op te jagen, je lichaam ziek te maken en je goede relaties te verstoren. Het kan je leven zelfs dusdanig beheersen dat je het gevoel krijgt dat je wordt geleefd vanuit onbeheerste emoties en reacties.

Door verantwoordelijkheid te leren nemen voor je eigen negativiteit kun je stress leren ombuigen naar innerlijke evenwichtigheid en kalmte.

Je gaat begrijpen dat je je eigen stress creëert door de manier waarop je naar de buitenwereld kijkt en erop reageert. Je projecteert als het ware je eigen stress op mensen en situaties omdat je (in de onbewuste) veronderstelling verkeert dat zij verantwoordelijk zijn voor jouw gevoelens van onbehagen.

Begrijpen dat je je eigen gedachten en gevoelens kunt leren vormen, door gebruik te maken van je aangeboren wijsheid en kernwaarden, brengt levenskracht en creativiteit terug in je leven.

Verlichting van stress betekent dat je de druk van het leven loslaat en de teugels van je eigen leven weer in eigen hand neemt. Als je je eigen kracht weer terugkrijgt, komt er ruimte voor ervaringen van vrede, liefde en vrijheid.

De vijf sessies van anderhalf uur bevatten nuttige informatie (4 niveau's van stress; 4 soorten relaties; 4 niveau's van liefde) en praktische technieken (stressmanagementvaardigheden) om stress mee te kunnen herkennen en hanteren. Creatieve visualisaties en meditatieoefeningen leiden tot verdieping van deze inzichten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.