Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

27-09-2011 om 12:49

Ziekte van lyme bij kleuter

Onze 4 jarige zoon had anderhalve week geleden een teek (die we na ontdekking meteen hebben verwijderd). Elke dag de plek gecontroleerd en gisteravond zat er rond de bijtplek opeens een grote rode vlek. Vanmorgen naar de huisarts geweest en die zei direct dat hij behandeld moest worden voor de ziekte van lyme. Zoon heeft nu een stevige antibioticakuur gekregen voor 10 dagen.
Punt is dat zoon al bijna een jaar chronische diarree heeft. Daarvoor is hij bij kinderarts geweest en die heeft na allerlei onderzoeken en dieeten etc. gezegd dat wij het even een half jaar aan moeten zien (volgende maand moeten we terugkomen). Ik heb de huisarts gevraagd of dat geen probleem was (kans is groot dat de diarree door de antibiotica nog erger wordt natuurlijk) maar die zei van niet. HA zei ook dat de kuur absoluut afdoende is tegen lyme. Echter in de bijsluiter van de AB lees ik dat bij diarree de werking mogelijk niet afdoende is.
Ja ja ik weet het, ik zie teveel beren... maar ervaring leert dat deze zoon zeer heftig reageert op alles en dus maak ik mij toch wel zorgen, want hoe kun je nou weten of de kuur wel of niet zijn werk gedaan heeft??
Iemand ervaring/tips/nuttige inzichten/geruststellende woorden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lyme

Dat hij een kring krijgt wil nog niet zeggen dat hij dan ook gelijk de ziekte van lyme heeft. Wel is de kans aanwezig maar niet 100%. Dit heeft mijn dokter mij wijs gemaakt. Misschien stelt dat je wat gerust. Vaak wordt er ook een overdosis antibiotica toegedient. Dus al zal een gedeelte niet actief zijn dan zal het waarschijnlijk zijn werk nog wel doen. Neem aan dat je arts daar bij het voorschrijven daar ook rekekening mee heeft gehouden. O ja, de kring neemt in eerste instantie af maar zal daarna nog wel gedeeltelijk zichtbaar blijven. Heeft bij mij een poos geduurd voordat deze weg was (lang na de kuur).

Irene

Irene

27-09-2011 om 14:50

J@ost

Ik heb daar op gezocht (wel ring, geen lyme) maar kan dat niet zo vinden. Eerder integendeel: bij een duidelijke Ring (EM = erythrema migrans) is een bloedtest zelfs per definitie niet meer nodig voor de diagnose en moet er altijd meteen behandeld worden.

Puck

Puck

27-09-2011 om 15:10

Klopt niet j@ost

Wat jij zegt J@ost klopt niet. Ben je niet precies in de war met het omgekeerde: als er geen kring ontstaat wil dat niet zeggen dat je GEEN Lyme hebt. Als je een EM krijg hebt dan heb je absoluut Lyme.
En Irene, ik herken je onzekerheid. Ik heb zelf ook Lyme gehad en hoe weet je überhaupt of de behandeling effectief is? Antistoffen blijven aanwezig dus dat is geen optie om die te laten bepalen. Verder is ook bekend dat je met antibiotica niet altijd alle spirocheten doodt en tel daarbij nog eens dat ze in Nederland een veel mildere kuur geven dan bijv. in Frankrijk of Amerika. Tja, dan heb je alle ingedriënten om je ongerust te maken en sorry, ik weet niets geruststellends. Misschien kan ik hooguit vertellen dat familieleden van mij die ook Lyme hebben gehad met een standaardkuur van de ring afkwamen en er nu, een paar jaar later, geen andere klachten zijn gekomen die verband houden met Lyme.

mirreke

mirreke

27-09-2011 om 17:39

Kijk even op

http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-ziekte-van-lyme.htm
Bij een kring wordt aangeraden zes weken antibiotica te geven, niet tien dagen. Internationaal is minstens meerdere weken aanbevolen. Ik zou ivm met een kleuter met diarree zeker extra informatie aanvragen, bij de vereniging voor patiënten met Lyme. http://www.lymevereniging.nl/
Ook dit is interessant: http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=61 men wil internationaal (weer eens) de neuzen een kant op krijgen.
Iemand in mijn directe familie is er heel, heel erg ziek van geweest, en heel lang.

Irene

Irene

27-09-2011 om 19:34

Oef

Hoe meer ik lees, hoe minder gerust ik er op wordt. Wat een rotziekte! Zoon heeft inmiddels ook verhoging, wat natuurlijk ook gewoon toeval kan zijn want er lopen er ook een paar hevig te snotteren en hoesten hier in huis. Als er klachten bij komen zal ik de huisarts maar weer bellen.. en ik zal inderdaad ook eens bij die patiëntenvereniging informeren.
Dank voor de reactie's, al helpen ze niet zo erg om mij minder zorgen te maken!

Rafelkap

Rafelkap

27-09-2011 om 19:37

Irene

Zorg dat je de arts nog even te spreken krijgt en vertel wat er in de bijsluiter staat over die diarree en leg je vraag nogmaals bij hem. Dat zou ik tenminste doen.
Heel vervelend! Succes!

Jij

bent de baas.
Hier had zoon de ring, hij kreeg een AB kuur. Aan het einde van de kuur was de ring nog niet helemaal weg en kreeg hij een nieuwe kuur. Daarna was het weg en de afgelopen vier/vijf jaar heeft hij ook geen klachten meer gehad die op Lyme zouden kunnen wijzen.
Maar in jouw geval (kind met diarree) zou ik, ook als de ring verdwenen is na de kuur, vragen om een bloedtest. Er wordt dan met een tussenpoos van een paar weken of maanden twee keer geprikt. Weet je het zeker. Het is namelijk echt geen fijne ziekte.
Succes en beterschap!

Puck

Puck

30-09-2011 om 21:27

Clo, bloedprikken niet zinvol

Clo, in dit geval is een bloedtest helemaal niet zinvol. De ER is voldoende bewijs dat er sprake is van Lyme en ook als de ab afdoende gewerkt heeft houdt je antistoffen in je bloed, dus een bloedtest geeft je dan helemaal geen zekerheid. Alleen als er twijfel is of er Lyme is an wordt er bloedgeprikt en de 2e keer omdat de eerste keer soms negatief is omdat er nog te weinig antistoffen zijn. MAar als de eerste keer al positief is wordt er geen 2e keer meer geprikt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.