Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

makay

makay

05-09-2011 om 17:11

Zijn dit groeipijnen?

Onze oudste van bijna 14 heeft nu al 2 weken last van afwisselende pijn in handen voeten en knieen. Hij schuifelt de trap af, loopt heel langzaam en kan met zijn handen niet veel kracht zetten. We hebben hem al naar een orthopeed gebracht ( we wonen in het buitenland), was als de dood dat het reuma oid zou zijn, maar de bloedtest was negatief, afwachten nu want hij wist het ook niet. Het konden geen groeipijnen zijn volgens hem.
De pijn is voornamelijk 's nachts en 's morgens bij het opstaan, hij loopt dan als een oud mannetje rond.
İk heb mijn twijfels, hij is het afgelopen half jaar flink gegroeid, volgens mij zijn het wel degelijk groeipijnen.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Makay

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

05-09-2011 om 21:03

Nee

Lijkt me geen groeipijn, volgens mij heb je dat niet in je handen en voeten. Het is lang geleden dat ik het had, maar volgens mij zat het meer in mijn onder- en bovenbenen en juist niet in de gewrichten. Het klinkt best heftig, ik zou er toch verder naar laten kijken.

Ook nee

google maar eens op groeipijnen.

Kari1

Kari1

06-09-2011 om 11:12

Ook al nee

Dit lijkt niet op groeipijn maar kan (niet moet!) wijzen op iets uit de reumatische hoek (en dat is veel meer dan "reuma") zoals je eerste gedachte. Een negatieve bloedtest zegt daarbij lang niet alles tot vrij weinig.
"afwachten nu want hij wist het ook niet" wat betekent dat concreet? Afwachten als in: kom terug als het na x-tijd niet over is"? Of als in: "kom terug als verschijnsel x optreedt"?
Ik zou niet te lang wachten. Sterker, ik zou me laten verwijzen naar iemand die hier verstand van heeft, en dat is niet de orthopeed waar jullie zijn geweest. Ik ken de situatie in jullie buitenland natuurlijk niet, maar een algemene kinderarts zou een begin kunnen zijn. Die weet dan als het goed waar je zoon verder moet zijn.
Kari

makay

makay

06-09-2011 om 17:51

Reactie

Allemaal bedankt voor jullie reactie, vandaag was de pijn weer niet te harden, heb hem meteen naar een andere orthopeed gebracht die direct aangaf dat het zeer waarschijnlijk een vorm van reuma zou kunnen zijn. Kon meteen door naar de reumatoloog ( soms ben ik heel blij dat ik niet in nederland woon).
Deze stelde hele duidelijke concrete vragen, het komt er op neer dat mijn zoon een maand geleden een flinke darminfectie heeft gehad, wat de trigger is geweest voor de reuma. ( als ik het goed begrepen heb). Hij krijgt nu prednison om te beginnen voor 10 dagen en als het dan beter gaat dan kan het afgebouwd worden.
Best wel heftig, ben met die prednison dan ook helemaal niet blij moet ik zeggen. Maar goedwat moet dat moet.

Makay

Zou kunnen zijn?

'Zou kunnen zijn' en die reumatoloog concludeerde dat aan de hand van 'concrete vragen' ???
Mijn oudste heeft een door een-virus-getriggerde-reuma-aanval gehad en toen konden ze dat gewoon aan haar bloed zien hoor! En ook nog een half jaar erna, toen de aanval an sich allang over was......
Ik zou wel zeker willen weten dat het dát ook was...Maar misschien bedoel je het wel heel anders en staat het er een beetje ongelukkig en neem ik het te letterlijk?
Overigens......ook hier (in ned.) kon dochter in het weekend nog wel meteen door naar de kinderreumatoloog, die er zelfs speciaal voor terug kwam in het ziekenhuis.
groeten albana

effe zo

effe zo

07-09-2011 om 16:12

Albana

Reuma door een virus is anders dan reuma door een bacterie. Bij reuma door een virus kun je dat idd in het bloed aantonen dmv anti-stoffen tegen het parvovirus. Dat dat na een halfjaar nog zichtbaar was, is ook logisch. Antistoffen tegen virussen blijven erg lang in het bloed. Antistoffen tegen Pfeiffer kun je ook na jaaaaren in iemands bloed terugvinden. Bij een bacteriele reuma heb je niet dat soort specifieke afwijkingen in het bloed, is ook geen virus. Het enige wat je in het bloed kunt zien is verhoogde bezinking en verhoogde CRP. Maar dat zijn waarden die je bij allerlei ontstekingen en infecties in iemands bloed kunt vinden. Is dus niet doorslaggevend voor reuma.
Volgens mij kan het ook zo zijn dat sommige mensen met een vorm van reuma geen afwijkingen in het bloedbeeld laten zien.
Ik vind het dus op zich niet zo vreemd dat een arts een klinische diagnose stelt, op basis van klachten en symptomen. Sommige artsen laten zich nl wel erg strak leiden door diagnoses adhv bloeduitslagen. Daardoor lopen er vrees ik mensen rond zonder behandeling, terwijl ze het wel nodig hebben.

bertje1

bertje1

07-09-2011 om 22:55

Heel misschien 5e ziekte?

komen ze soms ook niet achter; vaak wordt dan gedacht aan reuma. Heb het zelf gehad (pijnlijk!!).
Het is wel mn bij volwassenen, maar misschienook wel bij 14-jarige. Je hebt dan ook meestal pijn aan de knieen.
5e ziekte is overigens bij kleine kinderen erg onschuldig..
(ps het is maar een suggestie hoor!)
(of was het nou de 6e ziekte.. nou ja google maar even)

Polly Shearman

Polly Shearman

08-09-2011 om 08:17

Heftig

makay,
Ik heb ook een zoon met reuma, het is een heel gedoe, veel medicatie, veel ziekenhuisbezoeken. Gelukkig gaat het nu heel goed met hem.

Heel veel sterkte voor jullie!!

groet, polly

Polly Shearman

Polly Shearman

08-09-2011 om 08:20

Ps prednison

is een geweldig paardemiddel, je zoon zal zich snel beter voelen. Prednison mag en kan je gewoon niet lang slikken. Waarschijnlijk zal hij over gaan op ontstekingsremmers en pijnstillers. Hopelijk red hij het daarmee!
nogmaals sterkte!

Moontje

Moontje

12-09-2011 om 19:03

Onze dochter

Reuma is een breed begrip voor vele variaties van de aandoening (gewrichtsontstekingen), en kan vaak helemaal niet gemakkelijk worden gediagnotiseerd. Eén bloedtest volstaat absoluut niet. Voor de hand liggende ontstekingsstoffen zijn lang niet altijd in het bloed aan te tonen. Soms is reuma bij jongeren bijv. alleen maar aan de longen te zien en eventueel met een röntgenfoto op te sporen.
Ik heb een onderzoekstraject afgesloten bij de kinder reumatoloog met mijn 13 jarige dochter die ook reumatisch-lijkende klachten had; pijn in spieren en gewrichten, verergering bij koud/nat weer, pijn bij het buigen van de vingers, pijn in heup en knieën etc. Het belemmerde haar erg, vooral met haar dansen (dat doet ze fanatiek) en met de gymlessen bijv.
Uiteindelijk is zij gediagnostiseerd met "artralgie" wat wil zeggen: gewrichtspijn. Reden: onduidelijk, geen onderliggende (auto immuum) ziektes o.i.d. Dit is de conclusie geweest na onderzoek reumatoloog, kinderarts en fysiotherapeut. Begint vaker in de pubertijd. Het is géén groeipijn, die voor zover ik weet 's nachts optreedt.
Nu was zij afgelopen jaar 3x ingeënt met het HPV vaccin, en artralgie is een aandoening die vaak optreedt ná inentingen. Bij mijn dochter zijn de 1e klachten kort na de 1e inenting begonnen, en na de derde namen de klachten heel erg toe.
Is jouw zoon toevallig ingeënt?
Dit soort pijn kan vele oorzaken hebben waaronder auto imuum ziektes, reumatische aandoeningen etc.
Daar zou je dan een zorgvuldig onderzoek bij verwachten, het is te complex om dit soort aandoeningen direct uit te sluiten.

makay

makay

14-09-2011 om 12:24

1 week verder....

En ik moet zeggen dat het stukken beter gaat met hem, maar nog is hij nog steeds niet pijnvrij. Tis ook zo raar, de ene dag zit hij in een rolstoel (we waren in een groot winkelcentrum en hij had veel pijn die dag, en toen heb ik een rolstoel geregeld) en de dag erna staat hij te dollen op de trampoline.
De 5e ziekte is het zeer zeker niet en het laatste jaar heeft hij ook geen inentingen gehad, dus daar kan het niet aan liggen. Hij is wel flink allergisch voor vanalles, daar zal vast wel een verband mee zijn.
Zaterdag hebben we een afspraak met de reumatoloog.

Allemaal bedankt voor de reacties.

Makay

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.